MENU
Pocztówka fotograficzna opisana jako Sobięcin. Jedna z największych zagadek, z jakimi się spotkałem. Po wielu godzinach rozważań stwierdzam, że to miejsce to najprawdopodobniej ul. 1 maja w okolicach kościoła ewangelickiego, który został zbudowany w miejscu wysokiego budynku widocznego po lewej. Można porównać ze stanem obecnym: . Niestety, nie znalazłem żadnego przedstawienia tego miejsca przed budową kościoła. Cały swój wniosek oparłem o charakterystyczny układ budynków w tle, które istnieją do dzisiaj. Fotografia byłaby wykonana z dachu jednego z nieistniejących budynków przy ul. 1 maja. Nie jestem pewien tej lokalizacji, dlatego przypisuję też do niezidentyfikowanych. Wstawiam w celowo zwiększonym rozmiarze, ze względu na unikatowość i szczegółowość fotografii.

Dodał: Tony° - Data: 2016-11-01 01:36:24 - Odsłon: 8468
Lata 1900-1907

DZIŚ ulica ta przebiega od Rynku (Dzielnica Śródmieście) aż do Placu M. Darowskiej (Dzielnica Sobięcin) i całość przynależy do Wałbrzycha oraz ma tylko jedną nazwę.
PRZED WOJNĄ przebieg tej ulicy leżał w dwóch różnych(!) miejscowościach: Waldenburg (obecne Sródmieście) oraz Hermsdorf (obecna dzielnica Sobięcin) i był podzielony na krótsze odcinki o różnych nazwach, mianowicie:
Waldenburg:
-Gottesberger Str. (od Rynku do dzisiejszego Placu na Rozdrożu) oraz
-Hermsdorfer Chaussee (od dzisiejszego Placu na Rozdrożu aż do granicy z Sobięcinem)
Hermsdorf:
-Waldenburger Str. (od granicy z Wałbrzychem aż do wiaduktu kolejowego, a więc przebieg ulicy mniej więcej w części Sobięcina zwanej potocznie "Palestyna")
-Hauptstr.(od wiaduktu kolejowego aż do skrzyżowania z ulicą Kosteckiego, a więc przebieg ulicy mniej więcej w części Sobięcina zwanej potocznie "Mijanka")
-Gottesberger Str.(od skrzyżowania z ulicą Kosteckiego aż do dzisiejszego Pl. M.Darowskiej włącznie, a więc przebieg ulicy mniej więcej w części Sobięcina zwanej potocznie "Góra")
Autor: Anja17

  • /foto/298/298957m.jpg
    1890 - 1897
  • /foto/7394/7394751m.jpg
    1890 - 1900
  • /foto/98/98868m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/4549/4549628m.jpg
    1898 - 1910
  • /foto/6104/6104623m.jpg
    1900
  • /foto/100/100626m.jpg
    1900 - 1901
  • /foto/4474/4474751m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/173/173107m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/173/173109m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/180/180539m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/8530/8530052m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/454/454905m.jpg
    1900 - 1909
  • /foto/441/441837m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/5973/5973211m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/6220/6220389m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/6233/6233660m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/8388/8388836m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/3345/3345243m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/205/205828m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/3689/3689390m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/4474/4474749m.jpg
    1902
  • /foto/279/279542m.jpg
    1902 - 1909
  • /foto/130/130370m.jpg
    1903
  • /foto/6515/6515696m.jpg
    1903
  • /foto/121/121762m.jpg
    1904
  • /foto/256/256040m.jpg
    1905 - 1907
  • /foto/336/336671m.jpg
    1905 - 1907
  • /foto/173/173111m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/419/419592m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/9690/9690659m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/9821/9821372m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/98/98866m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/98/98869m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/123/123632m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/234/234125m.jpg
    1907
  • /foto/282/282063m.jpg
    1907
  • /foto/4198/4198864m.jpg
    1907
  • /foto/273/273494m.jpg
    1907 - 1910
  • /foto/3244/3244986m.jpg
    1910
  • /foto/3502/3502113m.jpg
    1910
