Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Wiadukt kolejowy (Jelenia Góra - Lwówek Śl.)
3
 
Mur oporowy skarpy przy torach (Marczów)
6
 
Wiadukt kolejowy (Wleń - droga leśna / LK 283)
1
 
Przejazd kolejowy
3
 
Wiadukt kolejowy (Jelenia Góra - LK 274 / LK 283)
5
0,000 km
Stacja kolejowa Jelenia Góra
67
1,318 km
Przystanek kolejowy Jelenia Góra Zabobrze
20
3,519
Przystanek kolejowy Jeżów Sudecki (d. stacja)
15
7,321
Przystanek kolejowy Siedlęcin (d. stacja)
17
7,650
Wiadukt drogowy (Siedlęcin - ul.Lwówecka (2491D) / LK 283)
3
8,800
Wiadukt drogowy (Siedlęcin - droga do składowiska odpadów / LK 283)
4
9,950
Wiadukt drogowy (Strzyżowiec - boczna droga / LK 283)
4
10,688 km
Most kolejowy (rz. Bóbr - Jezioro Pilchowickie / LK 283)
72
11,168
Przystanek kolejowy Pilchowice Zapora
47
11,700
Tunel kolejowy pod Czyżykiem (425 m npm.)
17
13,575
Wiadukt kolejowy (pot. Strzyżówka / Pilchowice)
13
13,800
Tunel kolejowy pod Górą Dwory (404 m npm.)
7
14,815
Przystanek kolejowy Pilchowice-Nielestno (d. stacja)
23
14,940
Most kolejowy (rz. Bóbr / Nielestno)
6
15,555
Mijanka Pilchowice Nielestno Towarowe (nie istnieje)
6
17,540
Tunel kolejowy w Górze Zamkowej (344 m npm.)
9
18,004
Stacja kolejowa Wleń
55
22,930
Przystanek kolejowy Marczów (d. stacja)
25
26,633
Przystanek kolejowy Dębowy Gaj (d. stacja)
15
32,636
Stacja kolejowa Lwówek Śląski
41
 
 
 
 
  ID: 563440

Odcinek Jelenia Góra - Lwówek Śl.
Kolej Doliny Bobru

Bobertalbahn, Hirschberg-Lähn-Löwenberger Bahn



Budowa
1905-1909
 
Kolej Doliny Bobru budowano etapami. 3,5 kilometrowy odcinek z Jeleniej Góry do Jeżowa otwarto po 19 miesiącach budowy 1 października 1906 roku. Przedłużenie do 7,3 kilometra otwarto 9 dni później - 9 października 1906 r. - opóźnienie wynikało z dużych opadów deszczu, które rozmyły wykop przed Siedlęcinem. Kolejny 4 km odcinek do Pilchowic-Zapory otwarto 4 września 1907 roku. Celem budowy tego odcinka było umożliwienie dostarczenia materiałów budowlanych koleją dla realizacji wielkiej zapory na Bobrze. ...
Kolej Doliny Bobru budowano etapami. 3,5 kilometrowy odcinek z Jeleniej Góry do Jeżowa otwarto po 19 miesiącach budowy 1 października 1906 roku. Przedłużenie do 7,3 kilometra otwarto 9 dni później - 9 października 1906 r. - opóźnienie wynikało z dużych opadów deszczu, które rozmyły wykop przed Siedlęcinem. Kolejny 4 km odcinek do Pilchowic-Zapory otwarto 4 września 1907 roku. Celem budowy tego odcinka było umożliwienie dostarczenia materiałów budowlanych koleją dla realizacji wielkiej zapory na Bobrze. Odcinek z Lwówka do Wlenia (od północy) rozpoczęto jesienią 1907 r., a całą linię, z najtrudniejszym odcinkiem górskim z Wlenia do Pilchowic-Zapory budowano przez 4 lata i 5 miesięcy i oddano do użytku 1 lipca 1909 roku.
LInię uszkodziii saperzy niemieccy 8 maja 1945 r. wycofujący się Doliną Bobru od Marczowa do Jeleniej Góry. Linię odbudowano w szybkim tempie i uruchomiono ponownie w listopadzie 1946 r. Ruch na jednotorowej linii ograniczano etapami:
- w 1939: na linii kursowało 8 par pociągów relacji Żagań - Jelenia Góra, dodatkowo przyspieszona para pociągów w dni wolne
- w 1948: 4 pary - 2 Jelenia Góra - Zielona Góra i 2 Jelenia Góra - Świeradów przez Lwówek
- w 1953: 7 par i dodatkowo 1 w dni robocze - w tym dwie pary do Poznania przez Zieloną Górę
- w 1967: jak wyżej z tym, że kursował nocny pociąg przez Żagań, Zieloną Górę do Szczecina - taka ilość pociągów utrzymywała się do końca lat 80. niestety przy pogarszających się czasach przejazdów
- lata 90. to wycięcie pociągów międzywojewódzkich i zamknięcie ruchu pasażerskiego na przedłużeniu linii z Lwówka do Zebrzydowej w latach 1996, 2007 i 2011, marginalizacja znaczenia linii i postępująca degradacja infrastruktury; przejęcie od 2000 r. ruchu na linii przez szynobus SA102 z lokomotywowni w Jeleniej Górze. Od 2009 r. przewozy pasażerskie na linii prowadzą Koleje Dolnośląskie

