MENU
Statki i barki na redzie portu miejskiego, w tle kolejowy most Osobowicki.

Dodał: pako45° - Data: 2007-01-30 18:39:39 - Odsłon: 14589
Lata 1933-1937


Most w km 5+845 linii nr 271 Wrocław Główny - Poznań Główny. Most przeprowadza tory linii kolejowej nad korytem Odry i terenem zalewowym. Każdy z dwu torów ułożony jest na niezależnych od siebie konstrukcjach. Tory ułożone są w prostej. Przyczółki mostu znajdują się w km 5+617 i km 6+073. Szerokość koryta Odry pod mostem wynosi 90m. Światło mostu pomiędzy dnem rzeki a spodem przęseł wynosi 14,7 m. Średnie światło pod mostem do zwierciadła wody wynosi 9-10 m. Most powstał w latach 1855-56 jako jednotorowy (w zakresie toru nr2) i był w późniejszym okresie kilkakrotnie przebudowywany. Konstrukcja mostu dla toru nr 1 pochodzi prawdopodobnie z roku 1895. Kształt mostu przed ostatnią przebudową wynika z odbudowy po zniszczeniach wojennych przeprowadzonej w latach 1947-1961. Most posiada 31 podpór, w tym 2 przyczółki, dwa filary nurtowe, filary wahaczowe pod torem nr 1, filary zwykłe w torze nr 2.
Przesła nad korytem rzeki:
- w torze nr 1 (wschodni) - dwa stalowe spawano-nitowane, kratownicowe (paraboliczny pas górny, jazda dołem), prawdopodobnie z 1961 roku - zastąpiły przedwojenną, ciągłą, dwuprzęsłową kratownicę. Rozpiętość pierwszego przęsła 61,8 m. Rozpiętość drugiego przęsła 67,5 m.
- w torze nr 2 (zachodni) - trzy stalowe przęsła kratownicowe - przęsło nr 1 prawdowopodobnie z 1961 r., a przęsła 2 i 3 zostały przełożone z rozebranej części mostu nad terenem zalewowym w torze nr 1 i zastąpiły istniejące w tym miejscu dwie, jednoprzęsłowe kratownice (ok. 1961 r.). Przęsło nr 1 to kratownica o parabolicznym pasie górnym o rozpiętości 61,8 m, identyczne jak przęsło nr 1 w torze nr 1. Przęsło nr 2 i nr 3 to kratownice słupkowo-krzyżulcowe, pomosty z jezdnią otwartą, o długości 32,7 m każdy.
Przęsła nad terenem zalewowym:
- w torze nr 1 - pierwotnie znajdowały się tu stalowe, nitowane kratownice słupkowo-krzyżulcowe (takie jak przesła nurtowe 2 i 3 w torze nr 2), które po 1961 r. zastąpiono przęsłami żelbetowymi, belkowymi, ciągłymi. Występuje 8 konstrukcji dwuprzęsłowych i 4 konstrukcje trójprzęsłowe rozmieszczone w czterech grupach po trzy w układzie 2+3+2 przęsła.
- w torze nr 2 - pierwotnie znajdowało się tu 28 ceglanych przęseł sklepionych podzielonych na cztery grupy po 7 filarów grupowych. Rozpiętości sklepień wynosiły około 10,3 m. Podczas przebudowy ok. 1960 r. zastąpione żelbetowymi, belkowymi przęsłami o schemacie statycznym belki swobodnie podpartej. Zastosowano wówczas eksperymentalne rozwiązanie z „samonośnym” zbrojeniem, do którego mocowane były szalunki. Jako podpory dla przęseł wykorzystano zmodyfikowane istniejące filary kamienno-ceglane i przyczółek nr2. Rozpiętości przęseł wynoszą 10,6 m.
Most Poznański został gruntownie przebudowany w latach 2012-2014 - szczegóły w podobiekcie
(moose - dane za Projektem Budowlanym Modernizacji linii kolejowej E59, Wrocław, marzec 2009 r.)

