MENU
wpisz nazwę lub ID...

2017-2018 Budowa centrum przesiadkowego w Dzierżoniowie, Dzierżoniów
Dzierżoniów. Stary dworzec odchodzi do lamusa. Jego miejsce zajmie nowoczesne centrum przesiadkowe obsługujące mieszkańców powiatu i turystów. Zmieni się nie tylko budynek, ale i jego otoczenie.

Dodał: sawa° - Data: 2018-04-09 16:54:53 - Odsłon: 592
08 kwietnia 2018

Data: 2018:04:08 08:40:35   ISO: 160   Ogniskowa: 14 mm   Aparat: Panasonic DMC-GF3   Przysłona: f/7.1   Ekspozycja: 10/4000 s  

Budowa centrum przesiadkowego to nie tylko remont budynku dworca, to także kompleksowa rewitalizacja dużego terenu, obejmująca również remonty dróg, budowę miejsc parkingowych, aranżację i zagospodarowanie przestrzeni w najbliższym i dalszym sąsiedztwie dworca.
Na to zadanie Dzierżoniów zdobył 12 mln zł. To najwyższe dofinansowanie pojedynczej inwestycji w historii dzierżoniowskiego samorządu.
Prace budowlane związane z przebudową i adaptacją budynku dworca będą kosztować 7 mln 896 tys. zł, Koszty inwestycji związanych z przebudować dróg i infrastrukturą drogową zamkną się kwotą 9 mln 371 tys. zł.

Początek prac nad budową dworca datowany jest na 1854 rok. Elementem wyróżniającym dzierżoniowski dworzec była charakterystyczna dekoracja elewacji poziomymi białymi pasami klinkierówki na tle czerwonej cegły . Podobnie dekorowany był pierwotnie Dworzec Świebodzki we Wrocławiu. Uroczyste otwarcie dworca i linii kolejowej nastąpiło 24 listopada 1855 r. Od 1856 r. rozpoczęto, trwającą dwa lata, budowę odcinka do Ząbkowic. Obok dworca znajdował się zespół obiektów pomocniczych, m.in. parowozownia - pierwsza, wybudowana w 1858 r. i druga, wachlarzowa dobudowana w wyniku gwałtownego rozwoju dzierżoniowskiego węzła kolejowego w roku 1900. Na najwcześniejszej znanej litografii, przedstawiającej dworzec w swej pierwotnej formie z II połowy lat pięćdziesiątych XIX wieku, uwidoczniony jest budynek bliźniaczo podobny do dworca w Jaworze (Jauer), należącego do tej samej linii Breslau - Schweidnitz - Freiburg Eisenbahm. Jest to równolegle usytuowany do torów budynek o dwukondygnacyjnym korpusie flankowanym płaskimi ryzalitami oraz jednokondygnacyjnych skrzydłach bocznych. Wszystkie otwory okienne i drzwiowe dolnej kondygnacji sklepione były pełnym łukiem, natomiast na pierwszej kondygnacji przykryte płaskimi nadprożami. Główne wejście usytuowane było asymetrycznie, przy prawym ryzalicie głównej części obiektu. Prawdopodobnie w późniejszym czasie przy lewym skrzydle dobudowano trzykondygnacyjny budynek z tylko czerwonej cegły, zwrócony do ulicy i peronów schodkowymi szczytami. Dworzec został zbudowany w stylu "florenckim"....... na podstawie "Obiekty przemysłowe Dzierżoniowa" Piotr Kmiecik w: Rocznik Dzierżoniowski 2011" /sawa° 2017/
Celem projektu jest ograniczenie niskiej emisji na terenie miasta poprzez utworzenie Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego w Dzierżoniowie (Beneficjent: Gmina Miejska Dzierżoniów) .Stary dworzec odchodzi do lamusa. Jego miejsce zajmie nowoczesne centrum przesiadkowe obsługujące mieszkańców powiatu i turystów. Zmieni się nie tylko budynek, ale i jego otoczenie.
Monitoring z podglądem na perony, multimedialnym systemem informacji, miejsca noclegowe, wypożyczalnia rowerów, czytelnia, kącik zabaw dla dzieci, telewizja w poczekalni, bezpłatny dostęp do internetu, bezpłatne punkty do doładowań urządzeń mobilnych. Także nowe parkingi i pierwszy w naszym powiecie punkt ładowania samochodów elektrycznych. To tylko część rozwiązań, które znalazły się w wybranej koncepcji na centrum przesiadkowe.
Do ogłoszonego przez miasto konkursu złożono trzy prace. Zwyciężyła propozycja wrocławskiej AGP Sp. z o.o. i Wspólnicy spółka komandytowa. To właśnie z nią będzie podpisana umowa na wykonanie dokumentacji projektowej i specyfikacji technicznej inwestycji.
Centrum przesiadkowe ma być funkcjonalne i łączyć wszystkie usługi komunikacji publicznej. Jego sercem będzie budynek dworca, ale mocno zmieni się także pobliski teren przystanków komunikacji miejskiej.

  • /foto/7053/7053925m.jpg
    2017
  • /foto/7053/7053928m.jpg
    2017
  • /foto/7053/7053933m.jpg
    2017
  • /foto/7053/7053489m.jpg
    2018
  • /foto/7053/7053492m.jpg
    2018
  • /foto/7053/7053495m.jpg
    2018
  • /foto/7053/7053499m.jpg
    2018
  • /foto/7053/7053502m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186772m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186780m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186789m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186795m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186799m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186801m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186823m.jpg
    2018
  • /foto/7186/7186824m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189027m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189028m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189029m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189030m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189031m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189032m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189510m.jpg
    2018
  • /foto/7189/7189515m.jpg
    2018
  • /foto/7365/7365134m.jpg
    2018
  • /foto/7365/7365135m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402370m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402372m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402375m.jpg
    2018
  • /foto/7402/7402380m.jpg
    2018
  • /foto/7403/7403860m.jpg
    2018
  • /foto/7403/7403865m.jpg
    2018

sawa°

Poprzednie: Cmentarz ewangelicko-reformowany Strona Główna Następne: Cmentarz ewangelicko-reformowany