Realizacji wcześniejszego, pochodzącego z 1932 r. projektu budowy kolei linowo-terenowej na Górę Parkową podjęła się utworzona 10 września 1936 r. spółka z o.o. Kolej Górska w Krynicy. Jej udziałowcami byli działacze Ligi Popierania Turystyki z wiceministrem komunikacji Aleksandrem Bobkowskim na czele, Zarząd Miasta Krynica, władze uzdrowiska i Ministerstwo Komunikacji. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 625.000 zł. Pierwszą tego typu kolej w Polsce oddano do użytku 8 grudnia 1937 r., a otwarcia dokonał inicjator przedsięwzięcia inż. Aleksander Bobkowski. Do wybuchu II wojny światowej z nowej inwestycji skorzystało ponad 150.000 osób.
Na kolej składają się dwa wagoniki poruszające się po jednym torze z mijanką pośrodku trasy, której długość wynosi 642 m, a różnica wysokości 148 m. Dawniej przy górnej stacji kolejki znajdował się taras widokowy, na dachu, który był jednocześnie kawiarnią, z którego rozpościerały się piękne panoramy Krynicy. W latach 80. XX w. przeprowadzono remont obiektu, podczas którego taras usunięto. Obecnie operatorem kolejki są Polskie Koleje Linowe S.A.