MENU
ZNACZNIKI
Chyba odpowiedni dziś dzień na takie zdjęcie...

Dodał: Alojzyna° - Data: 2004-11-01 17:45:50 - Odsłon: 9771
Lata 1945-1947


Most został otwarty w 1875 i zastąpił drewnianą przeprawę stojącą nieopodal w kierunku zachodnim (Most Czterofenigowy )
Zaprojektowany przez Alexandra Kaumanna był stalowym czteroprzęsłowym mostem kratownicowym systemu Schwendlera podpartym kamiennymi filarami. Miał 116,7 długości. Patronem mostu, tak jak sąsiadującego z mostem dawnego placu drzewnego, został dramatopisarz niemiecki epoki oświecenia, Gotthold Ephraim Lessing. W 1945 dwa z czterech przęseł mostu uległy zniszczeniu tak poważnemu, że uznano, iż odbudowa tej konstrukcji jest nieopłacalna. Postanowiono wybudować w tym miejscu całkiem nową konstrukcję, tj. dzisiejszy Most Pokoju
Na czas odbudowy Mostu Grunwaldzkiego (do 1947 r.) ocalała część zniszczonego mostu była wykorzystywana jako przeprawa dla pieszych. Most zwany był wówczas "Staromiejskim" (a potem "Wojewódzkim" z uwagi na bliskość siedziby Urzędu Wojewódzkiego).
Resztki konstrukcji rozebrano ostatecznie w 1958 r., w związku z budową nowego mostu.

