MENU
Obiekty przemysłowe zakładu Hutmen i wyremontowane torowiska linii kolejowej nr 274. Widok od strony północno-wschodniej. Foto . Tomasz K .

Dodał: Zdzisław K.° - Data: 2018-01-09 08:15:53 - Odsłon: 1177
14 listopada 2017

Data: 2017:11:14 10:04:12   ISO: 100   Ogniskowa: 6.157 mm   Aparat: Canon PowerShot A1400   Przysłona: f/3.2   Ekspozycja: 1/500 s  


Historia firmy sięga 1918 roku. Wtedy to, na powierzchni 4000 m2 wybudowany został zakład hutniczy "Schaefer & Schael", wytwarzający stopy łożyskowe, spoiwa cynowo-ołowiowe, stopy drukarskie, brązy. W wyniku działań wojennych zakład uległ poważnym zniszczeniom.

W 1946 rozpoczęła się odbudowa zakładu oraz rozpoczęto pierwszą produkcję, a zakład otrzymał nazwę Prasownia Metali i Rafineria “Wrocław” . W latach 50. po zatwierdzeniu planów rozbudowy powstały nowe wydziały produkcyjne: elektroodlewni, tłoczni, ciągarni rur, prętów i drutów; hali rafinerii miedzi oraz nowoczesnej, jak na ówczesny stan techniki odpylni gazów z pieców szybowych. W latach 1968-1972 prowadzono największy etap rozbudowy Hutmenu. W tym czasie powstawały kolejne nowe hale produkcyjne : tłoczni i ciągarni, odlewania ciągłego, narzędziowni.

Charakterystyczną halę Hutmenu wzdłuż ul. Grabiszyńskiej zaprojektował Jerzy Surma, Biuro Projektów Budownictwa Przemysłowego, projekt i budowa 1964-70. Halę rozplanowano w oparciu o siatkę słupów 30 x 12 m, jej szerokość to 2 x 30 m, długość to 27 x 12 m. Hala Hutmenu jest jednym z największych kubaturowo jednoprzestrzennych budynków we Wrocławiu: jej powierzchnia zabudowy to około 20 tys. m2 , a kubatura wynosi 270 tys. m3. Jest to obiekt parterowy, dwunawowy, zrealizowany w konstrukcji stalowej i kryty dachem szedowym. Hala "z zębami" została wpisana do Rejestru Zabytków w grudniu 2020 r. (decyzja jest kwestionowana przez właściela Hutmenu - fmę Boryszew, jednak została potwierdzona przez GKZ w lipcu 2022 r.). Innym, bardzo charakterystycznym elementem na terenie zakładu jest żelbetowy zbiornik wieżowy, wieża ciśnień z 1961 r. stworzona według surowego, modernistycznego zamysłu Leopolda Doniewicza z Biura Projektów Budownictwa Przemysłowego. Wieżę wpisano do Rejestru Zabytków we wrześniu 2021 r.

W połowie lat 70. HUTMEN był pionierem w humanizacji pracy, wówczas dyrektorem zakładu był Aleksander Sałaga, człowiek, który wziął sobie do serca uprzyjemnianie ciężkiej pracy przez sztukę i obcowanie z przyrodą. Wówczas na terenie fabryki stawiano rzeźby, ciągi przemysłowe pomiędzy halami miały tabliczki z ciekawym nazwami uliczek, np. Plac Śmiałych Inicjatyw, ul. Realizowanych Marzeń, pl. Dobrej Roboty. W halach produkcyjnych i biurach stały fontanny, roślinność i akwaria z kolorowymi rybami. Humanizacja pracy i "Program podnoszenia kultury współżycia w zakładzie" znalazł się również w Polskiej Kronice Filmowej w 1975 r.:

W latach 1963-92 Firma nazywała się Zakłady Hutniczo-Przetwórcze Metali Nieżelaznych "HUTMEN". 2 marca 1992 r. HUTMEN Spółka Akcyjna została wpisana do Rejestru Handlowego, po dokonanym przekształceniu przedsiębiorstwa państwowego - Zakładów Hutniczo-Przetwórczych Metali Nieżelaznych "HUTMEN", w jednoosobowa spółkę Skarbu Państwa. 5 listopada 1997 r. spółka zadebiutowała na rynku podstawowym Warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych. Od 2000 r. prowadzona jest restrukturyzacja Hutmenu, której przyczyną są ograniczenia przestrzenne rozwoju zakładu. Spółka wchodzi do grup kapitałowych, oddając np. do Walcowni Metali DZIEDZICE dział produkcji wyrobów z mosiądzu. W 2007 r. próbowano przenieść całą produkcję na Górny Śląsk. W 2017 r. właścicielem Spółki zostaje BORYSZEW SA. W czerwcu 2021 r. właściciel podjął decyzję o rozpoczęciu procesu likwidacji zakładu. Zakład wymaga kosztownych modernizacji linii produkcyjnych, właściciel stwierdził że bardziej opłaca mu się sprzedać 24 hektary gruntu w centrum Wrocławia. Produkcja będzie wygaszana, cały proces likwidacji zajmie od 6 do 9 miesięcy. W grudniu 2021 r. dawna fabryka została sprzedana przez Boryszew firmie deweloperskiej MS Investment z Warszawy za kwotę 116,8 mln zł.

