MENU
Autostrada A4 na wysokości Legnickiego Pola. Widok w kierunku Legnicy.

Dodał: Zed° - Data: 2017-05-13 21:34:54 - Odsłon: 2299
06 maja 2017

Data: 2017:05:06 17:03:29   ISO: 200   Ogniskowa: 70 mm   Aparat: NIKON CORPORATION NIKON D750   Przysłona: f/5   Ekspozycja: 10/32000 s  

Autostradę przechodzącą pod Wrocławiem zaczęto budować w 1934 roku. Miała łączyć Saarbrucken - Karlsruhe - Moguncję - Fuldę - Erfurt - Drezno - Legnicę - Wrocław - Opole - Bytom. Pierwszy odcinek na którym rozpoczęto w 1934 roku pracę to Legnica - Wrocław. Pracami kierowało powołane we Wrocławiu Główne Kierownictwo Budowy. Otwarcie nastąpiło 27 września 1936 r. o godz.11. Gości proszono o zajmowanie miejsc już o godz. 9.30. Pierwszy przejazd na odcinku 30 km w kierunku Wrocław-Legnica odbył się z dopuszczalną prędkością 50 km/h.Pierwsze odcinki oddane do użytku: Krzywa – Legnica (20,5 km), Legnica – Bielany Wrocławskie (70,8 km) oraz odcinek Gliwice – Bytom (12 km), łącznie 103,3 km.

Po roku 17 października 1937 r. oddano do użytku część Golnice – Krzyżowa – Krzywa (17 km, obecnie A18 i A4). Do 1945 roku zbudowano także odcinki jednojezdniowe Wrocław (Bielany Wrocławskie) – Brzeg (Owczary) i Ujazd (Nogowczyce) – Gliwice. Odcinek Owczary – Nogowczyce był w budowie, ale nie został ukończony. Prowadzono też prace na odcinku Zgorzelec – Bolesławiec. Pozostałości prac ziemnych i nawet ukończone wiadukty były gdzieniegdzie widoczne na tym odcinku aż do 2007, kiedy rozpoczęto budowę nowoczesnej autostrady dokładnie na szlaku niemieckiej.

Kilometraż węzłów i pozostałych obiektów inżynieryjnych został podany w polach adresowych obiektów.

