MENU
Kolega wskazał mi ciekawy obiekt, coś w rodzaju repera- orzeł , nad nim PKP. Znajduje się między tunelami przy moście. Wydaje mi się, że na dole jest data? ostatnia chyba 5? Ciekawe czemu to miało służyć?

Dodał: ps2° - Data: 2008-12-11 22:36:40 - Odsłon: 4429
11 grudnia 2008


Most w km 5+845 linii nr 271 Wrocław Główny - Poznań Główny. Most przeprowadza tory linii kolejowej nad korytem Odry i terenem zalewowym. Każdy z dwu torów ułożony jest na niezależnych od siebie konstrukcjach. Tory ułożone są w prostej. Przyczółki mostu znajdują się w km 5+617 i km 6+073. Szerokość koryta Odry pod mostem wynosi 90m. Światło mostu pomiędzy dnem rzeki a spodem przęseł wynosi 14,7 m. Średnie światło pod mostem do zwierciadła wody wynosi 9-10 m. Most powstał w latach 1855-56 jako jednotorowy (w zakresie toru nr2) i był w późniejszym okresie kilkakrotnie przebudowywany. Konstrukcja mostu dla toru nr 1 pochodzi prawdopodobnie z roku 1895. Kształt mostu przed ostatnią przebudową wynika z odbudowy po zniszczeniach wojennych przeprowadzonej w latach 1947-1961. Most posiada 31 podpór, w tym 2 przyczółki, dwa filary nurtowe, filary wahaczowe pod torem nr 1, filary zwykłe w torze nr 2.
Przesła nad korytem rzeki:
- w torze nr 1 (wschodni) - dwa stalowe spawano-nitowane, kratownicowe (paraboliczny pas górny, jazda dołem), prawdopodobnie z 1961 roku - zastąpiły przedwojenną, ciągłą, dwuprzęsłową kratownicę. Rozpiętość pierwszego przęsła 61,8 m. Rozpiętość drugiego przęsła 67,5 m.
- w torze nr 2 (zachodni) - trzy stalowe przęsła kratownicowe - przęsło nr 1 prawdowopodobnie z 1961 r., a przęsła 2 i 3 zostały przełożone z rozebranej części mostu nad terenem zalewowym w torze nr 1 i zastąpiły istniejące w tym miejscu dwie, jednoprzęsłowe kratownice (ok. 1961 r.). Przęsło nr 1 to kratownica o parabolicznym pasie górnym o rozpiętości 61,8 m, identyczne jak przęsło nr 1 w torze nr 1. Przęsło nr 2 i nr 3 to kratownice słupkowo-krzyżulcowe, pomosty z jezdnią otwartą, o długości 32,7 m każdy.
Przęsła nad terenem zalewowym:
- w torze nr 1 - pierwotnie znajdowały się tu stalowe, nitowane kratownice słupkowo-krzyżulcowe (takie jak przesła nurtowe 2 i 3 w torze nr 2), które po 1961 r. zastąpiono przęsłami żelbetowymi, belkowymi, ciągłymi. Występuje 8 konstrukcji dwuprzęsłowych i 4 konstrukcje trójprzęsłowe rozmieszczone w czterech grupach po trzy w układzie 2+3+2 przęsła.
- w torze nr 2 - pierwotnie znajdowało się tu 28 ceglanych przęseł sklepionych podzielonych na cztery grupy po 7 filarów grupowych. Rozpiętości sklepień wynosiły około 10,3 m. Podczas przebudowy ok. 1960 r. zastąpione żelbetowymi, belkowymi przęsłami o schemacie statycznym belki swobodnie podpartej. Zastosowano wówczas eksperymentalne rozwiązanie z „samonośnym” zbrojeniem, do którego mocowane były szalunki. Jako podpory dla przęseł wykorzystano zmodyfikowane istniejące filary kamienno-ceglane i przyczółek nr2. Rozpiętości przęseł wynoszą 10,6 m.
Most Poznański został gruntownie przebudowany w latach 2012-2014 - szczegóły w podobiekcie
(moose - dane za Projektem Budowlanym Modernizacji linii kolejowej E59, Wrocław, marzec 2009 r.)

