MENU
Rozkład jazdy pociągów na trasie Opole Wrocław przez Miłoszyce i Jelcz -Wrocław z lat 80. Jak to jest, że kiedyś opłacało się utrzymywać tyle kursujących pociągów, a dziś stacje zarastają chwastami:-(

Dodał: MT° - Data: 2004-10-23 21:31:11 - Odsłon: 5148
Lata 1980-1990

Budowę linii kolejowej z Jelcza Miłoszyc do Sołtysowic rozpoczęło Państwo Pruskie w 1911 roku, tuż po poprowadzeniu drogi kolejowej z Brochowa do Opola Groszowic w 1909 r. Na stacji Jelcz Miłoszyce odgałęziała się na północ linia kolejowa, która miała ułatwić transport surowców z Opolszczyzny i wschodnich rejonów rejencji wrocławskiej do portów odrzańskich. Linia pełniła funkcję wschodniej obwodnicy kolejowej Wrocławia. Pracę nad budową linii przerwał wybuch I wojny światowej na stacji w Dobrzykowicach. Linię zrealizowano w trudnych latach 20. (czasy kryzysu inflacyjnego) i rozszerzono ją o bocznicę towarową z Sołtysowic do Różanki, która była silnie uprzemysłowionym osiedlem w aglomeracji wrocławskiej. Z czasem zdecydowano o przedłużeniu linii kolejowej z Różanki do Osobowic z połączeniem do magistralnej trasy poznańskiej - to połączenie zrealizowano w latach 40. Po zakończeniu wojny linia służyła do objazdu zniszczonego węzła wrocławskiego, stąd charakterystyczne dla tamtego okresu nazwy tymczasowe przystanków i stacji. Linia jednotorowa spinała osiedla rozrastającego się miasta, jednak z uwagi na ograniczoną przepustowość i liczne skrzyżowania z ulicami jej użyteczność malała (V max 50 kmh). Już w latach 20 i 30. z powodzeniem zastąpiono na tej linii trakcję parową mniejszymi wagonami akumulatorowymi (jednostki AT 259/260, 355/356, 357/358, 359/360, 361/362, 491/492 tzw. Wittfeldami stacjonującymi na stacji Wrocław Główny). Zdarzało się też że do tych pojazdów silnikowch doczepiano jeden, dwa wagony towarowe nadawane z mniejszych stacji. Otwarcia poszczególnych odcinków linii:
- Jelcz Miłoszyce - Nadolice Wielkie 15.08.1912 (KPEV)
- Nadolice Wielkie - Dobrzykowice Wrocławskie 01.11.1912 (KPEV)
- Dobrzykowice Wrocławskie - Wrocław Sołtysowice 01.04.1922 (DRG)
- Wrocław Sołtysowice - Wrocław Osobowice 1941-1945 (?) (DRG)
W 1939 roku trasą kursowało 3 pary pociągów, w 1944 3 pary w kierunku Jelcza Laskowic i 4 w kierunku Wrocławia Nadodrze. W 1963 roku 6 par, w 1986 roku 6 par w relacji Opole Główne - Wrocław Nadodrze (97 km). Ostani remont nawierzchni przeprowadzono w latach 1985-1986. Linię zelektryfikowano 30.06.1987 z Jelcza do Sołtysowic i 29.05.1988 r. z Sołtysowic do Osobowic wprowadzając na trasę EZT serii EN57, kursujące najczęściej w podwójnej trakcji. Ruch pasażerski na linii Miłoszyce - Sołtysowice zawieszono 23.06.2000 r., w tym samym roku zlikwidowano trakcję elektryczną na odcinku z Sołtysowic do Osobowic, a 2 lata później zawieszono tam kursy pociągów towarowych. W 2011 r. przywrócono po remoncie przejezdność odcinka z Osobowic do Sołtysowic. W kwietniu 2017 r. (10/4) uruchomiono ponownie komunikację pasażerską pomiędzy stacjami Wojnów i Osobowice (obsługa szynobus KD). W październiku 2018 r. ma rozpocząć się gruntowny remont linii, tak by oddać ją do użytku na koniec 2019 r. W ramach modernizacji linii wyremontowane zostaną także wszystkie przystanki kolejowe. Na terenie miasta będą to: Wrocław Wojnów, Wrocław Swojczyce i Wrocław Kowale. Poza tym od podstaw zbudowane zostaną trzy nowe przystanki - Wrocław Łany, Wrocław Strachocin i Wrocław Popiele (nazwy robocze) . Całkowita wartość projektu 72,2 mln zł. Zadanie ukończono pod koniec 2021 roku. (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji, przystanków i posterunków na linii nr 292 liczony od stacji w Jelczu Miłoszycach (w nawiasie niemiecki kilometraż liczony od stacji Wrocław Sołtysowice - odrębny dla odcinka Sołtysowice - Jelcz i Sołtysowice - Osobowice). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką. Obiekty nieczynne/nieistniejące/zlikwidowane - kursywą:

