Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Most kolejowy (pot. Jedlica / Kowary - LK308)
25
 
Wiadukt (Kowary / ul. Bielarska)
1
 
Przepust wodny (Kowary / Polna)
2
 
Wiadukt kolejowy (Kowary / Polna)
1
 
Wiadukt stalowy (Łomnica / ul. Karkonoska)
5
 
Wiadukt kolejowy (Leszczyniec)
3
 
Wiadukt (Kowary / ul. Tkaczy)
2
 
Wiadukt drogowy (Ogorzelec)
2
 
Przejazd kolejowy
3
 
Przejazd kolejowy (Kowary - Karpacka / Karkonoska)
1
0,252
Stacja kolejowa Kamienna Góra
35
3,042
Most kolejowy (pot. Bystrek / Janiszów-Raszów - LK 308)
1
3,100
Wiadukt kolejowy (LK 308 / Janiszów - Raszów)
1
5,162
Ładownia Pisarzowice (d. stacja)
2
5,575
Most kolejowy (pot. Bystra / Pisarzowice - LK 308)
1
5,630
Wiadukt kolejowy (LK 308 / Pisarzowice)
7,596
Przystanek osobowy PKP Szarocin (dawny)
2
9,355
Przystanek osobowy PKP Leszczyniec (dawny)
6
13,050
Ładownia kolejowa Ogorzelec (d. stacja)
13
13,865
Tunel kolejowy pod Przełęczą Kowarską
21
15,882
Przystanek osobowy PKP Kowary Górne (dawny)
5
20,101
Przystanek osobowy Kowary Średnie (dawny)
9
22,413
Przystanek osobowy PKP Kowary Ścięgny (dawny)
1
25,152
Stacja kolejowa / Ładownia Kowary (nieczynna)
15
26,360
Wiadukt kolejowy (LK 308 / Kowary - Karkonoska)
1
27,776
Przystanek osobowy PKP Kostrzyca (dawny)
3
30,377
Stacja kolejowa Mysłakowice (dawna)
23
33,590
Przystanek osobowy PKP Łomnica (d. stacja)
4
39,986
Stacja kolejowa Jelenia Góra
56
 
 
 
 
  ID: 554495

Linia kolejowa nr 308 Jelenia Góra – Kamienna Góra

Landeshut-Schmiedeberger Bahn



Budowa
1882-1905
Status
Istnieje częściowo
 
Linię budowano etapami. Pierwszy odcinek z Jeleniej Góry do Kowar otwarto uroczyście 15 maja 1882 roku, rozpoczął się wówczas nowy etap w dziejach kolejnictwa na Dolnym Śląsku, był to pierwszy odcinek linii wybudowany na koszt państwa pruskiego. Dwadzieścia trzy lata później, 4 czerwca 1905 roku otwarto połączenie z Kowar do Kamiennej Góry. Budowa tego odcinka (szczególnie odcinek Kowary – Pisarzowice) była bardzo trudna. Szlak jest tam bardzo kręty i stromy, największe nachylenie osiąga za stacją ...
Linię budowano etapami. Pierwszy odcinek z Jeleniej Góry do Kowar otwarto uroczyście 15 maja 1882 roku, rozpoczął się wówczas nowy etap w dziejach kolejnictwa na Dolnym Śląsku, był to pierwszy odcinek linii wybudowany na koszt państwa pruskiego. Dwadzieścia trzy lata później, 4 czerwca 1905 roku otwarto połączenie z Kowar do Kamiennej Góry. Budowa tego odcinka (szczególnie odcinek Kowary – Pisarzowice) była bardzo trudna. Szlak jest tam bardzo kręty i stromy, największe nachylenie osiąga za stacją Kowary Górne 27,2 promili (o tyle metrów wznosi się tor na kilometr trasy). Do najciekawszych obiektów inżynieryjnych możemy zaliczyć wiadukt w Kowarach Górnych i jednokomorowy tunel pod Przełęczą Kowarską, gdzie linia osiąga największą wysokość 635 m npm. Jest to najdłuższy tunel w Karkonoszach, trzeci co do długości w Sudetach - 1025m, o rzadko spotykanym przekroju – tzw. szczytowym. Doprowadzono linię kolejową jak najwyżej, by przekop był jak najkrótszy. W tunelu występuje przewyższenie - jego wlot i wylot znajdują się poniżej najwyższego punktu. Tunel jest także prowadzony po łuku! Był to najdłużej budowany obiekt na całej linii. Jego budowa rozpoczęła się jesienią 1901 roku, prace wykończeniowe, polegające na obłożeniu ścian cegła i łamanym kamieniem, trwały jeszcze jesienią 1904 roku.

