MENU
Kładka burzowa nad tamą.

Dodał: FM° - Data: 2016-03-20 18:39:00 - Odsłon: 340
18 marca 2016

Data: 2016:03:18 17:01:47   ISO: 100   Ogniskowa: 4.3 mm   Aparat: NIKON COOLPIX P510   Przysłona: f/3   Ekspozycja: 10/2000 s  


Brama przeciwpowodziowa to śluza wodna – wrota przeciwpowodziowe – zlokalizowana we Wrocławiu na rzece Odra. Jej zadaniem jest zabezpieczenie kanału Miejskiego przed wodami wezbraniowymi i powodziowymi. Śluza została wybudowana w ramach inwestycji z zakresu hydrotechniki prowadzonej we Wrocławiu, w ramach przebudowy drogi wodnej na rzece Odra prowadzącej do i przez miasto, ale z pominięciem centrum miasta i Śródmiejskiego Węzła Wodnego. Inwestycja ta była przeprowadzona w latach 1892-1897 i polegała na budowie nowego szlaku żeglugowego, głównie pod kątem możliwości przewozu drogą wodną materiałów masowych, szczególności węgla z Górnego Śląska. W ramach nowego systemu wodnego wybudowano między innymi w początkowym biegu Kanału Miejskiego, śluzę odcinającą wody wezbraniowe, i kierującą przepływ tych wód do Starej Odry. Odpowiednie wrota przeciwpowodziowe wybudowano również w głowie dolnej Śluzy Miejskiej, na końcu kanału Miejskiego. W ten sposób zabezpieczono kanał zarówno na początku jego biegu jak i u jego ujścia, tak aby mógł stanowić bezpieczne miejsce cumowania jednostek pływających także podczas wysokich stanów wody oraz w okresie zimowym. Zamknięcie śluzy stanowi zasuwa. Przyczółki śluzy stanowią również podstawę dla mostu Burzowego, stanowiący konstrukcję nośną dla zasuwy. Jest ona zawieszona jest na dwóch wózkach, których koła poruszają się po szynach ułożonych na moście. Brama chowa się we wnęce przyczółku. Krótkie szyny poprzeczne umożliwiają za pomocą dodatkowego napędu, wesprzeć bramę w jednym lub drugim kierunku w zależności od kierunku naporu wody, źródło: - FM

  • /foto/103/103463m.jpg
    1895 - 1898
  • /foto/389/389389m.jpg
    1902
  • /foto/5182/5182496m.jpg
    1959 - 1964
  • /foto/251/251991m.jpg
    1970 - 1972
  • /foto/273/273551m.jpg
    1972
  • /foto/273/273552m.jpg
    1972
  • /foto/36/36421m.jpg
    2003
  • /foto/16/16926m.jpg
    2004
  • /foto/36/36430m.jpg
    2005
  • /foto/38/38229m.jpg
    2005
  • /foto/38/38230m.jpg
    2005
  • /foto/51/51605m.jpg
    2005
  • /foto/51/51608m.jpg
    2005
  • /foto/96/96825m.jpg
    2006
  • /foto/96/96826m.jpg
    2006
  • /foto/96/96828m.jpg
    2006
  • /foto/96/96829m.jpg
    2006
  • /foto/96/96831m.jpg
    2006
  • /foto/89/89676m.jpg
    2006
  • /foto/164/164125m.jpg
    2007
  • /foto/211/211060m.jpg
    2008
  • /foto/5182/5182518m.jpg
    2014
  • /foto/5827/5827941m.jpg
    2015
  • /foto/5827/5827949m.jpg
    2015
  • /foto/5972/5972720m.jpg
    2016
  • /foto/5972/5972724m.jpg
    2016
  • /foto/5972/5972729m.jpg
    2016
  • /foto/5972/5972733m.jpg
    2016
  • /foto/5972/5972825m.jpg
    2016
  • /foto/6091/6091370m.jpg
    2016
  • /foto/6169/6169919m.jpg
    2016
  • /foto/6937/6937047m.jpg
    2017

FM°

Poprzednie: Brama przeciwpowodziowa Strona Główna Następne: Pociąg specjalny MARZANNA