![]() |
![]() |
||||||||||||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Obecnie w większej części rozebrana linia o długości 4,5 km stanowiła pierwotny przebieg kolei węglowej ze Starego Zdroju do kopalni Wrangel (szyb Wojciech kop. Victoria) i Heydt (szyb Zbigniew kop. Victoria) na dzielnicy Sobięcin, skąd po zmianie kierunku jazdy pociągi dojeżdżały pod kopalnię Bahnschacht (dzisiejsza stacja Wałbrzych Fabryczny). Układ taki funkcjonował w latach 1853 - 1868, kiedy to nacjonalizowana Kolej Dolnośląsko-Marchjska (NME) zbudowała łącznicę prowadzącą serpentynami z Wałbrzycha ...
Obecnie w większej części rozebrana linia o długości 4,5 km stanowiła pierwotny przebieg kolei węglowej ze Starego Zdroju do kopalni Wrangel (szyb Wojciech kop. Victoria) i Heydt (szyb Zbigniew kop. Victoria) na dzielnicy Sobięcin, skąd po zmianie kierunku jazdy pociągi dojeżdżały pod kopalnię Bahnschacht (dzisiejsza stacja Wałbrzych Fabryczny). Układ taki funkcjonował w latach 1853 - 1868, kiedy to nacjonalizowana Kolej Dolnośląsko-Marchjska (NME) zbudowała łącznicę prowadzącą serpentynami z Wałbrzycha Głównego do Wałbrzycha Miasto. Od tego czasu, a zasadniczo od lat 80. XIX w., tj. po upaństwowieniu wszystkich kolei na terenie Prus znaczenie dawnej kolei węglowej zaczęło maleć. Linia stawała się coraz wyraźniej bocznicą dla kopalni obok których przechodziła. Po otwarciu Dworca Fabrycznego, jako najbliższego centrum Wałbrzycha znaczenie Dworca Dolnego także ograniczyło się do ekspedycji towarowej (kiedy dokładnie zlikwidowano ruch pasażerski - nie wiadomo). Z analizy map wynika, że z niewiadomych przyczyn po 1925, a przed 1938 rokiem ciągłość linii została przerwana na przejeździe przez ul. 1 Maja (na wysokości dzisiejszej Galerii Victoria).
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Wg mapy sieci kolejowej DRG z 1940 kilometraż dawnej linii węglowej, liczony od Wrocławia Świebodzkiego, przedstawiał się następująco: - Wałbrzych Miasto (Waldenburg Altwasser), km 69,90 - bocznica do szybu Chwalibóg i ładowni szybu Wanda (Seegen-Gotes u. Bismarck Schacht), km 70,84 - Wałbrzych Dolny (Waldenburg unt. Bf.), km 71,75 - bocznica kopalni Maria (Hans Heinrich Schacht), km 71,90 - bocznica przy Szybach Siostrzanych (Friedenshoffnung Grube), km 72,98 - bocznica ? (Glückhilf Industriebau), km 73,40 - kopalnia Victoria szyb Wojciech (Wrangel Schacht), km 74,22 Linia stopniowo podzielona po wojnie obejmowała czynny odcinek do elektrowni miejskiej (Wałbrzych Dolny Towarowy) do 1973 roku i od strony Wałbrzycha Fabrycznego, przez Kopalnię "Victoria" pociąg mógł dojechać pod Szyby Siostrzane. Po przebudowie dróg miejskich na początku lat 70. zlikwidowano tor wzdłuż ul. Kolejowej (nazwa ulicy pozostała!) pozostawiając odcinek toru do dawnego przejazdu przy ul. Chrobrego, jako wyciągowy dla składów dojeżdżających do szybu "Chwalibóg". Obecnie dawną linią sporadycznie użytkują pociągi zdawcze z węglem do składu opału przy ul. Batorego (infrastruktura d. szybu "Chwalibóg") i od koksowni Victoria do skupu złomu na terenie d. szybów Siostrzanych). |
|||||||||||||||||||||||||||||||
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |
![]() ![]() |
||
Bocznica do składu węgla (d. Kolej Węglowa) na innych fotografiach | ||
![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
||
|
||
![]() ![]() |