Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Mieszkańcy Legnicy, Legnica
VonGregor: Co za zaszczyt:)
Kościół św. Michała Archanioła, ul. Kościelna, Sępopol
maras - Administrator: Tak się przyglądam temu mostowi i wydaje mi się, że obecny most jest o kilka ładnych metrów przesunięty. Na stretview widać dawne przyczółki w przedłużeniu jakby ul. Podgrodzie. Oznacza to, że widoczny most nie istnieje i chyba powinien mieć swój oddzielny obiekt. Po tym zdjęciu i lotniczym widać, że most był jeszcze przed wojną przebudowany. Tutaj jest kratownicowy, a na lotniczym jest to jakby betonowa ...
Mapy i plany - Legnica, Legnica
Virzzz - Administrator: Za to dostrzegłeś wiele innych kwestii... :)
Most drogowy (rz. Gruber / ul. Mostowa), ul. Mostowa, Sępopol
maras - Administrator: Ten most jest nad rzeką Guber w ciągu ulicy Mostowej. Założyłem obiekt i przeniosłem. Trzeba zmienić opis zdjęcia :)
Pomnik Trzech Żołnierzy, pl. Jana Pawła II, Świebodzice
dasio1974: Być może jest to pierwotny model pomnika?
ul. Najświętszej Marii Panny, Legnica
Virzzz - Administrator: Z tych 4, które dziś dodałem mi także najbardziej podoba się ten z 1877. Zapewne są dostępne jeszcze inne, w miarę możliwości warto uzupełnić zbiory :)

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Petroniusz (admin)
Petroniusz (admin)
maras - Administrator
Zbigniew Franczukowski (bynio)
maras - Administrator
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Zbigniew Franczukowski (bynio)
Kosa25
t.ziemlicki@wp.pl
Zbigniew Franczukowski (bynio)
MacGyver_74
dasio1974
maras - Administrator
maras - Administrator
Petroniusz (admin)
Alistair
stap
Petroniusz (admin)
rok - Administrator
maras - Administrator

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Obwodnica zachodnia Wałbrzycha
Autor: RafalSzz°, Data dodania: 2018-09-23 13:42:30, Aktualizacja: 2018-09-25 20:11:44, Odsłon: 709

Przez długi okres budowy obwodnicy, historia obwodnicy jest nieco zawiła i dotyczy wielu zmian, politycznych, administracyjnych oraz spraw sądowych.

W 1997 roku za kadencji prezydenta miasta Jerzego Sędziaka, rozpoczęto plany budowy i starania o dotację na obwodnicę Wałbrzycha.

Jesienią 1998 roku Wałbrzych pozyskał 3 mln zł dotacji państwowej na budowę obwodnicy. W tym czasie  3 listopada 1998 roku zostaje wybrany nowy prezydent miasta Lech Bukowiec (SLD ) który z powodu ciężkiej choroby, przestał pełnić rolę prezydenta  w 2001 roku.

W jego miejsce prezydentem został Stanisław Kuźniar z SLD który pełnił prezydenturę do 2002 roku.

Następnym prezydentem miasta był Piotr Kruczkowski z PO  który pełnił rolę prezydenta do 23 maja 2011 roku. 

Od 7 sierpnia 2011 roku prezydentem jest Roman Szełemej.

Po likwidacji województwa wałbrzyskiego w 1999 roku, budowę przejęło miasto i realizowało ją przy ograniczonych środkach do 2003 roku. 2003 - Wałbrzych utracił status miasta na prawach powiatu. Prezydent przestał pełnić funkcję zarządcy drogi nr 35.


W 2004 roku przejęła budowę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ( GDDKiA ).
W 2006 roku GDDKiA zapowiedziała, że do końca listopada zostanie rozstrzygnięty przetarg na projekt budowy zachodniego odcinka.
W 2010 roku budowa zachodniej nitki obwodnicy Wałbrzycha znalazła się na liście rezerwowej w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015.
W 2010 roku została wybrana firma do stworzenia dokumentacji technicznej.
W 2011 – obwodnica znalazła się na liście dróg
W 2003 roku Wałbrzych odzyskał grodzkość.


