MENU
Wiadukt na nieczynnej, zlikwidowanej w 2006 roku Linii 316 (Złotoryja - Chojnów -Rokitki) nad nieużywaną obecnie, od czasów wojny drogą lokalną, równoległą (ok. 50 m na północ) do biegnącej wzdłuż wsi.

Dodał: omen22° - Data: 2018-07-04 22:23:04 - Odsłon: 1518
27 lipca 2013

Data: 2013:07:27 08:53:36   ISO: 500   Ogniskowa: 9.888 mm   Aparat: Canon PowerShot ELPH 520 HS   Przysłona: f/4.5   Ekspozycja: 1/125 s  

Jednotorowa linia o długości 29 km, znaczenia miejscowego wybudowana przez państwo pruskie dla połączenia koleją przemysłowej Złotoryi i leżących po drodze dużych gospodarstw rolnych z linią magistralną - "marchijską" w Chojnowie i "berlinką" w Rokitkach. Linię otwarto w dwóch etapach: Złotoryja - Chojnów 15 września 1905 r. i Chojnów - Rokitki 1 grudnia 1906 r. Linię obsługiwała przed wojną parowozownia pomocnicza w Złotoryi (tendrzaki serii 91.3). Na trasie linii usytuowano 3 stacje (Zagrodno, Brochocin, Budziwojów), 3 przystanki z ładowniami (Nowa Wieś Złotoryjska, Biała Złotoryjska, Zamienice) oraz 1 bocznicę - pod Chojnowem do papierni. Ostatni remont nawierzchni prowadzono w latach 1980-1982, z uzupełnieniami do 1988 r. Na odcinku Złotoryja - Chojnów ruch pasażerski zawieszono 2 lutego 1991 r., a towarowy prowadzono do 2001, lub 2002 roku. Na odcinku Chojnów - Rokitki ruch osobowy zamknięto 12 lub 15 grudnia 2002 r., a ruch towarowy przed listopadem 2005 r. Jeszcze w czasach funkcjonowania linii kolejowej po kolei „znikały” budynki na stacjach Nowa Wieś Złotoryjska, Brochocin oraz Budziwojów. Zachował się budynek stacyjny w Zagrodnie. Wiosną 2004 r. linia na odcinku południowym była nieprzejezdna przez zdjęcie wiaduktu nad drogą w Brochocinie, demontaż torów pod autostradą A4 i wyrwanie rozkładu w Budziwojowie. W kwietniu 2005 r. były wycięte tory na stacji w Zagrodnie od strony Brochocina. W trakcie modernizacji stacji kolejowej Chojnów najpierw udrożniono fragment linii by wywieźć złom, a następnie odcięto fizycznie linię 316 od magistrali E30. W 2006 r. linia 316 została usunięta z ewidencji PLK i przekazana do likwidacji. Od 10(13) sierpnia 2012 r. rozpoczęła się fizyczna likwidacja linii na odcinku Złotoryja - Chojnów. Ekipy rozbiórkowe rozpoczęły prace w pobliżu stacji Chojnów i z każdym mijającym dniem posuwały się szybko w kierunku południowym. Odcinek północny jest już także nieprzejezdny (ubytki w Białej). Chojnowianie podejmowali starania, aby przywrócić ruch do Rokitek (przesiadka do Żar). Departament Infrastruktury UMWD informował o tym, że "mimo monitów Marszałka Województwa i zainteresowaniem ze strony Samorządu wznowieniem kursowania pociągów na odcinku Chojnów - Rokitki, PKP PLK w najbliższym czasie nie planuje jego modernizacji" - argumentując "koniecznością przebudowy zwrotnic, bocznic i innych obiektów inżynieryjnych i wysokich nakładów finansowych (ok. 5 mln zł)".

