MENU
Pociąg specjalny Dolnośląskie Zakamarki II na trasie do Tłumaczowa na wysokości Ścinawki Górnej. W oddali widoczny Dwór Kapitanowo i kościół św. Marii Magdaleny. Zdjęcie dzięki uprzejmości Marka W. Marzipana .

Dodał: moose° - Data: 2015-12-13 09:03:01 - Odsłon: 1887
17 października 2015

Data: 2015:10:17 17:31:29   ISO: 400   Ogniskowa: 4.3 mm   Aparat: SONY DSC-HX60   Przysłona: f/3.5   Ekspozycja: 1/200 s  

Linia jednotorowa, lokalna, powstała z założeniem poprawy ekspedycji węgla z noworudzkich kopalni, zaopatrujących zakłady włókiennicze po obydwu stronach granicy. Trasa otwarta 5.04.1889 r. na odcinku z Otovic do Ścinawki (10,713 km) Linia administrowana była najpierw przez koleje austriackie, po I wojnie przez koleje czecho-słowackie, a po 1938 roku przez koleje Rzeszy. Po 1938 r. linią tą kursowały pociągi z Kłodzka do Trutnova. Ruchu pociągów pasażerskich nie przywrócono po 1945 r., a co więcej, w związku z zakusami armii czechosłowackiej na zajęcie Ścinawki Średniej i groźbami wjazdu pociągu pancernego na Ziemię Kłodzką Wojsko Polskie rozebrało w marcu 1946 roku odcinek torów przy samej granicy. Wkrótce brak uzupełniono i do początku lat 50. trasę wykorzystywano dla tranzytu pociągów z wałbrzyskim węglem wysyłanym na południe Europy z uwagi na nieprzejezdną linię do Kłodzka - wysadzony wiadukt w Zatorzu. Linia czynna w ruchu pasażerskim (Ścinawka - Tłumaczów) do 1968 roku, w tym roku również zawieszono ruch towarowy. Decyzja o likwidacji linii zapadła w 1969 r. i rozebrano 2 km odcinek od granicy do Tłumaczowa. Pozostałe tory rozebrano w 1990 roku, pozostawiając krótki odcinek ze Ścinawki Średniej do Ścinawki Górnej (1,5 km). Około 2005 roku rozebrano stalowy wiadukt w Ścinawce Górnej - Tłumaczowie Dolnym. Drugi most na Ścinawce w Tłumaczowie przetrwał do dnia dzisiejszego. Linia odbudowana częściowo w latach 2009-2010 na potrzeby udrożnienia wywozu melafiru z kamieniołomu w Tłumaczowie. Linię, a w zasadzie 7 km bocznicę do Tłumaczowa otwarto ponownie 28 lipca 2010 r. Bocznica była umiarkowanie wykorzystywana na początku (np. w grudniu 2012 r.), ale w późniejszym czasie transporty melafiru były nadawane regularnie. Artykuł o linii transgranicznej:

(moose - różne źródła)

Kilometraż stacji i przystanków na dawnej linii nr 272 (w nawiasie kilometraż przedwojenny, liczony od Mezimesti). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką, obiekty nieczynne - kursywą:
- , Ścinawka Średnia, st., km 0,000 (km 25,25)
- , Ścinawka Górna, bocznica żwirowni, km 1,750 (km 23,50)
- , Tłumaczów Dolny, po. (1941-45), km 5,400 (km ?)
- , Tłumaczów, st. km 7,560 (km 16,70)
- , Tłumaczów Urząd Celny - granica państwa, km 7,630 (km ?)
- , Otovice Zastavka, po., km 9,600 (km 14,27)
....
- , Broumov, st., km - (km 10,01)
...
- , Meziměstí, st., km - (km 0,00)

Pod tym adresem znajduje się dokumentacja szlaku z 2001 r. jako koncepcja odnowienia połączenia transgranicznego z Otovic (CZ) do Ścinawki Średnij (PL).

  • /foto/4281/4281491m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/230/230923m.jpg
    1900 - 1916
  • /foto/178/178323m.jpg
    1919
  • /foto/4961/4961492m.jpg
    2004
  • /foto/4781/4781064m.jpg
    2014
  • /foto/5805/5805876m.jpg
    2015
  • /foto/5805/5805879m.jpg
    2015

zbiory Sowiogórskiego Bractwa Kolejowego

Poprzednie: Odcinek Dzierżoniów Śl. Dworzec Mały - Ścinawka Śr.
Kolej Sowiogórska
Strona Główna Następne: Linia kolejowa nr 272 Ścinawka Średnia - Tłumaczów (-Otovice)
Bocznica kopal melafiru Tłumaczów