Oficjalne otwarcie całej linii (ówczesnej 155a) nastąpiło 5.06.1905 roku. Linia nie spełniła pokładanej w niej nadziei na poprawę ekspedycji towarów z przemysłowych Kowar na południe Europy przez granicę w Lubawce. Kręte trasowanie i ograniczona przepustowość linii jednotorowej określiły drugorzędny charakter połączenia. Realizując plany elektryfikacji Śląskiej Kolei Górskiej zelektryfikowano również ten odcinek, jednakże z ponad 10 letnim opóźnieniem. Prace przy montażu zakończono 9 grudnia 1932 roku. Na odcinku tym wykorzystywano wysłużone elektryczne wagony silnikowe serii ET 87, a od końca lat 30. także zespoły ET 51. Wprowadzenie trakcji elektrycznej umożliwiło zagęszczenie liczby przystanków (aż 5 w Kowarach) bez pogorszenia czasu przejazdu. Linia była chętnie wykorzystywana przez turystów, dla których najwyżej położone przystanki były świetnym punktem wyjścia w Rudawy Janowickie i Karkonosze. W okresie największego rozkwitu linii kursowało nawet 14 par pociągów, a czas przejazdu zamykał się w godzinie i dziesięciu minutach.

Regres połączenia rozpoczął się w 1945 roku, kiedy Sowieci zdjęli przewody jezdne wraz z wyposażeniem oraz wywieźli tabor elektryczny do Związku Radzieckiego uniemożliwiając odtworzenie ruchu. Linia nie została uszkodzona podczas wycofywania się wojsk niemieckich, stąd wobec wysadzenia portali tunelu w Wojanowie na linii głównej to właśnie tą linią kursowały objazdem pociągi z Jeleniej Góry do Wałbrzycha. W latach 40 i 50. na trasie tej kursowały pociągi z rudą uranu do zakładu wzbogacania w Ogorzelcu. Po zaniechaniu wydobycia uranu w latach 50. infrastrukturę zakładu flotacyjnego w Ogorzelcu przystosowano do wzbogacania siarki z zagłębia tarnobrzeskiego (!). Na linii stopniowo, ale konsekwentnie wygaszano popyt, aż do decyzji o zamknięciu ruchu pasażerskiego w 1986 roku. W krótkim czasie nastąpił demontaż odcinka Ogorzelec – Pisarzowice, uszkodzonego ponoć podczas prac rolnych.

Definitywne zakończenie przewozów towarowych na ostatnim czynnym odcinku Kostrzyca – Jelenia Góra nastąpiło w 2007 roku.
Na kilku odcinkach m.in. na łuku poniżej Victorii (Kowary Górne) i w tunelu pod Przełęczą Kowarską, złodzieje skradli duże odcinki szyn.
W 2005 roku linię 308 podzielono w nomenklaturze PKP PLK na
- linię 308: Ogorzelec - Jelenia Góra (12,800-39,986)
- linię 345: Kamienna Góra - Pisarzowice (0,251-5,710)

W połowie września 2011 r. dworzec Kowary Główne został przejęty przez Miasto Kowary. Miasto chce też przejąć tory do tunelu, by utworzyć linię turystyczną trasę dla drezyn.

Więcej informacji również do przeczytania:

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) z ładownią (poł.) liczony od stacji Kamienna Góra:
- , Kamienna Góra, st., km 0,252
- , Pisarzowice, st./ładownia, km 5,162
- , Szarocin, po., km 7,596
- , Leszczyniec, poł., km 9,335
- , Ogorzelec, st., km 13,050
- , Tunel pod Przełęczą Kowarską, km 13,865 - 14,892
- , Kowary Górne, po., km 15,882
- , Kowary Średnie, st./po., km 20,101
- Kowary Zdrój, po., km 21,276
- , Kowary Ścięgny, po., km 22,413
- Bocznica szlakowa nr 314 „Krzaczyna”, km 22,500
- , Kowary, st., km 25,132
- , Kostrzyca, poł., km 27,766
- Bocznica szlakowa nr 315 „Orzeł”, km 29,246
- , Mysłakowice, st., km 30,377
- , Łomnica, st., km 33,590
- Łomnica Dolna, po., km 35,519
- Łomnica Średnia, po., km 36,621
- , Jelenia Góra, st., km 39,986
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Profil wysokościowy linii w Dolinie Kamiennej (czyli po naszemu ...
  • Data: 1904-1905
    komentarze: 0
    Widok na Ogorzelec w kierunku Przełęczy Kowarskiej. W tle widoczna ...
  • Data: 1905-06-04
    komentarze: 8
    Stacja kolejowa w Kamiennej Górze. W peronach pierwszy pociąg ...
  • Data: 1905-06-04
    komentarze: 0
    Otwarcie linii kolejowej do Kamiennej Góry na stacji Kowary. Stacja ...
  • Data: 1905-1906
    komentarze: 1
    Początki kolei w Szarocinie.
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Widok na zajazd Victoria i linię kolejową
  • Data: 1907
    komentarze: 1
    „Kolej górska jedzie przez tereny zielone Towarzystwa Upiększania ...
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Pensjonat Victoriahöhe w Górnych Kowarach i pociąg.
  • Data: 1910-1915
    komentarze: 1
    Kowary i okolice. Widoczny przebieg linii kolejowej na odcinku ...
  • Data: 1913
    komentarze: 6
    Panorama. Szarocin, - Gospoda - linia kolejowa.
  • Data: 1915-1925
    komentarze: 2
    Kopalnia żelaza Bergfreiheit-Grube, widoczny główny szyb wydobywczy. ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 2
    Pociąg wyjeżdżający ze stacji Kowary w kierunku Kowar Średnich. ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 1
    Przejazd kolejowy w Krzaczynie, widok na drogę w kierunku Kowar. ...
  • Data: 1927
    komentarze: 0
    Panorama Leszczyńca od północy. Na pierwszym planie fragment linii ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 2
    Widok na Kowary Górne z Sulickiego Rozdroża. Na pierwszym planie ...
  • Data: 1933-1945
    komentarze: 0
    Ogorzelec, 500m przed tunelem pod Przełęczą Kowarską. ET 87.01 ...
  • Data: 1937
    komentarze: 10
    Kolejne piękne karkonoskie krajobrazy zimy 1937 roku. Pociąg złożony ...
  • Data: 1940
    komentarze: 0
    Szarocin zimą. Na pierwszym planie zelektryfikowana w l. 30. linia ...
  • Data: 1981-06
    komentarze: 2
    Skład prowadzony okazałym parowozem Ty2 - 431 na linii Jelenia ...
  • Data: 1984-01
    komentarze: 2
    Pociąg na linii Jelenia Góra – Kamienna Góra. [Okraj] "...Skład ...
  • Data: 2006
    komentarze: 1
    Przepust kolejowy w okolicach górnej serpentyny w Kowarach. Nawet ...
  • Data: 2006-11-18
    komentarze: 1
    Odcinek linii kolejowej na wysokim nasypie pomiędzy stacjami Kowary ...
  • Data: 2009-09-19
    komentarze: 1
    Nieczynna linia kolejowa Kowary - Kamienna Góra: stan torowiska ...
  • Data: 2011
    komentarze: 4
    Tak wyglądają przygotowania do kradzieży.................mostu ...
  • Data: 2011
    komentarze: 0
    Widok z góry na przygotowany do wywiezienia mały most kolejowy. ...
  • Data: 2011
    komentarze: 1
    Niewielki (jeszcze kompletny) most kolejowy nad lokalnym ciekiem ...
  • Data: 2011
    komentarze: 1
    Niewielki (jeszcze kompletny) most kolejowy nad lokalnym ciekiem ...
  • Data: 2011
    komentarze: 1
    A tak wygląda miejsce po ukradzionym moście kolejowym - okolice ...
  • Data: 2011
    komentarze: 0
    A tak wygląda miejsce po ukradzionym moście kolejowym - okolice ...
  • Data: 2012-04
    komentarze: 3
    Ocalały w pobliżu przystanku Kowary Górne maszt przedwojennej ...

Linia kolejowa nr 308 Jelenia Góra – Kamienna Góra na innych fotografiach
  • 2013