MENU
Końcowy przystanek Tramwajowy na Rusinowie (dzisiejsza pętla) od strony ulicy Głuszyckiej.

Dodał: ragnar - Administrator° - Data: 2007-09-25 22:25:06 - Odsłon: 8258
Lata 1933-1935


roma:
W 1519r. wyłącznym właścicielem Rusinowej został rycerz Dyprand Czettritz. Ostatni raz wzminakowany był 23 września 1536r.
Po nim krótko panował Krzysztof, pewnie syn Dypranda.
W 1548r. jako właściciela podano Zygmunta Czetrtritz.
Kolejnym panem na Rusinowej był Joachim Fryderyk Zeidlitz. Wzmiankowany w 1594r.
Po śmierci Joachima Fryderyka von Zeidliz, który zszedł prawdopodobnie w 1606r., Rusinowa wróciła do Czettritzów, a jej właścicielem zostal Jan, który zmarł w 1619r.
Po Janie panował jego syn Jan Krzysztof (zm. 26.I.1656r?).
Jednak od 1637r. wieś dzierżawił Fryderyk Zeidlitz z Wilkowa, którego małżonką była Dorota z Czetrtritzów.
Jego następcą został syn Jan Zeidlitz z Wilkowa (20.VIII.1620r.-22.V.1685r., pochowany w dziećmorowickim kościele).
Następcą starosty i pana na Rusinowej, Jana Zeidliza z Wilkowa był jego syn Jan Fryderyk, ur. 11.III.1660r. w Rusinowej a zmarły po 1713r.
W momencie objęcia Rusinowej przez Jan Jerzego Craussa von Craussendorf dobra rusinowskie obejmowały: Rusinową części wsi (może grunty rolne), Kamieńsk, Niedźwiedzicę i Szwajcarską Dolinę oraz lasy porastajace Kuhlberg. Wzniesienie to znajduje się powyżej Rusinowej, Kamieńska i ul. Świdnickiej i nie posiada polskiej nazwy.
Sądzę, że granice tej majętnosci zostałe ukształtowane w 1519r.

Z dniem 1 stycznia 1951r. Rusinowa została włączona do Wałbrzycha. Decyzja rządowa w tej sprawie zapadła 14 grudnia 1950r. Jej dolna część, od tzw pętli , w dół, od 1 stycznia 1970r. została przyłączona do Dziećmorowic (R. Świst)

  • /foto/6077/6077082m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/205/205021m.jpg
    1899 - 1903
  • /foto/7163/7163469m.jpg
    1902
  • /foto/7496/7496603m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/73/73834m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/178/178381m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/6714/6714912m.jpg
    1913
  • /foto/199/199069m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/211/211900m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/211/211901m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/303/303056m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/211/211899m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/6913/6913506m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/176/176244m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/4389/4389176m.jpg
    1929
  • /foto/7108/7108298m.jpg
    1930
  • /foto/180/180036m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/199/199293m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/6921/6921688m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/67/67130m.jpg
    1930 - 1941
  • /foto/6538/6538083m.jpg
    1934
  • /foto/176/176565m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/4023/4023275m.jpg
    1958
  • /foto/213/213470m.jpg
    2008
  • /foto/271/271344m.jpg
    2009
  • /foto/271/271345m.jpg
    2009
  • /foto/271/271347m.jpg
    2009