Uroczyste otwarcie magistrali poznańskiej nastąpiło w dniu 27 października 1856 roku. Wtedy to wyruszył przyozdobiony kolorowo pociąg z Wrocławia do Poznania. Wśród kilkuset oficjeli obecni byli:
- minister handlu Heydt
- dyr. kolei górnośląskiej Löbbecke
- prezydent naczelny Śląska baron Schleinitz
- naczelny inżynier Rosenbaum
Pociąg stanął w Poznaniu o 13.00 gdzie zabrał w drogę powrotną do Wrocławia gości z Poznania i wyruszył o 18.00
b/h/2009

"..Sześć przęseł wielkiego mostu kratowego na Odrze rozerwane i zwalone do wody. Przęsła te stworzyły zator dla płynących po rzece bali wszelkiego rodzaju, odpadków drzewnych, części połamanych mebli, podziurawionych łódek z pływającymi bosakami itp., wśród których widniały nagie czaszki i kości ludzkie. Przechodząc nad głównymi nurtami po uginającej się i zalewanej wodą desce, wyłowiłem bosak i zanurzyłem go do dna celem zmierzenia głębokości wody, a kiedy wyciągnąłem bosak, na haku jego wisiał kawałek ręki z palcami obgryzionymi widocznie przez ryby"
Tadeusz Mikulski - "Pierwszy dzień" - "Trudne dni" 1961 TMW

27 kwietnia 1947 roku odbudowano na stałe wielki, wieloprzęsłowy most kratowy przez Odrę, pomiędzy stacjami Wrocław Popowice i Wrocław Osobowice. Zadanie było bardzo trudne. Polska zobowiązała się na konferencji międzynarodowej przygotować na 4 maja 1947 roku dla pociągów bezpośredniej komunikacji przechodzącą przez Wrocław trasę: Sztokholm - Praga - Bazylea. Na tej trasie leżał pod Wrocławiem zniszczony most przez Odrę. W tym miejscu należało przeciągnąć odbudowane przęsło mostowe o długości przeszło 60 metrów w poprzek koryta rzeki na wysokości 12 metrów ponad nią. Przeciągająca się zima i gwałtowna powódź uniemożliwiły budowanie w rzece stosowanych zwykle w takich wypadkach jarzm i rusztowań; więc gdy termin umowy się zbliżał, a wody nie opadały, polski inżynier kolejowy opracował śmiały projekt przesunięcia wielkiej kratownicy przez rzekę na wysokiej podporze skonstruowanej na pływającej barce. W dniu 17 kwietnia 1947 roku projekt ten został zrealizowany. Wielka kratownica mostu, zgodnie z obliczeniami projektodawcy, została w ciągu 90 minut przeciągnięta przez całą szerokość rzeki w oczach zalegającej oba brzegi Odry publiczności i zgromadzonych licznych przedstawicieli prasy i świata naukowego oraz ekipy operatorów filmowych.
bonczek/hydroforgroup/2010 - fragment "Dolny Śląsk" 1948

  • /foto/5433/5433109m.jpg
    1857 - 1870
  • /foto/8374/8374778m.jpg
    1905 - 1907
  • /foto/7874/7874040m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/7874/7874044m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/305/305807m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4434/4434103m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/3943/3943608m.jpg
    1930 - 1944
  • /foto/4/004576m.jpg
    1931
  • /foto/6117/6117087m.jpg
    1931
  • /foto/6210/6210902m.jpg
    1931
  • /foto/138/138028m.jpg
    1933 - 1937
  • /foto/3709/3709543m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/6670/6670102m.jpg
    1936 - 1937
  • /foto/5374/5374502m.jpg
    1940 - 1944
  • /foto/309/309393m.jpg
    1945
  • /foto/333/333170m.jpg
    1946 - 1948
  • /foto/390/390533m.jpg
    1947
  • /foto/3661/3661143m.jpg
    1947
  • /foto/34/34011m.jpg
    1947
  • /foto/25/25389m.jpg
    1981
  • /foto/6885/6885571m.jpg
    1987
  • /foto/257/257609m.jpg
    2000 - 2008
  • /foto/3/003171m.jpg
    2002
  • /foto/3/003150m.jpg
    2003
  • /foto/3/003676m.jpg
    2003
  • /foto/2/002807m.jpg
    2003
  • /foto/7/7212m.jpg
    2004
  • /foto/6/006872m.jpg
    2004
  • /foto/10/10463m.jpg
    2004
  • /foto/20/20873m.jpg
    2004
  • /foto/16/16711m.jpg
    2004
  • /foto/20/20866m.jpg
    2004
  • /foto/23/23401m.jpg
    2004
  • /foto/22/22310m.jpg
    2004
  • /foto/25/25799m.jpg
    2004
  • /foto/28/28941m.jpg
    2005
  • /foto/11/11341m.jpg
    2005
  • /foto/42/42831m.jpg
    2005
  • /foto/42/42833m.jpg
    2005
  • /foto/74/74588m.jpg
    2006
  • /foto/116/116179m.jpg
    2006
  • /foto/116/116180m.jpg
    2006
  • /foto/116/116181m.jpg
    2006
  • /foto/116/116182m.jpg
    2006
  • /foto/5373/5373613m.jpg
    2007
  • /foto/253/253813m.jpg
    2007 - 2008
  • /foto/210/210986m.jpg
    2008
  • /foto/229/229058m.jpg
    2008
  • /foto/257/257627m.jpg
    2008
  • /foto/257/257634m.jpg
    2008
  • /foto/259/259489m.jpg
    2008
  • /foto/259/259483m.jpg
    2008
  • /foto/277/277422m.jpg
    2009
  • /foto/330/330831m.jpg
    2010
  • /foto/363/363838m.jpg
    2011
  • /foto/380/380184m.jpg
    2011
  • /foto/390/390537m.jpg
    2011
  • /foto/390/390540m.jpg
    2011
  • /foto/3501/3501064m.jpg
    2011
  • /foto/3524/3524802m.jpg
    2011
  • /foto/3794/3794006m.jpg
    2011
  • /foto/3794/3794010m.jpg
    2011
  • /foto/3794/3794011m.jpg
    2011
  • /foto/3794/3794015m.jpg
    2011
  • /foto/385/385766m.jpg
    2011
  • /foto/4536/4536078m.jpg
    2012
  • /foto/3499/3499871m.jpg
    2012
  • /foto/4584/4584337m.jpg
    2013
  • /foto/3881/3881665m.jpg
    2013
  • /foto/4015/4015406m.jpg
    2013
  • /foto/4546/4546095m.jpg
    2013
  • /foto/4363/4363009m.jpg
    2014
  • /foto/4370/4370456m.jpg
    2014
  • /foto/4441/4441090m.jpg
    2014
  • /foto/5057/5057713m.jpg
    2014
  • /foto/5058/5058437m.jpg
    2014
  • /foto/5493/5493540m.jpg
    2015
  • /foto/5493/5493541m.jpg
    2015
  • /foto/5495/5495919m.jpg
    2015
  • /foto/5495/5495943m.jpg
    2015
  • /foto/6122/6122857m.jpg
    2016
  • /foto/6187/6187552m.jpg
    2016
  • /foto/7676/7676979m.jpg
    2018
  • /foto/8959/8959311m.jpg
    2020
  • /foto/8959/8959312m.jpg
    2020
  • /foto/9546/9546850m.jpg
    2021
  • /foto/9879/9879968m.jpg
    2022
  • /foto/9879/9879972m.jpg
    2022
  • /foto/10566/10566608m.jpg
    2023

