MENU
Ten niegdyś bardzo ważny obiekt na kolejowej mapie Polski, w którym pracowało setki mieszkańców Żagania i okolic powinien mieć zdjęcie na tym portalu.

Dodał: wasiukibic° - Data: 2016-04-24 12:24:49 - Odsłon: 972
16 kwietnia 2016

Data: 2008:03:24 17:44:37   ISO: 64   Ogniskowa: 6.1 mm   Aparat: EASTMAN KODAK COMPANY KODAK EASYSHARE C1013 DIGITAL CAMERA   Przysłona: f/2.7   Ekspozycja: 2500/1000000 s  


24-stanowiskowa lokomotywownia została zbudowana w latach 1985-1987 i oddano ją do użytku w 1988 roku. Stanowiska w hali były już przygotowane dla trakcji spalinowej. Zbudowano równocześnie stację paliw wyposażoną w cztery dystrybutory. Przeprowadzona modernizacja pozwoliła skoncentrować w Żaganiu znaczną liczbę pasażerskich lokomotyw spalinowych, głównie od 1987 lokomotywy serii SU46 do obsługi pociągów międzynarodowych. Obsługę parowozów Pt47 zakończono z dniem 27 sierpnia 1988 r., jednak niedobór maszyn powodował konieczność utrzymania jeszcze do 31 maja 1991 roku parowozów serii Ol49 (linia do Tuplic i Lubska). Około 1993 roku nadeszły paradoksalnie (cięcia sieci) złote czasy dla żagańskiej szopy z uwagi na wprowadzenie pociągów pospiesznych - z Lipska do Warszawy, Żary - Wrocław, Żagań - Szczecin, Żagań - Zielona Góra i Poznań - Żagań. Regres zaczął się w 1997 r. z chwilą likwidacji zakładu taboru w Żaganiu i podporządkowaniu go zakładowi w Czerwieńsku. Od grudnia 1998 r. rozpoczęła się relokacja maszyn SU46 do innych zakładów. PKP Cargo opuściło obiekt 1 stycznia 2010 roku. W ostatnim czasie żagańska lokomotywownia funkcjonowała już tylko jako Sekcja nadrzędnego Zakładu Taboru w Czerwieńsku. Po przeniesieniu całego taboru do Węglińca stała nieużytkowana i stopniowo rozgrabiana. W 2016 r. (do listopada) została wyburzona. (moose)

  • /foto/9266/9266166m.jpg
    1992

wasiukibic°

Poprzednie: Kościół św. Jadwigi Strona Główna Następne: Kamienica nr 50


maras - Administrator | 2016-04-24 12:29:30
Wskoczyło za duże, zmniejszyłem.
moose (administrator) | 2017-05-16 20:15:47
Duża stacja, słabo udokumentowana u nas. Miejcie na uwadze w czasie wypraw.
moose (administrator) | 2017-06-15 12:05:09
Lokomotywownia została wyburzona w 2016 r.
moose (administrator) | 2020-06-28 22:23:54
W najnowszym Świecie Kolei pierwsza część historii lokomotywowni Żagań.