  • /foto/121/121848m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/125/125878m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/177/177399m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/177/177762m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/178/178269m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/178/178270m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379852m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379853m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/379/379854m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490671m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490673m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490678m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490680m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/6490/6490688m.jpg
    1934 - 1936
  • /foto/426/426549m.jpg
    1935
  • /foto/426/426550m.jpg
    1935
  • /foto/426/426551m.jpg
    1935
  • /foto/426/426552m.jpg
    1935
  • /foto/4423/4423005m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484316m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484317m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484318m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484321m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484324m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484325m.jpg
    1935
  • /foto/6484/6484327m.jpg
    1935
  • /foto/10226/10226906m.jpg
    1935
  • /foto/10555/10555497m.jpg
    1935
  • /foto/6616/6616839m.jpg
    1935 - 1936
  • /foto/131/131369m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/3866/3866305m.jpg
    1935 - 1937
  • /foto/9038/9038274m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/264/264619m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/3740/3740920m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/5011/5011214m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/353/353180m.jpg
    1936
  • /foto/379/379858m.jpg
    1936
  • /foto/379/379860m.jpg
    1936
  • /foto/379/379863m.jpg
    1936
  • /foto/379/379867m.jpg
    1936
  • /foto/392/392329m.jpg
    1936
  • /foto/9653/9653925m.jpg
    1936
  • /foto/5796/5796158m.jpg
    1936
  • /foto/5796/5796175m.jpg
    1936
  • /foto/9043/9043162m.jpg
    1936
  • /foto/379/379856m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/379/379857m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/379/379859m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/112/112290m.jpg
    1936 - 1944
  • /foto/157/157609m.jpg
    1936 - 1944
  • /foto/37/37330m.jpg
    1937
  • /foto/4317/4317036m.jpg
    1937
  • /foto/5382/5382407m.jpg
    1937
  • /foto/8408/8408781m.jpg
    1937 - 1938
  • /foto/176/176112m.jpg
    1937 - 1939
  • /foto/400/400272m.jpg
    1938
  • /foto/4008/4008556m.jpg
    1938
  • /foto/9569/9569098m.jpg
    1938
  • /foto/9989/9989981m.jpg
    1938
  • /foto/10747/10747553m.jpg
    1938
  • /foto/3897/3897770m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5815/5815826m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5815/5815827m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872668m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872675m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/5872/5872684m.jpg
    1938 - 1941
  • /foto/8797/8797185m.jpg
    1938 - 1942
  • /foto/83/83412m.jpg
    1939
  • /foto/83/83413m.jpg
    1939
  • /foto/84/84846m.jpg
    1939
  • /foto/380/380593m.jpg
    1939
  • /foto/400/400273m.jpg
    1939
  • /foto/3207/3207634m.jpg
    1939
  • /foto/3229/3229479m.jpg
    1939
  • /foto/3639/3639500m.jpg
    1939
  • /foto/5008/5008324m.jpg
    1939
  • /foto/8136/8136677m.jpg
    1939
  • /foto/10898/10898028m.jpg
    1939
  • /foto/211/211870m.jpg
    1939
  • /foto/388/388018m.jpg
    1939
  • /foto/4247/4247915m.jpg
    1939
  • /foto/4256/4256268m.jpg
    1939
  • /foto/9787/9787544m.jpg
    1939
  • /foto/415/415736m.jpg
    1939
  • /foto/111/111744m.jpg
    1939
  • /foto/367/367410m.jpg
    1939 - 1940
  • /foto/9427/9427346m.jpg
    1939 - 1945
  • /foto/6468/6468654m.jpg
    1940
  • /foto/351/351401m.jpg
    1940 - 1942
  • /foto/3750/3750867m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/6162/6162348m.jpg
    1941
  • /foto/6804/6804407m.jpg
    1941
  • /foto/9501/9501531m.jpg
    1941
  • /foto/71/71944m.jpg
    1942
  • /foto/414/414491m.jpg
    1944
  • /foto/10/10129m.jpg
    1945
  • /foto/48/48182m.jpg
    1945
  • /foto/62/62749m.jpg
    1945
  • /foto/292/292956m.jpg
    1945
  • /foto/411/411832m.jpg
    1945
  • /foto/33/33682m.jpg
    1945
  • /foto/10679/10679792m.jpg
    1946
  • /foto/347/347021m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/6972/6972104m.jpg
    1947
  • /foto/5536/5536406m.jpg
    1947 - 1948
  • /foto/346/346629m.jpg
    1948
  • /foto/353/353606m.jpg
    1948
  • /foto/3243/3243199m.jpg
    1948
  • /foto/257/257213m.jpg
    1948 - 1955
  • /foto/257/257209m.jpg
    1949 - 1955
  • /foto/9576/9576810m.jpg
    1950 - 1989
  • /foto/8644/8644690m.jpg
    1954
  • /foto/10145/10145947m.jpg
    1955
  • /foto/10145/10145991m.jpg
    1955
  • /foto/10145/10145998m.jpg
    1955
  • /foto/10146/10146036m.jpg
    1955
  • /foto/295/295186m.jpg
    1957
  • /foto/295/295187m.jpg
    1957
  • /foto/257/257219m.jpg
    1957 - 1959
  • /foto/206/206758m.jpg
    1958
  • /foto/257/257215m.jpg
    1958 - 1959
  • /foto/8496/8496888m.jpg
    1958 - 1959
  • /foto/9355/9355983m.jpg
    1959
  • /foto/183/183925m.jpg
    1960
  • /foto/46/46261m.jpg
    1960 - 1963
  • /foto/6961/6961070m.jpg
    1960 - 1964
  • /foto/422/422469m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/204/204695m.jpg
    1962
  • /foto/3911/3911478m.jpg
    1962
  • /foto/4581/4581719m.jpg
    1962
  • /foto/4581/4581722m.jpg
    1962
  • /foto/256/256684m.jpg
    1963
  • /foto/330/330413m.jpg
    1966
  • /foto/10160/10160008m.jpg
    1966
  • /foto/65/65810m.jpg
    1968 - 1969
  • /foto/3776/3776549m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/7448/7448735m.jpg
    1969
  • /foto/184/184257m.jpg
    1970
  • /foto/184/184640m.jpg
    1970
  • /foto/8512/8512104m.jpg
    1971
  • /foto/7415/7415613m.jpg
    1972 - 1973
  • /foto/8496/8496908m.jpg
    1973
  • /foto/9668/9668227m.jpg
    1978 - 1982
  • /foto/9671/9671876m.jpg
    1980 - 1989
  • /foto/6404/6404309m.jpg
    1981
  • /foto/293/293690m.jpg
    1981
  • /foto/5061/5061145m.jpg
    1982
  • /foto/10226/10226919m.jpg
    1994
  • /foto/10226/10226926m.jpg
    1995 - 1996
  • /foto/10701/10701208m.jpg
    1997
  • /foto/6455/6455156m.jpg
    2003
  • /foto/139/139564m.jpg
    2004
  • /foto/90/90150m.jpg
    2006
  • /foto/123/123773m.jpg
    2006
  • /foto/123/123775m.jpg
    2006
  • /foto/124/124192m.jpg
    2006
  • /foto/124/124925m.jpg
    2006
  • /foto/124/124927m.jpg
    2006
  • /foto/125/125395m.jpg
    2006
  • /foto/125/125397m.jpg
    2006
  • /foto/125/125756m.jpg
    2006
  • /foto/125/125757m.jpg
    2006
  • /foto/126/126464m.jpg
    2006
  • /foto/126/126465m.jpg
    2006
  • /foto/126/126723m.jpg
    2006
  • /foto/126/126727m.jpg
    2006
  • /foto/123/123673m.jpg
    2006
  • /foto/8544/8544213m.jpg
    2009
  • /foto/8491/8491672m.jpg
    2010
  • /foto/395/395455m.jpg
    2011
  • /foto/395/395456m.jpg
    2011
  • /foto/3878/3878547m.jpg
    2013
  • /foto/5472/5472569m.jpg
    2015
  • /foto/5954/5954331m.jpg
    2015
  • /foto/5954/5954334m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956063m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956864m.jpg
    2015
  • /foto/5956/5956890m.jpg
    2015
  • /foto/6286/6286742m.jpg
    2016
  • /foto/7008/7008483m.jpg
    2017
  • /foto/7008/7008948m.jpg
    2017
  • /foto/8046/8046176m.jpg
    2019

