Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Wiadukt kolejowy (Jelenia Góra - LK 274 / LK 283)
4
 
Mur oporowy skarpy przy torach (Marczów)
6
 
Przejazd kolejowy
3
 
Wiadukt kolejowy (Jelenia Góra - Lwówek Śl.)
3
0,000
Stacja kolejowa Jelenia Góra
55
3,519
Przystanek kolejowy Jeżów Sudecki (d. stacja)
9
7,650
Wiadukt drogowy (Siedlęcin - ul.Lwówecka (2491D) / LK 283)
3
7,321
Przystanek kolejowy Siedlęcin (d. stacja)
15
8,800
Wiadukt drogowy (Siedlęcin - droga do składowiska odpadów / LK 283)
4
9,950
Wiadukt drogowy (Strzyżowiec - boczna droga / LK 283)
4
10,665
Most kolejowy (rz. Bóbr - Jezioro Pilchowickie / LK 283)
45
11,700
Tunel kolejowy pod Czyżykiem (425 m npm.)
15
11,168
Przystanek kolejowy Pilchowice Zapora
37
13,575
Wiadukt kolejowy (pot. Strzyżówka / Pilchowice)
8
13,800
Tunel kolejowy pod Górą Dwory (404 m npm.)
1
14,815
Przystanek kolejowy Pilchowice-Nielestno (d. stacja)
16
14,940
Most kolejowy (rz. Bóbr / Nielestno)
5
15,555
Mijanka Pilchowice Nielestno Towarowe (nie istnieje)
3
17,540
Tunel kolejowy w Górze Zamkowej (344 m npm.)
8
18,004
Stacja kolejowa Wleń
40
22,930
Przystanek kolejowy Marczów (d. stacja)
21
26,633
Przystanek kolejowy Dębowy Gaj (d. stacja)
9
32,636
Stacja kolejowa Lwówek Śląski
32
 
 
 
 
  ID: 563440

Odcinek Jelenia Góra - Lwówek Śl.
Kolej Doliny Bobru

Bobertalbahn, Hirschberg-Lähn-Löwenberger Bahn



Budowa
1905-1909
 
Kolej Doliny Bobru budowano etapami. 3,5 kilometrowy odcinek z Jeleniej Góry do Jeżowa otwarto po 19 miesiącach budowy 1 października 1906 roku. Przedłużenie do 7,3 kilometra otwarto 9 dni później - 9 października 1906 r. - opóźnienie wynikało z dużych opadów deszczu, które rozmyły wykop przed Siedlęcinem. Kolejny 4 km odcinek do Pilchowic-Zapory otwarto 4 września 1907 roku. Celem budowy tego odcinka było umożliwienie dostarczenia materiałów budowlanych koleją dla realizacji wielkiej zapory na Bobrze. ...
Kolej Doliny Bobru budowano etapami. 3,5 kilometrowy odcinek z Jeleniej Góry do Jeżowa otwarto po 19 miesiącach budowy 1 października 1906 roku. Przedłużenie do 7,3 kilometra otwarto 9 dni później - 9 października 1906 r. - opóźnienie wynikało z dużych opadów deszczu, które rozmyły wykop przed Siedlęcinem. Kolejny 4 km odcinek do Pilchowic-Zapory otwarto 4 września 1907 roku. Celem budowy tego odcinka było umożliwienie dostarczenia materiałów budowlanych koleją dla realizacji wielkiej zapory na Bobrze. Odcinek z Lwówka do Wlenia (od północy) rozpoczęto jesienią 1907 r., a całą linię, z najtrudniejszym odcinkiem górskim z Wlenia do Pilchowic-Zapory budowano przez 4 lata i 5 miesięcy i oddano do użytku 1 lipca 1909 roku.
LInię uszkodziii saperzy niemieccy 8 maja 1945 r. wycofujący się Doliną Bobru od Marczowa do Jeleniej Góry. Linię odbudowano w szybkim tempie i uruchomiono ponownie w listopadzie 1946 r. Ruch na jednotorowej linii ograniczano etapami:
- w 1939: na linii kursowało 8 par pociągów relacji Żagań - Jelenia Góra, dodatkowo przyspieszona para pociągów w dni wolne
- w 1948: 4 pary - 2 Jelenia Góra - Zielona Góra i 2 Jelenia Góra - Świeradów przez Lwówek
- w 1953: 7 par i dodatkowo 1 w dni robocze - w tym dwie pary do Poznania przez Zieloną Górę
- w 1967: jak wyżej z tym, że kursował nocny pociąg przez Żagań, Zieloną Górę do Szczecina - taka ilość pociągów utrzymywała się do końca lat 80. niestety przy pogarszających się czasach przejazdów
- lata 90. to wycięcie pociągów międzywojewódzkich i zamknięcie ruchu pasażerskiego na przedłużeniu linii z Lwówka do Zebrzydowej w latach 1996, 2007 i 2011, marginalizacja znaczenia linii i postępująca degradacja infrastruktury; przejęcie od 2000 r. ruchu na linii przez szynobus SA102 z lokomotywowni w Jeleniej Górze. Od 2009 r. przewozy pasażerskie na linii prowadzą Koleje Dolnośląskie

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.), ładowni (poł.) i odgałęzień bocznic (bszl.) liczony od osi stacji Jelenia Góra. Przedwojenny kilometraż niemiecki na tym odcinku linii pokrywa się z polskim. Pogrubieniem zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące:
- , Jelenia Góra, st., km 0,000
- , Jelenia Góra PEC, bszl., km 1,866
- , Jeżów Sudecki, po., km 3,519
- , Siedlęcin, po., km 7,321
- , Pilchowice-Zapora, po., km 11,168
- , Pilchowice-Nielestno, po., km 14,815
- , Pilchowice, mijanka, km 15,555
- , Wleń, st., km 18,004
- , Marczów, po., km 22,930
- , Dębowy Gaj, po., km 26,633
- , Lwówek Śląski, st. km 32,636

