MENU
Jak podaje publikacja "Złoty Stok. Najstarszy ośrodek górniczo-hutniczy w Polsce" w roku 1920 r. uruchomiono w sztolni Gertruda w Złotym Stoku kolejkę elektryczną do przewozu rudy. Dzięki temu miasto uwolniło się od uciążliwości transportu urobku z kopalni Reicher Trost w Wąwozie Kłodzkim ulicami miasta, do Złotego Jaru. Nie są znane żadne plany przebiegu tej kolejki. Dopiero plan z roku 1924 (powyżej) pokazuje trochę inny jej przebieg: ze sztolni Gertruda w Złotym Jarze w stronę stacji kolejowej i dalej na północ w kierunku Arsenikwerke (koniec linii). Na planie z roku 1930 (lub 1937 wg niektórych źródeł) torowisko kolejki jest już znacznie krótsze, tj. łączy obecną ul. Traugutta ze stacją kolejową i Arsenikwerke. Podkład to fragment większego planu - .

Dodał: Petroniusz° - Data: 2016-08-02 23:03:45 - Odsłon: 1903
Rok 1924


Jak podaje publikacja "Złoty Stok. Najstarszy ośrodek górniczo-hutniczy w Polsce" w roku 1920 r. uruchomiono w sztolni Gertruda w Złotym Stoku kolejkę elektryczną do przewozu rudy. Dzięki temu miasto uwolniło się od uciążliwości transportu urobku z kopalni Reicher Trost w Wąwozie Kłodzkim ulicami miasta, do Złotego Jaru. Nie są znane żadne plany przebiegu tej kolejki. Dopiero plan z roku 1924 pokazuje trochę inny jej przebieg: ze sztolni Gertruda w Złotym Jarze w stronę stacji kolejowej i dalej na północ w kierunku Arsenikwerke (koniec linii). Na planie z roku 1930 (lub 1937 wg niektórych źródeł) torowisko kolejki jest już znacznie krótsze, tj. łączy obecną ul. Traugutta ze stacją kolejową i Arsenikwerke.
Obecnie kolejka nie istnieje.
/Petroniusz w oparciu o www.dolny-slask.org.pl/

  • /foto/172/172342m.jpg
    1921 - 1929
  • /foto/6202/6202666m.jpg
    1930 - 1937

Petroniusz°

Poprzednie: Budynek nr 5a-5b Strona Główna Następne: Kolejka elektryczna Złoty Stok