Stacja metra Nowy Świat-Uniwersytet – stacja linii M2 metra w Warszawie. Jest zlokalizowana w dzielnicy Śródmieście, wzdłuż ul. Świętokrzyskiej, pomiędzy ul. Czackiego i ul. Nowy Świat. Pozwolenie na budowę obiektu zostało wydane 29 marca 2011, a właściwe prace budowlane związane z realizacją ścian szczelinowych rozpoczęto w październiku 2011. W sierpniu i wrześniu 2012 do stacji dotarły tarcze TBM drążące tunele, a na początku 2014 rozpoczęto zasypywanie stropu stacji. Do końca września 2014 zakończono ...
Stacja metra Nowy Świat-Uniwersytet – stacja linii M2 metra w Warszawie. Jest zlokalizowana w dzielnicy Śródmieście, wzdłuż ul. Świętokrzyskiej, pomiędzy ul. Czackiego i ul. Nowy Świat. Pozwolenie na budowę obiektu zostało wydane 29 marca 2011, a właściwe prace budowlane związane z realizacją ścian szczelinowych rozpoczęto w październiku 2011. W sierpniu i wrześniu 2012 do stacji dotarły tarcze TBM drążące tunele, a na początku 2014 rozpoczęto zasypywanie stropu stacji. Do końca września 2014 zakończono wszelkie prace budowlane, wykończeniowe i instalacyjne, a wykonawca zgłosił obiekt jako gotowy do odbiorów technicznych. Zakończyły się one w połowie stycznia 2015, natomiast 20 lutego 2015 zostało wydane pozwolenie na użytkowanie stacji. 8 marca 2015 stacja została oddana do użytku. Stacja ma długość 140 m i maksymalną szerokość 25 m. Kubatura obiektu wynosi 65 414 m³, natomiast powierzchnia 16 823 m². Obiekt składa się z trzech kondygnacji. Na poziomie -1 znajdują się przejścia podziemne, hale odpraw i pomieszczenia technologiczne a także posterunek policji; poziom -2 to kondygnacja pośrednia dzieląca schody ruchome, natomiast na poziomie -3 zlokalizowany jest peron pasażerski. Kolorem przewodnim stacji jest fiolet. W suficie nad peronem o długości 120 m i szerokości 10,5 m umieszczono 9 okrągłych lampionów oraz wpuszczono w niego przez podświetlone otwory dwa rzędy słupów. Na ścianach zatorowych umiejscowiono grafiki autorstwa Wojciecha Fangora. Na stacji zamontowanych jest 17 ciągów schodów ruchomych. Schody prowadzące z antresoli na peron pasażerski nie są bezpośrednie, a dzielą się na poziomie pośrednim. Zarząd Transportu Miejskiego po otwarciu stacji planował w 2015 uruchomić na niej Punkt Obsługi Pasażerów. Ostatecznie miało to miejsce 4 stycznia 2016.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Źródło opisu i więcej informacji: Wikipedia /Petroniusz/ |
|||||||||||||||||||||||||