MENU
wpisz nazwę lub ID...

Stacja kolejowa Wałbrzych Fabryczny, Wałbrzych
Po lewej mój dziadek, zm. 1977, pracował na Dworcu Miasto. Wkrótce dodam kilka innych zdjęć, które powinny pomóc w identyfikacji obiektu.

Dodał: Emilian Szwaja° - Data: 2017-12-11 22:27:25 - Odsłon: 798
Lata 1953-1960


Końcówkę linii kolejowej Kolei Świebodzickiej, odchodzącej od kopalni Gluckhilf (Victoria) do dzisiejszej stacji Wałbrzych Fabryczny uruchomiono w 1853 r. 14 lat później dotarła do stacji kolej od południa, od stacji Wałbrzych Główny, którą realizowało Państwo Pruskie - w dniu 15 sierpnia 1867 r. dojechał do stacji pierwszy pociąg. Dawniej główna stacja Wałbrzycha - przede wszystkim rozrządowa (Rangierbahnhof) dla dużych kopalni, przynajmniej do 1919 roku, tj. do wchłonięcia przez Wałbrzych Starego Zdroju i tamtejszej stacji kolejowej, realnie leżącej bliżej Wrocławia. Zdecydowanie znaczenie tej stacji podniosłaby realizacja planów rozbudowy miasta w jej kierunku, co jednak nie nastąpiło - zapewne z racji kryzysu gospodarczego z pocz. l. 20-tych. (cdmn.)

  • /foto/275/275296m.jpg
    1896 - 1898
  • /foto/208/208424m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/328/328514m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/228/228720m.jpg
    1904
  • /foto/7732/7732052m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/3913/3913015m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/7419/7419060m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/102/102547m.jpg
    1910 - 1918
  • /foto/66/66712m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/3202/3202441m.jpg
    1914
  • /foto/3263/3263746m.jpg
    1914
  • /foto/345/345839m.jpg
    1914 - 1918
  • /foto/386/386858m.jpg
    1932
  • /foto/387/387036m.jpg
    1932
  • /foto/60/60701m.jpg
    1937 - 1945
  • /foto/92/92984m.jpg
    1996
  • /foto/246/246060m.jpg
    1997
  • /foto/246/246061m.jpg
    1997
  • /foto/32/32881m.jpg
    1997
  • /foto/381/381066m.jpg
    2000
  • /foto/381/381069m.jpg
    2000
  • /foto/381/381070m.jpg
    2000
  • /foto/381/381072m.jpg
    2000
  • /foto/381/381073m.jpg
    2000
  • /foto/106/106301m.jpg
    2003
  • /foto/151/151904m.jpg
    2003
  • /foto/182/182302m.jpg
    2007
  • /foto/182/182303m.jpg
    2007
  • /foto/182/182309m.jpg
    2007
  • /foto/182/182310m.jpg
    2007
  • /foto/182/182311m.jpg
    2007
  • /foto/7101/7101832m.jpg
    2008
  • /foto/291/291262m.jpg
    2009
  • /foto/446/446616m.jpg
    2010
  • /foto/438/438824m.jpg
    2012
  • /foto/446/446615m.jpg
    2012
  • /foto/4147/4147506m.jpg
    2013
  • /foto/4147/4147512m.jpg
    2013
  • /foto/4147/4147517m.jpg
    2013
  • /foto/4149/4149343m.jpg
    2013
  • /foto/4149/4149349m.jpg
    2013
  • /foto/4149/4149370m.jpg
    2013
  • /foto/4653/4653802m.jpg
    2014
  • /foto/4653/4653803m.jpg
    2014
  • /foto/4653/4653804m.jpg
    2014
  • /foto/4653/4653805m.jpg
    2014
  • /foto/4924/4924917m.jpg
    2014
  • /foto/4924/4924919m.jpg
    2014
  • /foto/5196/5196314m.jpg
    2015
  • /foto/5246/5246285m.jpg
    2015
  • /foto/5246/5246310m.jpg
    2015
  • /foto/5365/5365503m.jpg
    2015
  • /foto/5390/5390522m.jpg
    2015
  • /foto/5390/5390526m.jpg
    2015
  • /foto/5427/5427007m.jpg
    2015
  • /foto/5524/5524717m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603217m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603235m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603272m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603310m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603333m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603657m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603658m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603659m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603660m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603661m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603662m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603663m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603702m.jpg
    2015
  • /foto/5603/5603704m.jpg
    2015
  • /foto/5626/5626042m.jpg
    2015
  • /foto/5626/5626043m.jpg
    2015
  • /foto/6027/6027523m.jpg
    2016
  • /foto/6027/6027529m.jpg
    2016
  • /foto/6241/6241798m.jpg
    2016
  • /foto/6259/6259080m.jpg
    2016
  • /foto/6465/6465095m.jpg
    2017
  • /foto/6483/6483640m.jpg
    2017
  • /foto/7255/7255255m.jpg
    2018

