MENU
 Zobacz to zdjęcie w artykule (1) 
W skład garnizonu Festung Breslau wchodził także batalion węgierskich saperów. Jako "niepewny" nie był używany bezpośrednio w walkach. Saperzy budowali barykady i punkty ogniowe dla artylerii i broni maszynowej m.in. pod wiaduktem na ulicy Karkonoskiej i w okolicy dworca Głównego. Jedna z kompanii nawiała pod koniec kwietnia do Rosjan, wtedy juz sojuszników.

Dodał: POLI° - Data: 2004-03-25 17:32:42 - Odsłon: 26526
Rok 1945

W tym dziale znajdziecie zdjęcia związane z krótką, ale bardzo istotną i dla wielu osób interesującą, tematyką Twierdzy Wrocław. Dział "Festung Breslau" nie ma na celu promowania jakichkolwiek ideologii faszystowskich i komunistycznych, a także zbrodniarzy wojennych. Wszystkie zebrane materiały mają tylko i wyłącznie charakter dokumentalny i historyczny.

wito: wspomnienia sowieckiego oficera (po rosyjsku)

  • /foto/5261/5261463m.jpg
    1939 - 1945
  • /foto/7/7474m.jpg
    1944
  • /foto/3319/3319926m.jpg
    1944
  • /foto/5/005837m.jpg
    1944 - 1945
  • /foto/40/40668m.jpg
    1944 - 1945
  • /foto/389/389839m.jpg
    1944 - 1945
  • /foto/389/389841m.jpg
    1944 - 1945
  • /foto/26/26949m.jpg
    1945
  • /foto/0/000520m.jpg
    1945
  • /foto/1/001008m.jpg
    1945
  • /foto/1/001940m.jpg
    1945
  • /foto/2/002538m.jpg
    1945
  • /foto/5/005759m.jpg
    1945
  • /foto/5/005762m.jpg
    1945
  • /foto/5/005764m.jpg
    1945
  • /foto/5/005767m.jpg
    1945
  • /foto/5/005776m.jpg
    1945
  • /foto/5/005913m.jpg
    1945
  • /foto/5/005951m.jpg
    1945
  • /foto/6/006506m.jpg
    1945
  • /foto/6/006601m.jpg
    1945
  • /foto/7/007119m.jpg
    1945
  • /foto/7/7439m.jpg
    1945
  • /foto/7/7686m.jpg
    1945
  • /foto/8/8931m.jpg
    1945
  • /foto/9/9341m.jpg
    1945
  • /foto/9/9343m.jpg
    1945
  • /foto/9/9736m.jpg
    1945
  • /foto/9/9805m.jpg
    1945
  • /foto/10/10129m.jpg
    1945
  • /foto/10/10615m.jpg
    1945
  • /foto/10/10810m.jpg
    1945
  • /foto/11/11045m.jpg
    1945
  • /foto/11/11047m.jpg
    1945
  • /foto/12/12423m.jpg
    1945
  • /foto/13/13246m.jpg
    1945
  • /foto/13/13247m.jpg
    1945
  • /foto/13/13611m.jpg
    1945
  • /foto/13/13855m.jpg
    1945
  • /foto/14/14063m.jpg
    1945
  • /foto/23/23428m.jpg
    1945
  • /foto/27/27550m.jpg
    1945
  • /foto/28/28452m.jpg
    1945
  • /foto/29/29924m.jpg
    1945
  • /foto/33/33240m.jpg
    1945
  • /foto/33/33686m.jpg
    1945
  • /foto/34/34468m.jpg
    1945
  • /foto/34/34945m.jpg
    1945
  • /foto/39/39325m.jpg
    1945
  • /foto/56/56009m.jpg
    1945
  • /foto/60/60299m.jpg
    1945
  • /foto/60/60301m.jpg
    1945
  • /foto/60/60302m.jpg
    1945
  • /foto/60/60303m.jpg
    1945
  • /foto/60/60305m.jpg
    1945
  • /foto/60/60306m.jpg
    1945
  • /foto/60/60367m.jpg
