MENU
ZNACZNIKI
Plan kolejki wąskotorowej łączącej cegielnię w Stradowie koło Zachowic z przystankiem kolejowym w Rogowie Sobóckim. Za podkład posłużył Meßtischblatt z 1913 roku, na którym przebieg kolejki pokolorowałem na czerwono. Na planie z roku 1937 kolejka już nie istniała.

Dodał: Petroniusz° - Data: 2016-01-10 22:40:45 - Odsłon: 2094
Rok 1913

Kolejka wąskotorowa Rogów Sobócki - Stradów: długość linii 7 km, rozstaw szyn 760 mm. Linia ta zaczynała się przy stacji normalnotorowej w Rogowie Sobóckim i biegła wzdłuż polnej drogi na północ. Przecinała szosę Świdnica Wrocław a następnie teren obecnego lotniska w Mirosławicach. W dalszym biegu przecinała drogę Mirosławice - Czerńczyce a potem drogę Czerńczyce - Zachowice, by zakończyć swój bieg przy cegielni w Stradowie. Dokładny przebieg linii oznaczony jest na planie z 1913 roku. Na późniejszym planie (1937) już jej nie ma.
/Petroniusz/

  • /foto/4463/4463342m.jpg
    2014

Petroniusz°

Poprzednie: Dom nr 20 Strona Główna Następne: Przełęcz Sucha (1002 m n.p.m.)


Petroniusz | 2016-01-10 23:01:54
Niektórzy łączą kolejkę między Rogowem Sobóckim a Stradowem z odnogą do Wojnarowic , traktując je jako jedną rozgałęziającą się linię. Jednak z tego powodu, że obie kolejki funkcjonowały w odległych od siebie okresach (tak wynika z planów) nie potraktowałem ich jako jednej linii i założyłem dla nich oddzielne obiekty.
Krzysztof Bach | 2016-01-11 23:23:09
Podejrzewam że w czasie II WŚ była to jedna linia (po tej stronie lotniska) którą zaadoptowało wojsko do swoich celów. Co opisałem pod zdjęciem; . Następnie łuk lini kolejowej do Wojnarowic odchodzący z Rogowa jest przeciwny niż jak było po wojnie co widać na śladzie brakującego bruku: . Dalej ta mapka wyjaśnia jak na lotnisko mogła przebiegać normalno torowa linia z Michałowic do cukrowni (dałem znacznik) a dalej (już tylko w przypuszczeniach) na lotnisko po czym został nasyp, trochę widoczny na zdjęciu;
Petroniusz | 2016-01-12 00:20:47
Moja propozycja przebiegu bocznicy kolejowej do lotniska w Mirosławicach: . Za takim przebiegiem przemawiają ślady widoczne na widoku satelitarnym, plus ślady z włączoną funkcją wyświetlania rzeźby terenu oraz Twoje zdjęcia, Krzysztofie.
Krzysztof Bach | 2016-01-12 11:15:50
Tak prawdopodobnie było. Uzupełnia się z opisem mieszkańca Rogowa że linia biegła wzdłuż przystanku w pewnym oddaleniu od normalnych torów gdzie oddzielała je brukowana droga na której został ślad że odnoga wąskotorówki podchodziła pod krótką rampę umożliwiającą załadunek lub rozładunek z normalnych torów.
moose | 2023-05-08 10:40:36
W publikacji pt: "Staats-Eisenbahnverwaltung. Geschaftliche Nachrichten fur den Bereich der Vereinigten Preussischen und Hessischen Staatseisenbahnen" z 1908 roku, będącej zestawieniem statystycznym i spisem linii kolejowych zarządzanych przez koleje prusko-heskie (KPEV) na stronie 207 wśród spisu linii tramwajowych i małych kolejek (Kleinbahnen) na terenie wrocławskiej dyrekcji kolei jest w pozycji "tramwaje" wymieniona linia z Rogowa do Stradowa o długości 6,30 km. Co to może oznaczać skoro z licznych linii folwarcznych w zagłębiu cukrowniczym na południe od Wrocławia tylko ta została wykazana w tym zestawieniu? Ano to że być może w tym czasie prowadziła przewozy pasażerskie. Wymagałoby to głębszych badań archiwalnych, ale temat intrygujący.
Krzysztof Bach | 2023-05-10 22:04:26 | edytowany: 2023-05-10 22:06:18
Na pewno tak było ruch pasażerski mógł być. Ale patrząc na tą mapkę to linia łączy w linii prostej cegielnię ze stacją w Rogowie Sobóckim. A z Rogowa i na Wrocław czy Świdnicę można było. jechać. Ja z dzieciństwa pamiętam jak początkiem lat 60-tych podróżowałem wąskotorówką na Żuławach. Na linii Cedry Wielkie do Gdańska, gdzie się wysiadało blisko centrum miasta i robiło wszelkie zakupy. Teraz na naszym portalu ani śladu po linii i stacjach a ruch towarowy też się odbywał.
Piotr Ostrowski | 2024-01-04 20:09:48
Na tej mapie widnieje również nieistniejąca już linia wraz z rozjazdami łącząca Cukrownię w Mirosławiczkach z linią kolejową Sobótka - Wrocław
Krzysztof Bach | 2024-01-05 01:15:49 | edytowany: 2024-01-05 01:19:20
Tak, też to zauważyłem parę lat wcześniej. Wyprawę dopiero wymusiła mnie jak była w styczniu 2021, przebudowywana linia kolejowa w tym miejscu co na tej mapie jest zaznaczona bocznica. Na północ od Michałowic. Żadnych śladów po zwrotnicach czy semaforach czy innych elementach kolejowych nie znalazłem. Może dlatego że trzeba było parę dni wcześniej, nasyp kolejowy wstępnie był już uformowany. Może śladem po torach jest jeszcze mostek nad strumieniem jakieś 400 metrów na północ od tego miejsca gdzie była bocznica. Ale tego nie miałem już jak sprawdzić. Spotkałem ludzi z wykrywaczami w pobliżu tego miejsca i wypytałem się czy coś znaleźli z infrastruktury kolejowej. Nie, tylko łuski po pociskach z II WŚ. Ukształtowanie zabudowy tam gdzie się kończyła bocznica w cukrowni świadczy że tam mogła być linia.
Piotr Ostrowski | 2024-01-05 23:29:50
może tory zostały rozebrane wraz z zamknięciem cukrowni w 1916 r.