Zbiory prywatne

Poprzednie: Zajezdnia tramwajowa nr 4 Borek Strona Główna Następne: Wnętrza


MacGyver_74 | 2019-01-12 17:59:20
Nastawniczy po prawej to chyba .
Emilian Szwaja | 2019-01-13 00:02:38
brak mi słów...wow!
Emilian Szwaja | 2019-01-13 00:04:30
wobec tego mój dziadek (siedzący) i ten pan się znali, jestem ciekaw czy coś jest więcej wiadomo na temat tego pana
MacGyver_74 | 2019-01-13 00:09:25
O to musisz zapytać Ryszarda. Z opisu jego zdjęcia wynika, że zna autora tamtego zdjęcia. :)
Ryszard Kumorek | 2019-01-13 16:52:39
Autora zdjęcia, o którym mowa oczywiście znałem, bo był to mój wujek, brat mamy. Jego był negatyw, który odziedziczyłem. Można się stąd domyślić, że wujek niestety nie żyje. Nic więc się nie dowiemy. Zdjęcie, które zamieściłem było jednym z dwóch, które na negatywie były pomieszczone jeden za drugim. Następne było to: . Dzięki temu właśnie ostatniemu zdjęciu wywnioskowałem, że to jest nastawnia w Szczawienku, ale prawdę powiedziawszy wcale tak nie musi być. Zawsze mnie zastanawiało, skąd wujek się wziął w nastawni, gdzie raczej nie wpuszczało się osób niezatrudnionych. Tym bardziej w tych latach i w takim klimacie politycznym. Moja teoria, którą wysnułem brzmi następująco. Podczas rodzinnych spacerów wielokrotnie przechodziło się koło tej nastawni, koło której można było przejść przez tory na drugą stronę. W tym dniu służbę na nastawni miał pan, którego ktoś z naszej rodziny musiał znać, nie wiem: sąsiad, znajomy, kolega. Był gorący dzień sierpniowy, może to była niedziela?, panu na nastawni się na służbie nieco nudziło, zaprosił wujka do środka, by szybko i nielegalnie zrobić zdjęcie. Potem odbitkę zrobił panu, jako pamiątkę z pracy, negatyw został. Czy tak było? Nie wiem. I jeszcze co do tego pana. Jego podobieństwo do tego drugiego z fotografii Emiliana jest nieco dyskusyjne. Inna fryzura, inne rysy twarzy. Ten ze Szczawienka ma nieco srogi, twardy wyraz twarzy, ten ze zdjęcia Emiliana jest bardziej "serdeczny". Takie mam wrażenie. To chyba wszystko.
Ryszard Kumorek | 2019-01-13 16:58:29
Aha! I jeszcze jedno. Te nastawnie, to chyba są dwie różne. Wajchy są wszędzie takie same, ale popatrzcie na sufit. W jednej jest deskowanie, a w drugiej wygląda na tynkowany strop.
MacGyver_74 | 2019-01-13 22:42:26
Podopisywałem do nastawni. :)
SP32 | 2019-01-14 03:07:13
To nie jest nastawania WS, popatrzcie na układ okien. Za Panami na zdjęciu są chyba drzwi, a tylna ściana ma załamania. To prawdopodobnie nastawnia w budynku stacyjnym, ale gdzie?
MacGyver_74 | 2019-01-14 08:26:28 | edytowany: 2019-01-14 08:43:02
Założyłem, że to ta sama stacja co w linku z pierwszego komentarza. Nastawniczych raczej nie przenoszono pomiędzy stacjami. No chyba, że wszystkie trzy zdjęcia z serii nie są że Szczawienka. Jak będę przy komputerze to zgłębię temat. :)
SP32 | 2019-01-14 10:39:10
Nie pasuje ani Szczawienko (plan budynku nastawni, okna) ani Miasto (stacja miała urządzenia suwakowe więc nie było ław nastawczych), pasuje natomiast podg Thorez z uwagi na uskok ściany budynku oraz małą ilość drążków i bloków.
MacGyver_74 | 2019-01-17 21:29:40
Z wałbrzyskich nastawni pozostaje jedynie WF1 . Jeżeli to nie ta to wróci do NN :(
moose (administrator) | 2019-01-17 23:08:08
No i to chyba prawidłowy trop. Brawo. A co do przenoszenia obsady nastawni pomiędzy stacjami to jest była i jest to normalna praktyka, przynajmniej w Wałbrzychu.