    1945
  • /foto/60/60765m.jpg
    1945
  • /foto/62/62749m.jpg
    1945
  • /foto/71/71416m.jpg
    1945
  • /foto/102/102616m.jpg
    1945
  • /foto/102/102617m.jpg
    1945
  • /foto/102/102618m.jpg
    1945
  • /foto/114/114361m.jpg
    1945
  • /foto/114/114363m.jpg
    1945
  • /foto/131/131056m.jpg
    1945
  • /foto/137/137669m.jpg
    1945
  • /foto/141/141773m.jpg
    1945
  • /foto/212/212335m.jpg
    1945
  • /foto/212/212347m.jpg
    1945
  • /foto/245/245206m.jpg
    1945
  • /foto/245/245410m.jpg
    1945
  • /foto/247/247895m.jpg
    1945
  • /foto/252/252299m.jpg
    1945
  • /foto/268/268330m.jpg
    1945
  • /foto/269/269100m.jpg
    1945
  • /foto/269/269101m.jpg
    1945
  • /foto/269/269354m.jpg
    1945
  • /foto/269/269356m.jpg
    1945
  • /foto/269/269749m.jpg
    1945
  • /foto/278/278442m.jpg
    1945
  • /foto/279/279488m.jpg
    1945
  • /foto/283/283489m.jpg
    1945
  • /foto/286/286301m.jpg
    1945
  • /foto/286/286564m.jpg
    1945
  • /foto/287/287881m.jpg
    1945
  • /foto/292/292953m.jpg
    1945
  • /foto/292/292954m.jpg
    1945
  • /foto/292/292956m.jpg
    1945
  • /foto/292/292957m.jpg
    1945
  • /foto/295/295039m.jpg
    1945
  • /foto/296/296356m.jpg
    1945
  • /foto/306/306213m.jpg
    1945
  • /foto/306/306214m.jpg
    1945
  • /foto/348/348274m.jpg
    1945
  • /foto/348/348276m.jpg
    1945
  • /foto/348/348383m.jpg
    1945
  • /foto/367/367809m.jpg
    1945
  • /foto/372/372754m.jpg
    1945
  • /foto/372/372756m.jpg
    1945
  • /foto/384/384496m.jpg
    1945
  • /foto/392/392680m.jpg
    1945
  • /foto/397/397874m.jpg
    1945
  • /foto/398/398317m.jpg
    1945
  • /foto/399/399954m.jpg
    1945
  • /foto/401/401501m.jpg
    1945
  • /foto/402/402237m.jpg
    1945
  • /foto/402/402247m.jpg
    1945
  • /foto/402/402249m.jpg
    1945
  • /foto/402/402531m.jpg
    1945
  • /foto/402/402927m.jpg
    1945
  • /foto/406/406212m.jpg
    1945
  • /foto/409/409986m.jpg
    1945
  • /foto/410/410003m.jpg
    1945
  • /foto/416/416588m.jpg
    1945
  • /foto/416/416591m.jpg
    1945
  • /foto/420/420699m.jpg
    1945
  • /foto/428/428530m.jpg
    1945
  • /foto/430/430096m.jpg
    1945
  • /foto/434/434324m.jpg
    1945
  • /foto/434/434389m.jpg
    1945
  • /foto/442/442701m.jpg
    1945
  • /foto/3212/3212844m.jpg
    1945
  • /foto/3212/3212854m.jpg
    1945
  • /foto/3213/3213308m.jpg
    1945
  • /foto/3213/3213405m.jpg
    1945
  • /foto/3354/3354293m.jpg
    1945
  • /foto/3361/3361224m.jpg
    1945
  • /foto/3401/3401012m.jpg
    1945
  • /foto/3401/3401571m.jpg
    1945
  • /foto/3401/3401755m.jpg
    1945
  • /foto/3403/3403361m.jpg
    1945
  • /foto/3403/3403441m.jpg
    1945
  • /foto/3409/3409423m.jpg
    1945
  • /foto/3486/3486989m.jpg
    1945
