MENU
 Zobacz to zdjęcie w artykule (1) 
Most im. księcia Józefa Poniatowskiego. Pocztówka wydana w 1915 za okupacji niemieckiej, ale zdjęcie sprzed wojny 1914r. Most Rosjanie wysadzili w sierpniu 1915r.

Dodał: maras° - Data: 2018-08-26 21:04:25 - Odsłon: 1216
Rok 1914


Most Poniatowskiego w Warszawie – prawie stuletni most nazwany na część księcia Józefa Poniatowskiego. Urodę zawdzięcza m.in. wieżyczkom, zaprojektowanym przez Stefana Szyllera. Dwa razy zniszczony.
----------------------
Architekt:
Mieczysław Marszewski.
W zespole twórców mostu znajdowali się również:
Bronisław Plebiński - szef działu inżynierskiego,
Stefan Szyller - szef działu architektonicznego.
Autorem herbów zdobiących most był Zygmunt Otto.

Budowa:
1904-11; uroczyste otwarcie: 1914.
Budowa mostu stała się koniecznością wobec przeciążenia mostu Kierbedzia. Kolejne projekty pojawiały się od 1870 - dopiero jednak w 1900 Ministerstwo Sprawa Wewnętrznych zleciło Mieczysławowi Marszewskiemu przygotowanie projektu mostu. W 1903 Marszewski złożył projekt mostu opierającego się na dwu filarach, wzorowanego na moście w Budapeszcie. Projek ten nie uzyskał aprobaty Ministerstwa Wojny, które skierowało do realizacji projekt firmy Batignolles. Z tą decyzją nie zgodził się powołany w 1904 Komitet Budowy Mostu.
M. Marszewski opracował nowy projekt - tym razem ośmioprzęsłowego mostu - przekazany do realizacji. Prace rozpoczęto latem 1904.
W 1910 po kontroli bardzo wysokich kosztów budowy aresztowano kierującego pracami M. Marszewskiego. Prace kontynuował Aleksy Lubickij - nie zmieniając niczego w pierwotnych projektach, ani nie zmieniając składu personelu technicznego.
Prowizoryczny ruch na moście otwarto w 1912, ruch na wiadukcie w 1913 - uroczyste otwarcie nastąpiło w 1914. Most uzyskał imię Mikołaja II. Warszawiacy nazywali go jednak Trzecim Mostem, bądź mostem Poniatowskiego - w 1913 mijała setna rocznica śmierci księcia.
Most ze śródmieściem został połączony wiaduktem, natomiast po stronie praskiej zbudowano obecną al. Poniatowskiego, która zakręcała w obecną al. Zieleniecką łącząc most z Targową.

Zniszczony:
wycofujący się z Warszawy Rosjanie 5 sierpnia 1915 wysadzili dwa filary mostu niszcząc w ten sposób cztery przęsła mostu.

Odbudowa:
podczas niemieckiej okupacji most został prowizorycznie odbudowany - wstawiono drewniane przęsła wzmocnione żelaznymi wiązaniami.
Otwarty dla ruchu we wrześniu 1916, spłonął niecały rok później - w sierpniu 1917.
Odbudowa w II RP rozpoczęła się w 1921 i trwała do 1927. W 1925 otwarto tymczasowy ruch na połowie szerokości mostu. Całością prac kierował Bronisław Plebiński.

Zniszczony:
przez Niemców we wrześniu 1944 - ponownie zniszczeniu uległy cztery przęsła.

Odbudowa: w 1946 według projektu S. Hempla. Całkowicie zmieniono konstrukcję zniszczonych przęseł, nie odbudowano sześciu ławeczek w środkowej części mostu. W latach 50-tych rozebrano wieże wjazdowe na most po stronie Pragi.
W 1964 rozpoczęto poszerzanie wiaduktu i mostu.
W latach 1985-90 przeprowadzono generalny remont wiaduktu i mostu - między innymi odbudowano wschodnie wieże przy moście.
Za