  • /foto/60/60657m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/190/190907m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/268/268469m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/388/388324m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/4383/4383958m.jpg
    1910 - 1918
  • /foto/61/61731m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/4967/4967921m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/9644/9644648m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/238/238783m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/121/121764m.jpg
    1911
  • /foto/5769/5769605m.jpg
    1911
  • /foto/454/454834m.jpg
    1914
  • /foto/454/454899m.jpg
    1914
  • /foto/3225/3225568m.jpg
    1914
  • /foto/3445/3445768m.jpg
    1914
  • /foto/6265/6265494m.jpg
    1914
  • /foto/6265/6265671m.jpg
    1914
  • /foto/288/288699m.jpg
    1914 - 1920
  • /foto/3208/3208711m.jpg
    1915
  • /foto/4381/4381420m.jpg
    1915
  • /foto/172/172749m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/9363/9363084m.jpg
    1915 - 1922
  • /foto/369/369896m.jpg
    1918 - 1920
  • /foto/5898/5898687m.jpg
    1919
  • /foto/21/21437m.jpg
    1920 - 1924
  • /foto/272/272443m.jpg
    1920 - 1924
  • /foto/5511/5511477m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/173/173106m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/192/192072m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/197/197786m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4383/4383920m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/197/197782m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/244/244609m.jpg
    1920 - 1944
  • /foto/4725/4725124m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/111/111532m.jpg
    1922
  • /foto/145/145837m.jpg
    1924 - 1936
  • /foto/5898/5898688m.jpg
    1925
  • /foto/270/270665m.jpg
    1925 - 1929
  • /foto/443/443724m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/5744/5744819m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/265/265954m.jpg
    1925 - 1938
  • /foto/121/121988m.jpg
    1926
  • /foto/3485/3485225m.jpg
    1929
  • /foto/6104/6104625m.jpg
    1930
  • /foto/6104/6104636m.jpg
    1930
  • /foto/8539/8539798m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/8558/8558835m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/9404/9404197m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4474/4474756m.jpg
    1931
  • /foto/348/348955m.jpg
    1932 - 1935
  • /foto/346/346944m.jpg
    1933 - 1939
  • /foto/4336/4336954m.jpg
    1945 - 1947
  • /foto/53/53783m.jpg
    1950 - 1959
  • /foto/53/53834m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/439/439163m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/3974/3974921m.jpg
    1953
  • /foto/303/303915m.jpg
    1956 - 1957
  • /foto/126/126178m.jpg
    1956 - 1960
  • /foto/8361/8361035m.jpg
    1957
  • /foto/104/104675m.jpg
    1959
  • /foto/186/186288m.jpg
    1960 - 1961
  • /foto/34/34001m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/434/434613m.jpg
    1962
  • /foto/247/247412m.jpg
    1963 - 1970
  • /foto/166/166917m.jpg
    1964
  • /foto/439/439953m.jpg
    1966 - 1975
  • /foto/307/307853m.jpg
    1967
  • /foto/65/65891m.jpg
    1967
  • /foto/171/171910m.jpg
    1967 - 1970
  • /foto/4580/4580486m.jpg
    1968
  • /foto/336/336132m.jpg
    1968
  • /foto/150/150656m.jpg
    1968 - 1973
  • /foto/258/258697m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/403/403776m.jpg
    1970 - 1979
  • /foto/6457/6457333m.jpg
    1972
  • /foto/6457/6457334m.jpg
    1972
  • /foto/6457/6457335m.jpg
    1972
  • /foto/6457/6457337m.jpg
    1972
  • /foto/6457/6457339m.jpg
    1972
  • /foto/6457/6457340m.jpg
    1972
  • /foto/390/390915m.jpg
    1972 - 1975
  • /foto/10090/10090684m.jpg
    1975 - 1980
  • /foto/240/240677m.jpg
    1978
  • /foto/6899/6899717m.jpg
    1991
  • /foto/118/118325m.jpg
    1993
  • /foto/4117/4117123m.jpg
    1995
  • /foto/6193/6193691m.jpg
    1998 - 2002
  • /foto/5758/5758932m.jpg