Schlesien. Unvergessene Heimat Hans Niekrawietz/Konrad Werner , Flechsig , Würzburg 2001

Poprzednie: Kamienica nr 5 (57) Strona Główna Następne: Kamienica nr 5a


ToMeK | 2004-02-04 21:23:31
Statki i barki "na redzie" portu miejskiego - tle wiadukt kolejowy między Popowicami a Osobowicami.
mwp | 2004-02-04 22:49:07
Kojarzyłem to z Osobowicami, ale nie byłem pewien, dziękuję.
MT | 2004-11-03 11:32:36
Może podpiąć to zdjęcie też do portu miejskiego?
ToMeK | 2004-11-03 15:41:27
Można :)
SyG | 2013-09-12 11:55:34
To nie reda Portu Miejskiego, a dolny kanał śluzy Różanka. Barka z Duisburga wypływa za holownikiem parowym w dół, na Odrę. Za redę Portu Miejskiego można uznać obszar powyżej mostów poznańskich, na tzw. ciepłej wodzie, poniżej stoczni "Odra".
Gość: Janusz | 2004-02-10 16:06:29
Jest to jedno z najpiękniejszych ujęć wjazdu do Kanału śluzy Różanki z Odry od strony Mostu Poznańskiego.
Gość: bartrek | 2004-11-03 19:30:26
mam małe pytanie.czy jemu po wojnie zmieniono kostrukcję przęseł i podpory pod częścią betonową(ten ma łuki,a dzisiejszy stan wydaje mi się jest pod kątem prostym).przyczułki też nieco inne(teraz skromniejsze).może się mylę,choć mieszkam na popowie kilka ładnych lat(wcześniej równierz na popowicach,ale tych gądowskich,ha,ha,ha)
ToMeK | 2004-11-03 19:57:27
Tak. Po wojnie oba mosty całkowicie zmieniły konstrukcję. Tu pisałem o tym
mwp | 2007-01-31 23:08:51
Jeśli dołącza się komentarze z wcześniejszego wcielenia fotki to aż się prosi, aby w jakiś sposób nie zgubić liczby odsłon w owym wcieleniu. Pozwolę sobie zapoczątkować tę praktykę podając tę liczbę - 1773 razy.
Kosa25 | 2018-12-18 17:11:02
Tutaj 1910-1930, tam 1933-1937...
maras | 2018-12-18 18:49:50
Poprawiłem.