  • /foto/9456/9456915m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/8638/8638592m.jpg
    1912
  • /foto/10662/10662131m.jpg
    1912
  • /foto/9661/9661741m.jpg
    1913
  • /foto/9349/9349237m.jpg
    1913 - 1914
  • /foto/7831/7831004m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889231m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889358m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889383m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889392m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889445m.jpg
    1914
  • /foto/7889/7889476m.jpg
    1914
  • /foto/8693/8693268m.jpg
    1914
  • /foto/8749/8749862m.jpg
    1914
  • /foto/9087/9087779m.jpg
    1914
  • /foto/9088/9088000m.jpg
    1914
  • /foto/9088/9088001m.jpg
    1914
  • /foto/7502/7502224m.jpg
    1914 - 1915
  • /foto/7889/7889461m.jpg
    1915
  • /foto/9525/9525422m.jpg
    1915
  • /foto/10021/10021575m.jpg
    1915
  • /foto/10325/10325875m.jpg
    1921
  • /foto/7889/7889292m.jpg
    1925
  • /foto/8761/8761356m.jpg
    1925
  • /foto/7889/7889249m.jpg
    1926
  • /foto/8488/8488118m.jpg
    1926 - 1939
  • /foto/7630/7630902m.jpg
    1927
  • /foto/8790/8790813m.jpg
    1927
  • /foto/9549/9549283m.jpg
    1928
  • /foto/7986/7986209m.jpg
    1930
  • /foto/8873/8873106m.jpg
    1930
  • /foto/7565/7565564m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/7637/7637356m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/8131/8131840m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/7591/7591592m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/8435/8435239m.jpg
    1931
  • /foto/10148/10148341m.jpg
    1931
  • /foto/8816/8816799m.jpg
    1933
  • /foto/10146/10146016m.jpg
    1934
  • /foto/9090/9090996m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/9091/9091055m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/10147/10147361m.jpg
    1938
  • /foto/10151/10151413m.jpg
    1938
  • /foto/7889/7889141m.jpg
    1939
  • /foto/7889/7889216m.jpg
    1939
  • /foto/10169/10169912m.jpg
    1939
  • /foto/8884/8884925m.jpg
    1940
  • /foto/8963/8963168m.jpg
    1940 - 1942
  • /foto/9125/9125315m.jpg
    1946
  • /foto/9706/9706524m.jpg
    1948
  • /foto/8504/8504885m.jpg
    1963
  • /foto/8646/8646644m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/7268/7268019m.jpg
    1965 - 1969
  • /foto/9118/9118006m.jpg
    1966
  • /foto/9235/9235743m.jpg
    1969
  • /foto/9379/9379985m.jpg
    1986
  • /foto/10303/10303796m.jpg
    1987
  • /foto/9579/9579852m.jpg
    1989
  • /foto/9204/9204501m.jpg
    2005
  • /foto/8814/8814575m.jpg
    2020
  • /foto/8764/8764529m.jpg
    2020
  • /foto/8856/8856163m.jpg
    2020
  • /foto/8938/8938603m.jpg
    2020
  • /foto/9166/9166318m.jpg
    2021
  • /foto/9504/9504018m.jpg
    2021

Aukcje internetowe

Poprzednie: Pomnik wojenny 34 regimentu piechoty (Szczecinek) Strona Główna Następne: Osiedle Locus (Zefirowa / Burzowa)


StaSta | 2018-08-26 21:39:27
Sprzed wojny.
Festung | 2018-08-27 07:50:28
W lewej części kadru zabudowania elektrowni Powiśle.
Hermann | 2019-07-17 13:52:05 | edytowany: 2019-07-17 14:34:52
To nie jest absolutnie elektrownia Powiśle. To, co widac po lewej stronie zdjęcia, to dessauska Gazownia przy ul. Ludnej. Z pełną odpowiedzialnością. Nie rozumiem, jakim cudem mogła by znaleźć się elektrownia po tej właśnie stronie mostu, skoro jej lokacja znajduje się po prawej steonie. Jest tu kilka zdjęć wyraźnie wskazujących na to, że nie jest to elektrownia. Proponuję adminowi korektę opisów.
Festung | 2019-07-17 16:00:49
Fakt, to jest gazownia na Solcu, teraz zajarzyłem. Opis zdjęcia jest w porządku, nie ma co w nim zmieniać.
StaSta | 2019-07-17 16:17:34
Usunąłem znacznik elektrowni.
Festung | 2019-07-17 21:43:55
Jesteś niezastąpiony Stanisławie:)
StaSta | 2019-07-18 00:04:59
Mów mi Stachu:)