(mmaciek, uzup. moose)

  • /foto/16/16468m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/432/432088m.jpg
    1912
  • /foto/8368/8368952m.jpg
    1916
  • /foto/9174/9174351m.jpg
    1916
  • /foto/4856/4856730m.jpg
    1923
  • /foto/3648/3648352m.jpg
    1945
  • /foto/2/002157m.jpg
    1950 - 1965
  • /foto/395/395299m.jpg
    1964 - 1965
  • /foto/395/395304m.jpg
    1964 - 1965
  • /foto/172/172453m.jpg
    1965 - 1970
  • /foto/40/40040m.jpg
    1972
  • /foto/40/40039m.jpg
    1973
  • /foto/7728/7728324m.jpg
    1975
  • /foto/8559/8559724m.jpg
    1978
  • /foto/197/197650m.jpg
    1978 - 1979
  • /foto/197/197651m.jpg
    1978 - 1979
  • /foto/9627/9627664m.jpg
    1981
  • /foto/9627/9627669m.jpg
    1981
  • /foto/5327/5327220m.jpg
    1981
  • /foto/9581/9581497m.jpg
    2000
  • /foto/9581/9581528m.jpg
    2000
  • /foto/110/110365m.jpg
    2006
  • /foto/110/110366m.jpg
    2006
  • /foto/110/110367m.jpg
    2006
  • /foto/110/110368m.jpg
    2006
  • /foto/115/115443m.jpg
    2006
  • /foto/115/115444m.jpg
    2006
  • /foto/141/141067m.jpg
    2007
  • /foto/141/141069m.jpg
    2007
  • /foto/6024/6024146m.jpg
    2007
  • /foto/6024/6024211m.jpg
    2007
  • /foto/6024/6024216m.jpg
    2007
  • /foto/164/164320m.jpg
    2007
  • /foto/164/164321m.jpg
    2007
  • /foto/164/164322m.jpg
    2007
  • /foto/164/164323m.jpg
    2007
  • /foto/164/164324m.jpg
    2007
  • /foto/164/164325m.jpg
    2007
  • /foto/164/164326m.jpg
    2007
  • /foto/164/164328m.jpg
    2007
  • /foto/164/164329m.jpg
    2007
  • /foto/165/165850m.jpg
    2007
  • /foto/165/165851m.jpg
    2007
  • /foto/165/165852m.jpg
    2007
  • /foto/165/165853m.jpg
    2007
  • /foto/385/385970m.jpg
    2008
  • /foto/229/229210m.jpg
    2008
  • /foto/229/229212m.jpg
    2008
  • /foto/229/229213m.jpg
    2008
  • /foto/377/377321m.jpg
    2009 - 2011
  • /foto/399/399555m.jpg
    2011
  • /foto/3779/3779137m.jpg
    2013
  • /foto/3789/3789196m.jpg
    2013
  • /foto/3807/3807003m.jpg
    2013
  • /foto/4391/4391369m.jpg
    2014
  • /foto/4405/4405230m.jpg
    2014
  • /foto/5845/5845577m.jpg
    2016
  • /foto/7127/7127982m.jpg
    2016
  • /foto/6506/6506579m.jpg
    2016
  • /foto/6518/6518472m.jpg
    2016
  • /foto/6337/6337715m.jpg
    2016
  • /foto/6370/6370889m.jpg
    2016
  • /foto/6370/6370908m.jpg
    2016
  • /foto/6467/6467717m.jpg
    2016
  • /foto/6481/6481690m.jpg
    2016
  • /foto/6554/6554960m.jpg
    2016
  • /foto/6690/6690468m.jpg
    2016
  • /foto/6529/6529384m.jpg
    2017
  • /foto/6571/6571562m.jpg
    2017
  • /foto/6495/6495585m.jpg
    2017
  • /foto/6596/6596378m.jpg
    2017
  • /foto/6703/6703073m.jpg
    2017
  • /foto/6932/6932730m.jpg
    2017
  • /foto/6748/6748652m.jpg
    2017
  • /foto/7623/7623139m.jpg
    2018
  • /foto/7623/7623142m.jpg
    2018
  • /foto/8350/8350489m.jpg
    2019
  • /foto/8611/8611934m.jpg
    2020
  • /foto/8779/8779994m.jpg
    2020
  • /foto/9123/9123691m.jpg
    2021
  • /foto/10323/10323864m.jpg
    2022
  • /foto/10324/10324613m.jpg
    2022
  • /foto/10325/10325991m.jpg
    2022
  • /foto/10338/10338676m.jpg
    2022
  • /foto/10342/10342181m.jpg
    2022
  • /foto/10343/10343596m.jpg
    2022
  • /foto/10347/10347435m.jpg
    2022
  • /foto/10368/10368475m.jpg
    2022
  • /foto/10391/10391222m.jpg
    2022
  • /foto/10725/10725071m.jpg
    2023
  • /foto/10726/10726674m.jpg
    2023
  • /foto/10738/10738894m.jpg
    2023

Zdzisław K. - zbiory prywatne

Poprzednie: Dom nr 36 (dawny) Strona Główna Następne: Żółkiewka


Tomen | 2018-01-09 20:10:21
Powinno być "wyremontowane torowisko" :)