MENU
Dworzec Wrocław Nadodrze w promieniach jesiennego słońca.

Dodał: FM° - Data: 2006-11-20 22:14:18 - Odsłon: 7462
19 listopada 2006


Budynek dworca otwarto w 1868 r. Projektantem był Hermann Grapow - starszy 6 lat brat Wilhelma Grapowa budowniczego wrocławskiego Dworca Głównego. W latach 1880-1912 prowadzone były prace nad przebudową obiektu. Dworzec jest dworcem przelotowym. Długa na 190 m budowla nawiązuje bryłą i rzutem do schematów pałaców renesansowych, ale detalem do budowli gotyckich. Wzniesiona została w nie otynkowanej cegle, co było charakterystyczne dla wielu budowli Szkoły Berlińskiej o charakterze publicznym, zbudowanych w latach 60-tych i 70-tych XIX stulecia, które manifestowały w ten sposób przywołanie tradycji architektury średniowiecza. Budynek przetrwał do dnia dzisiejszego w stanie nienaruszonym za wyjątkiem kilku ingerencji w jego wnętrza. (wg Janusz L. Dobesz „Wrocławskie dworce kolejowe” wyd.I Wrocław 2000)

  • /foto/3421/3421334m.jpg
    1868
  • /foto/2/002337m.jpg
    1880
  • /foto/8216/8216743m.jpg
    1885
  • /foto/6/006632m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/284/284625m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/3576/3576894m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/412/412698m.jpg
    1895 - 1902
  • /foto/3454/3454328m.jpg
    1895 - 1905
  • /foto/7087/7087801m.jpg
    1899
  • /foto/4/004550m.jpg
    1899 - 1900
  • /foto/337/337520m.jpg
    1899 - 1900
  • /foto/27/27854m.jpg
    1899 - 1907
  • /foto/34/34501m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/235/235560m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/374/374081m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/385/385619m.jpg
    1901
  • /foto/449/449367m.jpg
    1902
  • /foto/287/287082m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/10/10657m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/34/34047m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/0/000046m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/4467/4467474m.jpg
    1910 - 1918
  • /foto/337/337382m.jpg
    1914 - 1917
  • /foto/59/59629m.jpg
    1915 - 1935
  • /foto/3221/3221583m.jpg
    1916
  • /foto/6765/6765761m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/3771/3771494m.jpg
    1925 - 1931
  • /foto/9854/9854288m.jpg
    1936 - 1938
  • /foto/3772/3772938m.jpg
    1937
  • /foto/5711/5711485m.jpg
    1939
  • /foto/5324/5324847m.jpg
    1947
  • /foto/77/77033m.jpg
    1949
  • /foto/8370/8370541m.jpg
    1954 - 1955
  • /foto/4980/4980468m.jpg
    1967
  • /foto/4231/4231547m.jpg
    1978
  • /foto/4231/4231557m.jpg
    1978
  • /foto/119/119737m.jpg
    1980 - 1990
  • /foto/3804/3804304m.jpg
    1988 - 1989
  • /foto/3481/3481777m.jpg
    1997 - 2005
  • /foto/11/11129m.jpg
    2002
  • /foto/11/11130m.jpg
    2002
  • /foto/1/001947m.jpg
    2003
  • /foto/12/12786m.jpg
    2004
  • /foto/23/23008m.jpg
    2004
  • /foto/61/61173m.jpg
    2005
  • /foto/116/116674m.jpg
    2006
  • /foto/130/130995m.jpg
    2007
  • /foto/164/164193m.jpg
    2007
  • /foto/8412/8412465m.jpg
    2008
  • /foto/8412/8412472m.jpg
    2008
  • /foto/255/255817m.jpg
    2008
  • /foto/434/434472m.jpg
    2011
  • /foto/434/434478m.jpg
    2011
  • /foto/434/434484m.jpg
    2011
  • /foto/434/434538m.jpg
    2011
  • /foto/3662/3662664m.jpg
    2013
  • /foto/3665/3665825m.jpg
    2013
  • /foto/3665/3665853m.jpg
    2013
  • /foto/9126/9126918m.jpg
    2013
  • /foto/3975/3975056m.jpg
    2013
  • /foto/3975/3975059m.jpg
    2013
  • /foto/4559/4559772m.jpg
    2014
  • /foto/5023/5023650m.jpg
    2014
  • /foto/5275/5275609m.jpg
    2015
  • /foto/5277/5277917m.jpg
    2015
  • /foto/5285/5285983m.jpg
    2015
  • /foto/5294/5294445m.jpg
    2015
  • /foto/5991/5991006m.jpg
    2015
  • /foto/6034/6034609m.jpg
    2015
  • /foto/6107/6107024m.jpg
    2016
  • /foto/6441/6441719m.jpg
    2017
  • /foto/7940/7940398m.jpg
    2019
  • /foto/8009/8009536m.jpg
    2019
  • /foto/8067/8067748m.jpg
    2019
  • /foto/8067/8067750m.jpg
    2019
  • /foto/8067/8067756m.jpg
    2019
  • /foto/8067/8067763m.jpg
    2019
  • /foto/8067/8067765m.jpg
    2019
  • /foto/8106/8106265m.jpg
    2019
  • /foto/8488/8488189m.jpg
    2020
  • /foto/8488/8488326m.jpg
    2020
  • /foto/9526/9526705m.jpg
    2020
  • /foto/9211/9211012m.jpg
    2021
  • /foto/10584/10584421m.jpg
    2023

