MENU
Widok od strony zachodniej z ulicy Rzecznej na skład opału znajdujący się w północnej części stacji.

Dodał: Zdzisław K.° - Data: 2018-08-22 08:59:44 - Odsłon: 339
14 lipca 2018

Data: 2018:07:14 14:43:44   ISO: 125   Ogniskowa: 17.8 mm   Aparat: SONY DSC-RX100   Przysłona: f/5.6   Ekspozycja: 1/500 s  


Dawna stacja węzłowa w km 32,636 linii Jelenia Góra - Żagań (72,1 km w przeciwnym kierunku) i jednocześnie w km 48,572 linii z Legnicy do Gryfowa Śląskiego. Stacja znajduje się na wysokości 212 m npm. Połączenie kolejowe do Lwówka zainicjowano 15.10.1885 r. spinając koleją zarazem stare miasta, ważne ośrodki tkactwa i sukiennictwa: Mirsk, Gryfów i Lwówek. W 1895 roku przedłużono linię do Nowej Wsi Grodziskiej, a rok później, dokładnie 111 lat temu (15.05.1896) otwarto linię Legnica-Lwówek. Stacją węzłową stał się 20.07.1904 r. kiedy otwarto północny, mniej skomplikowany technicznie odcinek Kolei Doliny Bobru. Węzłem czterokierunkowym Lwówek stał się dopiero 28.08.1909 roku (Lwówek-Wleń-Siedlęcin-Jelenia Góra). Upadek stacji rozpoczął się w l. 80-tych, kiedy zlikwidowano połączenie do Gryfowa (1983 r.), a następnie w latach 90-tych, kiedy likwidowano połączenie ze Złotoryją (Jerzmanicami) w 1991 roku i w 1996 do Zebrzydowej. Obecnie jest to stacja końcowa dla relacji osobowej z Jeleniej Góry. Niestety, często pojawiają się groźby zawieszenia tejże linii i próby wygaszenia popytu (podstawianie autobusu za pociąg, znikoma ilość połączeń). Stacja jest wykorzystywana w znikomym stopniu i przedstawia smutny widok resztek dawnej świetności jak: 4 tory przy peronach, 4 tory do formowania składów i 4 tory przy placach ładunkowych. Na stacji zachowały się: dworzec z magazynem i rampą załadunkową, 4-stanowiskowa parowozownia z zapleczem technicznym i własną wieżą wodną (częściowo w ruinie), potężna betonowa wieża wodna na 20 tys. litrów wody, dwa zadaszone perony o długości ponad 230 metrów, przejścia podziemne na perony, nastawnia dysponująca od strony Wlenia (druga - od strony Zebrzydowej została rozebrana). Od 2011 roku obsługę ruchu na linii 283 przejęły Koleje Dolnośląskie. Cały odcinek z Jeleniej Góry przez Lwówek do Zebrzydowej pokonuje tylko 1 para pociągów na dobę, ponadto kurs Jelenia-Lwówek obsługują jeszcze 2/3 pary szynobusów (moose - różne źródła)

  • /foto/3634/3634841m.jpg
    1901
  • /foto/64/64832m.jpg
    1902 - 1904
  • /foto/447/447461m.jpg
    1908 - 1912
  • /foto/447/447462m.jpg
    1909 - 1915
  • /foto/7713/7713382m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/3485/3485367m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/287/287662m.jpg
    1910 - 1918
  • /foto/447/447468m.jpg
    1915
  • /foto/5975/5975076m.jpg
    2003
  • /foto/5975/5975078m.jpg
    2003
  • /foto/5975/5975080m.jpg
    2003
  • /foto/5975/5975081m.jpg
    2003
  • /foto/20/20233m.jpg
    2004
  • /foto/20/20234m.jpg
    2004
  • /foto/20/20238m.jpg
    2004
  • /foto/447/447972m.jpg
    2007
  • /foto/447/447978m.jpg
    2007
  • /foto/8546/8546253m.jpg
    2007
  • /foto/3744/3744856m.jpg
    2007
  • /foto/234/234919m.jpg
    2008
  • /foto/253/253808m.jpg
    2008
  • /foto/447/447759m.jpg
    2009
  • /foto/447/447768m.jpg
    2009
  • /foto/447/447771m.jpg
    2009
  • /foto/3786/3786766m.jpg
    2009
  • /foto/3385/3385819m.jpg
    2012
  • /foto/3558/3558197m.jpg
    2012
  • /foto/4877/4877397m.jpg
    2014
  • /foto/5698/5698265m.jpg
    2015
  • /foto/5698/5698266m.jpg
    2015
  • /foto/6410/6410142m.jpg
    2016
  • /foto/6410/6410143m.jpg
    2016
  • /foto/6410/6410144m.jpg
    2016
  • /foto/7898/7898989m.jpg
    2018
  • /foto/7909/7909157m.jpg
    2018

Zdzisław K.°

Poprzednie: Dom nr 58-68 Strona Główna Następne: Kamienica nr 12