MENU
Zamek Piastów Śląskich.

Dodał: palokolo° - Data: 2008-12-01 15:09:26 - Odsłon: 2991
Rok 1943


Zamek brzeski jest zabytkiem wyjątkowym. Zaliczany do klasy "0" jest jedną z najpiękniejszych budowli renesansowych na Śląsku a brama główna zamku porównywana wartością architektoniczną do kaplicy zygmuntowskiej na Wawelu. Obecny kształt zamku pochodzi z przebudowy i rozbudowy przeprowadzonej w latach 1532 - 1560, a niewątpliwie inspiracją tej budowli był krakowski Wawel.
Pierwsze wzmianki o istnieniu w Brzegu zamku książęcego pochodzą z 1235 roku. Był to niewielki dwór gotycki, będący siedzibą namiestnika książęcego a dla książąt wrocławskich stanowił miejsce postoju podczas podróży. Innego znaczenia nabiera po wyodrębnieniu się w 1311 roku księstwa brzeskiego i utworzeniu tu rezydencji książąt brzeskich istniejącej aż do wymarcia lini piastowskiej w 1675 roku. Dużej przebudowy zamku dokonał w latach 1360 - 1370 książę Ludwik I. Fragmenty murów tego zamku do dziś są widoczne w skrzydle południowym.
W roku 1532 książę Fryderyk II rozpoczyna przebudowę a następnie rozbudowę zamku w stylu renesansowym. Inspiracją jest niewątpliwie krakowski Wawel. Książę sprowadza do Brzegu włoskich architektów Jakuba i Franciszka Parrów oraz Bernarda Niurona. Prace budowlane prowadzono w szybkim tępie. W latach 1541 - 1544 wzniesiono skrzydło południowe (od placu Moniuszki), w 1544 - 1547 skrzydło wschodnie (od placu zamkowego). Skrzydło północne powstaje po umocnieniu grząskiego terenu (od strony Odry),dopiero po wbiciu kilkuset dębowych pali i osadzeniu ich na twardym podłożu można było stawiać fundamenty. W roku 1547 umiera książę Fryderyk II a głównym realizatorem prac jest jego syn Jerzy II. Dzięki niemu zamek otrzymuje wspaniałe renesansowe wykończenie architektoniczne i artystyczne dzięki którym podziwiany był przez współczesnych i potomnych. Prace budowlane trwały do roku 1560 a wykończeniowe do 1582r.
Obecnie siedziba Muzeum Piastów Śląskich

  • /foto/141/141435m.jpg
    1700 - 1800
  • /foto/335/335857m.jpg
    1750 - 1775
  • /foto/335/335990m.jpg
    1750 - 1775
  • /foto/7869/7869202m.jpg
    1755 - 1760
  • /foto/140/140958m.jpg
    1800 - 1835
  • /foto/9520/9520970m.jpg
    1841
  • /foto/301/301316m.jpg
    1850 - 1930
  • /foto/4679/4679110m.jpg
    1853 - 1886
  • /foto/5120/5120811m.jpg
    1898
  • /foto/174/174354m.jpg
    1899
  • /foto/8169/8169843m.jpg
    1900
  • /foto/187/187260m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/411/411642m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/3517/3517330m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/9689/9689939m.jpg
    1900 - 1907
  • /foto/241/241995m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/262/262399m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/3519/3519223m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/3746/3746214m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/3313/3313149m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/69/69213m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/194/194812m.jpg
    1905
  • /foto/3517/3517314m.jpg
    1905
  • /foto/3519/3519164m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/3519/3519410m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/10574/10574669m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/346/346616m.jpg
    1907
  • /foto/3668/3668694m.jpg
    1909
  • /foto/9689/9689924m.jpg
    1915
  • /foto/368/368429m.jpg
    1925 - 1928
  • /foto/5280/5280959m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/275/275634m.jpg
    1931
  • /foto/3450/3450586m.jpg
    1938
  • /foto/415/415349m.jpg
    1939
  • /foto/5848/5848631m.jpg
    1939
  • /foto/5262/5262977m.jpg
    1940 - 1945
  • /foto/415/415319m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/98/98436m.jpg
    1950 - 1957
  • /foto/8973/8973571m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/8973/8973597m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/5874/5874357m.jpg
    1966
  • /foto/175/175386m.jpg
    1970 - 1979
  • /foto/407/407926m.jpg
    1974 - 1978
  • /foto/6009/6009735m.jpg
    1975 - 1980
  • /foto/8973/8973681m.jpg
    1977 - 1982
  • /foto/8973/8973747m.jpg
    1977 - 1982
  • /foto/8975/8975986m.jpg
    1979 - 1982
  • /foto/3892/3892620m.jpg
    1986
  • /foto/69/69977m.jpg
    2005
  • /foto/69/69982m.jpg
    2005
  • /foto/87/87937m.jpg
    2006
  • /foto/87/87938m.jpg
    2006
  • /foto/99/99486m.jpg
    2006
  • /foto/99/99487m.jpg
    2006
  • /foto/108/108404m.jpg
    2006
  • /foto/138/138915m.jpg
    2007
  • /foto/182/182849m.jpg
    2007
  • /foto/10100/10100820m.jpg
    2009
  • /foto/10100/10100821m.jpg
    2009
  • /foto/7172/7172669m.jpg
    2010
  • /foto/3857/3857327m.jpg
    2013
  • /foto/5729/5729308m.jpg
    2015
  • /foto/5729/5729361m.jpg
    2015
  • /foto/5729/5729374m.jpg
    2015
  • /foto/5729/5729376m.jpg
    2015
  • /foto/5730/5730547m.jpg
    2015
  • /foto/5730/5730548m.jpg
    2015
  • /foto/5730/5730549m.jpg
    2015
  • /foto/5730/5730550m.jpg
    2015
  • /foto/9666/9666727m.jpg
    2015
  • /foto/7214/7214596m.jpg
    2018
  • /foto/7789/7789204m.jpg
    2018
  • /foto/7306/7306957m.jpg
    2018
  • /foto/7381/7381171m.jpg
    2018
  • /foto/7381/7381173m.jpg
    2018
  • /foto/7381/7381175m.jpg
    2018
  • /foto/7968/7968042m.jpg
    2019
  • /foto/7968/7968043m.jpg
    2019
  • /foto/7968/7968044m.jpg
    2019
  • /foto/7970/7970638m.jpg
    2019
  • /foto/7972/7972410m.jpg
    2019
  • /foto/7981/7981662m.jpg
    2019
  • /foto/7981/7981842m.jpg
    2019
  • /foto/10100/10100039m.jpg
    2022

Aukcje internetowe

Poprzednie: Zajezdnia tramwajowa nr 3 - Zakład torowy Ołbin Strona Główna Następne: ul. Sienkiewicza Henryka