  • /foto/3487/3487039m.jpg
    1945
  • /foto/3490/3490341m.jpg
    1945
  • /foto/3496/3496522m.jpg
    1945
  • /foto/3666/3666165m.jpg
    1945
  • /foto/3718/3718039m.jpg
    1945
  • /foto/3775/3775007m.jpg
    1945
  • /foto/4073/4073483m.jpg
    1945
  • /foto/4078/4078798m.jpg
    1945
  • /foto/4079/4079165m.jpg
    1945
  • /foto/4106/4106024m.jpg
    1945
  • /foto/4111/4111023m.jpg
    1945
  • /foto/4114/4114287m.jpg
    1945
  • /foto/4114/4114303m.jpg
    1945
  • /foto/4114/4114331m.jpg
    1945
  • /foto/4126/4126763m.jpg
    1945
  • /foto/4139/4139592m.jpg
    1945
  • /foto/4139/4139617m.jpg
    1945
  • /foto/4139/4139968m.jpg
    1945
  • /foto/4140/4140103m.jpg
    1945
  • /foto/4431/4431549m.jpg
    1945
  • /foto/4674/4674918m.jpg
    1945
  • /foto/5041/5041309m.jpg
    1945
  • /foto/5156/5156599m.jpg
    1945
  • /foto/5261/5261417m.jpg
    1945
  • /foto/5261/5261645m.jpg
    1945
  • /foto/5311/5311198m.jpg
    1945
  • /foto/5723/5723728m.jpg
    1945
  • /foto/5723/5723751m.jpg
    1945
  • /foto/5724/5724943m.jpg
    1945
  • /foto/5724/5724945m.jpg
    1945
  • /foto/5725/5725295m.jpg
    1945
  • /foto/5725/5725301m.jpg
    1945
  • /foto/5725/5725373m.jpg
    1945
  • /foto/5725/5725619m.jpg
    1945
  • /foto/5725/5725660m.jpg
    1945
  • /foto/5725/5725822m.jpg
    1945
  • /foto/5725/5725865m.jpg
    1945
  • /foto/6085/6085034m.jpg
    1945
  • /foto/6303/6303949m.jpg
    1945
  • /foto/6303/6303979m.jpg
    1945
  • /foto/6435/6435049m.jpg
    1945
  • /foto/6537/6537475m.jpg
    1945
  • /foto/6837/6837715m.jpg
    1945
  • /foto/6837/6837742m.jpg
    1945
  • /foto/7057/7057109m.jpg
    1945
  • /foto/7291/7291335m.jpg
    1945
  • /foto/7291/7291337m.jpg
    1945
  • /foto/7432/7432357m.jpg
    1945
  • /foto/7434/7434450m.jpg
    1945
  • /foto/7770/7770444m.jpg
    1945
  • /foto/7770/7770475m.jpg
    1945
  • /foto/7770/7770534m.jpg
    1945
  • /foto/7770/7770554m.jpg
    1945
  • /foto/7770/7770558m.jpg
    1945
  • /foto/7770/7770578m.jpg
    1945
  • /foto/7039/7039857m.jpg
    1945
  • /foto/29/29661m.jpg
    1945
  • /foto/17/17534m.jpg
    1945
  • /foto/5/005786m.jpg
    1945
  • /foto/13/13249m.jpg
    1945
  • /foto/33/33448m.jpg
    1945
  • /foto/35/35030m.jpg
    1945
  • /foto/55/55387m.jpg
    1945
  • /foto/114/114360m.jpg
    1945
  • /foto/114/114364m.jpg
    1945
  • /foto/254/254800m.jpg
    1945
  • /foto/254/254801m.jpg
    1945
  • /foto/257/257606m.jpg
    1945
  • /foto/269/269142m.jpg
    1945
  • /foto/286/286646m.jpg
    1945
  • /foto/3503/3503863m.jpg
    1945
  • /foto/3539/3539463m.jpg
    1945
  • /foto/3539/3539467m.jpg
    1945
  • /foto/4114/4114322m.jpg
    1945
  • /foto/5720/5720150m.jpg
    1945
  • /foto/7432/7432507m.jpg
    1945
  • /foto/433/433162m.jpg
