Basen portowy razem z kanałem portowym to dawne starorzecze Odry. W ramach prac regulacyjnych prowadzonych w latach 30. XIXw. basen oddzielono od pozostałej części starorzecza i przystosowano jako zimowisko dla barek. W latach 1893-1897 dokonano modernizacji portu wg planu inspektora wodnego Schultza: główne nabrzeże przeładunkowe zlokalizowano w południowej części basenu, umacniając je konstrukcjami ceglano-drewnianymi, na których umieszczono drewniane pomosty. Po pomostach przemieszczały się dźwigi ...
Basen portowy razem z kanałem portowym to dawne starorzecze Odry. W ramach prac regulacyjnych prowadzonych w latach 30. XIXw. basen oddzielono od pozostałej części starorzecza i przystosowano jako zimowisko dla barek. W latach 1893-1897 dokonano modernizacji portu wg planu inspektora wodnego Schultza: główne nabrzeże przeładunkowe zlokalizowano w południowej części basenu, umacniając je konstrukcjami ceglano-drewnianymi, na których umieszczono drewniane pomosty. Po pomostach przemieszczały się dźwigi parowe. W tej części portu wybudowano główny magazyn oraz bocznicę kolejową. W okresie międzywojennym port wraz z basenem był jednym z intensywniej użytkowanych na Odrze. W lutym 1945, krótko przed zajęciem miasta przez wojska radzieckie, w porce i basenie cumowało kilkadziesiąt jednostek - w czasie walk o miasto kilka z nich zostało uszkodzonych i zatopionych. Po wojnie magazyny portowe i bocznica kolejowa przy basenie znajdowała się w dyspozycji Centrali Produktów Naftowych. Na początku lat 70. XXw. przeprowadzono modernizację, w ramach której umocniono kamieniem i betonowymi płytami nabrzeża postojowe w basenie wyposażając je w pomosty i dalby cumownicze, sam basen pogłębiono i ogrodzono. W latach 2006-2007, w ramach modernizacji portu, wzdłuż basenu i kanału portowego wybudowano ścianę przeciwpowodziową wraz z promenadą.
(Petroniusz na podstawie: Andrzejewski T., Gącarzewicz M., Nowosolskie ulice, tom 1 A-G, Muzeum Miejskie, Nowa Sól, 2009)
Show more
Show less