  • /foto/397/397053m.jpg
    1878
  • /foto/5063/5063315m.jpg
    1885 - 1886
  • /foto/6021/6021658m.jpg
    1885 - 1886
  • /foto/3266/3266533m.jpg
    1886
  • /foto/7461/7461350m.jpg
    1886
  • /foto/9/9834m.jpg
    1886 - 1899
  • /foto/6/006571m.jpg
    1886 - 1900
  • /foto/4051/4051981m.jpg
    1888
  • /foto/6036/6036557m.jpg
    1888 - 1890
  • /foto/3424/3424704m.jpg
    1888 - 1895
  • /foto/4413/4413908m.jpg
    1890
  • /foto/3404/3404208m.jpg
    1890 - 1899
  • /foto/297/297253m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/331/331466m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/212/212902m.jpg
    1890 - 1903
  • /foto/268/268089m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/5695/5695012m.jpg
    1890 - 1910
  • /foto/411/411182m.jpg
    1891
  • /foto/441/441700m.jpg
    1893
  • /foto/8571/8571243m.jpg
    1894
  • /foto/7717/7717258m.jpg
    1894 - 1898
  • /foto/3414/3414244m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/4436/4436312m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/6275/6275065m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/8724/8724023m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/371/371968m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/5580/5580375m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/5626/5626323m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/16/16883m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/217/217678m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/4002/4002641m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/7099/7099111m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/7299/7299179m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/8547/8547547m.jpg
    1895 - 1902
  • /foto/357/357994m.jpg
    1895 - 1910
  • /foto/7636/7636126m.jpg
    1895 - 1910
  • /foto/341/341309m.jpg
    1895 - 1917
  • /foto/271/271794m.jpg
    1896
  • /foto/5120/5120916m.jpg
    1896
  • /foto/8298/8298843m.jpg
    1896
  • /foto/160/160683m.jpg
    1897
  • /foto/6700/6700866m.jpg
    1897
  • /foto/56/56806m.jpg
    1898
  • /foto/253/253704m.jpg
    1898
  • /foto/3240/3240077m.jpg
    1898
  • /foto/7274/7274695m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/7201/7201066m.jpg
    1898 - 1902
  • /foto/9483/9483210m.jpg
    1898 - 1904
  • /foto/7637/7637897m.jpg
    1898 - 1905
  • /foto/6425/6425245m.jpg
    1898 - 1913
  • /foto/34/34394m.jpg
    1899
  • /foto/417/417313m.jpg
    1899
  • /foto/5085/5085809m.jpg
    1899
  • /foto/5432/5432477m.jpg
    1899
  • /foto/8159/8159608m.jpg
    1899
  • /foto/9027/9027913m.jpg
    1899
  • /foto/9629/9629566m.jpg
    1899 - 1900
  • /foto/51/51040m.jpg
    1900
  • /foto/240/240759m.jpg
    1900
  • /foto/241/241203m.jpg
    1900
  • /foto/446/446613m.jpg
    1900
  • /foto/7860/7860858m.jpg
    1900
  • /foto/8825/8825034m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/398/398945m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/3399/3399327m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/8575/8575629m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/8/8975m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/389/389980m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/412/412149m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/423/423313m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/3579/3579221m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/5385/5385007m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/5658/5658438m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/7347/7347380m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/9237/9237617m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/10509/10509170m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/48/48650m.jpg
    1900 - 1908
  • /foto/12/12279m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/343/343229m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/371/371695m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/67/67585m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/53/53906m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/235/235195m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/56/56407m.jpg
    1900 - 1930
  • /foto/21/21565m.jpg
    1901
  • /foto/214/214930m.jpg
    1901
  • /foto/284/284626m.jpg
    1901
  • /foto/5802/5802277m.jpg
    1901
  • /foto/6617/6617331m.jpg
    1901
  • /foto/401/401600m.jpg
    1902
  • /foto/5431/5431016m.jpg
    1902
  • /foto/6277/6277565m.jpg
    1902
  • /foto/34/34092m.jpg
    1904
  • /foto/6376/6376223m.jpg
    1904
  • /foto/422/422690m.jpg
    1905
  • /foto/5078/5078995m.jpg
    1905
  • /foto/8494/8494274m.jpg
    1905
  • /foto/7740/7740455m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/7303/7303306m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/297/297652m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/7066/7066571m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/9674/9674874m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/10422/10422889m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/3376/3376990m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/7779/7779237m.jpg
    1906
  • /foto/10189/10189765m.jpg
    1906
  • /foto/105/105797m.jpg
    1907
  • /foto/231/231107m.jpg
    1908
  • /foto/5625/5625809m.jpg
    1908
  • /foto/5626/5626304m.jpg
    1908
  • /foto/5649/5649272m.jpg
    1908
  • /foto/6741/6741286m.jpg
    1908
  • /foto/261/261053m.jpg
    1909
  • /foto/3812/3812099m.jpg
    1909
  • /foto/87/87004m.jpg
    1910
  • /foto/4146/4146190m.jpg
    1910
  • /foto/5435/5435272m.jpg
    1910
  • /foto/9354/9354202m.jpg
    1910
  • /foto/8939/8939600m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/7496/7496805m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/336/336348m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/424/424706m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/6190/6190353m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/7877/7877518m.jpg
    1910 - 1919
  • /foto/5114/5114601m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/8494/8494558m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/9059/9059130m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/3/003063m.jpg
    1910 - 1925
  • /foto/111/111052m.jpg
    1911
  • /foto/4304/4304229m.jpg
    1913
  • /foto/6301/6301027m.jpg
    1914
  • /foto/247/247141m.jpg
    1915
  • /foto/248/248293m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/7284/7284963m.jpg
    1915 - 1930
  • /foto/8043/8043324m.jpg
    1915 - 1935
  • /foto/441/441809m.jpg
    1916
  • /foto/30/30148m.jpg
    1917
  • /foto/27/27723m.jpg
    1920
  • /foto/4785/4785091m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/4785/4785144m.jpg
    1920 - 1922
  • /foto/366/366465m.jpg
    1920 - 1926
  • /foto/48/48651m.jpg
    1920 - 1929
  • /foto/5000/5000384m.jpg
    1920 - 1929
  • /foto/44/44888m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4887/4887362m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/372/372671m.jpg
    1920 - 1943
  • /foto/5/005527m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/6/006955m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/8243/8243749m.jpg
    1922 - 1928
  • /foto/280/280147m.jpg
    1925
  • /foto/4226/4226824m.jpg
    1925
  • /foto/9534/9534604m.jpg
    1925 - 1929
  • /foto/43/43227m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/11/11968m.jpg
    1925 - 1932
  • /foto/49/49124m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/7459/7459811m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/10257/10257236m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/447/447427m.jpg
    1929
  • /foto/17/17291m.jpg
    1930
  • /foto/446/446891m.jpg
    1930
  • /foto/7337/7337802m.jpg
    1930
  • /foto/7073/7073618m.jpg
    1930 - 1934
  • /foto/6188/6188684m.jpg
    1930 - 1938
  • /foto/1/001745m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/13/13612m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/3969/3969496m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4583/4583486m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/5847/5847235m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/7381/7381741m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/7796/7796492m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10349/10349250m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4253/4253484m.jpg
    1932
  • /foto/10274/10274923m.jpg
    1933
  • /foto/3876/3876272m.jpg
    1934
  • /foto/35/35276m.jpg
    1934 - 1935
  • /foto/7709/7709960m.jpg
    1935
  • /foto/413/413682m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/8945/8945765m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/7711/7711441m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5767/5767518m.jpg
    1938
  • /foto/16/16719m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/5202/5202404m.jpg
    1940
  • /foto/9464/9464585m.jpg
    1940
  • /foto/6629/6629724m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/32/32185m.jpg
    1941
  • /foto/394/394727m.jpg
    1942
  • /foto/188/188326m.jpg
    1945
  • /foto/6546/6546426m.jpg
    1945
  • /foto/4314/4314213m.jpg
    1947
  • /foto/7053/7053766m.jpg
    1947
  • /foto/7053/7053768m.jpg
    1947
  • /foto/7356/7356602m.jpg
    1947
  • /foto/7356/7356603m.jpg
    1947
  • /foto/20/20639m.jpg
    1947 - 1948
  • /foto/190/190146m.jpg
    1947 - 1950
  • /foto/190/190147m.jpg
    1947 - 1950
  • /foto/190/190436m.jpg
    1947 - 1950
  • /foto/5120/5120088m.jpg
    1947 - 1957
  • /foto/10069/10069533m.jpg
    1948
  • /foto/16/16459m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/271/271870m.jpg
    1950 - 1958
  • /foto/440/440140m.jpg
    1952
  • /foto/5753/5753953m.jpg
    1956
  • /foto/8348/8348096m.jpg
    1956
  • /foto/246/246054m.jpg
    1958 - 1959
  • /foto/10597/10597376m.jpg
    1960 - 1970