Jacek Kiek - Zbiory Prywatne

Poprzednie: Dziedziniec górny (główny) Strona Główna Następne: Pałac Rusinowa


moose (administrator) | 2007-09-26 11:10:25
Tramwaj w Rusinowej to 1933 rok.
moose (administrator) | 2007-09-26 15:45:35
Czemu napisałem Rusinowej? Nie wiem. W / Na Rusinowie powinno być, choć to sprawa nie do końca oczywista dla innoziemców.
moose (administrator) | 2007-09-27 09:49:36
Up, up - data do poprawienia.
hs | 2007-09-28 17:47:10
Rok 1933 jest pewny na 100%?
U.N. | 2007-09-28 21:29:33
Też mam taką informację.
hs | 2007-09-29 15:39:01
Że 1933 rok?
hs | 2007-09-29 15:41:53
Zapomniałem zapytać się też o źródło tej informacji.
U.N. | 2007-09-29 16:16:10
"Unvergessene Waldenburger Heimat" . Podają tam następujące daty otwarcia linii tramwajowych: 12.09.1898 - Sobięcin - Szczawienko 09.03.1899 - Wałbrzych - Podgórze ??.??.192? - Rynek - Nowe Miasto - Oberaltwasser przedłużona w 1933 r. do Rusinowa. Na temat linii: Plac Grunwaldzki - Biały Kamień nic nie piszą.
hs | 2007-09-29 18:14:41
To jest profesjonalna odpowiedź a nie zbywanie jakimś bezwartościowym komentarzem typu "mniej-więcej". U Maxa Kleinwächtera w odniesieniu do ul. marszał. Piłsudskiego doczytałem się roku 1926-tym.
moose (administrator) | 2007-09-30 00:46:09
Ha! Sprawa nie jest prosta - teoretycznie 1933, praktycznie 1937!
hs | 2007-09-30 17:53:05
Jestem zaciekawiony tematem. Mógłbyś napisać więcej?
moose (administrator) | 2007-10-01 02:38:06
Kryzys gospodarczy w Niemczech odbił się największym piętnem na przewozach WKB (wcześniej NEUKAG) w roku 1933. W tym roku przewieziono 6.156 kilopasażera, w porównaniu do 9.016 kilopasażera w 1931, tj. na początku kryzysu. Oczywiście spadek przewozów wynikał z rosnącego bezrobocia i zamykania kolejnych zakładów i kopalni w okręgu wałbrzyskim. Swój ciężar bezrobocia poniosła też wałbrzyska elektrownia miejska, która była budowniczym linii tramwajowych. Po otwarciu odcinka przez Nowe Miasto do dzisiejszego Placu Górnika w dn. 16 listopada 1926 r., aż przez następnych 7 lat nie było zgody co do dalszego kierunku rozwoju sieci tramwajowej. Owszem - plany zakładały budowę linii do kopalni Cezar (szyb Teresa), ale nie było ustalone czy linia zostanie poprowadzona przez Rusinową do Dominium (?), czy w kierunku Jedliny Zdroju. Po przeliczeniach potencjału potoków podróżnych postanowiono o budowie linii w stronę Dominium - jak się okazało słusznie. Pod koniec 1933 roku budowa tego odcinka została ukończona i otwarta do użytku, a sieć kolei powiatowej osiągnęła ostateczną wielkość 24,2 km. - wg artykułu w Neuen Tageblatt z października 1938 '40 Jahre Waldenburger Kreisbahn' przedrukowanego w WHB nr 862/1995. Sądzę że gazeta z tamtego okresu się nie myliła. Myli się chyba jednak S. Bufe w swoich "Tramwajach na D. Śl.' podając datę 1937 r. A może jest coś na rzeczy? Może nieopłacalność przewozów w ogóle w tym czasie spowodowała odsunięcie w czasie otwarcie całego odcinka?
hs | 2007-10-01 14:10:53
Dzięki za odpowiedź. Czy wyraz "Dominium" podano samodzielnie?
Stan | 2014-06-26 11:21:24
Gwoli uzupełnienia i korekty do opisu głównego obiektu: M. P. 1946 nr 142 poz. 262 z dn. 12.11.1946; obow. od 16.12.1946r "Rusinowa", (-wej, rusinowski), pow. wałbrzyski; d. niem. "Reussendorf". /// Dz.U. 2013 nr 0 poz. 200, obowiązuje od 28.02.2013 roku: Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 13.12.2012 roku w sprawie urzędowego wykazu nazw miejscowości i ich części: - Rusinowa, (-wej), część m. Wałbrzych, gm. Wałbrzych, pow. wałbrzyski, 0983770. /// Dołączyłem też zalecaną formę odmiany nazwy miejscowości.