MENU
Dawny dworzec, obecnie mieszkania prywatne. Prawdopodobnie z tej strony było dojście z miasta. Tory prawdopodobnie były po przeciwnej stronie budynku. Mieszkańcy którzy tu mieszkają od lat 70-tych XX wieku nie pamiętają żeby były tu tory. Chociaż ślad nasypu prowadzący do Niemczy i skręcający na północ jest widoczny. Ciekawe że ten obiekt tak długo uchował się bez zdjęcia, mimo że jest większy od tego znanego w Niemczy.

Dodał: Krzysztof Bach° - Data: 2016-03-24 20:47:11 - Odsłon: 1940
24 marca 2016


Dnia 15 X 1884 r. ekipy układające tory od strony Niemczy dotarły do Łagiewnik, gdzie dokonano połączenia obu odcinków międzypowiatowej kolei ze Strzelina do Niemczy. 25-km linia łączyła dwa miasta powiatowe - takie było założenie w nowym państwie niemieckim. Poprowadzenie tej linii drogą dość okrężną, przez Łagiewniki, wynikało zarówno z topografii terenu, jak i z racji gospodarczych (cukrownia Łagiewniki i Kondratowice). Prawdopodobnie linię tą zamierzano przedłużyć przez Gilów do Dzierżoniowa, o czym może świadczyć usytuowanie pierwszego, ślepego dworca kolejowego w Niemczy. Znajdował się on na północ od miasta w dolince Piekielnego Potoku, tuż za miejscem, gdzie tory gwałtownie skręcały (o 90°) na zachód. Dopiero po 10 latach, 15 XI 1894 r. przedłużono kolej przez Przerzeczyn Zdrój do Piławy Górnej (10 km), gdzie łączyła się ona z Trasą Podsudecką i wówczas zbudowano nowy dworzec. (Krzysztof Bach i moose /2016).

  • /foto/10199/10199293m.jpg
    1901
  • /foto/5981/5981772m.jpg
    2015
  • /foto/5981/5981647m.jpg
    2016
  • /foto/5982/5982595m.jpg
    2016
  • /foto/5982/5982885m.jpg
    2016
  • /foto/5982/5982886m.jpg
    2016
  • /foto/5982/5982889m.jpg
    2016
  • /foto/5982/5982891m.jpg
    2016
  • /foto/5982/5982895m.jpg
    2016
  • /foto/5982/5982897m.jpg
    2016
  • /foto/5982/5982909m.jpg
    2016

Krzysztof Bach°

Poprzednie: Panoramy i widoki Złotego Stoku Strona Główna Następne: Mapy i plany (Niemcza)


Przemek (NR) | 2016-03-24 21:02:07
...ciekawostka
Przemek (NR) | 2016-03-24 21:08:39
... te budynki wokół tego dworca (widać je na Street View) faktycznie wyglądają na kolejowe
Krzysztof Bach | 2016-03-24 21:11:28
Na mapie zaznaczyłem jako znacznik;
moose | 2016-03-24 21:21:46
Ha - bo to dworzec z 1884 r. - przez 10 lat był to dworzec końcowy dla linii ze Strzelina przez Łagiewniki do Niemczy (1881-1884). W 1889 roku uzyskano stosowne fundusze na wyprowadzenie torów z Niemczy. Sama budowa rozpoczęła się dopiero w 1894 roku, gdy pracami zajęły się Pruskie Koleje zdeterminowane do utworzenia w jak najkrótszym czasie łącznika z Trasą Podsudecką. Nie wyprowadzono jednak torów w kierunku Ząbkowic Śląskich ani Dzierżoniowa (przez Gilów) – na co mogłoby wskazywać pierwotne umiejscowienie niemczańskiego dworca i przedstawiane plany, lecz w kierunku Przerzeczyna-Zdroju. Linię następnie przedłużono bez zwłoki do Piławy Górnej, gdzie w dniu 15 listopada 1894 r. nastąpiło połączenie z Trasą Podsudecką wraz z utworzeniem kolejnego węzła kolejowego.
Krzysztof Bach | 2016-03-24 21:39:27
Dzięki dobrej duszy za uzupełnienie opisu obiektu itp :-)
moose | 2016-03-24 21:47:14
+
McAron | 2023-01-13 08:18:35
Pojawiło się zdjęcie z torami -
Krzysztof Bach | 2023-01-14 15:34:31 | edytowany: 2023-01-14 15:39:35
Prawdopodobnie to nie są tory na pierwszym planie, tylko przedłużenie dawnej ul. Lipowej która tu dochodzi do dzisiejszej Batalionów Chłopskich. Co widać na mapie Chyba że odręczny napis na zdjęciu mówi inaczej?