Na trasie istniały niegdyś następujące obiekty kolejowe (kilometraż niemiecki, ale zbieżny z obecnym):
- km 12,10 bocznica szlakowa nr 320 do kamieniołomu i szutrowni oddana do użytku w czerwcu 1906 w związku z koniecznością pozyskania kamienia do budowy tamy w Pilchowicach; bocznica posiadała wagę, budynek gospodarczy i 2-3 torów, fizycznie zlikwidowana około 1970 r.
- km 12,40 kolejna bocznica do kamieniołomu wykazana na mapie sieci kolejowej z 1940 r.
- km 14,81 bocznica do zakładów wapienniczych PILWAR w Pilchowicach - dodatkowo istniała jeszcze wąskotorowa kolejka przemysłowa (bocznica zlikwidowana w l. 70)
- km 15,90 mijanka Pilchowice-Nielestno (Towarowa?), po wojnie kilometraż 15,555 (?). istniejąca do lat 70, posiadała własną nastawnię "P"
- km 31,80 bocznica do kamieniołomu piaskowca (zaznaczona na mapie kolejowej z 1940 r.)
- bocznica w Lwówku Śląskim do słodowni browaru
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900-1911
    komentarze: 0
    Widok na rzekę Bóbr we Wleniu i fragment linii kolejowej
  • Data: 1902-1912
    komentarze: 0
    Koło Pilchowic na linii w Dolinie Bobru. Lokomotywa parową Krauss ...
  • Data: 1905-1906
    komentarze: 0
    Budowa mostu na Bobrze przed zaporą w Pilchowicach. Foto z internetu.
  • Data: 1908
    komentarze: 2
    Budowa muru oporowego. http://dolny-slask.org.pl/3867523,foto.html?idEntity=505202 ...
  • Data: 1908
    komentarze: 0
    Budowa linii kolejowej koło Marczowa.
  • Data: 1908-1909
    komentarze: 3
    Budowa linii kolejowej w Marczowie k. Lwówka - przekop przez wzgórze ...
  • Data: 1909
    komentarze: 0
    Pociąg z Lwówka dojeżdża do stacji Wleń. Widoczny mur wzmacnia ...
  • Data: 1917
    komentarze: 3
    Wiadukt nowej (wówczas) trasy kolejowej na trasie Jelenia Góra ...
  • Data: 1930-1935
    komentarze: 0
    Wspaniała, niemalże esencjonalna panorama Kolei Doliny Bobru wykonana ...
  • Data: 1946-11-10
    komentarze: 2
    Uroczyste, ponowne otwarcie linii kolejowej z Jeleniej Góry do ...
  • Data: 2004
    komentarze: 0
    Tory i mur oporowy, dawniej, http://dolny-slask.org.pl/705362,foto.html?idEntity=505202. ...
  • Data: 2005
    komentarze: 0
    Tory i skarpa.
  • Data: 2005
    komentarze: 0
    Skarpa z murem oporowym i tor kol. Innehttp://dolny-slask.org.pl/3867523,foto.html?idEntity=505202
  • Data: 2005-08-06
    komentarze: 0
    Kamienny most na cieku melioracyjnym odwadniającym nasyp kolejowy ...
  • Data: 2009-06-01
    komentarze: 0
    Ostatni przejazd parowozu na trasie Jelenia Góra- Lwówek-Jelenia ...
  • Data: 2012-07-31
    komentarze: 0
    Szynobus Kolei Dolnośląskich opuścił przystanek (dawną stację) ...
  • Data: 2012-07-31
    komentarze: 0
    Pilchowice-Nielestno - zdjęcie wykonane w połowie mijanki, która ...
  • Data: 2013-08-16
    komentarze: 2
    Panorama Jeleniej Góry i fragment linii kolejowej z mostem na ...
  • Data: 2016-03-20
    komentarze: 4
    Przedwojenny kolejowy słupek z numerem 1,3 kilometra.
  • Data: 2016-04-28
    komentarze: 5
    Tabliczka producenta Beuchelt z Zielonej Góry na jednym z wiaduktów ...
  • Data: 2016-07-02
    komentarze: 0
    Linia kolejowa Jelenia Góra - Lwówek Śląski, po prawej stronie ...
  • Data: 2017-10-14
    komentarze: 5
    Linia kolejowa nr 283 Jelenia Góra - Lwówek Śląski: fragment między ...
  • Data: 2017-10-14
    komentarze: 1
    Wiadukt (tzn. jego cień) nad linią kolejową nr 283, przez który ...
  • Data: 2017-10-14
    komentarze: 0
    Fragment nieczynnej linii kolejowej nr 283 - ok.100 m za wiaduktem ...
  • Data: 2017-10-14
    komentarze: 0
    Linia kolejowa nr 283 w rejonie Siedlęcina (9,3 km od stacji Jelenia ...
  • Data: 2017-10-14
    komentarze: 0
    10. kilometr linii kolejowej Jelenia Góra - Lwówek Śląski: widok ...
  • Data: 2017-10-14
    komentarze: 0
    Linia kolejowa nr 283 (Jelenia Góra - Lwówek Śląski) na odcinku ...
  • Data: 2018-09-05
    komentarze: 0
    Tabliczka producenta Beuchelt z Zielonej Góry, znaleziona na mostku ...

Odcinek Jelenia Góra - Lwówek Śl.
Kolej Doliny Bobru
na innych fotografiach
  • 1930 - 1938
  • 1935 - 1945
  • 2013
  • 1931
  • 2017
  • 2018
  • 1917 - 1922