MENU
Przed dawnym Dworcem Marchijskim w bruku są szyny od bramy.

Dodał: Quol° - Data: 2004-01-29 21:30:20 - Odsłon: 8886
Rok 1996


Dworzec Marchijski wybudowany został przez Towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (niem. Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn). Otwarcie nastąpiło 18 października 1844. Projektantem dworca był architekt Julius Manger. Rozpoczynająca się na dworcu kolej łączyła Dolny Śląsk (Wrocław, Legnicę, Węgliniec, Lubsko i Gubin) z Berlinem] (Marchia Brandenburska), a od 1 września 1847 dodatkowym 28-kilometrowym łącznikiem także ze Zgorzelcem. Ostatni pociąg pasażerski odjechał z Marchijskiego zimą 1909 roku. Później dworzec przejął funkcję stacji towarowej. Zmieniono też nazwę na Dworzec Zachodni. Wschodnie skrzydło dworca wyburzono, aby ułatwić dojazd do rozległych placów ładunkowych nową szeroką drogą brukową.

Dawna numeracja posesji dworca - 19.

  • /foto/29/29081m.jpg
    1844
  • /foto/5078/5078727m.jpg
    1844
  • /foto/6114/6114104m.jpg
    1850
  • /foto/9146/9146789m.jpg
    1864
  • /foto/369/369237m.jpg
    1866
  • /foto/7399/7399821m.jpg
    1866
  • /foto/265/265514m.jpg
    1869 - 1870
  • /foto/6658/6658723m.jpg
    1870
  • /foto/6659/6659499m.jpg
    1870
  • /foto/217/217562m.jpg
    1875
  • /foto/438/438659m.jpg
    1877
  • /foto/1/001863m.jpg
    1880 - 1900
  • /foto/8216/8216722m.jpg
    1885
  • /foto/5677/5677184m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/337/337294m.jpg
    1898 - 1899
  • /foto/5609/5609520m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/3458/3458396m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/10/10172m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/7724/7724388m.jpg
    1904
  • /foto/438/438657m.jpg
    1907
  • /foto/0/000045m.jpg
    1908
  • /foto/1/001862m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/6659/6659514m.jpg
    1923
  • /foto/220/220023m.jpg
    1938
  • /foto/220/220028m.jpg
    1938
  • /foto/10780/10780791m.jpg
    1944
  • /foto/9641/9641407m.jpg
    1945 - 1947
  • /foto/5508/5508859m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/377/377297m.jpg
    1954
  • /foto/58/58797m.jpg
    1963
  • /foto/4231/4231542m.jpg
    1978
  • /foto/10772/10772062m.jpg
    1980
  • /foto/10772/10772066m.jpg
    1980
  • /foto/3/003391m.jpg
    2004
  • /foto/3/003392m.jpg
    2004
  • /foto/3/003393m.jpg
    2004
  • /foto/6/006783m.jpg
    2004
  • /foto/36/36370m.jpg
    2005
  • /foto/123/123260m.jpg
    2006
  • /foto/123/123261m.jpg
    2006
  • /foto/123/123262m.jpg
    2006
  • /foto/270/270300m.jpg
    2009
  • /foto/332/332599m.jpg
    2010
  • /foto/332/332600m.jpg
    2010
  • /foto/365/365646m.jpg
    2011
  • /foto/431/431262m.jpg
    2012
  • /foto/431/431263m.jpg
    2012
  • /foto/431/431265m.jpg
    2012
  • /foto/432/432211m.jpg
    2012
  • /foto/4006/4006067m.jpg
    2013
  • /foto/4006/4006106m.jpg
    2013
  • /foto/4635/4635969m.jpg
    2014
  • /foto/4636/4636083m.jpg
    2014
  • /foto/4636/4636107m.jpg
    2014
  • /foto/5622/5622800m.jpg
    2015
  • /foto/9204/9204354m.jpg
    2017
  • /foto/8218/8218657m.jpg
    2019
  • /foto/8458/8458606m.jpg
    2020
  • /foto/8852/8852718m.jpg
    2020
  • /foto/8943/8943879m.jpg
    2020
  • /foto/9720/9720370m.jpg
    2022
  • /foto/9827/9827760m.jpg
    2022
  • /foto/10259/10259026m.jpg
    2023
  • /foto/10733/10733718m.jpg
    2023
  • /foto/10865/10865881m.jpg
    2023