    1945
  • /foto/5/005755m.jpg
    1945
  • /foto/5/005435m.jpg
    1945
  • /foto/3873/3873106m.jpg
    1945
  • /foto/3872/3872089m.jpg
    1945
  • /foto/268/268157m.jpg
    1945
  • /foto/7608/7608756m.jpg
    1945
  • /foto/29/29561m.jpg
    1945
  • /foto/30/30082m.jpg
    1945
  • /foto/311/311102m.jpg
    1945
  • /foto/311/311186m.jpg
    1945
  • /foto/5/005782m.jpg
    1945
  • /foto/5/005836m.jpg
    1945
  • /foto/9/9337m.jpg
    1945
  • /foto/9/9338m.jpg
    1945
  • /foto/34/34363m.jpg
    1945
  • /foto/133/133489m.jpg
    1945
  • /foto/133/133496m.jpg
    1945
  • /foto/254/254804m.jpg
    1945
  • /foto/254/254936m.jpg
    1945
  • /foto/254/254938m.jpg
    1945
  • /foto/254/254942m.jpg
    1945
  • /foto/254/254948m.jpg
    1945
  • /foto/255/255038m.jpg
    1945
  • /foto/255/255644m.jpg
    1945
  • /foto/255/255645m.jpg
    1945
  • /foto/255/255647m.jpg
    1945
  • /foto/267/267179m.jpg
    1945
  • /foto/269/269358m.jpg
    1945
  • /foto/348/348273m.jpg
    1945
  • /foto/353/353563m.jpg
    1945
  • /foto/420/420773m.jpg
    1945
  • /foto/420/420801m.jpg
    1945
  • /foto/430/430147m.jpg
    1945
  • /foto/3207/3207900m.jpg
    1945
  • /foto/3212/3212894m.jpg
    1945
  • /foto/3486/3486981m.jpg
    1945
  • /foto/3486/3486985m.jpg
    1945
  • /foto/3496/3496605m.jpg
    1945
  • /foto/3505/3505105m.jpg
    1945
  • /foto/3701/3701626m.jpg
    1945
  • /foto/3701/3701674m.jpg
    1945
  • /foto/4139/4139486m.jpg
    1945
  • /foto/7774/7774385m.jpg
    1945
  • /foto/80/80106m.jpg
    1945
  • /foto/62/62307m.jpg
    1945
  • /foto/416/416570m.jpg
    1945
  • /foto/3207/3207533m.jpg
    1945
  • /foto/6837/6837844m.jpg
    1945
  • /foto/416/416571m.jpg
    1945
  • /foto/416/416574m.jpg
    1945
  • /foto/11/11037m.jpg
    1945
  • /foto/254/254946m.jpg
    1945
  • /foto/3207/3207487m.jpg
    1945
  • /foto/4532/4532608m.jpg
    1945
  • /foto/11/11038m.jpg
    1945
  • /foto/7774/7774501m.jpg
    1945
  • /foto/7778/7778010m.jpg
    1945
  • /foto/7778/7778014m.jpg
    1945
  • /foto/7778/7778036m.jpg
    1945
  • /foto/45/45073m.jpg
    1945
  • /foto/213/213555m.jpg
    1945
  • /foto/7039/7039853m.jpg
    1945
  • /foto/397/397050m.jpg
    1945
  • /foto/6039/6039783m.jpg
    1945
  • /foto/6039/6039807m.jpg
    1945
  • /foto/346/346642m.jpg
    1945
  • /foto/29/29798m.jpg
    1945
  • /foto/6/006244m.jpg
    1945
  • /foto/6/006602m.jpg
    1945
  • /foto/54/54828m.jpg
    1945
  • /foto/265/265922m.jpg
    1945
  • /foto/267/267132m.jpg
    1945
  • /foto/267/267141m.jpg
    1945
  • /foto/392/392512m.jpg
    1945
  • /foto/392/392515m.jpg
    1945
  • /foto/408/408235m.jpg
    1945
  • /foto/420/420878m.jpg
    1945
  • /foto/5727/5727457m.jpg
    1945
  • /foto/6231/6231673m.jpg
