cd. dawnych nazw ...Wrocław Swojce (1945 r.), Wrocław Swojczyce Kowale (do 1954 r.)
Połączenie kolejowe dawna wieś (a osiedle Wrocławia od 1928 roku) otrzymała 1 kwietnia 1922 roku. W dniu tym nastąpiło otwarcie 10-kilometrowej linii z Wrocławia Nadodrze do Dobrzykowic Wrocławskich, do których docierała kolej z Jelcza od 1912 roku. Linia prowadziła m.in. przez nowo wybudowaną stację Wrocław Swojczyce. Ruch osobowy do 2000 roku, obecnie wyłącznie ruch towarowy. Od stacji odchodziło kilka długich bocznic - na zachód aż do stoczni przy Mostach Jagiellońskich, a na południe do nabrzeża przy Kanale Żeglugowym. Stacja jest czynna - obsługuje bardzo niski, acz regularny ruch pociągów - głównie do bazy paliw Orlen. Pozostałe bocznice istnieją częściowo (Akwawit, hurtownia pirotechniczna), ale są zarośnięte i nieużytkowane. W Swojczycach znajdują się 3 tory główne, dwa z nich posiadają krawędź peronową. Do końca 2013 roku na stacji istniała sygnalizacja kształtowa - jako na jedynej stacji we Wrocławiu. Na wiosnę 2014 r. semafory zostały wycięte. W związku z uruchomieniem od kwietnia 2017 r. odcinka kolei miejskiej Wrocław Główny/Wrocław Nadodrze - Wrocław Wojnów przeprowadzono remont infrastruktury na stacji. Zbudowano nową wiatę dla podróżnych i oświetlono perony. W związku z remontem i modernizacją linii 292 wstrzymano kursy pociągów od 9 grudnia 2018 r. W ramach zadania "Rewitalizacja linii kolejowej nr 292 na odcinku Jelcz Miłoszyce – Wrocław Sołtysowice w celu przywrócenia przewozów pasażerskich we WrOF" zdecydowano o wymianie rozjazdów 1, 11, 19 na nowe z zapewnieniem prędkości 70 kmh i likwidację rozjazdu nr 3, rozbiórce torów 2 i 4 (1000 m), likwidację rozjazdu nr 14 celem budowy normatywnego peronu na międzytorzu 1-6, na torze nr 3 rozbiórka połączenia torowego rozjazdami nr 3 i 5, skrócenie toru od strony Wrocławia oraz budowa toru z mat. staroużytecznych do nowej lokalizacji rozjazdu nr 11, na torze nr 6 rozbiórka rozjazdów 9 i 12, regulacja toru w planie i profilu na odcinku 88 m, na torze nr 8 rozbiórka rozjazdu nr 13, likwidacja połączenia między rozjazdami 12 i 13, na torze 8a - rozbiórka 465 m toru, rozbiórka rozjazdu 201, zabudowa kozła oporowego. (moose)