MENU
 Zobacz to zdjęcie w artykule (2) 
Parter kamienicy nr 8 zajmuje obecnie Biuro Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego, wcześniej znajdował się tu bank PeKaO S.A., a przed wojną piwiarnia, gdzie serwowano piwo z Namysłowa. Na zdjęciach widoczne wejście główne oraz pomieszczenia wewnątrz piwiarni.

Dodał: moose° - Data: 2006-12-12 22:43:00 - Odsłon: 4352
Rok 1927


W 1777r. miasto rozpoczęło zakup działek na terenie dawnych ogrodów w centrum Wałbrzycha z myślą o budowie nowych obiektów. Chodziło o dzisiejszą ul. Sienkiewicza, zwaną niegdyś Ogrodową. Jednym z takich budynków była poczta konna z ok. 1860r., która mieściła się pod nr 8 i działała w tym miejscu do 1876r. Zatrzymywali się w niej zarówno kurierzy poruszający się konno, jak i omnibusy oraz wozy pocztowe. Poczta była jedną ze stanic, w których kurierzy mogli wymienić konie i w czasie krótkiego postoju spożyć posiłek. Warto wiedzieć, że tempo, z jakim można było przesyłać w ten sposób wiadomości i przesyłki, sięgało 600 km na dobę. Jak zapewne wielu z nas pamięta, w tym samym budynku, na parterze, już współcześnie funkcjonowało Biuro Wystaw Artystycznych (Wałbrzyski Informator Kulturalny nr 3/2011, Kazimierz Jankowski). Warto jeszcze dodać, że przed wojną przez pewien czas funkcjonowała tu piwiarnia, gdzie serwowano piwo z Namysłowa (ragnar) a w okolicach roku 1913 w obiekcie działał Berliński Dom Towarowy.
Obecnie w budynku mieszczą się biura Urzędu Miejskiego:
- Biuro Obsługi Klienta,
- Biuro Wymiaru Podatków i Opłat Lokalnych,
- Biuro Obsługi Inwestorów i Przedsiębiorczości
oraz placówka banku Pekao S.A.

  • /foto/289/289328m.jpg
    1899 - 1902
  • /foto/9037/9037969m.jpg
    1910
  • /foto/8386/8386567m.jpg
    1910 - 1914
  • /foto/4057/4057722m.jpg
    1913
  • /foto/8708/8708926m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/4879/4879245m.jpg
    1925
  • /foto/4879/4879242m.jpg
    1926
  • /foto/5609/5609220m.jpg
    1926
  • /foto/194/194254m.jpg
    2007
  • /foto/443/443530m.jpg
    2010
  • /foto/443/443532m.jpg
    2010
  • /foto/3333/3333434m.jpg
    2012
  • /foto/4696/4696440m.jpg
    2014
  • /foto/7220/7220504m.jpg
    2018