    1945
  • /foto/6537/6537453m.jpg
    1945
  • /foto/32/32936m.jpg
    1945
  • /foto/6/006108m.jpg
    1945
  • /foto/9/9416m.jpg
    1945
  • /foto/9/9417m.jpg
    1945
  • /foto/9/9433m.jpg
    1945
  • /foto/9/9463m.jpg
    1945
  • /foto/9/9465m.jpg
    1945
  • /foto/31/31402m.jpg
    1945
  • /foto/46/46506m.jpg
    1945
  • /foto/46/46509m.jpg
    1945
  • /foto/287/287981m.jpg
    1945
  • /foto/299/299648m.jpg
    1945
  • /foto/11/11236m.jpg
    1945
  • /foto/31/31791m.jpg
    1945
  • /foto/266/266192m.jpg
    1945
  • /foto/266/266196m.jpg
    1945
  • /foto/420/420808m.jpg
    1945
  • /foto/4/004630m.jpg
    1945
  • /foto/6/006687m.jpg
    1945
  • /foto/3323/3323799m.jpg
    1945
  • /foto/24/24802m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/24/24887m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/61/61411m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/255/255639m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/8106/8106296m.jpg
    1945 - 1946
  • /foto/3369/3369087m.jpg
    1945 - 1947
  • /foto/4424/4424499m.jpg
    1945 - 1950
  • /foto/3686/3686466m.jpg
    1947
  • /foto/8055/8055243m.jpg
    1947
  • /foto/3369/3369027m.jpg
    1948
  • /foto/155/155863m.jpg
    1955 - 1960
  • /foto/372/372753m.jpg
    1960 - 1963
  • /foto/4580/4580449m.jpg
    1978
  • /foto/4580/4580450m.jpg
    1978
  • /foto/7/007028m.jpg
    2003
  • /foto/9/9321m.jpg
    2004
  • /foto/13/13192m.jpg
    2004
  • /foto/46/46072m.jpg
    2004
  • /foto/153/153919m.jpg
    2007
  • /foto/168/168949m.jpg
    2007
  • /foto/170/170119m.jpg
    2007
  • /foto/170/170129m.jpg
    2007
  • /foto/395/395282m.jpg
    2011
  • /foto/395/395285m.jpg
    2011
  • /foto/6086/6086504m.jpg
    2016

Rocznik Wrocławski Tom XV/XVI - 1971/1972 , Zakład Narodowy Imienia Ossolińskich , Wrocław 1973

Poprzednie: ul. Białoskórnicza Strona Główna Następne: Fontanna Walka i Zwycięstwo


Gość: Neo[EZN] | 2004-03-25 17:45:09
Nie wiesz Poli dlaczego zniknęło dodane przez Ciebie zdjęcie jednego z dowódców oddziału, broniącego Twierdzy Wrocław? Było związane z tematyką strony...
Gość: adalbert | 2004-03-25 23:32:09
POLI niepotrzebnie się obrażasz.Chodziło o to żebyś nie pokazywał zdjęć ss-manów ,z legitymacji partyjnych...Nie każdy ma ochotę oglądać upudrowaną twarz oprycha z formacji Besslein (to nie było stadko owieczek)Natomiast zdjęcia "prawdziwe" jak najbardziej....To z Węgrami jest bardzo ciekawe!
POLI | 2004-03-26 00:03:35
Nie obraziłem się, nie chce mi się tylko słuchać Pana komentarzy. Pozdrawiam.
Gość: Wojtek | 2004-03-25 23:36:47
Ege sege dre!
POLI | 2004-03-26 00:11:51
Neo, zdjęcie zostało usunięte po to aby nie burzyć społecznego niepokoju. Polak jest silny, walczy w partyzantce i "nie będzie Niemiec pluł....".
