MENU
Linia kolejowa nr 275 (Wrocław - Legnica) na odcinku między przystankiem Wrocław Nowy Dwór a stacją Wrocław Żerniki. Pociąg Kolei Dolnośląskich KD 69583 "Modrzejewska" z Wrocławia Głównego do Bolesławca przed chwilą ruszył z Nowego Dworu i po minięciu przejazdu na ul. Kołobrzeskiej (sprzed którego zrobione jest zdjęcie) zmierza w dalszą podróż na zachód.

Dodał: jawc° - Data: 2018-09-25 02:45:33 - Odsłon: 714
08 września 2018

ISO: 0   Ogniskowa: 0 mm   Przysłona: f/0   Ekspozycja: 0/1000000 s  

Linia pierwotnie brała swój początek na Dworcu Marchijskim . Uroczyste otwarcie dworca i ruchu pociągów do Legnicy nastąpiło 18.10.1844 r. po zaledwie sześciu miesiącach budowy stacji. W obrębie stacji osobowej zlokalizowano budynki niezbędne do obsługi ruchu pasażerskiego, nadania i odbioru przesyłek oraz formowania składów do drogi. Osobna stacja towarowa -manewrowa Muchobór została zlokalizowana na zachód od dworca, na obecnym obszarze stacji Wrocław Gądów. Budowa drugiego toru w kierunku Legnicy rozpoczęła się już pod koniec lat 50. XIX w. W 1871 roku otwarto nową trasę tzw. Verbindungsbahn, czyli odcinka miejskiego Kolei Górnośląskiej od Dworca Głównego w kierunku Poznania. Obwodnica ta, przechodząc nad torami NME posiadała łącznicę towarową na Muchobór, która stała się początkiem marginalizacji Dworca Marchijskiego. Dokonywana modernizacja stacji w obrębie węzła wrocławskiego na początku XX w. sprawiła że wszystkie pociągi mogły być już obsługiwane przez trzy stacje: Główny, Świebodzki i Nadodrze. Od 1908 roku ograniczono odjazdy pociągów z Dworca Marchijskiego praktycznie do kursów podmiejskich, a w 1910 r. zamknięto dworzec dla ruchu pasażerskiego.

Kilometraż stacji (st.) i przystanków (po.) i posterunków (podg.) linii nr 285 liczony od grupy torów stacji Wrocław Główny (WGB) - w nawiasie kilometraż od Belina (Schlesischen Bahnhof) przez Węgliniec obowiązujący do 1947 r.
- , Wrocław Zachodni (Dworzec Marchijski), st., (km 358,00)
- , Wrocław Główny, st., km 0,000 (km 360,21)
...
- , Wrocław Muchobór, podg., km 5,255 (km 354,94)
- , Wrocław Nowy Dwór, po./podg., km 6,898 (km 353,29)
- , Wrocław Żerniki, st., km 9,495 (km 350,69)
- , Złotniki (Zakłady Chemiczne), bszl., km 12,052 (km 348,14)
- , Wrocław Leśnica, st., km 13,577 (km 346,61)
- , Mrozów, po., km 20,734 (km 339,63)
- , Miękinia, st., km 24,443 (km 335,93)
- , Przedmoście Święte, po., km 29,618 (km 330,74)
- , Środa Śląska, st., km 33,839 (km 326,37)
- , Malczyce, st., km 42,706 (km 317,65)
- , Szczedrzykowice, st., km 52,182 (km 308,18)
- , Jaśkowice Legnickie, st./po., km 54,950 (km 305,41)
- Kunice, mijanka, km 58,63 (km 301,73)
- Kunice, bszl., km 60,63 (km 299,73)
- , Wielkie Piekary, podg., km 61,254 (km 299,11)
- , Legnica, st., km 65,113 (295,25)
- , Jezierzany, po., km 70,211 (km 291,00)
- , Miłkowice, st., km 74,572 (km 285,70 od Berlina-Zgorzelca, km 255,00 od Berlina przez Żagań)

Z uwagi na dosyć rzadkie rozmieszczenie stacji na trasie (co do zasady odstęp pierwszych stacji co milę pruską) w miarę zagęszczania ruchu na dwutorowej trasie powstały posterunki odstępowe (Blockstelle - Bk) z krzyżowaniem torów. Część z nich straciła rację bytu po 1945 r. - kolejność od Wrocławia, kilometraż liczony od Berlina:
- Bk Muckerau, 343,08 (Mokre k. Leśnicy)
- Bk Kamöse, 321,65 (Chomiąża)
- Bk Lässwitz, 313,71 (na wysokości Lasocic k. Malczyc)
- Bk Überschau, km 311,65 (na wysokości Cichoborza)
- Bk Kunitz-Überholungsgleis, km 300,07 (Kunice, krzyżowanie przy cegielni)
- Bk Waldau, km 292,81 (Ulesie, krzyżowanie z obwodnicą Legnicy)

Dalszy przebieg linii nr 275 odcinek Legnica - Żagań w obiekcie:

  • /foto/183/183513m.jpg
    2007
  • /foto/3651/3651406m.jpg
    2012
  • /foto/7526/7526375m.jpg
    2018
  • /foto/7527/7527517m.jpg
    2018
  • /foto/7527/7527832m.jpg
    2018
  • /foto/8643/8643627m.jpg
    2020
  • /foto/9812/9812595m.jpg
    2021
  • /foto/9884/9884224m.jpg
    2022
  • /foto/10135/10135692m.jpg
    2022
  • /foto/10135/10135696m.jpg
    2022

jawc°

Poprzednie: Wnętrza DH Supersam Strona Główna Następne: ul. Malinowskiego Ernesta