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.), ładowni (poł.) i odgałęzień bocznic (bszl.) liczony od osi stacji Jelenia Góra. Przedwojenny kilometraż niemiecki na tym odcinku linii pokrywa się z polskim. Pogrubieniem zaznaczono stacje węzłowe, kursywą obiekty nieczynne/nieistniejące:
- , Jelenia Góra, st., km 0,000
- , Jelenia Góra PEC, bszl., km 1,866
- , Jeżów Sudecki, po., km 3,519
- , Siedlęcin, po., km 7,321
- , Pilchowice-Zapora, po., km 11,168
- , Pilchowice-Nielestno, po., km 14,815
- , Pilchowice, mijanka, km 15,555
- , Wleń, st., km 18,004
- , Marczów, po., km 22,930
- , Dębowy Gaj, po., km 26,633
- , Lwówek Śląski, st. km 32,636

Na trasie istniały niegdyś następujące obiekty kolejowe (kilometraż niemiecki, ale zbieżny z obecnym):
- km 12,10 bocznica szlakowa nr 320 do kamieniołomu i szutrowni oddana do użytku w czerwcu 1906 w związku z koniecznością pozyskania kamienia do budowy tamy w Pilchowicach; bocznica posiadała wagę, budynek gospodarczy i 2-3 torów, fizycznie zlikwidowana około 1970 r.
- km 12,40 kolejna bocznica do kamieniołomu wykazana na mapie sieci kolejowej z 1940 r.
- km 14,81 bocznica do zakładów wapienniczych PILWAR w Pilchowicach - dodatkowo istniała jeszcze wąskotorowa kolejka przemysłowa (bocznica zlikwidowana w l. 70)
- km 15,90 mijanka Pilchowice-Nielestno (Towarowa?), po wojnie kilometraż 15,555 (?). istniejąca do lat 70, posiadała własną nastawnię "P"
- km 31,80 bocznica do kamieniołomu piaskowca (zaznaczona na mapie kolejowej z 1940 r.)
- bocznica w Lwówku Śląskim do słodowni browaru
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900-1911
    komentarze: 0
    Widok na rzekę Bóbr we Wleniu i fragment linii kolejowej
  • Data: 1902-1912
    komentarze: 0
    Koło Pilchowic na linii w Dolinie Bobru. Lokomotywa parową Krauss ...
  • Data: 1905-1906
    komentarze: 0
    Budowa mostu na Bobrze przed zaporą w Pilchowicach. Foto z internetu.
  • Data: 1908
    komentarze: 2
    Budowa muru oporowego. http://dolny-slask.org.pl/3867523,foto.html?idEntity=505202 ...
  • Data: 1908
    komentarze: 0
    Budowa linii kolejowej koło Marczowa.
  • Data: 1908-1909
    komentarze: 3
    Budowa linii kolejowej w Marczowie k. Lwówka - przekop przez wzgórze ...
  • Data: 1909
    komentarze: 0
    Pociąg z Lwówka dojeżdża do stacji Wleń. Widoczny mur wzmacnia ...
  • Data: 1917
    komentarze: 3
    Wiadukt nowej (wówczas) trasy kolejowej na trasie Jelenia Góra ...
  • Data: 1930-1935
    komentarze: 0
    Wspaniała, niemalże esencjonalna panorama Kolei Doliny Bobru wykonana ...
  • Data: 1946-11-10
    komentarze: 2
    Uroczyste, ponowne otwarcie linii kolejowej z Jeleniej Góry do ...
  • Data: 2004
    komentarze: 0
    Tory i mur oporowy, dawniej, http://dolny-slask.org.pl/705362,foto.html?idEntity=505202. ...
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    W niektórych miejscach linia przebiega blisko koryta Bobru, który ...
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    W niektórych miejscach linia przebiega blisko koryta Bobru, który ...
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    W niektórych miejscach linia przebiega blisko koryta Bobru, który ...
