MENU
 Zobacz to zdjęcie w artykule (1) 
Wiadukt nad Zatorzem

Dodał: Mikrob° - Data: 2008-01-05 21:21:16 - Odsłon: 7295
Rok 2007


Stalowy most nad potokiem Piekielnica pomiędzy Drogosławiem a Zatorzem w Nowej Rudzie, zwany przed wojną Leedenbrücke, jest jedną z atrakcji na linii Wałbrzych - Kłodzko. Ma długość 181 m jest najdłuższym wiaduktem na tej linii. Wysoki na 30 m do dna potoku i 27 m do drogi. Most zbudowany jest z 5 przęseł stalowych, kratownicowych, wolnopodpartych o długości 36,2 m każde. W dniu kapitulacji 8 maja 1945 roku wycofujące się niemieckie oddziały wojskowe (Heeresgruppe Schoerner) wysadziły most. Do wysadzenia wykorzystano 5 min powietrznych z czego 3 eksplodowały. Linia została unieruchomiona, dlatego przystąpiono niezwłocznie po wojnie do odbudowy jednego przęsła, które było wykonane według projektu inżyniera Ptaszyńskiego z drewna, stąd też nazwa "Most na zapałkach". Podczas prac doszło do tragicznego wypadku (upadek z wysokości), w którym zginął cieśla Felix Matzner. Nie tylko z tego powodu drewniany tymczasowy most nazwano "mostem śmierci". Podobno tak był niebezpieczny, że skład jechał przez most bez ludzi, dopiero po drugiej stronie pasażerowie ponownie wsiadali do wagonów. Metalowe przęsło wykonała w latach 40-tych Huta Kościuszko. Drugiego nie założono do dnia dzisiejszego. Most - przęsła i filary są polskiej budowy i z tego powodu most wygląda inaczej niż inne wielkie mosty na linii 286, które są do siebie podobne, np.: w Nowej Rudzie nad Woliborką , czy w Ludwikowicach Kłodzkich . (Mikrob, dzięki phantasma1958 za część informacji, uzup. moose)

  • /foto/115/115576m.jpg
    1879 - 1880
  • /foto/4684/4684948m.jpg
    1925 - 1945
  • /foto/431/431555m.jpg
    1945
  • /foto/272/272571m.jpg
    1945 - 1948
  • /foto/7264/7264112m.jpg
    1978
  • /foto/4977/4977596m.jpg
    1984
  • /foto/5202/5202392m.jpg
    1995
  • /foto/142/142788m.jpg
    2006
  • /foto/142/142790m.jpg
    2006
  • /foto/142/142793m.jpg
    2006
  • /foto/142/142794m.jpg
    2006
  • /foto/142/142816m.jpg
    2006
  • /foto/142/142944m.jpg
    2006
  • /foto/142/142947m.jpg
    2006
  • /foto/142/142989m.jpg
    2006
  • /foto/219/219451m.jpg
    2006
  • /foto/154/154158m.jpg
    2007
  • /foto/194/194130m.jpg
    2007
  • /foto/270/270739m.jpg
    2008
  • /foto/270/270740m.jpg
    2008
  • /foto/270/270743m.jpg
    2008
  • /foto/409/409332m.jpg
    2011
  • /foto/409/409136m.jpg
    2011
  • /foto/409/409147m.jpg
    2011
  • /foto/6926/6926869m.jpg
    2011
  • /foto/5895/5895424m.jpg
    2012
  • /foto/3782/3782133m.jpg
    2012
  • /foto/3460/3460424m.jpg
    2012
  • /foto/4462/4462296m.jpg
    2012
  • /foto/9705/9705768m.jpg
    2012
  • /foto/3815/3815851m.jpg
    2013
  • /foto/3815/3815853m.jpg
    2013
  • /foto/3815/3815856m.jpg
    2013
  • /foto/3805/3805311m.jpg
    2013
  • /foto/6962/6962350m.jpg
    2013
  • /foto/9706/9706986m.jpg
    2013
  • /foto/4026/4026939m.jpg
    2013
  • /foto/4116/4116853m.jpg
    2013
  • /foto/4263/4263977m.jpg
    2013
  • /foto/4935/4935886m.jpg
    2013
  • /foto/4051/4051572m.jpg
    2013
  • /foto/4066/4066403m.jpg
    2013
  • /foto/4201/4201487m.jpg
    2013
  • /foto/4303/4303073m.jpg
    2013
  • /foto/4338/4338845m.jpg
    2013
  • /foto/4402/4402596m.jpg
    2013
  • /foto/4572/4572107m.jpg
    2013
  • /foto/9707/9707010m.jpg
    2013
  • /foto/4416/4416056m.jpg
    2013
  • /foto/5124/5124567m.jpg
    2014
  • /foto/5363/5363765m.jpg
    2015
  • /foto/5372/5372276m.jpg
    2015
  • /foto/5372/5372277m.jpg
    2015
  • /foto/8206/8206534m.jpg
    2019
  • /foto/8206/8206537m.jpg
    2019
  • /foto/9724/9724053m.jpg
    2022
  • /foto/9724/9724059m.jpg
    2022
  • /foto/9724/9724060m.jpg
    2022
  • /foto/10494/10494727m.jpg
    2023

Mikrob°

Poprzednie: Farmutil HS Prusice Strona Główna Następne: Most kolejowy (pot. Piekielnica / Nowa Ruda - Zatorze)


Termit | 2008-01-05 21:56:30
Przepiękna jest ta trasa do Wałbrzycha.
Mikrob | 2008-01-05 22:05:30
Ano piękna... niestety b.dawno już nią nie jechałem.
Termit | 2008-01-05 22:44:40
Ale towarowe chodzą, sam bym się przejechał tą trasą.
Mikrob | 2008-01-06 10:57:45
Nie wiem czy czasem jakiś jeden dalekobieżny nie chodzi. Byc może tylko w okresie wakacji. Z Kudowy chyba do Krakowa.
Termit | 2008-01-06 12:50:53
Musze odnowić znajomości z kolejarzami i zorganizować wycieczkę na tej trasie.
Mikrob | 2008-01-06 12:52:54
Oooo... tez by się pisał z całą rodziną. :)
rysse | 2008-01-06 13:48:31
Jeśliby Ci się udało i była taka możliwość - też sie piszę :)
moose | 2008-01-06 14:12:53
Nie mniej niż 50 tys. zł panowie za taką przyjemność z ekstra-pociągiem.... Chyba że w kabinie brutta, ale teraz raczej nie ma szans na przejechanie całego odcinka.
Termit | 2008-01-06 18:41:28
Jest rozwiązanie węglarkę się wynajmie i będzie tanio i po problemie.
Mikrob | 2008-01-06 21:28:46
albo drezynę :)
Termit | 2008-01-06 23:01:33
O drezynie też myślałem, ciekawe ile by kosztowało wynajęcie? na jeden dzień.
moose | 2008-01-06 23:30:25
2 zł/km plus 100 zł za godzinę pracy obsługi plus koszty podstawienia pojazdu (wynajem lawety) plus koszty wydania regulaminu jazdy przez PLK. Jednakże to wszystko nic w sytuacji, gdzie status prawny lekkich pojazdów szynowych nie jest jasny i nie wiadomo czy potrzebny jest papier z UTK na dopuszczenie do ruchu.
Termit | 2008-01-07 06:12:02
A to i tak taniej jak 50 tys.
Mikrob | 2008-01-07 08:35:52
Jeszcze raz przypomnę, że zdjęcie to też most nad Zatorzem a nie nad Woliborką, oczywiście budowla wtedy niemiecka a teraz polska (patrz opis).