Uroczyste otwarcie magistrali poznańskiej nastąpiło w dniu 27 października 1856 roku. Wtedy to wyruszył przyozdobiony kolorowo pociąg z Wrocławia do Poznania. Wśród kilkuset oficjeli obecni byli:
- minister handlu Heydt
- dyr. kolei górnośląskiej Löbbecke
- prezydent naczelny Śląska baron Schleinitz
- naczelny inżynier Rosenbaum
Pociąg stanął w Poznaniu o 13.00 gdzie zabrał w drogę powrotną do Wrocławia gości z Poznania i wyruszył o 18.00
b/h/2009

"..Sześć przęseł wielkiego mostu kratowego na Odrze rozerwane i zwalone do wody. Przęsła te stworzyły zator dla płynących po rzece bali wszelkiego rodzaju, odpadków drzewnych, części połamanych mebli, podziurawionych łódek z pływającymi bosakami itp., wśród których widniały nagie czaszki i kości ludzkie. Przechodząc nad głównymi nurtami po uginającej się i zalewanej wodą desce, wyłowiłem bosak i zanurzyłem go do dna celem zmierzenia głębokości wody, a kiedy wyciągnąłem bosak, na haku jego wisiał kawałek ręki z palcami obgryzionymi widocznie przez ryby"
Tadeusz Mikulski - "Pierwszy dzień" - "Trudne dni" 1961 TMW

27 kwietnia 1947 roku odbudowano na stałe wielki, wieloprzęsłowy most kratowy przez Odrę, pomiędzy stacjami Wrocław Popowice i Wrocław Osobowice. Zadanie było bardzo trudne. Polska zobowiązała się na konferencji międzynarodowej przygotować na 4 maja 1947 roku dla pociągów bezpośredniej komunikacji przechodzącą przez Wrocław trasę: Sztokholm - Praga - Bazylea. Na tej trasie leżał pod Wrocławiem zniszczony most przez Odrę. W tym miejscu należało przeciągnąć odbudowane przęsło mostowe o długości przeszło 60 metrów w poprzek koryta rzeki na wysokości 12 metrów ponad nią. Przeciągająca się zima i gwałtowna powódź uniemożliwiły budowanie w rzece stosowanych zwykle w takich wypadkach jarzm i rusztowań; więc gdy termin umowy się zbliżał, a wody nie opadały, polski inżynier kolejowy opracował śmiały projekt przesunięcia wielkiej kratownicy przez rzekę na wysokiej podporze skonstruowanej na pływającej barce. W dniu 17 kwietnia 1947 roku projekt ten został zrealizowany. Wielka kratownica mostu, zgodnie z obliczeniami projektodawcy, została w ciągu 90 minut przeciągnięta przez całą szerokość rzeki w oczach zalegającej oba brzegi Odry publiczności i zgromadzonych licznych przedstawicieli prasy i świata naukowego oraz ekipy operatorów filmowych.
bonczek/hydroforgroup/2010 - fragment "Dolny Śląsk" 1948

