"To by było na tyle" - jedno z ostatnich spośród ponad 500 opublikowanych opowiadań Zoni. Zapraszamy do lektury >>> LINK

Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
2023 - 2025 Rewitalizacja linii kolejowej nr 308: odcinek Kamienna Góra - Kowary
11
 
Przejazd kolejowy (Kowary / ul. Leśna)
1
 
Wiadukt drogowy (ul. Bielarska / LK 308)
5
 
Wiadukt drogowy (Leszczyniec / LK 308)
2
 
Wiadukt drogowy (Leszczyniec)
 
2022 - 2023 Rewitalizacja linii kolejowej nr 308: odcinek Mysłakowice - Jelenia Góra
20
 
Wiadukt drogowy (Kowary - Matejki / LK 308)
4
 
Przepust wodny (ul. Rejtana / LK 308)
2
 
Most kolejowy (pot. Piszczak / Kowary - LK308)
4
 
Wiadukt drogowy (Kowary - Rejtana / LK308)
3
 
Wiadukt kolejowy (LK 308 / ul. Rejtana)
6
 
Most kolejowy (rz. Łomnica - LK 308 / ul. Karkonoska)
9
 
Wiadukt kolejowy (Leszczyniec)
3
 
Wiadukt drogowy (Kowary - Tkaczy / LK308)
5
 
Wiadukt drogowy (Ogorzelec / LK 308)
3
 
Przejazd kolejowy
3
 
Wiadukt drogowy (Kowary - Podgórze / LK308)
2
 
Przejazd kolejowy (Kowary - Karpacka / Karkonoska)
2
0,252
Stacja kolejowa Kamienna Góra
61
3,042
Most kolejowy (pot. Bystrek / Janiszów-Raszów - LK 308)
1
3,100
Wiadukt kolejowy (LK 308 / Janiszów - Raszów)
1
5,162 km
Ładownia kolejowa Pisarzowice (d. stacja)
11
5,575
Most kolejowy (pot. Bystra / Pisarzowice - LK 308)
1
5,630
Wiadukt kolejowy (LK 308 / Pisarzowice)
3
7,596
Przystanek kolejowy Szarocin (dawny)
3
9,355
Przystanek kolejowy Leszczyniec (dawny)
11
13,050
Ładownia kolejowa Ogorzelec (d. stacja)
22
14,347 km
Tunel kolejowy pod Przełęczą Kowarską
29
15,882
Przystanek kolejowy Kowary Górne (dawny)
6
19,498 km
Most kolejowy (pot. Jedlica / Kowary - LK308)
42
20,101
Przystanek kolejowy Kowary Średnie (dawny)
19
21,276 km
Przystanek kolejowy Kowary Zdrój (dawny)
4
22,413
Przystanek kolejowy Kowary Ścięgny (dawny)
1
25,152
Stacja kolejowa / ładownia Kowary (nieczynna)
31
26,360
Wiadukt kolejowy (ul. Karkonoska / LK 308)
2
27,776
Przystanek kolejowy Kostrzyca (dawny)
6
30,377
Stacja kolejowa Mysłakowice (dawna)
30
33,590
Przystanek kolejowy Łomnica (d. stacja)
5
35,519
Przystanek kolejowy Łomnica Dolna
4
39,986 km
Stacja kolejowa Jelenia Góra
75
 
 
 
 
  ID: 554495

Linia kolejowa nr 308 Kamienna Góra - Jelenia Góra

Landeshut-Schmiedeberger Bahn, Kammbahn Hirschberg - Landeshut



Budowa
1882-1905, 2022-2023
Status
Istnieje częściowo
Likwidacja
1986, 2001, 2007
 
