MENU
Fellhammer Personenbahnhof świeżo po elektryfikacji linii ze Szczawienka do Mezimesti (czerwiec 1914). Być może jeszcze w trakcie testów elektrycznego zespołu trakcyjnego 831-842 Breslau (późniejszych ET87), który to pojazd stoi w peronach. Przed budynkiem nowego dworca nie ma jeszcze niewielkiej budowli towarzyszącej. Warto zwrócić uwagę na to, że był to początek krótkiego odcinka dwutorowego na tej linii, łączącego dworzec osobowy ze stacją Kuźnice Towarowe (800 metrów). Lepsze niż .

Dodał: moose° - Data: 2008-02-03 22:18:32 - Odsłon: 8448
Rok 1914


Dawna stacja węzłowa, w km 83,870 linii z Wrocławia (liczony kilometraż od posterunku odgałęźnego Wrocław Grabiszyn) do Jeleniej Góry i Zgorzelca oraz w km 17,707 linii ze stacji Wałbrzych Szczawienko do Mezimesti (niemal dokładnie w połowie trasy). Przedwojenny kilometraż liczony od Berlina na całej Śląskiej Kolei Górskiej: 339,86. Na stacji umieszczonej wyspowo pomiędzy torami linii głównej i wychodzącym łukiem ze stacji pojedynczym (dawniej 2 tory) torem w kierunku Mieroszowa są obecnie: budynek dworca z lat 1910-1912 z ciekawie zbudowaną wiatą peronową obsługującą dwa kierunki jazdy (uwaga! wiatę wycięto przed końcem 2006 r.), budynek posterunku odgałęźnego (w 2007 r. wyremontowany), budynek pierwszego dworca w Kuźnicach (nr 3) i dwa budynki pomocnicze - dawniej mieszkania obsługi stacji przy ul. Królowej Jadwigi 1-2. Sam budynek dworca znajduje się pod nr 4-4a. Układ torowy stacji jest wynikiem zaszłości powstałych w trakcie burzliwego rozwoju sieci kolejowej na Dolnym Śląsku. Na stacji krzyżowały się, a le bez połączenia ze sobą układy torowe dwóch odrębnych spółek kolejowych: BSFE (Kolej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzicka, która wybudowała linię Szczawienko-Mezimesti, omijającą Kotlinę Wałbrzyską) oraz NME (Kolej Dolnośląsko-Marchijska, która prowadziła aż do nacjonalizacji budowę Śląskiej Kolei Górskiej ze Zgorzelca/Węglińca aż do dzisiejszego Wałbrzycha Głównego). Z uwagi na konflikt interesów spółka BSFE zlokalizowała swój dworzec w oddaleniu od dworca państwowego, bliżej kopalni należących do głównego akcjonariusza spółki - Hochbergów z Książa (to nieistniejący już dworzec towarowy w Kuźnicach). Po upaństwowieniu największych śląskich kolei w połowie 80-tych XIX wieku układ dwóch dworców już nie miał większego sensu, gdyż był już wówczas jeden operator na linii - Zarząd Pruskich Kolei KPEV. Postanowiono zatem, że dawna stacja spółki BSFE będzie pełniła tylko rolę towarową. Dopiero jednak w pierwszej dekadzie XX w. zdecydowano o przebudowie stacji, budowie nowego dworca i przystosowaniu go do obsługi zarówno torów linii głównej, jak i linii -szczawieńskiej-. Przebudowa dworca poprzedzała elektryfikację stacji w 1913-14 roku, kiedy linia -szczawieńska- została jako pierwsza przystosowana dla trakcji elektrycznej. Budynek dworca w tej postaci istnieje do dnia dzisiejszego, choć od 2004 roku nie kursują już pociągi osobowe do Mezimesti, a dawna stacja czterokierunkowa jest od 1994 wyłącznie stacją trójkierunkową, po rozebraniu torów na linii do Wałbrzycha Szczawienko. Obecnie dawna stacja dzieli się na bezobsługowy przystanek i posterunek odgałęźny. W nieczynnym obecnie (od wielu lat) dworcu był bar do późnych lat 60-tych. Być może wyłączenie z ruchu linii przez Szczawno pod koniec l. 60-tych i ponowna reelektryfikacja linii głównej spowodowała brak zainteresowania tutejszym barem. Dworzec i jego sąsiedztwo są zaniedbane, a dlatego że zamieszkane dewastacja obiektów nie postępuje tak jak w innych miejscach. Niemniej jednak z peronów stopniowo znika bazaltowa kostka i elementy metalowe (parapety, rynny, barierki itp.). W 2007 roku przeprowadzono doraźny remont torowiska w kierunku Mieroszowa, jednak i to nie gwarantuje utrzymania przewozów w tym kierunku. (moose)

  • /foto/3335/3335399m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/104/104531m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/7677/7677528m.jpg
    1902
  • /foto/9615/9615085m.jpg
    1903
  • /foto/119/119687m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/200/200813m.jpg
    1912
  • /foto/200/200816m.jpg
    1912
  • /foto/8211/8211312m.jpg
    1912
  • /foto/8137/8137899m.jpg
    1913 - 1915
  • /foto/101/101460m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/364/364888m.jpg
    1916
  • /foto/66/66553m.jpg
    1917
  • /foto/7008/7008687m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/67/67665m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/279/279649m.jpg
    1922 - 1925
  • /foto/404/404032m.jpg
    1922 - 1925
  • /foto/4427/4427380m.jpg
    1925
  • /foto/4222/4222285m.jpg
    1926
  • /foto/5917/5917035m.jpg
    1935
  • /foto/264/264051m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/61/61621m.jpg
    1937
  • /foto/6969/6969839m.jpg
    1939 - 1940
  • /foto/4293/4293993m.jpg
    1990 - 1995
  • /foto/9275/9275644m.jpg
    2003
  • /foto/9234/9234756m.jpg
    2004
  • /foto/10586/10586637m.jpg
    2006
  • /foto/9102/9102820m.jpg
    2006
  • /foto/119/119781m.jpg
    2006
  • /foto/119/119783m.jpg
    2006
  • /foto/119/119787m.jpg
    2006
  • /foto/119/119922m.jpg
    2006
  • /foto/119/119923m.jpg
    2006
  • /foto/131/131343m.jpg
    2006
  • /foto/200/200236m.jpg
    2008
  • /foto/200/200299m.jpg
    2008
  • /foto/4026/4026387m.jpg
    2012
  • /foto/441/441497m.jpg
    2012
  • /foto/441/441501m.jpg
    2012
  • /foto/3768/3768870m.jpg
    2013
  • /foto/5608/5608800m.jpg
    2015
  • /foto/5611/5611317m.jpg
    2015
  • /foto/5611/5611318m.jpg
    2015
  • /foto/5611/5611325m.jpg
    2015
  • /foto/7234/7234253m.jpg
    2018
  • /foto/7592/7592052m.jpg
    2018
  • /foto/7592/7592055m.jpg
    2018
  • /foto/9399/9399129m.jpg
    2021
  • /foto/10042/10042650m.jpg
    2022

Zbiory prywatne - moose

Poprzednie: Dom nr 57 Strona Główna Następne: Pensjonat Agal Sport


heck | 2023-04-05 20:58:23 | edytowany: 2023-04-06 12:54:29
Jawohl :-)
moose | 2023-04-05 22:09:32
Genau.