Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
2004-05-01 Pociąg do Unii Europejskiej
9
0,000
Stacja kolejowa Kamienna Góra
35
2,070
Most kolejowy (pot. Żywica-Bystra / Janiszów)
3
2,440
Most kolejowy (rz. Bóbr / Janiszów)
5,416 km
Przystanek kolejowy Błażkowa (d. stacja)
16
10,148
Przystanek kolejowy Lubawka (d. stacja)
55
14,554
Stacja kolejowa Královec / Železniční stanice Královec
24
 
 
 
 
  ID: 558063

Linia kolejowa nr 299 Kamienna Góra - Lubawka (- Královec /CZ/)

Zweigbahn Ruhbank - Landesgrenze



Budowa
1869
 
Południowy odcinek pierwszego historycznie odgałęzienia od Śląskiej Kolei Górskiej, stanowiący całość wraz z linią kolejową nr 298 Sędzisław - Kamienna Góra. Przesłanką budowy linii była poprawa ekspedycji wałbrzyskiego węgla do północnych Czech. Odcinek oddano do użytku 29.12.1869 r. W odróżnieniu od odcinka północnego na tej linii nie ułożono nigdy drugiego toru, choć przyczółki mostów zostały pod taką rozbudową przygotowane. Profil linii wyraźnie wznosi się w stronę Bramy Lubawskiej (80 m różnicy ...
Południowy odcinek pierwszego historycznie odgałęzienia od Śląskiej Kolei Górskiej, stanowiący całość wraz z linią kolejową nr 298 Sędzisław - Kamienna Góra. Przesłanką budowy linii była poprawa ekspedycji wałbrzyskiego węgla do północnych Czech. Odcinek oddano do użytku 29.12.1869 r. W odróżnieniu od odcinka północnego na tej linii nie ułożono nigdy drugiego toru, choć przyczółki mostów zostały pod taką rozbudową przygotowane. Profil linii wyraźnie wznosi się w stronę Bramy Lubawskiej (80 m różnicy wysokości względnej na odcinku 14 km). Na trasie jest niewiele budowli inżynieryjnych - najciekawszym jest kratownicowy most na Bobrze koło Janiszowa. .Linia została zelektryfikowana i oddana do obsługi trakcją elektryczną 17.08.1921 r. - elektryfikację przeprowadziło konsorcjum Siemens-Schuckert.(SSW). Trakcję elektryczną zlikwidowano w 1945 r. Przed zajęciem czeskich Sudetów przez Niemcy w 1938 r. stacją celną i graniczną była Lubawka. Na stacji przepinano parowozy czeskie do niemieckich składów wagonowych (relacja Wrocław - Praga, czy później Wrocław - Vrchlabi). Pod koniec wojny przejściem tym ewakuowano zakłady i majątek z Dolnego Śląska, w tym tabor trakcji elektrycznej. Po wojnie nie uruchomiono przewozów pasażerskich. Pociągi towarowe kursowały, ale rzadko. W czerwcu 2001 r. odjechał ostatni pociąg towarowy przez granicę. Szybko wycięto kawałek toru przy nastawni wyjazdowej w Lubawce, wstawiając kozioł - tłumacząc to koniecznym uniemożliwieniem przemytu alkoholu drezynami (!). W dniu 1 maja 2004 roku, w dniu wstąpienia Polski i Czech do UE przywrócono przejezdność odcinka granicznego, organizując jednocześnie uroczysty przejazd czeskiego parowozu z zabytkowym składem z Trutnova do Kamiennej Góry. Dwa dni później zawieszono po polskiej stronie przewozy pasażerskie w relacji Jelenia Góra - Lubawka (realizowane ekonominczym przecież wagonem motorowymi SA102). Zawieszenie ruchu pasażerskiego ostatecznie pogłębiło degrengoladę na linii kolejowej nr 299. W 2008 r., staraniem samorządu Lwówka Śląśkiego, po 63 latach regularne pociągi pasażerskie wróciły na trasę pomiędzy Lubawką i Královcem. W sobotę, 5 lipca, trasą tą po raz pierwszy od czasów ostatniej wojny pojechał pociąg z Lwówka Śląskiego i Jeleniej Góry do Trutnova. Reaktywacja połączenia stała się możliwa dzięki porozumieniu, jakie PKP Przewozy Regionalne zawarły z firmą Viamont - prywatnym przewoźnikiem kolejowym z Czech, oraz dzięki zaangażowaniu Dolnośląskiego Urzędu Marszałkowskiego, który dofinansował pociągi na odcinku polskim oraz udostępnił tabor do obsługi całego połączenia (Koleje Dolnośląskie). Od 2013 r. przez granicę kursują ponownie pociągi towarowe (wahadło z miałem węglowym z Wałbrzycha do Trutnova Porici).

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) liczony od stacji Kamienna Góra. Stacja węzłowa zaznaczona pogrubieniem, obiekt nieczynny/nieistniejący zaznaczony kursywą:
- , Kamienna Góra, st., km 0,000 (km 0,306 wg innych opracowań),
- , Błażkowa, po., km 5,416
- , Lubawka, st./po., km 10,148
- , granica państwa, km 12,794
- , Královec, st., km 14,554
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1905-1909
    komentarze: 0
    Nieistniejąca już fabryka mebli w Lubawce, lepsze od: http://dolny-slask.org.pl/photo.action?view=&id=797038&idEntity=539133
  • Data: 1925-1930
    komentarze: 2
    Błażkowa, widok wsi od strony Lubawki.
  • Data: 2004-05-01
    komentarze: 0
    Kursujący na trasie Marciszów - Lubawka szynobus serii SA102,("karton") ...
  • Data: 2012-04
    komentarze: 0
    Tor po czeskiej stronie granicy - widać jak linia wspina się w ...
  • Data: 2012-04
    komentarze: 0
    Granica państwowa i granica zarządów kolejowych. Jest wymierzona ...
  • Data: 2012-04
    komentarze: 0
    Kolejowe przejście graniczne Lubawka - Královec w km 12,794 polskiej ...
  • Data: 2012-04
    komentarze: 0
    Tu gdzie krótsza śruba stopowa to Czechy, tam gdzie większe nakrętki ...
  • Data: 2019-08-06
    komentarze: 0
    Przejazd w km 5,530 linii 299 na gruntowej drodze Błażkowa - Przedwojów ...

Linia kolejowa nr 299 Kamienna Góra - Lubawka (- Královec /CZ/) na innych fotografiach
  • 2013