MENU
Złotoryja, ostatni pociąg z Jerzmanic Zdroju po wznowieniu przewozów w grudniu 2008 roku, zestawiony z EN57-628.

Dodał: SP32° - Data: 2017-08-30 00:23:17 - Odsłon: 271
30 sierpnia 2009

Data: 2009:08:30 18:32:33   ISO: 1600   Ogniskowa: 38 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D40   Przysłona: f/5   Ekspozycja: 10/600 s  


Kolej żelazną doprowadzono do Złotoryi 15 października 1884 po 2,5 roku budowy drugorzędnej (Zweigbahn, Stichbahn) linii kolejowej z Legnicy (21,26 km), realizowanej przez państwo. Złotoryja była stacją końcową przez 9 lat. 16 września 1895 przedłużono linię kolejową wzdłuż Kaczawy (Katzbachtalbahn) do Świerzawy (15,39 km), a 15 sierpnia 1896 r. powiązano Legnicę i Złotoryję ze Śląską Koleją Górską w Marciszowie. Równolegle od strony Lwówka Śląskiego prowadzono budowę linii kolejowej przez Nową Wieś Grodziską (12,14 km, 1 grudnia 1895 r.) do Jerzmanic (12,17 km, 15 maja 1896 r.) - powiązano wówczas miasta nad Kaczawą z Gryfowem i kierunkiem na Zgorzelec. Znaczenie stacji w Złotoryi wzrosło po utworzeniu węzła i budowie linii odchodzącej do Chojnowa (21,32 km, 15 września 1906 r., powiązanie z linią marchijską w kierunku Zgorzelca i Drezna) i dalej do Rokitek (7,99 km, 1 grudnia 1906 r.), gdzie powstał węzeł z linią marchijską prowadzącą w kierunku Żagania i dalej na Berlin.

Stacja w Złotoryi była rozbudowywana w miarę tworzenia kolejnych połączeń. Po 1895 r. rozbudowano dworzec, po 1906 r. rozbudowano magazyny, nad 1szym peronem powstała wiata. Ok. 1910 r. zbudowano drugą wieżę wodną do wodowania parowozów. Ruch manewrowy na stacji i kursy w kierunku Chojnowa i Rokitek (przed wojną przeciętnie 4 pary pociągów) obsługiwała czterostanowiskowa parowozownia, podległa lokomotywowni w Legnicy. Przed wojną była to stacja wysokiej, 2 klasy. Pod koniec lat 30. (wymaga to weryfikacji - moose) gruntownie przebudowano dworzec kolejowy podnosząc go w całości o 1 kondygnację.

Po zakończeniu wojny Złotoria (pierwsza nazwa) znowu stała się stacją końcową dla pociągów z Legnicy w uwagi na uszkodzenie mostu kolejowego na Kaczawie przy ul. Sportowej. W pierwszym rozkładzie z 1946 r. do Złotoryi docierały tylko 2 pary z Legnicy, pociągi na Rokitki nie jeździły. W zimowym rozkładzie 1948/49 kursowała ze Złotoryi tylko 1 para dziennie do Chojnowa. Za Złotoryję dalej pociągi nie jeździły, wróciły dopiero rok później. Z Marciszowa do Złotoryi i dalej do Legnicy kursowały 4 pary dziennie, wzmocnione 2 parami Złotoryja - Rokitki przez Legnicę. Pod koniec lat 50. kierunek na Marciszów obsługiwało 6 par. Z kierunku na Lwówek 4 pary, z Chojnowa 2 pary. Kursował bezpośredni pociąg Świeradów - Wrocław. Do tego doszła linia "górnicza" z Jerzmanic do Leszczyny obsługiwana parowozami ze Złotoryi w latach 1952-1959. Ruch pomiędzy Legnicą a Złotoryją, pomimo tylko jednego toru był na tyle istotny że zdecydowano w latach 80. o elektryfikacji odcinka Legnica - Złotoryja - Jerzmanice - Krzeniów II, który oddano 30 listopada 1988 r. W latach 80. zaczęto zamykać na przedgórzu linie kolejowe. Najpierw zamknięto odcinek linii nr 284 z Lwówka do Gryfowa (1984), potem Jerzmanice - Lwówek (1988). Ruch na linii Złotoryja - Chojnów zamknięto 8.02.1991 r. (pociągi pasażerskie), a w 2001 wstrzymano ruch towarowy. Linię nr 316 skreślono 03.07.2002 r. (Złotoryja-Chojnów). Na odcinku od Marciszowa na linii 312 zamknięto ruch osobowy do Jerzmanic 1.04.1996 r., a od ok 2008 linia jest już nieprzejezdna za Wojcieszowem i podzielona na dwa eksploatowane odcinki, jednak bez połączenia.