- , Jelcz Miłoszyce, st., km 0,000 (km 21,44)
- , Chrząstawa Mała, po., km 4,060
- , Chrząstawa Wlk., po., km 4,680 (km 16,76)
- , Nadolice Wlk, po., km 6,149 (km 15,29)
- , Dobrzykowice Wrocławskie, po., km 11,401 (km 10,04)
- , Wrocław Wojnów, po., km 13,822 (km 7,62)
- , Wrocław Swojczyce, st., km 16,894 (km 4,55)
- , Wrocław Kowale, po., km 19,526 (km 1,92)
- , Wrocław Sołtysowice, st., km 21,447 (km 0,00)
- , Wrocław Różanka, podg./ład., km 24,516 (km 3,07)
- , Wrocław Osobowice WO2 (Teresin), podg., km 27,004 (km 5,56)
- , Wrocław Osobowice, st., km 28,773 (km 7,33)

W Nadolicach Małych (Nädlau) planowano zbudować, bądź zbudowano przystanek (powstała infrastruktura z domami kolejowymi), jednak z racji nieopłacalności (?) koleje pruskie nie otworzyły tego przystanku (wg G. Guerscha)

  • /foto/153/153126m.jpg
    2007
  • /foto/3571/3571368m.jpg
    2008
  • /foto/358/358875m.jpg
    2010
  • /foto/358/358883m.jpg
    2010
  • /foto/4551/4551038m.jpg
    2014

www.covalus.kolej.szczecin.pl/swojczyce.html

Poprzednie: Quattro Forum Strona Główna Następne: Budynek nr 23-29


Wrocławiak | 2004-10-24 09:30:37
Bo kiedyś się opłacało z innej kieszeni. Teraz podróżnego a wtedy wspólnej :(
marex59 | 2004-10-24 10:13:16
A po za tym w tej chwili ilość samochodów jest nieporównywalna z tamtymi czasami i dlatego peryferyjne stacje nie będą miały siły przebicia żeby istnieć
Wrocławiak | 2004-10-24 11:41:46
Dlatego śmieję się zawsze z ludzi , którzy chcieliby mieć własne auto albo i cztery (mąż,żona, dzieci) jeżdżą PKS-em i tęsknią do koleji. Dlatego ja prawie zawsze wybieram kolej jak mam gdzieś jechać .
marex59 | 2004-10-24 17:00:00
Oczywiście pasjonować się koleją to jedna rzecz a realia ekonomiczne to drugie , więc wydaje mi się , że te stacyjki wogóle pójdą w zapomnienie w niedługim czasie , jest to może i gorzkie ale nie widzę dla nich świetlanej przyszłości
ToMeK | 2004-10-24 17:51:45
W Niemczech jakoś takie stacyjki i linie kolejowe nie poszły w zapomnienie. Ba, mają się świetnie i nikt ich nie dotuje. Gdyby kolej dogadała się z miastem i stworzono zintegrowany system komunikacyjny... Ale to przecież Polska - tu nic się nie opłaca, a gdzie dwie osoby - tam trzy zdania.
marex59 | 2004-10-24 18:52:46
No i tu leży pies pogrzebany
Wrocławiak | 2004-10-24 18:53:30
Nie wierzę ,że nie dotuje . Przejechałem się ostatnio takim górskim pociągiem w Niemczech ok 30-40 km i zapłaciłem więcej niż za bilet przez całą Polskę. Pociąg przypominał wnętrze samolotu i wiózł chyba 5 pasażerów . To mogło starczyć na pensję "pilota" i "stewarda" ale na pewno nie na pociąg warty ze 30 mln euro nie mówiąc o zużyciu prądu.
MT | 2004-10-24 11:09:47
Wszystko to prawda, ale czy zaraz musi niszczeć? Za kilka lat wróci moda na podróże koleją i okaże się, że wszystkie lokalne linie kolejowe nie nadają się wogóle do eksploatacji, nie wspominając już o budynkach stacyjnych których stan jest równie opłakany:-( Wrocław Swojczyce to nie wyjątek, podobnie niszczeją stacje na Kowalach, Wojnowie, Dobrzykowicach itp.,itd, w całym mieście i okolicy znalazłoby się ich kilkadziesiąt.