Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
  ID: 6956716

Linia kolejowa Świebodzice - Sędzisław (z odgałęzieniem Wałbrzych Miasto - Struga) (projekt)

Gebirgsbahn Freiburg-Ruhbank (nebst Zweigbahn Altwasser - Adelsbach)



Budowa
1911
Status
Nie istnieje
Likwidacja
1911
 
Projekt linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław (wraz odgałęzieniem Struga - Wałbrzych Miasto) autorstwa Paula Schnella, przygotowany w 1911 r. na prestiżowy konkurs architektoniczny im. Schinkla (niem. Schinkelwettbewerb), organizowany cyklicznie przez berlińskie Stowarzyszenie Architektów i Inżynierów (niem. AIV, Architekten- und Ingenieur-Verein zu Berlin).
Był to okres w dziejach niemieckich (pruskich) kolei, gdzie nie było już nacisku na budowę kolejnych linii, a raczej kładziono nacisk na ...
Projekt linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław (wraz odgałęzieniem Struga - Wałbrzych Miasto) autorstwa Paula Schnella, przygotowany w 1911 r. na prestiżowy konkurs architektoniczny im. Schinkla (niem. Schinkelwettbewerb), organizowany cyklicznie przez berlińskie Stowarzyszenie Architektów i Inżynierów (niem. AIV, Architekten- und Ingenieur-Verein zu Berlin).
Był to okres w dziejach niemieckich (pruskich) kolei, gdzie nie było już nacisku na budowę kolejnych linii, a raczej kładziono nacisk na poprawę komfortu i prędkości podróży. Projekt P.Schnella nie wpisywał się jednak w ten trend, zwłaszcza, że zakładał kilka poważnych budowli inżynieryjnych, w tym tunel pod zachodnimi zboczami Trójgarbu długości 700 m, most o długości 520 metrów w pobliżu Starych Bogaczowic i most o długości 180 m koło Pietrzykowa. Dodatkowo projekt zakładał ominięcie Kotliny Wałbrzyskiej, co gospodarczo podważało jego sens (ekspedycja węgla). Atutami projektu było z pewnością skrócenie czasu podróży z Wrocławia w Karkonosze oraz utworzenie alternatywnej trasy w sytuacji wysokiego ryzyka katastrofy budowlanej w tunelu szonhuckim, który wówczas (1909) uległ częściowemu zawaleniu. Projekt przewidywał również budowę nowego dworca w Świebodzicach (przed dawną parowozownią od strony Jaworzyny), wielką rozbudowę stacji w Sędzisławiu - jako rozrządowej, alternatywnej do Wałbrzycha Głównego.
Projekt oczywiście nie został zrealizowany, ani nawet wdrożony w części (choć do dziś zastanawia część towarowa i wyciągowa stacji Wałbrzych Miasto - właśnie jako planowany punkt wyjścia łącznika z planowaną linią).
[moose; uzup. jawc]
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1911
    komentarze: 5
    Mapa poglądowa planowanej linii kolei górskiej Świebodzice-Sędzisław ...
  • Data: 1911
    komentarze: 2
    Jeden z arkuszy projektu przygotowanego na prestiżowy konkurs ...
  • Data: 1911
    komentarze: 0
    Projekt nowej linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław, opracowany ...
  • Data: 1911
    komentarze: 0
    Projekt nowej linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław, opracowany ...
  • Data: 1911
    komentarze: 0
    Projekt nowej linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław, opracowany ...
  • Data: 1911
    komentarze: 0
    Projekt nowej linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław, opracowany ...
  • Data: 1911
    komentarze: 0
    Projekt nowej linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław, opracowany ...
  • Data: 1911
    komentarze: 0
    Projekt nowej linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław, opracowany ...
  • Data: 1911
    komentarze: 3
    Projekt nowej linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław, opracowany ...
  • Data: 1911
    komentarze: 0
    Projekt nowej linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław, opracowany ...
  • Data: 1911
    komentarze: 0
    Projekt nowej linii kolejowej Świebodzice - Sędzisław, opracowany ...