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    W niektórych miejscach linia przebiega blisko koryta Bobru, który ...
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    Udaje się zajrzeć do kabiny motorniczego.
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    Z okna wagonu jadącego przez most zawieszony nad taflą wody pięknie ...
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    Z okna wagonu jadącego przez most zawieszony nad taflą wody pięknie ...
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    Po południu nasz wagon pokonując powrotną drogę z Jeleniej Góry ...
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    Po południu nasz wagon pokonując powrotną drogę z Jeleniej Góry ...
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    Po południu nasz wagon pokonując powrotną drogę z Jeleniej Góry ...
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    Odcinek trasy między Marczowem a Dębowym Gajem jest najpiękniejszy. ...
  • Data: 2004-07-31
    komentarze: 0
    Odcinek trasy między Marczowem a Dębowym Gajem jest najpiękniejszy. ...
  • Data: 2005
    komentarze: 0
    Tory i skarpa.
  • Data: 2005
    komentarze: 0
    Skarpa z murem oporowym i tor kol. Innehttp://dolny-slask.org.pl/3867523,foto.html?idEntity=505202
  • Data: 2005-05-29
    komentarze: 0
    Wagon motorowy około południa wjedzie na kratownicowy most zawieszony ...
  • Data: 2005-05-29
    komentarze: 0
    Wagon motorowy około południa wjedzie na kratownicowy most zawieszony ...
  • Data: 2005-08-06
    komentarze: 0
    Kamienny most na cieku melioracyjnym odwadniającym nasyp kolejowy ...
  • Data: 2006-07-29
    komentarze: 0
    W 2006 r. na moście pojawiła się tabliczka z zakazem wstępu.
  • Data: 2009-06-01
    komentarze: 0
    Ostatni przejazd parowozu na trasie Jelenia Góra- Lwówek-Jelenia ...
  • Data: 2012-07-31
    komentarze: 0
    Szynobus Kolei Dolnośląskich opuścił przystanek (dawną stację) ...
  • Data: 2012-07-31
    komentarze: 0
    Pilchowice-Nielestno - zdjęcie wykonane w połowie mijanki, która ...
  • Data: 2013-08-16
    komentarze: 2
    Panorama Jeleniej Góry i fragment linii kolejowej z mostem na ...
  • Data: 2016-03-20
    komentarze: 4
    Przedwojenny kolejowy słupek z numerem 1,3 kilometra.
  • Data: 2016-04-28
    komentarze: 5
    Tabliczka producenta Beuchelt z Zielonej Góry na jednym z wiaduktów ...
  • Data: 2016-07-02
    komentarze: 0
    Linia kolejowa Jelenia Góra - Lwówek Śląski, po prawej stronie ...
  • Data: 2017-10-14
    komentarze: 5
    Linia kolejowa nr 283 Jelenia Góra - Lwówek Śląski: fragment między ...
  • Data: 2017-10-14
    komentarze: 1
    Wiadukt (tzn. jego cień) nad linią kolejową nr 283, przez który ...
  • Data: 2017-10-14
    komentarze: 0
    Fragment nieczynnej linii kolejowej nr 283 - ok.100 m za wiaduktem ...
  • Data: 2017-10-14
    komentarze: 0
    Linia kolejowa nr 283 w rejonie Siedlęcina (9,3 km od stacji Jelenia ...

Odcinek Jelenia Góra - Lwówek Śl.
Kolej Doliny Bobru
na innych fotografiach
  • 1930 - 1938
  • 1935 - 1945
  • 2013
  • 1931
  • 2017
  • 2018
  • 1917 - 1922
  • 1930 - 1940
  • 1915 - 1926