Festung | 2004-03-26 00:29:31
Jesteś porządny gość POLI, ale nie pękaj. Faceci, którzy przemalowali Wrocław na czerwono, plac Dominikański nazwali im. Felusia Dzierżyńskiego, plac św. Maurycego przechrzcili na Wróblewskiego ( o al. Stalina nie wspomnę), a z ich inicjatywy wyprowadzono połowę wrocławskiej cegły, dzisiaj rżną Katonów. Do Węgrów: w Powstaniu Warszawskim zachowali się przyzwoicie- odmówili udziału w walce. Część miasta, w której kwaterowali odgrodzili szlabanami od pozostałej. Epizody węgierskie pokazano nieźle w filmie Eroica, z śp. Dziewulskim w roli głównej. Po Powstaniu jednostkę węgierską przeniesiono do Wrocławia. dalej film mi się urywa, jak byś miał coś więcej o epizodzie węgierskim w Festung Breslau, napisz. Kłaniam Ci się uprzejmie!
Festung | 2004-03-26 01:22:17
Ee, ten aktor to oczywiście Edward Dziewoński...
Neo[EZN] | 2004-03-26 02:52:37
Ja tam nie jestem przeciwko ukrywaniu historii - takie są fakty. Równie dobrze możemy nie pokazywać zdjęć radzieckich generałów, zdobywających miasto - w końcu to też byli zbrodniarze. Niech mi ktoś rozsądnie napisze dlaczego nie chce zdjęć obrońców Twierdzy Wrocław na tej stronie - może dzięki temu będę mógł zrozumieć to stanowisko.
Festung | 2004-03-26 12:42:35
Umyka nam z pola widzenia fakt, że w witrynie wykuwana jest w bardzo oryginalny sposób nowa historia miasta i wszyscy jesteśmy, w mniejszym czy większym stopniu, jej autorami. Robotę tę należy wykonać porządnie. Wszystko, co jest związane z historią miasta, nie może ujść uwadze. Wrocław jest zjawiskiem niepowtarzalnym, żadne miasto w Polsce nie ma tak ciekawej, przy tym tak pokrętnej historii. Nie możemy wystawiać się na śmieszność takimi sporami, typowymi dla ludzi MAŁYCH. Prawdopodobnie kiedyś ktoś sięgnie po niepowtarzalne zasoby tej strony. Żebyśmy się w grobie nie przewracali ze wstydu. Ze swej strony chylę czoła przed takimi ludźmi jak NEO, Bonczek, POLI, Yahoo i dziesiątkami innych, ( sorry, wszystkich nie mogę wymienić), którzy wkładają swoje serce i nie przespane noce w tę stronę. Gratuluję Wam, życzę dalszego zapału, no i dzielności.
jacekq | 2004-03-26 17:00:37
Jedną z największych zalet tej strony obok zawartości merytorycznej jest jej interaktywność, wymiana poglądów jest jak najbardziej wskazana, nawet (a zwłaszcza) jeśli są to diametralnie różne poglądy. Nie nazwałbym tego sporu śmiesznym, bo staramy się logicznie argumentować swoje stanowiska - porównajcie choćby to z dyskusjami na forach sportowych: zero treści, 99% obelg! Tu zderzyły się dwie tezy, moim zdaniem paradoksalnie obie słuszne, choć sprzeczne: 1. - historię trzeba dokumentować tak jak była, bez filtrowania informacji. 2. - nie można dowolnie eksponować treści powszechnie uznanych za przestępcze. Moim zdaniem zatem pomysł utworzenia osobnej kategorii, specjalnie do tego przeznaczonej jest dobry.
Kuba | 2004-03-26 17:22:50
Pomysł jest rewelacyjny,jednak uważam że jeszcze przez wiele lat prawda będzie omijana (patrz obóz w Łambimowicach gdzie po 45 zabijano cywilnych Niemców). Dziwi mnie tylko to że strona Bonczka jeszcze nie została zawieszona przez jakieoś gorliwego cenzora.
