MENU
Pozdrowienia z Księża Małego - czyli jest robota dla Vorwerka ;) bo nie kojarzę miejsca :]

Dodał: Yahoo° - Data: 2004-06-18 23:01:06 - Odsłon: 12658
Lata 1900-1915


  • /foto/247/247455m.jpg
    1800
  • /foto/201/201937m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/435/435045m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/4121/4121281m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/201/201363m.jpg
    1900 - 1930
  • /foto/33/33340m.jpg
    1900 - 1945
  • /foto/247/247451m.jpg
    1908
  • /foto/300/300152m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/7963/7963560m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/409/409311m.jpg
    1914
  • /foto/436/436556m.jpg
    1914 - 1918
  • /foto/158/158014m.jpg
    1915
  • /foto/5845/5845902m.jpg
    1915
  • /foto/445/445211m.jpg
    1916
  • /foto/51/51109m.jpg
    1926
  • /foto/4377/4377955m.jpg
    1929 - 1935
  • /foto/3562/3562234m.jpg
    1936
  • /foto/6714/6714211m.jpg
    1936
  • /foto/7609/7609649m.jpg
    1955
  • /foto/7609/7609867m.jpg
    1956
  • /foto/12/12031m.jpg
    2004
  • /foto/5370/5370955m.jpg
    2015

Aukcje internetowe

Poprzednie: Stare Miasto Strona Główna Następne: Przedmieście Mikołajskie


morgot | 2004-06-19 10:01:37
To może ja sprobuje coś poidentyfikować. Najpierw 4 zdjęcia górne. Pierwsze z lewej to szkoła która była przy ulicy Opolskiej, prawie w tym samym miejscu jest teraz "Garbarnia" - obecnie nie istnieje. Na drugim i trzecim zdjęciu nie wiem gdzie się znajdowały. Na czwatrym dom przy skrzyżowaniu Opolskiej i Rybnickiej - obecnie istnieje. Teraz dolne zdjęcia. Na pierwszym Kościół MB Wspomożenia Wiernych. Na drugim zdjęciu to prawdopodobnie dawny Dom Opieki który znajdował się przy skrzyżowaniu Świątnickiej i Księskiej. Na trzecim Zajazd "Zum Reichsadler" patrz --> . Na czwartym nie wiem co to było. Tyle potrafię napisać, może ktoś wie więcej.
morgot | 2004-06-19 13:24:24
Co do trzeciego zdjęcia na górze to jak udało mi się przeczytać jest to również jakiś "Gasthof ...".
Gość: Michał Torz | 2004-12-25 21:50:43
2 od ory po lewej- budynek miesci sie kolo przystanku tramwajowego (pierwszego od km), na ul. opolskiej, naprzeciw piekarni. Poznalem po oknaach (boczne skladaja sie z 3 malych, srodkowe z 2 duzych szyb). To chyba zdjecie od strony podworka, dyz od ulicy budynek ma zakonczone lukaami drzwi. Dwa zdjecia na samiutkim dole- lewa: dom znajdowal sie kiedys kolo opolskiej, na skrzyzowaniu ze swiatnicka. Zdjecie jest na oklaadce ksiazeczki wydanej przez sm km. Na dole po prawej: moim zdaniem dawna przychodnia. Trudno powiedzeic, bo czesc zaslonieta i zdjecie wykonane z boku. A 2 od ory po prawej- budynek chyba znajduje sie nadal- miedzy pralnia a rybnickaa. Poznalem po mureku przed nim. Widac o z opolskiej, ale jest dosc zaniedbany wiec latwo przeoczyc. Budynek 2 od gory po lewej- byl tam chyba kiedys sklep 1001 drobiazgow, skrzyzowanie opolska/ glubczycka. Zaznaczam ze nie jestem niczeo w 100% pewien. Pozdrawiam!
snufkinen | 2016-05-20 00:23:57
hej! znasz moze tytul ksiazeczki ze zdjeciem domu opieki?
Quol | 2004-06-21 16:22:12
Przejeżdżając dziś przez Księże spotkałem zapracowanego Vorwerka z aparatem. W godzinach urzędowych! To się nazywa charyzma :)
morgot | 2004-06-21 18:35:36
Mam nadzieję że uda się zrobić fotografie porównawcze chociaż kilku obiektów. Przy okazji - zdjęcie obok Kościoła przedstawia najprawdopodobniej plebanię (niem. Pfarrei)
Neo[EZN] | 2004-06-22 02:28:15
Vorwerk - szybka bestyja :) 3 dni i będziemy mieli komplet fotek porównwaczych :))
vorwerk | 2004-06-26 11:46:50
Górna seria, prawe górne zdjęcie to najprawdopodobniej nieistniejąca dziś poczta, która znajdowała się obok szkoły tylko bliżej miasta (miała nr coś koło 7). Niski biały budynek po lewej istnieje do dziś i ma nr 9, a szkoła musiała mieć nr ok. 13. Dolna seria, prawe dolne zdjęcie to albo dawna szkoła przy ul. Zagłębiowskiej lub jakiś zamek (?). Szkołę sprawdzałem, nieby podobna ale nie wiem :((
PP | 2004-06-26 13:03:45
Szkoła miała adres Opolska 108.
morgot | 2004-07-11 18:24:01
Na Księżu Małym i Wielkim znajdują się 3 budynki w których były lub są szkoły. Przy Głubczyckiej - S.P. nr 99, Zagłębiowskiej - S.P. nr 52 oraz przy Opolskiej - S.P. nr 29. Ta przy Opolskiej trochę przypomina budynek ze zdjęcia ale nie jestem pewien :(.
Gość: tadeusz | 2004-07-12 20:25:46
Jak Z "Tschansch" zrobilo sie Ksiaze Male?
jacekq | 2004-07-12 20:36:27
Księże Małe. Zapominasz, że w przedwojennym Wrocławiu mieszkali od wieków Polacy, wiele nazw nie zrobiło się z niemieckich, tylko istniały równolegle. Po wojnie urzędnik, który nadawał polskie nazwy nie miał często dostępu do miejscowej nazwy i tłumaczył niemal dosłownie wg własnych sjkojarzeń (np. Klęczków), dopiero potem różnymi drogami nazwy te były weryfikowane.
Gość: tadeusz | 2004-07-25 20:19:02
Polacy mieszkali ale nie przecenialbym ich roli w tym wzgledzie, bo wydaje mi sie, ze wiekszosc nazw byla jednak pochodzenia niemieckiego chocby dla tego, ze Niemcow bylo tam wiecej.
stemac | 2004-07-25 20:48:36
Kiedy powstawala tu osada to Niemcy stanowili jeszcze mniejszosc. Nazwa jest jeszcze sredniowieczna, pierwszy zapis (1353) mamy jako "Czanschin minus", a pochodzila od staropolskiego "kniądz" czyli książe a więc oznaczała posiadłość książęcą. W 1937 na fali rugowania nazw słowianskich zmieniono nazwe Klein Tschansch na Klein Ohlewiesen. Po wojnie do 1947 uzywano błędnie zrekonstruowanej nazwy Ciążyn.
Gość: tadeusz | 2004-08-04 17:50:43
Dzieki za wyjasnienie. W przypadku jednak wielu innych miejsc, to chyba juz slad nie zostal po ich slowianskosci. Czyzbym sie znowu mylil?