fotografie Zdzinia Ojrzyńskiego, dzięki uprz. R.Danielewicz

Poprzednie: ul. Najświętszej Marii Panny Strona Główna Następne: ul. Michałowskiego Piotra


Gość: Szopa | 2004-11-07 13:07:09
To oczywiście nie jest most Pokoju tylko Wojewódzki,w miejscu którego stanął most pokoju. A tak na marginesie z wielkim zdziwieniem przeczytałem we wkładce do Wybiórczej poświęconej nowemu mostowi Milenijnemu informację, że jest on pierwszym mostem zbudowanym po wojnie. Pogratulować red. Szemplińskiemu.
Gość: bartek | 2004-11-07 14:46:20
nizbyt pochwalił się swoją wiedzą historyczną
Neo[EZN] | 2004-11-07 16:40:14
O dwóch dużych mostach chyba zapomniał ;]
Alojzyna | 2004-11-07 20:02:44
Na tym zdjęciu, to jeszcze raczej nazwałabym most M. Lessinga. A jak to było z nazwą Most Wojewódzki, czy istniała formalnie?
Gość: Neo[EZN] | 2004-11-07 21:36:10
Tak - to była oficjalna nazwa - można ją zobaczyć na mapach z lat 50.
ToMeK | 2004-11-07 23:02:56
To przegapiliśmy jakąś wojnę - chyba że Wybiórcza miała na myśli wojnę w Iraku. To by się zgadzało.
Nordulver | 2004-11-27 20:44:11
Ja zaśzwróciłem uwagę na ścieki płynące spod Urzedu taką śliczną rura wprost do rzeki :)
Gość: tadeusz | 2004-11-27 23:05:30
Moze to odplyw z kanalizacji ulicznej (fachowa nazwa?), ktora w przeciwienstwie do tzw. sciekow domowych czy przemyslowych nie przechodzi przez oczyszczalnie. Czy sie myle?
Havoc | 2006-06-29 22:55:19
Zwróćcie uwagę na Kościół św. Krzyża. W porównaniu do reszty zabudowy, nie ucierpiał prawie wogóle.
TadPiotr | 2006-06-29 23:01:46
Ucierpiał. Bomba rozpruła sklepienie, na szczęście nie wybuchła. Wybierz się na Popiół i diament, zobaczysz wnętrze kościoła (w Dworcowym w przerwach między pornosami)
Havoc | 2006-06-29 23:23:17
Masz rację, ale w porównaniu do np. Katedry, to ten kościół był w o wiele mniejszym stopniu uszkodzony. Szkoda tego (neogotyckiego?) wyposażenia. A podobno dolny kościół przestał być grekokatolickim. Wiadomo ci coś o tym?
TadPiotr | 2006-07-01 20:27:15
Św Bartłomieja był unicki chyba? Unici mają swoją katedrę teraz, św Jakuba.
Havoc | 2006-07-01 20:35:05
Ale czy ten dolny kościół jest z powrotem częścią górnego, czyli jest katolicki, czy mieści się tam coś innego?? a może dalej należy do grekokatolików?
TadPiotr | 2006-07-01 20:28:19
Aha, to to samo :-)
TadPiotr | 2006-07-01 20:31:21
Proszę, jakeś ciekaw. Czytac czytać :-)