Ścinawka Średnia to obecnie jedyna stacja węzłowa na trasie Kłodzko - Wałbrzych. Dawniej był to pięciokierunkowy węzeł z liniami do Tłumaczowa, Radkowa i Srebrnej Góry. Obecnie zachował się tylko fragment ostatniego odcinka do Nowej Rudy Słupca, używany dla wywozu kruszywa z pobliskiego kamieniołomu. Przez duży dworzec przebiega obecnie główna linia Kłodzko - Wałbrzych, na której znajdują się 4 tory główne oraz kilka torów bocznych, obecnie częściowo nieużywanych. Dla obsługi podróżnych służą dwa perony (w sumie trzy krawędzie), z których używany jest tylko jeden, ponieważ tor przy peronie 1 nie posiada semaforów wyjazdowych. Wjazd na dworzec "mały" znajduje się od strony Kłodzka i przebiega przez przejazd kolejowy, obsługiwany z nastawni ŚŚ. Ta część stacji posiada kilka torów bez semaforów wyjazdowych (nigdy ich tutaj nie było). Kilka lat temu na torze od strony Radkowa stały odstawione i oczekujące na pocięcie parowozy. Wjazdu od strony Radkowa strzeże kształtowy semafor wjazdowy. Tutaj znajduje się nastawnia "ŚŚ2", wyposażona w urządzenia kluczowe. Ruchem na całej stacji kieruje jeszcze jedna nastawnia - "ŚŚ1", która wraz z dysponującą posiada urządzenia mechaniczne scentralizowane. W budynku dworca niegdyś znajdowała się kasa biletowa, obecnie jest ona nieczynna.
Aktualizacja: W 2019 r. ogłoszono przebudowę układu torowego stacji Ścinawka jako elementu modernizacji linii 286 na odcinku Ścinawka - Kłodzko. Prace ruszyły w sierpniu 2020 r. - zbudowano w śladzie linii do Radkowa tor wyciągowy z sekcji postojowej obsługującej składy ze Słupca - obecnie możliwy jest bezpośredni wjazd/wyjazd pociągów towarowych z torów południowych z/do Kłodzka (do tej pory składy ze Słupca były manewrowane na trzy razy), zamontowano również sygnalizację - wcześniej jej nie było na południowych torach. Wyremontowano ok. 6 km torów stacyjnych, przebudowano cały system sterowania ruchem na stacji, zamontowano na wszystkich rozjazdach urządzenia elektrycznego ogrzewania EOR, zwiększono nośność wiaduktu nad ul.Kościuszki (rozebrano go całkowicie i wykonano nową konstrukcję). Przebudowano także perony (wyższe), wyremontowano przejścia podziemne z montażem wind dla osób z bagażem lub mających problemy z poruszaniem się. Zadanie zostanie zakończone w 2023 roku. Niewykluczone jest przygotowanie stacji do budowy w przyszłości sieci trakcyjnej.
(moose)