MENU
ZNACZNIKI
Poprowadzenie przez Hochbergów i Kulmitzów swojej własnej linii kolejowej w czasie gdy istniała już Śląska Kolej Górska wymagało sporych nakładów finansowych i znacznej pracy inżynierskiej. Na odcinku ze Szczawienka do Kuźnic powstały co najmniej 4 duże przekopy skalne przecinające skały w masywie Chełmca. Na zdjęciu widoczny ostatni przekop przed stacją w Kuźnicach (dziś Boguszów Gorce Wschód) wydrążony w miękkich skałach klastycznych karbonu - łupkach ilastych i mułowcach. Po prawej dochodziła Śląska Kolej Górska (dwutorowa od ok. 1880 r.), z którą pierwotnie linia szczawieńska (po lewej) nie miała styczności i w Kuźnicach miała swój dworzec, ale po nacjonalizacji Spółki BSFE obie linie scalono i połączono na stacji Boguszów-Gorce Wschód z utworzeniem węzła. Fragment pocztówki z moich zbiorów.

Dodał: moose (administrator)° - Data: 2008-02-05 20:52:38 - Odsłon: 8213
Rok 1912


Dawna stacja węzłowa, w km 83,870 linii z Wrocławia (liczony kilometraż od posterunku odgałęźnego Wrocław Grabiszyn) do Jeleniej Góry i Zgorzelca oraz w km 17,707 linii ze stacji Wałbrzych Szczawienko do Mezimesti (niemal dokładnie w połowie trasy). Przedwojenny kilometraż liczony od Berlina na całej Śląskiej Kolei Górskiej: 339,86. Na stacji umieszczonej wyspowo pomiędzy torami linii głównej i wychodzącym łukiem ze stacji pojedynczym (dawniej 2 tory) torem w kierunku Mieroszowa są obecnie: budynek dworca z lat 1910-1912 z ciekawie zbudowaną wiatą peronową obsługującą dwa kierunki jazdy (uwaga! wiatę wycięto przed końcem 2006 r.), budynek posterunku odgałęźnego (w 2007 r. wyremontowany), budynek pierwszego dworca w Kuźnicach (nr 3) i dwa budynki pomocnicze - dawniej mieszkania obsługi stacji przy ul. Królowej Jadwigi 1-2. Sam budynek dworca znajduje się pod nr 4-4a. Układ torowy stacji jest wynikiem zaszłości powstałych w trakcie burzliwego rozwoju sieci kolejowej na Dolnym Śląsku. Na stacji krzyżowały się, a le bez połączenia ze sobą układy torowe dwóch odrębnych spółek kolejowych: BSFE (Kolej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzicka, która wybudowała linię Szczawienko-Mezimesti, omijającą Kotlinę Wałbrzyską) oraz NME (Kolej Dolnośląsko-Marchijska, która prowadziła aż do nacjonalizacji budowę Śląskiej Kolei Górskiej ze Zgorzelca/Węglińca aż do dzisiejszego Wałbrzycha Głównego). Z uwagi na konflikt interesów spółka BSFE zlokalizowała swój dworzec w oddaleniu od dworca państwowego, bliżej kopalni należących do głównego akcjonariusza spółki - Hochbergów z Książa (to nieistniejący już dworzec towarowy w Kuźnicach). Po upaństwowieniu największych śląskich kolei w połowie 80-tych XIX wieku układ dwóch dworców już nie miał większego sensu, gdyż był już wówczas jeden operator na linii - Zarząd Pruskich Kolei KPEV. Postanowiono zatem, że dawna stacja spółki BSFE będzie pełniła tylko rolę towarową. Dopiero jednak w pierwszej dekadzie XX w. zdecydowano o przebudowie stacji, budowie nowego dworca i przystosowaniu go do obsługi zarówno torów linii głównej, jak i linii -szczawieńskiej-. Przebudowa dworca poprzedzała elektryfikację stacji w 1913-14 roku, kiedy linia -szczawieńska- została jako pierwsza przystosowana dla trakcji elektrycznej. Budynek dworca w tej postaci istnieje do dnia dzisiejszego, choć od 2004 roku nie kursują już pociągi osobowe do Mezimesti, a dawna stacja czterokierunkowa jest od 1994 wyłącznie stacją trójkierunkową, po rozebraniu torów na linii do Wałbrzycha Szczawienko. Obecnie dawna stacja dzieli się na bezobsługowy przystanek i posterunek odgałęźny. W nieczynnym obecnie (od wielu lat) dworcu był bar do późnych lat 60-tych. Być może wyłączenie z ruchu linii przez Szczawno pod koniec l. 60-tych i ponowna reelektryfikacja linii głównej spowodowała brak zainteresowania tutejszym barem. Dworzec i jego sąsiedztwo są zaniedbane, a dlatego że zamieszkane dewastacja obiektów nie postępuje tak jak w innych miejscach. Niemniej jednak z peronów stopniowo znika bazaltowa kostka i elementy metalowe (parapety, rynny, barierki itp.). W 2007 roku przeprowadzono doraźny remont torowiska w kierunku Mieroszowa, jednak i to nie gwarantuje utrzymania przewozów w tym kierunku. (moose)

