MENU
Plątanina torowisk na ówczesnym Placu Wołoskim. Fot. Krystyna Gorazdowska. Pierwotnie dodane 2003-12-29 przez: ToMeK °, odsłon: 5110, Ocena: 5.80 (18) z opisem: "Plac Wróblewskiego po zniszczeniach wojennych. Widok z ul. Traugutta w stronę północną. Po lewej istniejący do dziś szalet, za nim ruiny kamienic z kwartału pomiędzy ul. Traugutta /Klosterstr/ i ul. Walońską /Mauritiusstr/. W głębi kamienice przy ul. Walońskiej nr 10, 12 i 14. (Ciekawostką są tory tramwajowe na ul. Traugutta, które nie łączą się lecz zbiegają równolegle)."

Dodał: Virzzz° - Data: 2016-06-01 01:20:45 - Odsłon: 4789
Lata 1945-1946

W 1823 r. patronem placu u zbiegu obecnych ul. Traugutta, Kujawskiej i Walońskiej, podobnie jak pobliskiej ulicy, mostu i kościoła został św. Maurycy.

Z zabudowy powstałej głównie na przełomie XIX i XX w. do dzisiaj zachował się jedynie szalet. Reszta zniszczona została w wyniku działań wojennych bądź rozebrana w latach 70. Plac do 18 marca 1951 r. nazywano placem Wołoskim kiedy to zmieniono nazwę na pl. Walerego Wróblewskiego (1836-1908), jednego z przywódców powstania styczniowego.

  • /foto/8961/8961792m.jpg
    1752
  • /foto/5458/5458748m.jpg
    1870
  • /foto/2/002995m.jpg
    1870 - 1890
  • /foto/5473/5473282m.jpg
    1890 - 1898
  • /foto/3393/3393080m.jpg
    1892
  • /foto/5473/5473999m.jpg
    1899
  • /foto/3939/3939311m.jpg
    1900
  • /foto/2/002333m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/4543/4543742m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/5081/5081368m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/5160/5160075m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/10050/10050139m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/30/30279m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/282/282895m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/3581/3581952m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/10497/10497766m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/258/258489m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/250/250837m.jpg
    1900 - 1944
  • /foto/9261/9261957m.jpg
    1905
  • /foto/9761/9761545m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/8761/8761325m.jpg
    1908
  • /foto/335/335367m.jpg
    1910 - 1916
  • /foto/5/005990m.jpg
    1937
  • /foto/0/000727m.jpg
    1946
  • /foto/9994/9994449m.jpg
    1947 - 1949
  • /foto/8/8720m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/7/7997m.jpg
    1955 - 1960
  • /foto/91/91130m.jpg
    1957
  • /foto/91/91131m.jpg
    1957
  • /foto/183/183285m.jpg
    1965
  • /foto/5074/5074189m.jpg
    1965
  • /foto/9682/9682831m.jpg
    1969
  • /foto/297/297132m.jpg
    1977
  • /foto/91/91132m.jpg
    1981
  • /foto/91/91133m.jpg
    1981
  • /foto/4/004276m.jpg
    1982
  • /foto/9718/9718601m.jpg
    1986
  • /foto/111/111441m.jpg
    1988
  • /foto/111/111443m.jpg
    1988
  • /foto/3619/3619786m.jpg
    1994 - 1995
  • /foto/111/111690m.jpg
    1998
  • /foto/122/122185m.jpg
    1998
  • /foto/122/122528m.jpg
    1998
  • /foto/8/8468m.jpg
    2004
  • /foto/10/10779m.jpg
    2004
  • /foto/9318/9318515m.jpg
    2005
  • /foto/58/58416m.jpg
    2005
  • /foto/95/95505m.jpg
    2006
  • /foto/111/111724m.jpg
    2006
  • /foto/111/111884m.jpg
    2006
  • /foto/111/111890m.jpg
    2006
  • /foto/111/111917m.jpg
    2006
  • /foto/115/115054m.jpg
    2006
  • /foto/115/115419m.jpg
    2006
  • /foto/107/107001m.jpg
    2006
  • /foto/150/150339m.jpg
    2007
  • /foto/222/222960m.jpg
    2007
  • /foto/157/157376m.jpg
    2007
  • /foto/157/157377m.jpg
    2007
  • /foto/213/213326m.jpg
    2008
  • /foto/213/213329m.jpg
    2008
  • /foto/338/338639m.jpg
    2010
  • /foto/371/371826m.jpg
    2011
  • /foto/380/380464m.jpg
    2011
  • /foto/415/415788m.jpg
    2011
  • /foto/415/415790m.jpg
    2011
  • /foto/416/416204m.jpg
    2011
  • /foto/418/418476m.jpg
    2011
  • /foto/433/433033m.jpg
    2012
  • /foto/433/433034m.jpg
    2012
  • /foto/433/433036m.jpg
    2012
  • /foto/444/444550m.jpg
    2012
  • /foto/4773/4773709m.jpg
    2014
  • /foto/7373/7373421m.jpg
    2014
  • /foto/5483/5483899m.jpg
    2015
  • /foto/6209/6209963m.jpg
    2016
  • /foto/8664/8664078m.jpg
    2018
  • /foto/8146/8146801m.jpg
    2019
  • /foto/8212/8212313m.jpg
    2019
  • /foto/8795/8795343m.jpg
    2020
  • /foto/9072/9072839m.jpg
    2020
  • /foto/9385/9385058m.jpg
    2021
  • /foto/9385/9385059m.jpg
    2021
  • /foto/9469/9469365m.jpg
    2021
  • /foto/10422/10422375m.jpg
    2023