Quol°

Poprzednie: Fontanna Szermierza Strona Główna Następne: pl. Kościelny


Gość: GREG | 2004-09-18 13:50:31
Barama po ktorej ostaly sie szyny, byla brama w ogrodzeniu dworca czy brama wejsciowa w tym wielkim portalu??
tomcio22 | 2013-02-24 14:46:08
czy to na pewno od bramy?dlaczego jej nie widać na zdjęciach przed dworcem? popatrzcie na układ torów przed dworcem,wiem że te szyny są za blisko siebie,ale może raz dojeżdżał lewą ,a raz prawą stroną,tylko czemu by zostało po jednej szynie????
wilk.wroclaw | 2013-02-24 14:59:18
tu widać miejsce, w którym wisiała brama - sam rozmiar uświadamia jak musiała być ciężka, i stąd tak masywne prowadnice miała sunąc po ziemi (IMHO)
wilk.wroclaw | 2013-02-24 14:59:38
i link, przepraszam
tomcio22 | 2013-02-26 15:13:34
przepraszam jeszcze raz ,ale patrząc na zdjęcia nie bardzo rozumiem w jakim celu służyła ta brama,o ile była ona za ogrodzeniem?
wilk.wroclaw | 2013-02-26 15:43:10
ogrodzenie zamykało np ogólnodostępny teren dworca, a za bramą było już miejsce "tylko dla personelu" . Ja wokół domu też mam płot, ale sąsiedzi wchodzą bez problemu do mnie na posesje, na posesji mam drugi płot z bramą, za którą biega pies, tam już nie wchodzą wszyscy.
tomcio22 | 2013-02-27 20:11:37
może jestem upierdliwy,ale coś mi tu nie gra,spróbuję dowiedzieć się coś więcej o tej nieszczęsnej bramie i dworcu,przez nią nie mogę spać ;) :)
Wincenty Miros | 2013-02-27 20:52:47
Tu kolego była druga brama na szynach
tomcio22 | 2013-02-28 14:44:59
, a powiedz mi kolego,czy te bramy nie były zamontowane już po wojnie ,gdy wywożono cegłę do stolicy w celu ochrony przed złodziejstwem.Niemcy wyburzyli tę południową część dworca w latach 30tych i ten odcinek drogi jest już po przebudowie,więc po co te bramy ,jak dworzec nie istniał ,gdyby te drogi były z czasów jego świetności pozostały by także widoczne odcinki torów kolejowych
wilk.wroclaw | 2013-02-28 14:54:30
kto by po wojnie z choćby taką precyzją kostkę brukową docinał?
tomcio22 | 2013-02-28 14:57:49
tutaj muszę się z Tobą zgodzić:)
wilk.wroclaw | 2013-02-28 15:05:54
nasi czy ruscy zostawili by po prostu rozpierdzieloną dziurę wokoło a w szczycie technicznej ewolucji zalali by asfaltem :-) a najprościej było by im postawić jakiegoś ciecia do pilnowania zamiast bawić się w budowę bramy :)
perutek | 2016-07-04 14:54:36
To nie są szyny po bramie. Nie widać takowej na żadnym ze zdjęć. Widać natomiast, że przed dworcem była obrotnica kolejowa , . Widać ją, również na planach (dolny rysunek) jak i .
wito | 2016-07-04 16:01:28
Tomen | 2016-07-04 19:41:30
Niestety mylisz się. Kiedy zlikwidowano stację i częściowo dworzec, zrobiono to samo z obrotnicą w miejscu której została umiejscowiona brama przez którą poprowadzono ulicę do nowo magazynów. To są jednak prowadnice bramowe.
perutek | 2016-07-06 21:45:06
Przeglądając i analizując dostępne zdjęcia i plany bramy te są wielką tajemnicą. Nie widać tej bramy tu natomiast tu można dwie małe ciemne kreski po każdej stronie wjazdu zakwalifikować jako skrzydła bramowe z tym, ze nie wygląda to ani na masywne skrzydła ani na jakąś wielką bramę. Podobnie z drugimi prowadnicami przy ul. Robotniczej 1 - brama powinna znajdować się za słoniem czyli albo jest niewielka albo jej tam nie ma. Tutaj też nie widać wielkiej bramy - powinna być gdzieś na wysokości widocznych masztów. Wito wskazał projekt bramy , jako dowód na istnienie tych bram, jednakże datowanie tego dokumentu nie jest prawidłowe bo zgodnie ze stemplem archiwizacyjnym dokument ten jest z 1912 roku tak samo jak i duża część planów dotyczących infrastruktury dworca marchijskiego znajdująca się na stronie. A wtedy dworzec ten istniał jeszcze w całości tak więc projekt ten na pewno nie dotyczy bramy w tym miejscu.
wito | 2016-07-07 17:10:47
Czy była, czy nie była i od kiedy do kiedy, nie wiadomo. Na pewno miała być albo była bardzo ciężka, skoro zamontowano dla niej mocne szyny. Poczekajmy na nieodkryte jeszcze zdjęcia.
Tomen | 2016-07-07 17:48:50
Po przeanalizowaniu faktów i argumentów dochodzę do dwóch wniosków. Po pierwsze omawiana brama mogła nie powstać z jakiś względów (za ciężka, niepraktyczna, zmiana koncepcji zagospodarowania, ....) lub też funkcjonowała tylko przez krótki okres po czym została zdemontowana z tych samych powodów o których wspomniałem wyżej. W tej chwili pozostaje nam czekać na zdjęcia, artykuły potwierdzające lub odrzucające powyższe przypuszczenia.
maras | 2016-07-07 17:57:29
Rozsądna konkluzja :)
Tomen | 2016-07-07 18:34:00
Nie, nie mam żadnej kontuzji:) A tak serio, to przypuszczam, że kiedy powstały magazyny przepływ towarów mógł być na tyle duży i ciągły, że nie opłacało się stawiać bramy i powstała zwykła ślepa ulica.
eldam | 2019-05-29 12:44:31
Brama była. Została zbudowana już po częściowej rozbiórce dworca i likwidacji obrotnicy. Teren został wtedy ogrodzony i zbudowane bramy (także tej na ulicy robotniczej). Obrotnica, o owym czasie już nieistniejąca, była usytuowana około 20m. na wschód od bramy, wystarczy porównać dzisiejszy widok satelitarny na którym widać ślady bram ze wspomnianym planem i zdjęciem na którym widać ogrodzony teren. Ps. Tak te dwie ciemne kreski to właśnie skrzydła bramy, a prowadnice w jezdni były potrzebne nie z powodu szczególnie masywnej konstrukcji, ale ze względu na długość skrzydeł, trwałość zawiasów i wygodę obsługujących - pchanie bramy toczącej się na kółku jest znacznie wygodniejsze i wymaga mniej wysiłku. Potwierdzi to każdy, kto miał "przyjemność" szarpać się z opadającą na zawiasach bramą, jakie powszechnie stosowano w czasach PRL-u.