Na początku lat 90. do Złotoryi (i dalej do Jerzmanic) docierały 6 pary pociągów dziennie z Legnicy. Czas przejazdu 20 km wynosił 30 minut. Od Marciszowa do Jerzmanic dojeżdżały już tylko 2 pary realizowane przez szynobus z Jeleniej Góry mający wówczas także obieg do Lubawki. 1 czerwca 1996 r. zawieszono pociągi pasażerskie doprowadzając do niespotykanej sytuacji że miasto powiatowe zostało pozbawione dostępu do kolei. Mimo szumu medialnego taki stan trwał aż do 2008 r. W międzyczasie zaczęła się dewastacja stacji w Złotoryi. Jeszcze w początu lat 2000-ych na stacji obsługiwano pociągi zdawcze, ale już ok. 2007 r. wszystkie nastawnie były zamknięte, a ok. 2008 r. wyburzono już nastawnię wykonawczą ZŁ1. Na zelektryfikowanej w 1988 r. stacji pozostawiono przewody trakcyjne tylko nad jednym torem. Odcięto większość torów na stacji (przed wojną 16 torów). Budynki dworca i magazynów, bez należytego dozoru, popadają w ruinę, tak samo jak wieże wodne.

W 2008 r. podjęto próbę (Przewozy Regionalne) reaktywacji ruchu osobowego z Jerzmanic przez Złotoryję do Legnicy i dalej do Wrocławia. Pierwszy pociąg ruszył 14 grudnia. Przejazd do Legnicy trwał 55 minut (szlakowa 20-40 kmh), do Wrocławia ponad 140 minut. W Złotoryi ograniczono się do wystawienia nowej tablicy z nazwą przystanku (zdegradowano stację do bezobsługowego przystanku - ładowni), bez większych prac modernizacyjnych. Eksperyment zakończył się porażką i już 1 marca 2009 r. ograniczono kursy do weekendów i do 2 par, a 1 września 2009 r. ponownie zawieszono ruch pociągów osobowych. Ruch pociągów towarowych trwa nadal - do kamieniołomów w Wilkowie, jednak bez postojów w Złotoryi.

Od 2014 r. miasto Złotoryja intensywnie lobbuje nad przywróceniem ruchu pociągów na linii nr 284 i remontem linii w kierunku Lwówka, z utworzeniem połączenia Legnicy z Jelenią Górą. Inwestycja została wpisana w 2018 r. do rządowego programu budowy linii kolejowych Kolej Plus. (moose - różne źródła)

  • /foto/5227/5227500m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/4977/4977136m.jpg
    1898
  • /foto/7907/7907476m.jpg
    1899 - 1900
  • /foto/7055/7055034m.jpg
    1900
  • /foto/187/187158m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/412/412702m.jpg
    1905
  • /foto/5119/5119689m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/6385/6385254m.jpg
    1906
  • /foto/7081/7081061m.jpg
    1906
  • /foto/7908/7908922m.jpg
    1906
  • /foto/7493/7493156m.jpg
    1908
  • /foto/5989/5989239m.jpg
    1909
  • /foto/65/65664m.jpg
    1910
  • /foto/289/289729m.jpg
    1910
  • /foto/7907/7907509m.jpg
    1910
  • /foto/6796/6796324m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/5918/5918037m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/7908/7908145m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/241/241401m.jpg
    1914
  • /foto/4816/4816607m.jpg
    1914
  • /foto/167/167634m.jpg
    1914 - 1916
  • /foto/6590/6590526m.jpg
    1914 - 1916
  • /foto/7908/7908257m.jpg
    1914 - 1916
  • /foto/6855/6855033m.jpg
    1915
  • /foto/3874/3874278m.jpg
    1915 - 1916
  • /foto/4917/4917052m.jpg
    1915 - 1916
  • /foto/7907/7907454m.jpg
    1915 - 1918
  • /foto/4635/4635412m.jpg
    1917
  • /foto/7908/7908851m.jpg
    1924 - 1926
  • /foto/229/229789m.jpg
    1925
  • /foto/179/179638m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/7908/7908668m.jpg
    1935
  • /foto/3722/3722278m.jpg
    1935 - 1936
  • /foto/6491/6491561m.jpg
    1935 - 1936
  • /foto/7909/7909487m.jpg
    2002
  • /foto/7909/7909444m.jpg
    2003
  • /foto/7909/7909445m.jpg
    2003
  • /foto/7909/7909447m.jpg
    2003
  • /foto/7909/7909448m.jpg
    2003
  • /foto/7909/7909450m.jpg
    2003
  • /foto/7909/7909451m.jpg
    2003
  • /foto/3783/3783149m.jpg
    2009
  • /foto/3783/3783162m.jpg
    2009
  • /foto/336/336542m.jpg
    2010
  • /foto/336/336566m.jpg
    2010
  • /foto/336/336583m.jpg
    2010
  • /foto/7920/7920505m.jpg
    2012
  • /foto/7920/7920506m.jpg
    2012
  • /foto/7920/7920507m.jpg
    2012
  • /foto/7920/7920508m.jpg
    2012
  • /foto/7920/7920509m.jpg
    2012
  • /foto/7920/7920511m.jpg
    2012
  • /foto/3842/3842712m.jpg
    2013
  • /foto/4002/4002139m.jpg
    2013
  • /foto/5665/5665421m.jpg
    2015
  • /foto/5665/5665422m.jpg
    2015
  • /foto/5665/5665423m.jpg
    2015
  • /foto/7956/7956305m.jpg
    2018

SP32°

Poprzednie: Hotel Ibis Budget Wrocław Południe Strona Główna Następne: Kamienica nr 8 "Narcyz"