Zmiana decyzji nastąpiła w 2021 r. kiedy uchwałą Zarządu Województwa Dolnośląskiego z 16 listopada 2021 r. podjęto decyzję o dofinansowaniu projektu [RPDS.05.02.01-02-0001/21-00] pn.: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 316 na odcinku Chojnów-Rokitki". Zadanie o wartości 15 mln zł zrealizowało DSDiK od kwietnia 2021 r. i zakończyło przed terminem w październiku 2022 r. W ramach projektu zrewitalizowano linię kolejową nr 316 na odcinku Chojnów – Rokitki od km 21,832 do km 27,900. Rewitalizacji zostanie poddany odcinek o długości 6,068 km z odtworzeniem funkcji węzłowych dla Chojnowa (LK 282) i Rokitek (LK 275), z których dodatkowo ma być odbudowana linia do Chocianowa. Projekt przewidywał przeprowadzenie prac modernizacyjnych obejmujących wymianę elementów nawierzchni torowej oraz zabudowę urządzeń zabezpieczenia ruchu. Wykonano także prace peronowe - odtworzono przystanek Biała (Złotoryjska). Prace przeprowadziła firma DOLKOM. Cała zrewitalizowana infrastruktura przystosowana została do standardów obsługi podróżnych, w tym związanych z obsługą osób niepełnosprawnych. Zrewitalizowana linia kolejowa pozwoli na kursowanie pociągów z prędkością do 80 km/godz. Na linii będzie wyłącznie ruch pasażerski. W ramach projektu przewidziano działania promocyjne takie jak tablice informacyjno-pamiątkowe, materiały informacyjno-promocyjne oraz informacje na stronie internetowej DSDIK. Przewidywane rozpoczęcie ruchu - wraz z wprowadzeniem zimowego rozkładu jazdy od grudnia 2022 r.

(moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.) i przystanków / ładowni (po./poł.) liczony od stacji Złotoryja (pokrywał się z niemieckim). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne/nieistniejące - kursywą:
- , Złotoryja, st., km 0,000
- , Nowa Wieś Złotoryjska, poł., km 4,064
- , Zagrodno, st., km 8,076
- , Brochocin, poł., km 12,918
- , Budziwojów, poł., km 15,319
- bocznica 416, bszl., km 19,870 (bocznica do papierni w Chojnowie)
- , Chojnów, st., km 21,343
- , Biała Złotoryjska, po., km 24,153
- , Zamienice, poł., km 26,852
- , Rokitki, st., km 29,338