FM°

Poprzednie: Stodoła Strona Główna Następne: Klub Inteligencji Katolickiej
Stacja kolejowa Wrocław Wąskotorowy (dawna)


fredrus | 2006-11-21 23:36:46
Beznadziejnie ten dworzec wyglada ( jego otoczenie zreszta tez) Wiem, ze to nie bylo zmierzeniem architekta, ale ja bym ten budynek otynkowal i pomalowal.
W.W. | 2006-11-22 09:37:35
O matko, naprawdę chciałbyś tynkować taką ładną cegłę?
fredrus | 2006-11-22 18:06:47
Oczywiscie. Czyz nie widzisz jak szkaradnie ta brudna cegla wyglada? Nawet po wyczyszczeniu by mi sie nie podobala. Chyba zeby to byla cegla licowa, to co innego. Tak jak teraz ten dworzec wyglada, to przypomina jakies 100 tys podupadle miasto w ktorym zamknieto glowny zaklad przemyslowy, na ktorym bazowal budzet miasta.
bartosz | 2006-11-22 22:40:46
Bez przesady, po remoncie bardzo ładnie by się prezentował.
W.W. | 2006-11-23 08:48:46
Szczerze mówiąc, rzeczywiście nie widzę jak szkaradnie wygląda ta cegła. Wprost przeciwnie, uważam, że jest to materiał znacznie szlachetniejszy, niż tynk à la Polska 2006. Jest to w ogóle dość imponujący rozmiarowo obiekt i życzyłbym sobie, aby wszystkie 100-tys. miasta w Polsce miały choć coś takiego za dworzec. Inną sprawą jest to, że tego typu architektura neogotycka jest dość ponura i w mojej ocenie ma nie za wiele polotu. Tym niemniej otynkowaniem w mojej ocenie raczej byś tego nie polepszył, znacznie lepszą metodą byłoby po prostu oczyszczenie fasad.
genie | 2006-11-23 15:04:53
Oczyszczona cegla i starannie dobrane kolory farby na drzwich i ramach okien calkowicie wystarczaja a budynek nie traci na stylu ani elegancji co niestety sie dzieje kiedy zostaje opackany "kosmetycznym" tynkiem i udaje ze jest czyms czym nie jest , traci integralnosc
R_M | 2007-01-01 01:19:19
Żadnych tynków, żadnych zmian. Remont tak, ale z zachowaniem architektonicznej idei. Tak jakby to był zabytek klasy 0.
fredrus | 2007-01-01 16:41:50
Gdzie ty tu widzisz klase "O", to typowa XIX wiczna architektura przemyslowa. Dworzeec Glowny jest otynkowany - i prosze jak swietnie wyglada. Gdyby natomiast Nadodrze, bylo tej klasy co budynek sadu, tez bym nie pozwolil go tynkowac, ale Nadodrze nie jest zadna pieknascia architektoniczna , a cegla na nim jest kiepskiej jakosci - jest porowata i absorbuje brud.
teresa, teresa kozlowski | 2007-01-01 19:01:54
Glowny byl z zalozenia otynkowany, a ten i sad nie.
bartosz | 2007-01-01 20:03:15
Teraz panuje moda na architekturę przemysłową, a wbrew pozorom nie ma jej wcale dużo.
W.W. | 2007-01-01 20:26:29
Chyba nieuważnie przeczytałeś post Radcy - nie twierdzi on, że jest to architektura klasy "0", tylko że remont należy przeprowadzić z taką dbałością o detal, jakbyśmy mieli do czynienia z taką architekturą. I generalnie ma rację, gdyż każdy wartościowy budynek ma właściwe sobie cechy stylistyczne i nieudolna renowacja prowadzi do jego oszpecenia. Nie do końca rozumiem też, dlaczego tak forsujesz pomysł otynkowania tego gmachu - przy upadku technologii kładzenia tynku w Polsce nie widzę najmniejszych szans, by taki zabieg upiększył budynek.
genie | 2007-01-01 20:54:12
Na porowatej cegle zaden tynk sie dlugo nie utrzyma , wczesniej czy pozniej odpada, cegla nasiaka wilgocia i nie juz wysycha
R_M | 2007-01-02 03:08:07
Są metody by chronić taką cegłę.
wasiukibic | 2007-01-28 02:28:15
Boże co za głupi pomysł z otynkowaniem tego gmachu!!!Jeżeli ktoś się przy tym upiera to sugeruje podróż do Węglińca - popatrzeć sobie jak wyglada otynkowany dworzec, który z załozenia otynkowany być nie miał...- kolor elewacji jest wprost ohydny i mam nadzieje ze tynk zostanie skuty a ceglana elewacja zrewitalizowana (sznase chyba są bo linia Wrocław - Zgorzelec jest remontowana)
wasiukibic | 2007-01-28 02:33:08
Poza tym jako mieszkaniec Ołbina twierdzę, że ta elewacja znakomicie pasuje do otoczenia (XIX/XX wieczne kamienice czynszowe, szpital MSW , park Staszica, pl. Powstanców Wielkopolskich) Surowość bryły, monumentalizm a przede wszystkim patyna czasu czynią go poprostu pięknym. ŻADNEGO TYNKU!!!!!!!
RomanKam | 2008-01-03 01:51:10
Spółka PKP obiecuje remont tego obiektu do 2012 roku.
kris_2 | 2010-05-20 11:11:40
kris_2 | 2011-07-15 11:03:45
Kolejny artykuł. Wieści bardzo budujące :)