Ulica Nowy Świat – ulica w Śródmieściu, część Traktu Królewskiego, która biegnie od placu Trzech Krzyży do Krakowskiego Przedmieścia. Jest jedną z najdroższych i najelegantszych, obok Chmielnej, ulic Warszawy.
Ulica stanowi fragment dawnego traktu ze Starej Warszawy do Ujazdowa. Nazwa „Nowy Świat” nawiązywała do nowego osadnictwa (głównie jurydyk) rozwijającego się za wałami miejskimi w XVII wieku. Pierwotnie dotyczyła zarówno ulicy, jak i osady, która powstała przy trakcie.
Ulica zaczyna się przy placu Trzech Krzyży, przecina Aleje Jerozolimskie i ul. Świętokrzyską, po czym przechodzi w ul. Krakowskie Przedmieście u wlotu ul. Oboźnej – przy pomniku Mikołaja Kopernika. W 1939 roku zniszczeniu uległa szczególnie północna część ulicy, gdyż w pałacu Branickich i Domu Interesów znajdowało się Dowództwo Obrony Warszawy. W 1942 i 1943 lokal "tylko dla Niemców" Cafe Club, znajdujący się na rogu Alei Jerozolimskich, wstrząsnęły dwa zamachy przeprowadzone przez Gwardię Ludową. Podczas powstania warszawskiego ulica znalazła się w polskich rękach, a właz na rogu z Warecką służył za wyjście z kanałów powstańcom ewakuującym się ze Starego Miasta, natomiast we wrześniu 1944 roku ulica była miejscem silnych walk.
Zabudowa ulicy została bardzo zniszczona podczas II wojny światowej, z 71 budynków w dobrym stanie przetrwało jedynie sześć. Po zniszczeniach wojennych ulicę odbudowano w nawiązaniu do jej wyglądu z początków XIX wieku, a w miejscu oficyn wzniesiono osiedle Nowy Świat. W 1949 roku zdemontowano tory tramwajowe (choć do 1960 roku kursowały one między Alejami Jerozolimskimi a placem Trzech Krzyży), a wiele zachowanych budynków znacznie przekształcono bądź przebudowano, wiele dobrze zachowanych obiektów wyburzono. Wkrótce na rogu z Alejami Jerozolimskimi powstał gmach Komitetu Centralnego PZPR.
Ulica stała się zwykłą miejską ulicą przelotową, zyskała szerokość czterech pasów. Dopiero w 1996 roku ulica przeszła remont, ze zwykłej miejskiej ulicy stała się deptakiem, a ruch po ulicy mogą odbywać tylko miejskie autobusy, taksówki oraz samochody uprzywilejowane. W okresie letnim w weekendy ulica jest całkowicie zamknięta dla ruchu samochodowego.
W 1994 Trakt Królewski w Warszawie wraz z historycznym zespołem miasta i Wilanowem został uznany za pomnik historii