Festung | 2004-03-26 18:56:16
Przed chwilą sprawdzałem: w samych Googlach jest przeszło pół miliona stron poświęconych Adolfowi Hitlerowi ( dokładnie 554.000). Drugiemu ( a może pierwszemu?) nowożytnemu zbrodniarzowi Józefowi Stalinowi poświęcono zaś 3 razy tyle ( 1.310.000). Każdy z nich ma swoje internetowe muzeum, z przepotężnym forum i ogromnymi linkowniami. A ile jest wyszukiwarek? Nie wiem, zazwyczaj korzystam z tej i Onetu. Nie jestem i nie będę fanem tych panów, co więcej nienawidzę ich z duszy i serca, moje osobiste życie jest tragicznie splecione z wydarzeniami, które zainicjowali ci ludzie. Prawdopodobnie jestem najstarszym facetem na tym przecudnym wrocławskim forum, ale nie tak zidiociałym, żeby wypowiadać walkę temu zjawisku. Po pierwsze, że byłaby to walka beznadziejna ( żeby nie powiedzieć śmieszna), po drugie kłóciłaby się ona z moją duszą amatora historyka. Pamiętam, bowiem zbyt dobrze czasy, w których cenzurowano nawet pudełka do butów. Jeżeli ta dyskusja wywołana jest autentyczną troską o to by tragiczna historia XX wieku nie powtórzyła się- to w porządku. Jeżeli zaś tylko po to, by namieszać, by wywołać to nasze polskie piekiełko, to się poddaję.
jacekq | 2004-03-26 19:55:56
Nie, Adam, nie sądzę, żeby Twoje obawy były słuszne - zapraszam na nasze spotkanie 04.04.04 - przekonasz się, że jest OK. Gdyby było inaczej, nie odbyłoby się chyba więcej spotkań niż 2 , a i dynamika frekwencji też o czymś mówi - średnio co spotkanie jest 10 osób więcej. Tak więc głowa do góry! A co do wieku - zapewniam Cię. że reprezentujemy spektrum wiekowe (pełnoletnie), Twe przypuszczenie nie musi być prawdziwe... :))
Festung | 2004-03-26 11:03:08
Tak jest, usunięte zdjęcia należy przywrócić, taki jest VOX POPULI! To jest Internet, a nie plenum KD PZPR Wrocław Fabryczna.
Gość: bonczek | 2004-03-26 11:40:42
Szanowni Państwo! Nie ma o co się kłócić - pozostaje mi w imieniu jak sądze wiekszości poprosić szefostwo strony o utworzenie podziału dotyczącego osób z miaste związanych.Będą tam Niemcy, Rosjanie, Polacy i inni któzy zaznaczyli się w historii tego miasta na różne sposoby. To też miasta tego i nasza historia. pozdrawiam
marecki | 2004-03-26 10:36:03
>> panie neo bardzo proszę o przywrucenie zdjętych zdjęc wraz z naszymi komentarzami ani ja ani pan poli nikogo nie obraziliśmy czy mamy potępiać obrońców miasta za to że znależli sie w obozie pokonanych a nie zwyciężców nikt tu nie tworzy mitu ss w ten sposób pokazujemy tylko historiie niema w tym nic obrażliwego pozdrawiam
POLI | 2004-03-26 14:40:28
Dzięki wszystkim za dobre słowo. Panie Adamie w Niedzielę będę miał całą historię Węgrów we Wrocławiu i wyślę Panu na meila. Pozdrawiam
Festung | 2004-03-26 14:58:52
Szanowny POLI, za Węgrów z góry pięknie dziękuję. Tak na marginesie, wiecznie porównuję 2 podobne w istocie do siebie zjawiska: Powstanie Warszawskie i obronę Festung Breslau. Zastanawia mnie stosunkowo mała skuteczność obrońców Twierdzy: w 63 dniach walki, żołnierze Powstania nie mając ciężkiej broni wytłukli 26 tys. Niemców ( no, może nie tak do końca Niemców, Warszawa pacyfikowana była głównie siłami Rosjan z kolaboranckiej brygady RONA pod dowództwem Gruppenführera SS Bronisława Kamińskiego), zaś wrocławscy Niemcy ( też nie do końca, bowiem Wrocław broniony był m.in. przez Rosjan z ROA, tj. armii gen. Andreja Własowa) zabili w ciągu 80 dni ok. 8 tys. Rosjan ( a, tak na prawdę to Wrocław obok Rosjan, zdobywali też kolaboranci niemieccy z ANTIF´y pod wodzą por. Horsta Vitehla). Ciągle o tym myślę. Mały zapał do walki mieli, czy co? Co sądzicie o tym?