Zed°

Poprzednie: Budynek fundacji rodziny Lösch Strona Główna Następne: Warsztaty samochodowe


Tomen | 2017-05-14 15:13:10
Czy znany jest już może termin przebudowy autostrady?
Zed | 2017-05-14 19:34:50
Mmaciek | 2017-05-14 23:36:50
Termin został odsunięty na bliżej nieokreśloną przyszłość, tak jak wiele w ostatnim czasie inwestycji drogowych w kraju. Wskazany przez Zeda link wskazuje jedynie plan, który nie wiadomo czy będzie kontynuowany. Nie jest tajemnicą, że w Polsce plany budowy autostrad i dróg ekspresowych zmieniają się co wybory. W mojej ocenie przebudowa tego odcinka A4 nastąpi po 2025 r.
wilk.wroclaw | 2017-05-15 07:31:23
Aktualna władza doszła do wniosku przecież, że A4 jest zbędna, więc do końca "dobrej zmiany" możemy spodziewać się jedynie malowania pasów i ewentualnie wycinania trawy. Por.
Zed | 2017-05-15 17:59:39
hmm wypadało by zacytować Jerzego Stuhra – Maksymiliana „Maks” Paradysa - Uwaga, grupa! Kierunek – wschód! Tam musi być jakaś cywilizacja. A tak na serio to gdzie siatki ogrodzeniowe???
MacGyver_74 | 2017-05-15 18:13:32
Nie można założyć, bo za mało jest przejść dla zwierząt. Lepiej żeby ginęły pod kołami niż nie mogły przejść.
Tomen | 2017-05-16 15:54:49
Te plany znam, ale myślałem, że są już może jakieś terminy. Co do oceny, że A4 miałaby być przebudowana po 2025 roku to się nie zgodzę. Za duży ruch jest na autostradzie, a będzie jeszcze większy, żeby odkładać roboty na tak odległy termin. Jeżeli nie do 2020 to najpóźniej do 2022 roku pewnie to zrobią.
Mmaciek | 2017-06-06 20:57:05
Żeby nie było złudzeń ;-(

"- Prowadzimy starania, żeby rozbudować drogę o pasy powolne i trzeci pas autostrady po 2023 roku – zapowiadała Lidia Markowska, dyrektor wrocławskiego oddziału GDDiK. Wojewoda Hreniak dodał, że dobudowanie trzeciego pasa to dla województwa priorytet. Rozbudowa autostrady może kosztować ponad 3 miliardy złotych. W planach na okres 2014-2023 nie ma tego remontu, ale Lidia Markowska zapewnia, że w przyszłości zostanie on uwzględniony."
Tomen | 2017-06-06 21:21:15
"dobudowanie trzeciego pasa to (...) priorytet" dlatego w najbliższych latach nie powstanie i nawet nie wiadomo kiedy powstanie. A droga będzie się coraz częściej dusić. Brawo!
Mmaciek | 2017-06-07 09:11:09
Dlatego nawet do daty podawanej przez urzędników podchodziłbym z dystansem...
Zed | 2017-06-07 12:05:10
Jak doni prasa zostaje wprowadzony zakaz wyprzedzania przez TIR-y na odcinku Legnica - Wrocław.
wilk.wroclaw | 2017-06-07 19:36:54
I co da ten zakaz skoro oficjalnie wiadomo, że nie ma policji autostradowej w tym miejscu i jakikolwiek patrol nie pojawia się na tym odcinku.