  • /foto/5433/5433109m.jpg
    1857 - 1870
  • /foto/8374/8374778m.jpg
    1905 - 1907
  • /foto/7874/7874040m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/7874/7874044m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/305/305807m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4434/4434103m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/3943/3943608m.jpg
    1930 - 1944
  • /foto/4/004576m.jpg
    1931
  • /foto/6117/6117087m.jpg
    1931
  • /foto/6210/6210902m.jpg
    1931
  • /foto/133/133242m.jpg
    1933 - 1937
  • /foto/138/138028m.jpg
    1933 - 1937
  • /foto/3709/3709543m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/6670/6670102m.jpg
    1936 - 1937
  • /foto/5374/5374502m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/309/309393m.jpg
    1945
  • /foto/333/333170m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/390/390533m.jpg
    1947
  • /foto/3661/3661143m.jpg
    1947
  • /foto/34/34011m.jpg
    1947
  • /foto/25/25389m.jpg
    1981
  • /foto/6885/6885571m.jpg
    1987
  • /foto/257/257609m.jpg
    2000 - 2008
  • /foto/3/003171m.jpg
    2002
  • /foto/3/003150m.jpg
    2003
  • /foto/3/003676m.jpg
    2003
  • /foto/2/002807m.jpg
    2003
  • /foto/7/7212m.jpg
    2004
  • /foto/6/006872m.jpg
    2004
  • /foto/10/10463m.jpg
    2004
  • /foto/20/20873m.jpg
    2004
  • /foto/16/16711m.jpg
    2004
  • /foto/20/20866m.jpg
    2004
  • /foto/23/23401m.jpg
    2004
  • /foto/22/22310m.jpg
    2004
  • /foto/25/25799m.jpg
    2004
  • /foto/28/28941m.jpg
    2005
  • /foto/11/11341m.jpg
    2005
  • /foto/42/42831m.jpg
    2005
  • /foto/42/42833m.jpg
    2005
  • /foto/74/74588m.jpg
    2006
  • /foto/116/116179m.jpg
    2006
  • /foto/116/116180m.jpg
    2006
  • /foto/116/116181m.jpg
    2006
  • /foto/116/116182m.jpg
    2006
  • /foto/5373/5373613m.jpg
    2007
  • /foto/253/253813m.jpg
    2007 - 2008
  • /foto/210/210986m.jpg
    2008
  • /foto/229/229058m.jpg
    2008
  • /foto/257/257634m.jpg
    2008
  • /foto/259/259489m.jpg
    2008
  • /foto/259/259483m.jpg
    2008
  • /foto/277/277422m.jpg
    2009
  • /foto/330/330831m.jpg
    2010
  • /foto/363/363838m.jpg
    2011
  • /foto/380/380184m.jpg
    2011
  • /foto/390/390537m.jpg
    2011
  • /foto/390/390540m.jpg
    2011
  • /foto/3501/3501064m.jpg
    2011
  • /foto/3524/3524802m.jpg
    2011
  • /foto/3794/3794006m.jpg
    2011
  • /foto/3794/3794010m.jpg
    2011
  • /foto/3794/3794011m.jpg
    2011
  • /foto/3794/3794015m.jpg
    2011
  • /foto/385/385766m.jpg
    2011
  • /foto/4536/4536078m.jpg
    2012
  • /foto/3499/3499871m.jpg
    2012
  • /foto/4584/4584337m.jpg
    2013
  • /foto/3881/3881665m.jpg
    2013
  • /foto/4015/4015406m.jpg
    2013
  • /foto/4546/4546095m.jpg
    2013
  • /foto/4363/4363009m.jpg
    2014
  • /foto/4370/4370456m.jpg
    2014
  • /foto/4441/4441090m.jpg
    2014
  • /foto/5057/5057713m.jpg
    2014
  • /foto/5058/5058437m.jpg
    2014
  • /foto/5493/5493540m.jpg
    2015
  • /foto/5493/5493541m.jpg
    2015
  • /foto/5495/5495919m.jpg
    2015
  • /foto/5495/5495943m.jpg
    2015
  • /foto/6122/6122857m.jpg
    2016
  • /foto/6187/6187552m.jpg
    2016
  • /foto/7676/7676979m.jpg
    2018
  • /foto/8959/8959311m.jpg
    2020
  • /foto/8959/8959312m.jpg
    2020
  • /foto/9546/9546850m.jpg
    2021
  • /foto/9879/9879968m.jpg
    2022
  • /foto/9879/9879972m.jpg
    2022
  • /foto/10566/10566608m.jpg
    2023

ps2°

Poprzednie: Fontanna Strona Główna Następne: Brama główna


YouPiter | 2008-12-11 22:59:08
Jakiś może medalik,no takie uszko u góry ?
ps2 | 2008-12-11 23:21:16
Raczej nie, to jest duże, nawet trochę większe jak reper. Na górze nie ma uszka tylko tak widać na fotce.
nm | 2008-12-28 20:51:45
jeżeli znajduje sięw przyczółku mostu to najprwadopodobnie kolejowy reper
pafi | 2009-01-04 21:45:35
Tylko, że tam wśród pozostałości cyfr/liczb nie ma niczego, co by przypominało dane wybijane na reperach, większość miejsca zajmuje orzeł i skrót pkp. Może koleje oznakowywały jakoś swoje "nieruchomości" po wojnie...? Albo to jakaś "prywatna" inicjatywa?
nm | 2009-01-14 17:40:20
Jednak wydaje mi się dale że jest to reper. Kolejowe repery różnią się od tych zamieszczanych na stromie. Wszystkie te repery są miejskie. Kolej ma swoich geodetów ma nawet swój układ wysokościowy (tzw. Amsterdam kolejowy). Miasto zaś używa układów Amsterdam, Kronsytad i Kronsytad 86. Ukad Amstradam miejski i kolejowy rożnią sie
nm | 2009-06-09 18:06:12
Jest to na 100% reper