Kuba | 2004-03-26 15:15:18
Widzę Panie Adamie że chyba swoją wiedzę w duzym stopniu opierasz na dziełach p.Ryszarda Majewskiego (także mieszkańca naszego miasta). To bardzo wiarygodne źródło lecz w jego książkach jest parę nieścisłości. A walki na terenie centrum Warszawki cieżko porównać z walkami wrocławskimi.
Festung | 2004-03-26 15:34:03
Kłaniam się! Bynajmniej, Majewski w znanych mi jego publikacjach jest po prostu nierzetelny. Polega to na tym, że nie może on ustrzec się subiektywizmu. Nie znaczy to, że prace Majewskiego są do pominięcia, są to jednak prace stricte wojskowe. Mnie jednak, obok detali wojskowych, interesuje życie miasta w ciągu jego bez mała 3 miesięcznej obrony. Za linią frontu trwało przecież życie, rodziły się dzieci, czynne były szpitale, zakłady produkcyjne, pracowała elektrownia, wodociągi, czynna była radiostacja, kina, wydawana do 6 maja była „ Schlesische Tageszeitung”. Były partie miasta, na które nie spadł ani jeden pocisk, tam trwało w miarę normalne życie. Powstanie Warszawskie, nb. przedstawiane przez propagandę niemiecką jako wzór dla obrońców miasta, doczekało się bardzo bogatej literatury, podpartej głęboką analizą historyczną tego zjawiska. W 1976 r. wydane zostało potężne 4 tomowe dzieło pt. „ Ludność cywilna w Powstaniu Warszawskim”. Ukazano bogactwo życia miasta we wszystkich możliwych jego aspektach. Wrocław dzieła takiego nie doczekał się jeszcze. Przyjdzie pewnie długo czekać.
Wojtek. | 2004-03-26 15:34:56
Pamiętajmy, że Wrocław był miastem ufortyfikowanym. Była to jakby wojna pozycyjna.
Kuba | 2004-03-26 15:55:41
Zgodzę się z tym że prace Majewskiego dostępne w ogólnym obiegu są bardzo stronnicze lecz jednak dość rzetelne. Jest to efekt tego ze wydawał je w dosyć specyficznym okresie. Jest jednak spora ilosć jego dzieł w Bibliotece Uniwersyteckiej które nie ukazały się drukiem i są w miarę obiektywne. Zaś co twierdzenia że Wrocław był miastem fortecznym które postawił Wojtek To zdecydowanie się nie zgadzam. Może 50 lat wcześniej.
Festung | 2004-03-26 16:00:44
Tak. To prawda. Obrońcy Wrocławia unikali błędów popełninych w Warszawie, stąd ta walka w, nazywam ad hoc, defensywie. W obronie miasta byli jednak bardzo skuteczni. Na marginesie, stosunek sił był w obu przypadkach podobny, czyli tak mniej więcej po 50 tys. chłopa z jednej i drugiej strony.
POLI | 2004-03-26 16:17:19
Ważnym czynnikiem jest także fakt walki na "swoim terenie".
ToMeK | 2004-07-26 23:38:23
To nie jest Grabiszyńska tylko Nabycińska widok w kierunku pl. Czerwonego - obecnie pl. Solidarności.
sebik | 2005-11-20 21:01:31
Parę lat temu (bodajże z siedem) podrużowałem autostopem po Transylwanii. Pewnego dnia bardzo miła Węgierska rodzina zaprosiła mnie i moją dziewczynę na rozbicie namiotu w ich ogrodzie (po kolacji zaprosili nas do spania w domu!). Starszy Pan, właściciel domu, gdy powiedzieliśmy, że jesteśmy z Wrocławia, powiedział, że walczył w naszym mieście. Ciekawsze jest to, że w Radzieckiej niewoli jako toważyszy niedoli miał oczywiście Polaków z AK. Na Syberii był do 1953R.
teresa, teresa kozlowski | 2005-11-21 00:20:36
O "zlych" rodakach nie slyszales ? W kazdej narodowosci tacy sa i to najprawdopodobniej w identycznej proporcji do "dobrych".