MENU
Dokumentacja budowy przeprawy mostowej nad Nysą Łużycką w 1983 r. w ramach ćwiczeń Neiße-Übung będących częścią manewrów wojsk UW pod nazwą "Bariera". Przeprawę zbudowali pionierzy kolejowi wojsk NRD pod nadzorem wojsk Armii Czerwonej, z opisów pod zdjęciami wynikało że LWP do tego zadania nie zaproszono. Zdjęcia datowane są na 1983 rok, choć w literaturze dotyczącej budowy linii 781 mówi się o roku 1984 - wymaga to potwierdzenia. Zdjęcia pochodzą z aukcji internetowych.

Dodał: moose° - Data: 2016-11-26 07:55:19 - Odsłon: 1036
Rok 1983

781 to numer przypisany krótkiej, bo 1,5 km linii kolejowej wybudowanej wyłącznie na potrzeby wojska. Linia miała strategiczny charakter - toru dojazdowego do przeprawy rezerwowej przez graniczną Nysę Łużycką, gdzie most miał być przerzucony w czasie ćwiczeń, a w czasie wojny postawiony w krótkim czasie. Linia kończyła się w NRD w Charlottenhof, gdzie również odchodził rozjazd od linii Berlin-Görlitz. Cała jej długość wynosiła 6,31 km. Linia wojskowa w Lasowie odchodziła zwykłym rozjazdem od linii nr 278 w km 17,477 (niemiecki km 5,18), a kilometraż granicy to km 18,820 (km 3,29). Koncepcja budowy strategicznej przeprawy przez Nysę, dublującej most kolejowy w Horce i Zgorzelcu powstała w 1974 r i w 1976 r. rozpoczęto przygotowania w Charlottenhof - kładąc tor w śladzie dawnej wąskotorówki do wapienników Ludwigsdorf, który dochodził (km 0,3) do koszarów wojska NRD (NVA-Panzergerätelagers PGL-2 Ostritz). W 1983 r. zbudowano przy Ober Neundorf (km 2,3 od Charlottenhof) plac dla montażu konstrukcji składanej mostu nad Nysą Łużycką. We wsi kończył się ślepo tor (km 2,734). Na przełomie sierpnia i września 1983 r. miały miejsce ćwiczenia wojsk Układu Warszawskiego "Bariera 1984" Neiße-Übung, w których udział wzięli głownie żołnierze Armii Ludowej NRD (regiment wojsk kolejowych Walddrehna) i żołnierze PGWAR. Do ułożenia była estakada o dł. 664 m nad rowem Nysy Łużyckiej na 50 podporach, z czego 11 mieli ułożyć żołnierze niemieccy z zastosowaniem składanej estakady kolejowej typ ESB-16, a 39 podpór mieli ułożyć żołnierze radzieccy wykorzystując składaną estakadę typ REM-500. Po nim miał powstać 441 m estakada po polskiej stronie, która jeszcze nie była gotowa na początku września. Ostatecznie zadanie ukończono prawdopodobnie wykorzystując polską składaną estakadę kolejową typ SEK-500 i 23 września 1983 r. miała miejsce pokazowa prezentacja przed dowództwem 3 armii przejazdu ciężkiego pociągu po moście. Zaraz po zakończeniu ćwiczeń estakady zostały rozebrane i w terenie pozostały tylko tory dojazdowe, nikomu już niepotrzebne. Nadanie tej linii w 1986 r. numeru 781 i nazwy oraz kilometrażu do km 1,343 było maskowaniem faktycznego jej przeznaczenia. Linia formalnie została zamknięta w 1993 r. po niemieckiej i w 1997 r. po polskiej stronie. Rozjazd po stronie niemieckiej w Charlottenhof zlikwidowano w 2004 r. , po polskiej stronie w 2007 r. W październiku 2013 r. tory po niemieckiej stronie rozebrano. Po polskiej stronie pozostały w zasadzie wszystkie szyny, porozrzucane, bez skradzionych mocowań. Źródła: , S. Fedorowicz Zapomniana linia wojskowa w: Stacja Chrzypsko Wielkie 12(36)2013 - periodyk poświęcony kolei: , P. Bley DDR-Reichsbahn und Vorbereitung, Berlin 2017 (moose)

  • /foto/6375/6375906m.jpg
    1983
  • /foto/6375/6375908m.jpg
    1983
  • /foto/107/107648m.jpg
    2006

www.ebay.de

Poprzednie: Linia kolejowa nr 781 Lasów - granica państwa (- Charlottenhof) Strona Główna Następne: Linia kolejowa nr 781 Lasów - granica państwa (- Charlottenhof)