Aukcje internetowe

Poprzednie: Pałac Czernina (ruina) Strona Główna Następne: Wieża mieszkalna


ragnar | 2006-12-12 22:50:25
Dzisiaj w tym miejscu jest "Biuro Obsługi Klienta Urzędu Miejskiego".
moose | 2006-12-12 23:01:45
Hm - a napisałem inaczej? :) Poprawiłeś?
ragnar | 2006-12-12 23:29:50
Hahahaha nie ma to jak 8 godzin w pracy przed komputerem :D
Brandt | 2008-01-04 17:37:27
Na stronie UM widzę informację (cytuję): Im Haus Nr.8 der Sienkiewicza-Str, das um 1880 erbaut wurde, befand sich die Pferdepost.Den zentralen Punkt des Platzes bildet die Grünflache mit einer Fontaine und das im Hintergrund sehende Rathaus. Przecież to jawny wstyd. Nie jestem z Wałbrzycha ale kto jak kto, władza powinna znać, co jej podlega. Budynek d. Poczty Konnej był i jest pod nr 10 !!!!!!! a co na to wałbrzyszanie?
Brandt | 2008-01-04 17:54:47
Poznęcam się jeszcze troszkę, cytuję dalej wg UM: Dieses besitzt im 2 Stock einen großen Saal mit Holzwänden. Nebenan, oberhalb der Apotheke, befand sich die Stadtbank. Eine weitere Bank befand sich an diesem Platz im Haus N. 7. Dies war die Reichsbank, die nach dem Projekt von Paul Resner 1904 erbaut wurde.Wir gehen an dem Buchfachgeschäft bergab, entlang der S³owackiego-Str. Im Haus Nr.24 befand sich das, 1904 gegründete, Handelsunternehmen von Brock. Unterhalb, im Haus Nr.23, befand sich die Bank Eichborn und Co.(1903). An der rechten Seite kommen wir am Gebäude vorbei, dass von Heinrich XI Hochberg 1905 in Auftrag gegeben wurde( bis vor kurzen befand sich dort das Warenhaus Zentrum). Przypadkiem coś tam widziałem z wnętrza d. poczty. Po co wypisują tam takie głupoty, istnieje w gramatyce przecież czas przeszły (w j. niem. prosty i złożone, to tak przy okazji). Następna informacja, w tłumaczeniu: powyżej apteki znajduje się itd. Do kogo to jest skierowane? Jeśli do historyka to on to wie ale do przeciętnego odbiorcy powinna być skierowana informacja, że pod nr 4 przed wojną była apteka, której właścicielem był, tu mam różne informacje: Panowie Birkholz lub Nabel. wdzięczny będę za informację.
U.N. | 2008-01-04 22:15:16
Wg książki adresowej z 1933 r.: "Gartenstr. 4 Nabelsche Apotheke, Fernruf 226, Spezialiät Harnuntersuchungen" Więc Nabel.
Brandt | 2008-01-04 18:26:36
W uzupełnieniu: podobno powstanie ulicy Aptekarskiej w latach 1908-1909 wiązało się z dostępem do owej apteki od strony ul. Al. Wyzwolenia a dokładnie do tzw. działki "Grundst(u z przegł.)ck 3a.
U.N. | 2008-01-04 22:11:03
Nie komplikuj sobie życia. Jeśli nie masz zainstalowanych niemieckich umlautów, możesz je sobie skopiować ze strony głównej.
Brandt | 2008-01-05 19:08:12
Dziękuję za podanie źródeł, może apteka zmieniła właściela i oba nazwiska są prawidłowe albo wiązało się to z własnością działek, nieruchomości. Z tym umlat to wpadka (kopiowałem część komentarza), będę dokładniej sprawdzał.
U.N. | 2008-01-04 22:42:04
Kleinwächter pisze o tym nieco inaczej.
Brandt | 2008-01-06 16:41:45
Odszczekuję (w części) moje zarzuty pod adresem UM z poprzednich komentarzy. Otóż budynek wybudowany na potrzeby poczty konnej obecnie posiada, tak jest nr 8 (sprawdzałem w INTERNETOWYM SERWISIE MAP POWIATU WAŁBRZYSKIEGO). Jednak podanie daty jego budowy ok. 1880 jest nieprawdziwe, gdyż zbudowano go prawie dwadzieścia lat wcześnie a w podanym jako rok budowy budynku, poczta ta już nie egzystowała. Pomyliłem także wnętrze ratusza z wnętrzem budynku d. poczty konnej. Ale czy rzeczywiście w ratuszu na dzień dzisiejszy na II-im piętrze znajduje się duża sala (posiedzeń rady miejskiej?) ze ścianami z drewna (drewnianą boazerią pod sufit)? Pokopałem w źródłach i czego się doszukałem. W Centrum Informacji Turystycznej (Rynek 9) z dziesięć lat temu otrzymałem od b. miłej Pani za darmo książeczkę pt. "Wałbrzych i okolice, Przewodnik, Polska Agencja Promocji Turystyki, Ekspozytura w Wałbrzychu" wydana przez UM w Wałbrzychu w 1996 r., druk Wydawnictwo i Drukarnia KORAB z Wrocławia. Otrzymując ją jednocześnie usłyszałem, że zawiera ona wiele błędów. Ale jak to się mówi "darowanemu koniowi nie .. itd.". Otóż tekst na stronie UM w lwiej części to został żywcem zerżnięty z tej książeczki i oprócz wielu pierwotnych błędów zawiera także błędy tłumaczenia. Oczywiście brak wzmianki o źródłach, z których pochodzi tłumaczenie w j. niem. a także opis w wersji jęz. polskiej. W to, że opis na stronie UM zostanie zweryfikowany (w całości tekstu) osobiście nie wierzę.