Na przełomie lat 2013 -2015 r.   rozpoczął się proces sądowy, pomiędzy GDDKiA  a miastem Wałbrzych w sprawie wywłaszczenia nieruchomości pod budowę obwodnicy z korzyścią dla miasta Wałbrzych. Łącznie było 9 procesów sądowych i wszystkie zakończyły się pozytywnie dla miasta Wałbrzych. GDDKiA wspierało się kto ma wypłacić odszkodowania, wskazując na miasto Wałbrzych, zaś miasto było innego zdania. Gdyż budowę obwodnicy budowała GDDKiA która nie dokończyła budowy, nie wywiązała się z realizacji projektu. Wałbrzych wtedy nie był miastem na prawach powiatu i nie był zarządcą drogi. W czasie trwania sporu pomiędzy Wałbrzychem a GDDKiA nie było możliwości, aby ktokolwiek podejmował jakieś działania związane z budową obwodnicy.


W 2015 r - w siedzibie wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zostało podpisane porozumienie pomiędzy Romanem Szełemejem, prezydentem Wałbrzycha, a GDDKiA w sprawie dokończenia budowy zachodniego odcinka obwodnicy Wałbrzycha


2017 rok styczeń – Wałbrzych znalazł się w gronie 16 miast, które otrzymają dofinansowanie na realizację kluczowych inwestycji drogowych.
Wałbrzych na budowę obwodnicy zachodniej otrzymał 297 milionów złotych ze środków Unii Europejskiej które przekazało ministerstwo.  
W czerwcu  – Wałbrzych wciąż czekał na podpisanie umowy w sprawie budowy obwodnicy. Pojawiły się problemy z finansowaniem odcinka, który przebiega w Szczawnie-Zdroju.
Sierpień – ministerstwo infrastruktury potwierdziło, że ma możliwość prawną,  aby przekazać dodatkowe pieniądze na budowę odcinka w Szczawnie-Zdroju
13 września – zapadła ostateczna decyzja w sprawie fragmentu zachodniego odcinka w Szczawnie-Zdroju. Budowa drogi może ruszyć!

AFERA z OBWODNICĄ

1. Jak informuje dziennik wałbrzych.pl  z dnia 7 stycznia 2017 roku. "Obwodnica owiana legendą. Jej budowa rozpoczęła się 20 lat temu i pochłonęła 50 mln zł."

"Kosztowała prawie 50 mln zł. Większość pieniędzy trafiła do dwóch firm – jedna budowała, a druga przez 12 lat żyła z projektowania drogi.

Inwestycję badała prokuratura. Jej budowa owiana jest historiami, w które dziś trudno uwierzyć. Jedną z nich jest sprawa nieistniejącego wiaduktu, za którą wystawiono fakturę opiewającą na 315 tys. zł opisaną jako “prace budowlano-montażowe” wiaduktu drogowego. W protokole odbioru urzędnicy napisali, że roboty wykonano bez zastrzeżeń, a ich jakość jest dobra. Tyle że w miejscu, gdzie miał stanąć wiadukt… do dziś nie ma śladu po żadnych pracach.

W grudniu 1999 r. ówczesny prezydent Wałbrzycha Lech Bukowiec (SLD) i wiceprezydent Włodzimierz Gawroński podpisali umowę na wybudowanie tego samego wiaduktu, choć magistrat nie miał 15 mln zł potrzebnych na inwestycję. Miasto zgodziło się płacić karę za każdy dzień opóźnienia w przekazaniu placu budowy. Z kasy miasta wyciekły gigantyczne pieniądze."  


