Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
1-3a
Budynki nr 1-3a
13
5-5b
Fundacja Pomoc Potrzebującym
5
5a
Dom nr 5a (dawny)
1
5d
Budynek nr 5d
8
6a
Budynek nr 6a
6b
Budynek nr 6b
1
7
Budynek nr 7
5
9
Dom nr 9
4
10a
Budynek nr 10a
1
10G
Budynek nr 10G
1
11
Fliia Przedsiębiorstwa Robót Kolejowych nr 7 - PRK7 (nie istnieje)
4
11
Trakcja PRKiI S.A. Oddział Robót Trakcyjnych - Oddział Produkcji Przemysłowej
4
11 D-EF
Osiedle Oliwska Nova
4
11A
Budynek 11A
3
12
Budynek nr 12
2
14
Budynek nr 14
2
26a
Budynek nr 26a (warsztat d. Kolei Nadwiślańskiej)
4
 
 
 
 
  ID: 7418321
Nazwa

ul. Oliwska

 
 
Ulica Oliwska dziś znajduje się na skraju Bródna – biegnie równolegle wzdłuż torów kolejowych, od ulicy Pożarowej aż po zaplecze Domu Kultury Świt. Dziś przedstawia obraz nędzy i rozpaczy – na dużej części ulicy nie ma asfaltu, na całej długości nie ma chodników, jest zaś wszechobecne morze błota. Poza mieszkańcami i lokalnymi pijaczkami mało kto tu zagląda. Ale nie zawsze tak było.

Sto lat temu ulica Oliwska była jedną z najważniejszych – i najbardziej eleganckich ulic – Nowego Bródna. Jej zabudowę ...
Ulica Oliwska dziś znajduje się na skraju Bródna – biegnie równolegle wzdłuż torów kolejowych, od ulicy Pożarowej aż po zaplecze Domu Kultury Świt. Dziś przedstawia obraz nędzy i rozpaczy – na dużej części ulicy nie ma asfaltu, na całej długości nie ma chodników, jest zaś wszechobecne morze błota. Poza mieszkańcami i lokalnymi pijaczkami mało kto tu zagląda. Ale nie zawsze tak było.

Sto lat temu ulica Oliwska była jedną z najważniejszych – i najbardziej eleganckich ulic – Nowego Bródna. Jej zabudowę stanowiły liczne niskie budynki z nieotynkowanej czerwonej cegły. Jezdnia na Oliwskiej była brukowana kocimi łbami, a przy niej leżały chodniki z kwadratowych betonowych płyt. Świeciły gazowe latarenki, działały sklepy, warsztaty, magazyny.

Wszystkie te budynki stawiała od końca XIX wieku kolej. Mieszkali i pracowali w nich pracownicy drogi żelaznej: urzędnicy, konduktorzy, mechanicy i inni. Dzięki kolei oraz zabudowie Oliwskiej i sąsiednich ulic ten rejon szybko przestał być zapuszczoną wioską i nabrał miejskiego charakteru – a w rezultacie w 1916 roku Nowe Bródno zostało włączone do Warszawy.
Za:
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 2013-09-08
    komentarze: 0
    Ul. Oliwska, biurowiec i warsztaty d. Oddziału Zmechanizowanych ...
  • Data: 2019-06-18
    komentarze: 0
    Ulica Oliwska - granica posesji d. bloków awaryjnych i d. noclegowni ...
  • Data: 2019-06-18
    komentarze: 0
    Kolejarskie Bródno, czyli ul. Oliwska, kiedyś wiodąca od tzw Drogi ...
  • Data: 2019-06-18
    komentarze: 0
    Tyle zostało z wejścia do biurowca d. Oddziału Zmechanizowanych ...
  • Data: 2019-06-18
    komentarze: 0
    To nie pomyłka, to jest północnopraska ulica Warszawy - ul. Oliwska ...
  • Data: 2019-06-18
    komentarze: 0
    Ul. Oliwska z pozostałością przedwojennych Kolejowych Warsztatów ...
  • Data: 2019-06-18
    komentarze: 0
    Ul. Oliwska z pozostałością przedwojennych Kolejowych Warsztatów ...
  • Data: 2019-06-18
    komentarze: 0
    Ul. Oliwska w głąb trzewi kolejarskiego Bródna, a po lewej mur ...