Archiwum Budowlane Miasta Wrocławia

Poprzednie: Komenda Wojewódzka Policji w Opolu Strona Główna Następne: Budynek nr 17-23


Gość: Neo[EZN] | 2003-12-29 00:54:49
Też zastanawiają mnie te tory - z lewej strony widać też chyba ucięty łuk. Mam taką hipotezę, że to pozostałość z czasów, kiedy istniało we Wrocławiu kilka towarzystw tramwajowych, mających oddzielne torowiska - miejscami, jak widać na fotce biegły one obok siebie. Te bliżej dołu fotki zapewne szły dalej ulicą Traugutta - te w oddali - skręcały w ul.Pułaskiego (czyli w stronę dołu fotki). Potwierdzeniem tego może być układ linii tramwajowych w latach 20,30,40 - z Księża Małego tramwaje jechały ul.Traugutta, te od Pułaskiego jechały natomiast przez pl.Wróblewskiego torami "idącymi" w kierunku tych spalonych kamienic w środku zdjęcia. No i zagadka chyba rozwiązana :]
Gość: Neo[EZN] | 2003-12-29 00:56:52
Jeszcze jedno - widać trakcję elektryczną i to kolejne potwierdzenie tego, co napisałem - to trasa piątki, która w 1946 roku jeździła z ul.Krakowskiej do Rynku. Odcinek Pułaskiego-Kujawska został uruchomiony jakieś 2 lata później i na tym odcinku jeszcze nie ma drutów.
PP | 2003-12-29 06:27:57
A może z tymi torami to było tak, że wajcha była wcześniej - przy przystanku, aby potem nie zatrzymywać tramwaju na środku ruchliwego skrzyżowania?
Gość: Neo[EZN] | 2003-12-29 10:35:52
Te torowiska raczej nie były ze sobą połączone tylko się przecinały także zwrotnic prawdopodobnie nie było przynajmniej od strony ul.Pułaskiego i Traugutta od Księża).
B.Olczyk | 2008-03-07 11:58:07
Pozostał jedynie... szalet (jezdnie i część torowisk). Gdyby nie on, niemal - nie można by, rozpoznać tego - gęsto zabudowanego, fragmentu Miasta...
B.Olczyk | 2008-07-11 00:13:12
Na zdjęciu jest widoczna także wysepka starego przystanku zerówki. Istniał jeszcze sporo lat po wojnie.
maras | 2009-11-24 17:07:09
O jasny gwint!!!!!!!!!!!!!Poległem!
Termi | 2015-12-14 00:44:27
Jedynie to chyba krawężniki (i szalet) przypominają dziś to miejsce...
wito | 2016-06-02 01:07:59
Czy te szyny dla pchanych ręcznie lor gruzowych podpadają pod kolejkę gruzową w sensie ciągniona przez lokomotywki?
Virzzz | 2018-10-01 00:47:03
Bezsprzecznie :)