2. Wyborcza.pl  z 3 listopada 2003 r.  - "Droga donikąd w Wałbrzychu"  

Umowa, której nie było

Jesienią 1998 r. Wałbrzych dostał 3 mln zł dotacji państwowej na budowę obwodnicy. 2,4 mln zł wypłacono firmie Inkom jako zaliczkę na materiały budowlane. Do dziś Inkom nie rozliczył się z tych pieniędzy. Są jakieś faktury, ale gdzie wykorzystano zakupione materiały, nie wiadomo. Prokuratura bada m.in. okoliczności wystawienia faktury na 315 tys. zł opisanej jako "prace budowlano-montażowe" wiaduktu drogowego. W protokole odbioru urzędnicy napisali, że roboty wykonano bez zastrzeżeń, a ich jakość jest dobra. Tyle że w miejscu, gdzie miał stanąć wiadukt... nie ma śladu po żadnych pracach.

Ówczesny naczelnik wydziału inwestycji w UM Władysław Żyndul tłumaczy, że za 315 tys. Inkom kupiła stalowe rusztowania, ale miasto nie wie, co się z nimi stało. Lechosław Gazda, właściciel Inkomu, twierdzi, że część stali przepadła, bo zabrał mu ją komornik.


3. wrocław.wyborcza.pl Marcin Rybak  14 grudnia 2004 | 00:00.
"Byli wysocy rangą urzędnicy wałbrzyskiego magistratu staną przed sądem"


Jeśli wierzyć dokumentom, to w Wałbrzychu przy ul. Kusocińskiego powinien stać wiadukt drogowy - fragment obwodnicy tego miasta. Firma Inkom Śląski z Pszczyny wystawiła fakturę za "prace budowlano-montażowe" przy budowie tego wiaduktu. Miejscy urzędnicy napisali protokół odbioru tych prac i Inkomowi wypłacono 2,4 miliona złotych. Innej firmie - Wałbrzyskiej Dyrekcji Inwestycji - dano 70 tysięcy złotych za nadzorowanie tej budowy. Tyle, że wiaduktu nie ma. Cała historia zaczęła się w 1997 roku, a skończyła - jesienią 2002 r., kiedy miasto rozwiązało umowę z firmą Inkom Śląski. Wybudowała ona dwukilometrowy kawałek wałbrzyskiej obwodnicy, która w polu się zaczyna i w polu urywa. Z jednej strony - z istniejącymi już ulicami miasta - powinien go połączyć wiadukt, którego nie ma, a za który zapłacono, z drugiej strony most i tunel, którego budowa jest dopiero w planach. Historia z nieistniejącym wiaduktem zaczęła się jesienią 1998 r. Wtedy to Wałbrzych dostał 3 mln zł dotacji państwowej na budowę obwodnicy. To właśnie z tych pieniędzy 2,4 mln zł wypłacono firmie Inkom. Część tej kwoty rozpisano jako "prace budowlane", za część miały być kupione materiały budowlane.

Jeden z oskarżonych - Władysław Z., były naczelnik Wydziału Inwestycji Urzędu Miasta - tłumaczył mi przed rokiem, że za te pieniądze Inkom Śląski kupił stal potrzebną do budowy mostu. Potwierdzał to Czechosław G. z Inkomu. Ten drugi twierdził, że stal zabrał mu komornik. Miejscy urzędnicy bezskutecznie próbowali rozliczyć Inkom z tych pieniędzy. Ale to nie koniec śledztwa. Prokuratura bada jeszcze m.in. wątek dziwnej umowy między firmą Inkom Śląski a magistratem. Zawarto ją w grudniu 1999 i dotyczy budowy wiaduktu. Tego samego, za który już rok temu miejska kasa zapłaciła. Prokuratura podejrzewa, że ta umowa była podrobiona. Jest w niej dziwny zapis. Plac budowy miał być wykonawcy udostępniony w styczniu 2000 roku. Umowa przewidywała słone kary za każdy dzień zwłoki. W grudniu 2002 roku Inkom zażądał 15 milionów złotych odszkodowania za to, że plac budowy nie był jej udostępniany przez trzy lata.

Inne wątki śledztwa to m.in. budowa ekranów akustycznych przy obwodnicy (prokuratura uważa, że kosztowały miejską kasę zbyt dużo) i projektowanie obwodnicy.