  • /foto/3335/3335399m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/104/104531m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/7677/7677528m.jpg
    1902
  • /foto/119/119687m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/200/200816m.jpg
    1912
  • /foto/8211/8211312m.jpg
    1912
  • /foto/200/200296m.jpg
    1914
  • /foto/101/101460m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/364/364888m.jpg
    1916
  • /foto/8137/8137899m.jpg
    1918 - 1927
  • /foto/66/66553m.jpg
    1920
  • /foto/7008/7008687m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/67/67665m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/279/279649m.jpg
    1922 - 1925
  • /foto/404/404032m.jpg
    1922 - 1925
  • /foto/4427/4427380m.jpg
    1925
  • /foto/4222/4222285m.jpg
    1926
  • /foto/5917/5917035m.jpg
    1935
  • /foto/264/264051m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/61/61621m.jpg
    1937
  • /foto/6969/6969839m.jpg
    1939 - 1940
  • /foto/4293/4293993m.jpg
    1990 - 1995
  • /foto/119/119781m.jpg
    2006
  • /foto/119/119783m.jpg
    2006
  • /foto/119/119787m.jpg
    2006
  • /foto/119/119922m.jpg
    2006
  • /foto/119/119923m.jpg
    2006
  • /foto/131/131343m.jpg
    2006
  • /foto/200/200236m.jpg
    2008
  • /foto/200/200299m.jpg
    2008
  • /foto/4026/4026387m.jpg
    2012
  • /foto/441/441497m.jpg
    2012
  • /foto/441/441501m.jpg
    2012
  • /foto/3768/3768870m.jpg
    2013
  • /foto/5608/5608800m.jpg
    2015
  • /foto/5611/5611317m.jpg
    2015
  • /foto/5611/5611318m.jpg
    2015
  • /foto/5611/5611325m.jpg
    2015
  • /foto/7234/7234253m.jpg
    2018
  • /foto/7592/7592052m.jpg
    2018
  • /foto/7592/7592055m.jpg
    2018

Zbiory prywatne - moose

Poprzednie: Dom nr 35 Strona Główna Następne: Garnizon Świętoszów
Koszary i poligon


ragnar - Administrator | 2008-02-05 21:03:20
Transformator?
moose (administrator) | 2008-02-05 21:05:53
Też tak myślę.
mroczan | 2008-02-05 21:17:21
Transformator ? Powinien być dwa razy wyższy, ta budka ma według mnie 3 m wys. Co powiecie o tej ścieżce wiodącej do domu na skałce?
moose (administrator) | 2019-09-10 10:04:18
Posterunek osłonowy przed wjazdem na stację. Dróżnik schodził do pracy po grzędzie skalnej.
ragnar - Administrator | 2008-02-05 22:37:50
Istniała jeszcze nie dawno, została rozkuta u podstawy parę lat temu.