MENU
Kościół Ścięcia św. Jana Chrzciciela z kopułą wieży w trakcie remontu

Dodał: szmojc° - Data: 2017-10-16 21:46:04 - Odsłon: 1029
30 lipca 2017


Pierwotny kościół w tym miejscu był wzmiankowany juz 1370 r., ale mógł istnieć nawet w końcu XIII w. Obecny, gotycko - renesansowy powstał w XV w. (nawa i wieża). Rozbudowany ok. 1624 r. i w XVIII w.
Remontowany w XIX w. oraz w latach 1957, 1975 - 1979 i w 1991 r.
Na wieży dzwon z XV w.
Wewnątrz mamy nawę oraz długie prezbiterium, poszerzone w XVII stuleciu o dwie mniejsze nawy boczne z emporami.
Świątynia ma trzy barokowe ołtarze. Największy z nich, główny, przedstawia scenę śmierci św. Jana, dwa pozostałe stoją po bokach nawy przy łuku tęczowym. Na prawo od zakrystii znajduje się gotyckie sakrarium (schowek w murze na Najświętszy Sakrament i cenne naczynia), w którego drzwiczki wmontowano barokowy portret trumienny. Portrety trumienne są unikalnym zjawiskiem artystycznym polskiej sarmacji XVII i XVIII w. - występują w zasadzie tylko na ziemiach dawnej Rzeczpospolitej.
Kamienna chrzcielnica pochodzi z końca XV w., ale jej cynowe nakrycie wykonano w 1624 r. Dużej wartości jest drewniana ambona, ufundowana ok. roku 1626 przez Jana Ulryka von Schaffgotscha. Jej korpus podtrzymuje anioł wyłaniający się z obłoków. Na nim rzeźby apostołów, od lewej: Mateusz, Piotr, Jan, Andrzej, Tomasz. Na schodach kolejni: Bartłomiej, Filip, Jakub Starszy, Jakub Młodszy, Juda Tadeusz i Szymon. Baldachim ma od spodu, na tzw. podniebiu, rzeźbę Ducha Świętego pod postacią gołębicy. Na ambonie jest też herb fundatora. Nawa ma kształt prostokąta, jest gotycka, jednak sklepienie zostało w okresie renesansu zakryte płaskim stropem, podzielonym na kasetony i malowanym w ornamenty. Jest to typ malarstwa zwanego patronowym, od patronów – skórzanych szablonów, które przykładano do stropu. Taka technika zapewnia masową i tanią produkcję, a nie wymaga biegłości w sztuce, raz przygotowane patrony umożliwiały wielokrotne powielanie tego samego wzoru. Artyści malarze traktowali ją często jako coś niegodnego lub sztukę gorszej kategorii. Dziś jednak taki strop jest na tyle rzadki, że niezależnie od swej wartości artystycznej robi duże wrażenie na turystach.
Kościół ten jest interesujący ze względu na rzadko spotykane połączenie gotyku z renesansem, a tego ostatniego stylu mamy na terenie Sudetów niewiele.
Wokół kościoła cmentarz z XVIII w., otoczony murem z bramą.
(za : SGTS, tom 4) i

  • /foto/8816/8816363m.jpg
    1747
  • /foto/7322/7322399m.jpg
    1895 - 1905
  • /foto/3579/3579405m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/10118/10118126m.jpg
    1938
  • /foto/8924/8924726m.jpg
    1974 - 1975
  • /foto/9732/9732589m.jpg
    2002
  • /foto/130/130098m.jpg
    2006
  • /foto/130/130099m.jpg
    2006
  • /foto/153/153548m.jpg
    2007
  • /foto/153/153549m.jpg
    2007
  • /foto/239/239209m.jpg
    2008
  • /foto/5597/5597122m.jpg
    2015
  • /foto/5597/5597123m.jpg
    2015
  • /foto/5597/5597124m.jpg
    2015
  • /foto/5597/5597125m.jpg
    2015
  • /foto/5597/5597126m.jpg
    2015
  • /foto/5597/5597127m.jpg
    2015
  • /foto/6883/6883406m.jpg
    2017
  • /foto/6883/6883412m.jpg
    2017
  • /foto/8818/8818377m.jpg
    2020
  • /foto/10544/10544446m.jpg
    2022
  • /foto/10534/10534833m.jpg
    2022

szmojc°

Poprzednie: Ratusz Strona Główna Następne: 2017 - 2019 Budowa osiedla Partynice House