Jak podaje publikacja "Złoty Stok. Najstarszy ośrodek górniczo-hutniczy w Polsce" w roku 1920 r. uruchomiono w sztolni Gertruda w Złotym Stoku kolejkę elektryczną do przewozu rudy. Dzięki temu miasto uwolniło się od uciążliwości transportu urobku z kopalni Reicher Trost w Wąwozie Kłodzkim ulicami miasta, do Złotego Jaru. Nie są znane żadne plany przebiegu tej kolejki. Dopiero plan z roku 1924 pokazuje trochę inny jej przebieg: ze sztolni Gertruda w Złotym Jarze w stronę stacji kolejowej i dalej na północ w kierunku Arsenikwerke (koniec linii). Na planie z roku 1930 (lub 1937 wg niektórych źródeł) torowisko kolejki jest już znacznie krótsze, tj. łączy obecną ul. Traugutta ze stacją kolejową i Arsenikwerke.
Obecnie kolejka nie istnieje.
/Petroniusz w oparciu o www.dolny-slask.org.pl/