  • /foto/5259/5259921m.jpg
    2003
  • /foto/10605/10605908m.jpg
    2023

omen22°

Poprzednie: Dom nr 27 Strona Główna Następne: Dom nr 26


moose | 2021-05-06 07:59:27
Dolnośląska Służba Dróg i Kolei ogłosiła ogłosiła postępowanie na prace w trybie "projektuj i buduj" na linii 316 Chojnów - Rokitki pt. "Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych dla zadania pn.: Rewitalizacja linii kolejowej nr 316 w relacji Chojnów - Rokitki". Z PFU: Realizacja zamówienia ma na celu osiągnięcie następujących parametrów eksploatacyjnych dla odcinka od km 21,832 do km 27,900 linii kolejowej nr 316. Prędkość maksymalna dla pociągów pasażerskich 80 km/h. Klasa techniczna toru – 3 (wg instrukcji UK-4). Skrajnia budowli: zgodna z UK-4. Długość peronu: 100 m, wysokość peronu: 0,55 m. Nawierzchnia kolejowa - podkłady do wymiany mają być nowe, strunobetonowe typu PS-83 dostosowane do przytwierdzenia sprężystego typu SB o rozstawie podkładów 0,70 m zgodnie z instrukcją UK-4. Po zakończeniu wymiany podkładów tor należy wyregulować w planie i profilu zgodnie z projektem. Parametry geometryczne toru dostosować do szybkości pociągów 80 km/h. W ramach zadania po roku od oddania linii do eksploatacji należy tor podbić stabilizacyjnie. Należy zabudować szyny nowe S49E1 o długości 25-30m. Złącza szyn wykonać jako wiszące, łączyć łubkami 6-cio otworowymi wzmocnionymi (czyli tor klasyczny, stykowy - moose). Parametry techniczno–użytkowe peronów • Długość peronów – 100 m • Wysokość peronów – 0,55 m • Szerokość użytkowa – 3,70 m. Przystanek p.o. Biała Złotoryjska km 24,152 wyposażenie do wykonania: • Wiata peronowa o wymiarach – długość (w rzucie dachu/w rzucie ścian): 5,10/4,20 m, szerokość (w rzucie dachu/w rzucie ścian): 2,68/1,40 m, wysokość 2,20 – 2,40 m. Konstrukcja typowa, szkielet stalowy, wypełnienie ścian w postaci tafli szkła hartowanego i laminowanego typu ESG o grubości min. 6 mm. Wymiary wiaty mogą zostać zmodyfikowane po wcześniejszym uzgodnieniu z Zamawiającym. Dach lekko wypukły, pokryty płytami z poliwęglanu wielokomorowego i laminowanego o grubości min 4 mm. Pod wiatą ławka oraz tablica informacyjna dostosowane do konstrukcji wiaty. Ławki zewnętrzne – szt. 2 poza wiatą, jednostronne z oparciem o długości około 2 m, lub z 4 osobnymi siedziskami, wykonane ze stali, mocowane do fundamentów betonowych. • Kosze na śmieci – 4 szt. o pojemności min. 35 l, mocowane do słupków stalowych posadowionych na fundamencie betonowym. Kosze przechylane do łatwego opróżniania. • Stojaki na rowery – 10 stanowisk, rozmieszczone co 1 m, trwale przymocowane do podłoża w sposób uniemożliwiający ich wyrwanie. Nad stojakami zaprojektować zadaszenie. • Oświetlenie peronu – zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie normami, oprawki w technologii LED. • Tablica z nazwą peronu. • Tablice kierunkowe (Chojnów i Rokitki). • Monitoring – min. 2 kamery skierowane na peron i 1 skierowana na infrastrukturę okołoprzystankową. • Teren przy peronie zagospodarować z wydzieleniem parkingu na min 5 miejsc postojowych z utwardzoną nawierzchnią (uzgodnioną z Zamawiającym). • Ogrodzenie peronu – na obu końcach i od strony zewnętrznej, konstrukcja z gotowych paneli zgrzewanych z drutów pionowych i poziomych w formie kraty o oczkach 50x200 mm, wysokość 14 1,50 m i szerokość 2,50 m. Panele łączyć ze słupkami z kształtownika prostokątnego w kolorze RAL 2009 ("wściekły pomarańcz DSDIK" - moose). Nie powinno wyjść drogo, myślę że wyjdzie do 18 mln zł max, może nawet mniej (nie ma srk, nie ma "wodotrysków"). Ta rewitalizacja choć mała to jest lokalnie bardzo istotna. Dlaczego? - bo poprawia ofertę na odcinku Chojnów - Legnica dodając kilka par pociągów i miejmy nadzieję że ostatecznie wyeliminuje ostatnie XX-wieczne busy z tej trasy. - bo zmiana trasy nie powinna wydłużyć za bardzo albo wcale czasu przejazdu...a zyskuje się na trasie jeszcze jedno miasto i komunikujemy Białą i Rokitki ze siedzibą gminy - Chojnowem. Zyskujemy też nową wieś: Białą, a nie tracimy nic bo przystanek Goliszów między Rokitkami a Miłkowicami od dawna nie funkcjonuje. - bo wyrównuje się inwestycje rewitalizacyjne w regionie. - bo w przeciwieństwie do Chocianowa ta rewitalizacja nie wiąże się z potrzebą użycia nowego taboru spalinowego, którego już dziś brakuje. Zakładam obiekt dla inwestycji i mam nadzieję, że ktoś zawita przez najbliższe 7 miesięcy na budowę.
moose | 2022-10-13 14:32:35
Rewitalizacja linii zakonczona - pociągi wracają na linię od grudnia tego roku. (poważnie nikt nie był w tamtych okolicach by zrobić zdjęcie?)
Popski | 2023-10-06 08:44:02
Przydałby się znacznik dla owego wiaduktu.
moose | 2023-10-06 11:04:50
Jest i znacznik.