    2000
  • /foto/125/125280m.jpg
    2003
  • /foto/261/261565m.jpg
    2004
  • /foto/9277/9277060m.jpg
    2004
  • /foto/4062/4062946m.jpg
    2005
  • /foto/4070/4070200m.jpg
    2005
  • /foto/55/55879m.jpg
    2005
  • /foto/84/84606m.jpg
    2005
  • /foto/6203/6203828m.jpg
    2006
  • /foto/89/89397m.jpg
    2006
  • /foto/97/97441m.jpg
    2006
  • /foto/97/97914m.jpg
    2006
  • /foto/104/104347m.jpg
    2006
  • /foto/104/104350m.jpg
    2006
  • /foto/118/118323m.jpg
    2006
  • /foto/118/118327m.jpg
    2006
  • /foto/120/120010m.jpg
    2006
  • /foto/121/121761m.jpg
    2006
  • /foto/121/121765m.jpg
    2006
  • /foto/121/121789m.jpg
    2006
  • /foto/116/116840m.jpg
    2006
  • /foto/169/169874m.jpg
    2007
  • /foto/158/158272m.jpg
    2007
  • /foto/181/181401m.jpg
    2007
  • /foto/181/181416m.jpg
    2007
  • /foto/183/183043m.jpg
    2007
  • /foto/301/301544m.jpg
    2009
  • /foto/294/294884m.jpg
    2009
  • /foto/300/300895m.jpg
    2009
  • /foto/325/325646m.jpg
    2010
  • /foto/336/336573m.jpg
    2010
  • /foto/407/407814m.jpg
    2010
  • /foto/386/386673m.jpg
    2011
  • /foto/398/398171m.jpg
    2011
  • /foto/398/398554m.jpg
    2011
  • /foto/406/406495m.jpg
    2011
  • /foto/421/421772m.jpg
    2011
  • /foto/421/421824m.jpg
    2011
  • /foto/4304/4304025m.jpg
    2012
  • /foto/3784/3784740m.jpg
    2012
  • /foto/3342/3342775m.jpg
    2012
  • /foto/4142/4142688m.jpg
    2013
  • /foto/4147/4147463m.jpg
    2013
  • /foto/4279/4279915m.jpg
    2013
  • /foto/4491/4491756m.jpg
    2014
  • /foto/4765/4765204m.jpg
    2014
  • /foto/5016/5016722m.jpg
    2014
  • /foto/5048/5048522m.jpg
    2014
  • /foto/5062/5062568m.jpg
    2014
  • /foto/5101/5101035m.jpg
    2014
  • /foto/5176/5176975m.jpg
    2014
  • /foto/5275/5275650m.jpg
    2015
  • /foto/5275/5275671m.jpg
    2015
  • /foto/5557/5557587m.jpg
    2015
  • /foto/5596/5596672m.jpg
    2015
  • /foto/5613/5613684m.jpg
    2015
  • /foto/6101/6101027m.jpg
    2016
  • /foto/6104/6104124m.jpg
    2016
  • /foto/6593/6593786m.jpg
    2017
  • /foto/6634/6634845m.jpg
    2017
  • /foto/6721/6721164m.jpg
    2017
  • /foto/6798/6798019m.jpg
    2017
  • /foto/7065/7065216m.jpg
    2018
  • /foto/7065/7065225m.jpg
    2018
  • /foto/7092/7092954m.jpg
    2018
  • /foto/7220/7220523m.jpg
    2018
  • /foto/7742/7742581m.jpg
    2018
  • /foto/8619/8619966m.jpg
    2020
  • /foto/9379/9379570m.jpg
    2021
  • /foto/9416/9416983m.jpg
    2021
  • /foto/9564/9564280m.jpg
    2021
  • /foto/9564/9564287m.jpg
    2021
  • /foto/9763/9763154m.jpg
    2022
  • /foto/9932/9932991m.jpg
    2022
  • /foto/9946/9946939m.jpg
    2022
  • /foto/9946/9946941m.jpg
    2022
  • /foto/9946/9946945m.jpg
    2022
  • /foto/9947/9947910m.jpg
    2022
  • /foto/9947/9947912m.jpg
    2022
  • /foto/9949/9949346m.jpg
    2022
  • /foto/9987/9987723m.jpg
    2022
  • /foto/9987/9987724m.jpg
    2022
  • /foto/9987/9987725m.jpg
    2022
  • /foto/10032/10032679m.jpg
    2022
  • /foto/10032/10032683m.jpg
    2022
  • /foto/10032/10032684m.jpg
    2022
  • /foto/10032/10032687m.jpg
    2022
  • /foto/10096/10096004m.jpg
    2022
  • /foto/10118/10118931m.jpg
    2022
  • /foto/10118/10118932m.jpg
    2022
  • /foto/10118/10118933m.jpg
    2022
  • /foto/10118/10118934m.jpg
    2022
  • /foto/10192/10192409m.jpg
    2023
  • /foto/10192/10192414m.jpg
    2023
  • /foto/10200/10200116m.jpg
    2023
  • /foto/10200/10200121m.jpg
    2023
  • /foto/10200/10200127m.jpg
    2023
  • /foto/10216/10216631m.jpg
    2023

Kolekcja Miziołków

Poprzednie: Restauracja Dąbrówka Strona Główna Następne: Panoramy Śródmieścia


Petroniusz | 2016-11-01 22:05:35
Już ją gdzieś widziałem, tylko gdzie? :)
Tony | 2016-11-02 01:25:58
Wygląda znajomo, ale problem z lokalizacją tego miejsca był ogromny. Ponadto coś mi nie pasuje z planami Sobięcina z tego okresu. Może to zupełnie inne miejsce?
Tony | 2016-11-27 00:40:03
Ta jest podobna :)
Petroniusz | 2016-11-01 22:06:37
Przy górnej krawędzi wisi trzykolorowa flaga?