4. twoje-sudety.pl z dnia 24 Lutego 2006, 18:19
"Wałbrzych: Obwodnicą za kratki"  

Przypomnijmy: z sali sądowej prosto do aresztu tymczasowego trafili na pół roku byli wiceprezydenci Wałbrzycha Jerzy S. i Włodzimierz G., a także były naczelnik wydziału inwestycji Władysław Ż. Pozostali pójdą do więzienia po uprawomocnieniu się wyroku. W ostatnim etapie procesu na ławie oskarżonych zasiadało dziewięć osób – wałbrzyscy samorządowcy, urzędnicy, szefowa Wojewódzkiej Dyrekcji Inwestycji oraz przedstawiciele wykonawcy, spółki Inkom Śląski. Tylko trzem osobom: Dorze M., Stanisławie B. i Hannie G. sąd warunkowo zawiesił wykonanie kary więzienia na pięć lat. Jerzy S. i Włodzimierz G. zostali skazani na 3 lata 6 miesięcy pozbawienia wolności, Władysław Ż. na 3 lata, zaś była skarbniczka Alina S. na 2 lata. Lechosław G. z Inkomu Śląskiego spędzi w więzieniu 2 lata i 10 miesięcy, Jan G., także z „Inkomu” - półtora roku. Oskarżeni będą także musieli zapłacić wysokie grzywny oraz zwrócić koszty postępowania sądowego. Uzasadniając natychmiastowe zastosowanie aresztu tymczasowego wobec Jerzego S., Włodzimierza G. i Władysława Ż. sędzia Tomasz Białek podkreślał wysoką pozycję społeczną skazanych i dużą wartość ich majątków, co jego zdaniem mogłoby doprowadzić do podjęcia przez nich bezprawnych działań zmierzających do uniknięcia kary. - Oskarżeni, przebywając na wolności i korzystając z posiadanych pieniędzy oraz rozległych koneksji mogliby zdobyć nierzetelne zaświadczenia o złym stanie zdrowia albo uzyskać pobyt w szpitalu.

Opracowanie RafalSzz na podstawie źródła: 


1. http://walbrzych.naszemiasto.pl/artykul/zachodnia-obwodnica-walbrzycha-zdjecia-historia-przebieg,4244947,artgal,t,id,tm.html - Zachodnia obwodnica Wałbrzycha - zdjęcia, historia, przebieg . Autor: Sylwia Królikowska 2017-09-14, Aktualizacja: 2017-09-20 06:17 źródło: Naszemiasto.pl


2. https://dziennik.walbrzych.pl/obwodnica-walbrzycha/  - Obwodnica owiana legendą. Jej budowa rozpoczęła się 20 lat temu i pochłonęła 50 mln zł. 7 stycznia 2017. Pozostałości rozpoczętej przed 20 laty budowie zachodniej obwodnicy miasta. Wałbrzych, 09.09.2015. Fot. Jacek Zych / Dziennik Wałbrzych.


3. http://wyborcza.pl/1,75248,1757625.html?disableRedirects=true - Droga donikąd w Wałbrzychu. Marcin Rybak 3 listopada 2003 | 00:00.


4. http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35771,2446196.html - Byli wysocy rangą urzędnicy wałbrzyskiego magistratu staną przed sądem.  Marcin Rybak 14 grudnia 2004 | 00:00


5. http://www.twoje-sudety.pl/index.php?action=show&type=news&id=4381 - Wałbrzych: Obwodnicą za kratki. 24 Lutego 2006, 18:19

 


/ / / / /
heck | 2018-09-26 10:39:51
Jako wałbrzyszanin stwierdzam,że czytając ów artykuł wzbiera we mnie gniew - afera goni aferę,skala oszustw i korupcji nie zna granic. Wstyd i hańba-zwłaszcza że zamieszani w to są wysocy rangą urzędnicy.
RafalSzz | 2018-09-29 13:26:27
Chyba u wszystkich wywołuje to gniew, przez takie właśnie działania mocno odbiegamy od zachodu z rozwojem. Nasz kraj musi się nauczyć szanowania publicznych pieniędzy i uczciwej pracy...