MENU
Dworzec Marchijski.

Dodał: Yahoo° - Data: 2003-10-03 01:35:02 - Odsłon: 10663
Lata 1880-1900


Dworzec Marchijski wybudowany został przez Towarzystwo Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej (niem. Niederschlesisch-Märkische Eisenbahn). Otwarcie nastąpiło 18 października 1844. Projektantem dworca był architekt Julius Manger. Rozpoczynająca się na dworcu kolej łączyła Dolny Śląsk (Wrocław, Legnicę, Węgliniec, Lubsko i Gubin) z Berlinem] (Marchia Brandenburska), a od 1 września 1847 dodatkowym 28-kilometrowym łącznikiem także ze Zgorzelcem.

Dawna numeracja posesji dworca - 19.

  • /foto/29/29081m.jpg
    1844
  • /foto/5078/5078727m.jpg
    1844
  • /foto/6114/6114104m.jpg
    1850
  • /foto/189/189541m.jpg
    1866
  • /foto/7399/7399821m.jpg
    1866
  • /foto/369/369237m.jpg
    1866 - 1867
  • /foto/3628/3628821m.jpg
    1868
  • /foto/265/265514m.jpg
    1869 - 1870
  • /foto/6658/6658723m.jpg
    1870
  • /foto/6659/6659499m.jpg
    1870
  • /foto/438/438659m.jpg
    1877
  • /foto/8216/8216722m.jpg
    1885
  • /foto/5677/5677184m.jpg
    1895 - 1899
  • /foto/337/337294m.jpg
    1898 - 1899
  • /foto/5609/5609520m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/8215/8215643m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/3458/3458396m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/3892/3892876m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/398/398617m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/10/10172m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/7724/7724388m.jpg
    1904
  • /foto/429/429794m.jpg
    1905
  • /foto/438/438657m.jpg
    1907
  • /foto/0/000045m.jpg
    1908
  • /foto/1/001862m.jpg
    1920 - 1935
  • /foto/6659/6659514m.jpg
    1923
  • /foto/220/220023m.jpg
    1938
  • /foto/220/220028m.jpg
    1938
  • /foto/5508/5508859m.jpg
    1948 - 1950
  • /foto/377/377297m.jpg
    1954
  • /foto/58/58797m.jpg
    1963
  • /foto/4231/4231542m.jpg
    1978
  • /foto/4/004066m.jpg
    1996
  • /foto/3/003391m.jpg
    2004
  • /foto/3/003392m.jpg
    2004
  • /foto/3/003393m.jpg
    2004
  • /foto/6/006783m.jpg
    2004
  • /foto/36/36370m.jpg
    2005
  • /foto/123/123260m.jpg
    2006
  • /foto/123/123261m.jpg
    2006
  • /foto/123/123262m.jpg
    2006
  • /foto/270/270300m.jpg
    2009
  • /foto/332/332599m.jpg
    2010
  • /foto/332/332600m.jpg
    2010
  • /foto/365/365646m.jpg
    2011
  • /foto/431/431262m.jpg
    2012
  • /foto/431/431263m.jpg
    2012
  • /foto/431/431265m.jpg
    2012
  • /foto/432/432211m.jpg
    2012
  • /foto/4006/4006067m.jpg
    2013
  • /foto/4006/4006106m.jpg
    2013
  • /foto/4635/4635969m.jpg
    2014
  • /foto/4636/4636083m.jpg
    2014
  • /foto/4636/4636107m.jpg
    2014
  • /foto/5622/5622800m.jpg
    2015
  • /foto/8218/8218657m.jpg
    2019

Aukcje internetowe

Poprzednie: Dworzec Marchijski (dworzec Dolnośląsko-Marchijski) Strona Główna Następne: Kamienica nr 4


Gość: TadReq | 2003-10-03 22:17:00
Gdzie to było?
Gość: Neo[EZN] | 2003-10-03 23:08:05
między Robotniczą a Braniborską.
Gość: irex | 2003-12-03 09:05:16
jeszcze w części jest!
jacekq | 2004-02-17 16:43:45
na poprzednim zdjęciu jest jakby szerszy, czyli dworzec ten znikał sobie powoli...
Quol | 2004-02-17 17:33:34
Raczej po prostu drzewko zasłoniło resztę budynku.
Gość: Szwagier | 2004-03-22 19:03:22
Na tablicy są wymienione miasta do których odjeżdzały pociągi z tego dworca: Legnica, Zgorzelec, Berlin. Po wojnie do Legnicy i Zgorzelca można było jeździć z Dworca Świebodzkiego. Wiem, bo sam jeździłem. Stare dobre czasy.
edwan | 2005-03-12 18:34:14
Znalazłem to samo zdjęcie datowane na rok 1880
Yahoo | 2005-03-12 19:47:54
Dzięki, już zmieniłem przedział czasowy
Patryk | 2005-12-03 13:49:28
Czy zauważył ktoś nietypowość tej monumentalnej bramy głównej? Na zdjęciu widać coś jakby obrotnicę kolejową przed dworcem, czyli parowozy obracano, dając piękne przedstawienie gapiom - parowóz zajeżdżał ze składem na dworzec, odczepiano go, "wyjeżdżał" z dworca "do miasta", obracano go, kierowano na drugi tor zapewne zwrotnicą w ciągu bramy, objeżdżał skład i przczepiano go na drugim końcu składu, który był gotów do jazdy w drugą stronę, ale to musiało być piękne!!!
eemilka | 2011-03-04 20:13:14
Szkoda że został z niego tylko jedna wieżyczka! a czy są jakieś pozostałości torów??
Patryk | 2011-07-02 21:06:12
Przy samym budynku niestety wszystkie tory dawno zniknęły - idąc głębiej w stronę dawnych magazynów kolejowych, można zauważyć że chodnik dzisiejszej ulicy przebiegającej środkiem osi dworca pokrywa się przebiegiem z ostatnim, istniejącym tam (przy budynku Dworca Marchijskiego) jeszcze po wojnie torem, który obecnie urywa się na wysokości Domaru.
Virzzz - Administrator | 2012-10-28 16:10:58
Obrotnica widoczna
Wrocław z wyboru | 2006-12-29 10:36:08
W tym rejonie przez pewien czas istniały 3 dworce kolejowe. Po prawej stronie zdjęcia widać zabudowania Miejskiego Dworca Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte - Oder - Ufer Eisenbahn Stadtbahnhof ), później połączonego z Marchijskim. Dworzec Miejski powstał po przedłużeniu linii ROUE z Dworca Nadodrze. Po Dworcu Miejskim obecnie nie ma sladow, nie odnalazlem tez zadnej dokumentacji fotograficznej tego dworca. Widac go tylko na starych mapach. Bede wdzieczny za wszelkie informacje o tym dworcu.
Patryk | 2011-07-08 22:41:26
Dość obszerny artykuł na temat dworców był w Świecie Kolei 10/2006. Jest tam między innymi plan dworca, oraz szkic projektu elewacji Dworca Miejskiego i małej parowozowni należącej do kompleksu tego dworca. Z tego co tam napisano, dworzec zamknięto w 1884 roku, ale sam budynek jest jeszcze na planach z początku lat trzydziestych.
tadpole | 2012-10-28 17:11:55
Dworce zamykano, jak widac, jeszcze w XIX w.
wito-Administrator | 2013-01-26 00:58:47
2003-10-03 łeb urywa :)