MENU
Wnętrza dworca tuż po modernizacji z pompą zakończonej w maju 2012 r.

Dodał: Festung° - Data: 2018-10-14 20:55:21 - Odsłon: 527
17 października 2012

Data: 2012:10:17 19:40:30  


Warszawa Wschodnia (Osobowa), zwana potocznie Dworcem Wschodnim (Dworzec Wschodni), to stacja kolejowa obsługująca pociągi Polskich Kolei Państwowych (Intercity i TLK), Kolei Mazowieckich i Szybkiej Kolei Miejskiej (linie S1, S2 i S3). Stacja znajduje się między ulicami Lubelską a Kijowską, na granicy Pragi Południe i Północ. Widnieje na liście przystanków Zarządu Transportu Miejskiego (nr 2900, rozkłady jazdy).
Stacja obsługuje pociągi dalekobieżne, kursujące także przez Dworzec Centralny i Zachodni i międzynarodowe między innymi do Niemiec i na Białoruś. Pociągi jadące z okolic Lublina na Pomorze zmieniają czoło na tej stacji, nie wjeżdżając na żadną z dwu pozostałych warszawskich głównych stacji.
Dworzec Wschodni ma siedem peronów typu wyspowego, przy których znajduje się czternaście torów dla ruchu kolejowego. Perony oznaczone numerami od 1 do 5 obsługują ruch dalekobieżny, natomiast pozostałe dwa (6 i 7) są przeznaczone do obsługi ruchu podmiejskiego.
Na stacji są dwa budynki dworcowe służące pasażerom – dworzec dalekobieżny od strony ul. Kijowskiej i podmiejski od strony ul. Lubelskiej. Dostęp na perony możliwy jest za pośrednictwem jednego z trzech tuneli pod torami – tunel środkowy łączy oba budynki dworcowe; z uwagi na mniejszą długość peronów podmiejskich dostęp do nich jest możliwy tylko z tunelu środkowego i wschodniego.
Powstanie Dworca Wschodniego jest związane z budową Kolei Warszawsko-Terepolskiej, w ramach której w 1866 roku uruchomiono Dworzec Terespolski (zwany też Dworcem Brzeskim), położony on był jednak bliżej ulicy Targowej. Początkowo był tylko dworcem czołowym (pociągi mogły tu tylko kończyć lub zaczynać bieg), w 1919 przebudowano go na czołowo-przelotowy i włączono w 1933 roku do warszawskiej linii średnicowej. Zniszczony w czasie II wojny światowej.
W ramach przebudowy Pragi po wojnie oddano do użytku w 1969 roku całkiem nowy dworzec zaprojektowany przez Arseniusza Romanowicza, przesunięty na wschód o kilkaset metrów . Spowodowane to było planami budowy tzw. obwodnicy śródmiejskiej Warszawy (alei Tysiąclecia), pomysł tego jednak nigdy nie zrealizowano. Nowy budynek dworca otrzymał dwubryłową formę, z głównym wejściem i zespołem handlowo-usługowym od strony północnej układu torowego oraz mniejszym terminalem do obsługi linii podmiejskich od strony południowej. Do czasu uruchomienia w 1975 Dworca Centralnego był najnowocześniejszą taką budowlą w Warszawie.
Na początku XXI w. hale dworca były w bardzo złym stanie technicznym. Dlatego też władze stolicy zaplanowały zburzenie obecnego dworca kolejowego i wybudowanie w tym samym miejscu nowego, prawdopodobnie wraz z centrum handlowym. W maju 2007 gotowe były plany zagospodarowania okolic dworca, a w marcu 2008 znane były już firmy zainteresowane przebudową dworca. Na początku 2009 roku PKP wybrało firmę Riofisa SA, która miała doprowadzić do podpisania końcowych umów z wszystkimi zainteresowanymi stronami. Do dyspozycji PKP przeznaczyło ok. 5 hektarów na dworzec, obiekty rekreacyjne i parking. Przebudowa miała ruszyć na przełomie 2009 i 2010 roku, a cały projekt miał zostać ukończony do roku 2012, na Mistrzostwa Europy w piłce nożnej. W lutym 2009 roku okazało się jednak, że firma nie przebuduje dworca i do 2012 roku zostanie on najwyżej nieco wyremontowany. Wobec tego w czerwcu 2009 roku PKP zaprezentowały koncepcję pełnej odnowy dworca, a w lutym 2010 rozpisały przetarg na jej wykonanie[4]. Najniższą ofertę w przetargu, 31 mln złotych, złożyła firma Strabag. Ponadto, za 170 mln złotych, miały zostać przebudowane trzy z siedmiu peronów[6]. Prace rozpoczęły się 25 czerwca 2010 roku, renowacja części podmiejskiej zakończyła się w czerwcu 2011 r. Całość została oficjalnie otwarta 30 maja 2012 r.
Źródło: Warszawikia

  • /foto/9457/9457797m.jpg
    1866
  • /foto/9457/9457799m.jpg
    1866
  • /foto/9457/9457800m.jpg
    1866
  • /foto/9679/9679520m.jpg
    1904
  • /foto/7570/7570413m.jpg
    1908
  • /foto/9249/9249592m.jpg
    1908
  • /foto/8777/8777042m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/7619/7619728m.jpg
    1915
  • /foto/9209/9209802m.jpg
    1915
  • /foto/10552/10552509m.jpg
    1916
  • /foto/7570/7570397m.jpg
    1939 - 1944
  • /foto/9024/9024958m.jpg
    1967 - 1969
  • /foto/10701/10701679m.jpg
    1969
  • /foto/8547/8547931m.jpg
    1972
  • /foto/8707/8707128m.jpg
    1980 - 1990
  • /foto/7570/7570432m.jpg
    2012
  • /foto/7570/7570433m.jpg
    2012
  • /foto/7570/7570434m.jpg
    2012
  • /foto/7570/7570435m.jpg
    2012
  • /foto/7570/7570436m.jpg
    2012
  • /foto/7570/7570458m.jpg
    2018
  • /foto/7570/7570460m.jpg
    2018
  • /foto/7570/7570505m.jpg
    2018
  • /foto/7570/7570506m.jpg
    2018
  • /foto/8288/8288334m.jpg
    2019
  • /foto/9389/9389800m.jpg
    2021
  • /foto/9389/9389802m.jpg
    2021
  • /foto/9556/9556315m.jpg
    2021
  • /foto/9556/9556316m.jpg
    2021
  • /foto/9556/9556317m.jpg
    2021
  • /foto/9556/9556322m.jpg
    2021
  • /foto/9569/9569804m.jpg
    2021

Festung°

Poprzednie: Nowy Magazyn Spirytusu (Campus Warsaw) Strona Główna Następne: Dworzec kolejowy Warszawa Wschodnia