Tony | 2016-11-02 01:20:53
Tak, flaga Cesarstwa, taka sama jak tu: .
mroczan | 2016-11-02 15:53:41
Zdjęcie wykonano 115 lat temu, dlatego tak trudno zlokalizować miejsce. Przez tak długi czas przeprowadzano wiele przeróbek w zabudowie, ten wysoki murek z prawej nijak nie pasuje. Znalazłem jednak jeden szczegół potwierdzający lokalizację. Proszę porównać komin widoczny przy prawej krawędzi " bramy powitalnej" z kominem szczytowym domu mieszkalnego przy 1Maja 136.
mroczan | 2016-11-02 16:10:38
Znalazłem szczegół potwierdzający lokalizację. Proszę porównać fragment domu widocznego za prawym słupem bramy powitalnej z widokiem oraz , foto.html
ragnar | 2016-11-02 19:24:10
Najważniejsze szczegóły potwierdzające dochodzenie Antka to trzy budynki widoczne na wprost plus spostrzeżenia Mroczana. Niestety nie mam żadnych informacji na temat budynku na lewo. Jedyne wyraźne zdjęcie jakie znam tego miejsca bez kościoła to
dasio1974 | 2016-11-04 20:07:35
Bez wątpienia dom za prawym słupem to nr 134.
mroczan | 2016-11-04 21:19:38
Bez wątpienia dom z prawej strony za gazową latarnią doskonale widać tu:
heck | 2016-11-14 01:19:31
W którym dokladnie roku uruchomiono tramwaje w Hermsdorf?
mroczan | 2016-11-14 09:09:11
Tramwaj do Sobięcina wjechał 12.09.1898 r. Ostatni zaś tramwaj odjechał z Sobięcina w dniu 6.03.1963 r.
usin138 | 2016-11-20 17:31:39
Ulica 1 Maja, widoczny po prawej nieistniejący już taras należy do budynki nr 123, następny to 121 apteka Złota : . Budynek po lewej nie istniał już przed 1945r. ale można go odnaleźć na starych planach.
Tony | 2016-11-21 01:23:28
Myślałem też nad tą lokalizacją, ale nie zgadza mi się tło. Ponadto budynek opisywany przez Ciebie jako 123 ma dach położony nieco niżej od następnego, a jak porównasz to prawdziwy 123 ma dach wyżej niż apteka.
Tony | 2016-11-21 01:49:04
Tutaj w tle widać raczej budynek nr 134, ten z charakterystycznym kominem. Zgodnie z Twoją teorią powinno być widać nr 120, który jednak wygląda inaczej: . A naprzeciwko apteki stał inny budynek, widać go tu: .
mroczan | 2016-11-21 09:08:46
Dom po prawej stronie to dom stojący naprzeciw dawnego sklepu spożywczego p.Krochmalowej oraz pasmanterii. Na dachu widoczne jest okienko tzw powieka. Ten dom rozebrano w latach 58-60 ubiegłego wieku.
Tony | 2016-11-22 21:11:19
Nie do końca naprzeciwko, nr 134 jest kawałek dalej, widać go tu w głębi...
mroczan | 2016-11-26 11:10:57
Zastanawiam się dokąd zmierza ta kolumna odświętnie wystrojona? Zieleń jest w stanie pełnego rozkwitu, stroje widzów sugerują ciepły dzień, kilku chłopców nie ma butów. Nie jest to kondukt pogrzebowy. Przypuszczam, że to uczestnicy uroczystego otwarcia Wieży Bismarka na Kopisku, uroczystość ta miała miejsce dnia 2.09.1902 roku.
mroczan | 2016-11-26 11:58:05
Przypuszczenie nietrafione. Brak toru tramwajowego obala wersję z Kopiskiem. Czy ktoś może odczytać napis na bramie powitalnej ?
Tony | 2016-11-27 00:37:29
To zbliżenie ze skanu 1200. Niestety nieczytelny. Wstawiam w razie gdyby znalazł się specjalista od tych hieroglifów.
Max | 2016-12-25 00:07:25
Jeżeli już przypuszczamy to pogoda, wspomniane bose stopy dzieci, mogą wskazywać na tzw. Dzień Sedanu. Dzień Sedanu - 2 września - świętowano entuzjastycznie w całej Rzeszy, z czasem także i w jej katolickich częściach, aż do upadku Cesarstwa. Niektórzy twierdzili nawet, że było to pierwsze i właściwie jedyne prawdziwie ogólnonarodowe święto, jakie Niemcy kiedykolwiek miały. Cały kraj ogarniała wtedy mania parad wojskowych, marszów i patriotycznych festynów.