Linię budowano etapami. Pierwszy odcinek z Jeleniej Góry do Kowar otwarto uroczyście 15 maja 1882 roku, rozpoczął się wówczas nowy etap w dziejach kolejnictwa na Dolnym Śląsku, był to pierwszy odcinek linii wybudowany na koszt państwa pruskiego. Dwadzieścia trzy lata później, 4 czerwca 1905 roku uroczyście otwarto połączenie z Kowar do Kamiennej Góry, ruch planowy ruszył od 5 czerwca. Budowa tego odcinka (szczególnie odcinek Kowary – Pisarzowice) była bardzo trudna. Szlak jest tam bardzo kręty niwelujący ...
Linię budowano etapami. Pierwszy odcinek z Jeleniej Góry do Kowar otwarto uroczyście 15 maja 1882 roku, rozpoczął się wówczas nowy etap w dziejach kolejnictwa na Dolnym Śląsku, był to pierwszy odcinek linii wybudowany na koszt państwa pruskiego. Dwadzieścia trzy lata później, 4 czerwca 1905 roku uroczyście otwarto połączenie z Kowar do Kamiennej Góry, ruch planowy ruszył od 5 czerwca. Budowa tego odcinka (szczególnie odcinek Kowary – Pisarzowice) była bardzo trudna. Szlak jest tam bardzo kręty niwelujący pochylenie toru, największe nachylenie osiąga za stacją Kowary Górne 27,2 promili (o tyle metrów wznosi się tor na kilometr trasy). Do najciekawszych obiektów inżynieryjnych możemy zaliczyć wiadukt w Kowarach Górnych i jednokomorowy tunel pod Przełęczą Kowarską, gdzie linia osiąga największą wysokość 635 m npm. Jest to najdłuższy tunel w Karkonoszach, trzeci co do długości w Sudetach - 1025m, o rzadko spotykanym przekroju – tzw. szczytowym. Doprowadzono linię kolejową jak najwyżej, by przekop był jak najkrótszy. W tunelu występuje przewyższenie - jego wlot i wylot znajdują się poniżej najwyższego punktu. Tunel jest także prowadzony po łuku! Był to najdłużej budowany obiekt na całej linii. Jego budowa rozpoczęła się jesienią 1901 roku, prace wykończeniowe, polegające na obłożeniu ścian cegła i łamanym kamieniem, trwały jeszcze jesienią 1904 roku.

Oficjalne otwarcie całej linii (ówczesnej 155a) nastąpiło 5.06.1905 roku. Linia nie spełniła pokładanej w niej nadziei na poprawę wywozu towarów z przemysłowych Kowar na południe Europy przez granicę w Lubawce. Kręte trasowanie i ograniczona przepustowość linii jednotorowej zdefiniowały drugorzędny charakter połączenia. Realizując plany elektryfikacji Śląskiej Kolei Górskiej zelektryfikowano również ten odcinek, jednakże z ponad 10-letnim opóźnieniem od pozostałych linii. Prace przy montażu zakończono 9 grudnia 1932 roku. Na odcinku tym wykorzystywano wysłużone elektryczne wagony silnikowe serii ET 87, a od końca lat 30. nowe zespoły ET 51. Wprowadzenie trakcji elektrycznej umożliwiło zagęszczenie liczby przystanków (aż 5 w Kowarach) bez pogorszenia czasu przejazdu. Linia była chętnie wykorzystywana przez turystów, dla których najwyżej położone przystanki były świetnym punktem wyjścia w Rudawy Janowickie i Karkonosze. W okresie największego rozkwitu linii kursowało nawet 14 par pociągów, a czas przejazdu między Kamienną Górą a Jelenią Górą zamykał się w godzinie i dziesięciu minutach.

Regres połączenia rozpoczął się po 1945 roku, kiedy Sowieci zdjęli przewody jezdne wraz z wyposażeniem oraz wywieźli tabor elektryczny do Związku Radzieckiego uniemożliwiając odtworzenie ruchu trakcji elektrycznej. Linia nie została uszkodzona podczas wycofywania się wojsk niemieckich, stąd wobec zniszczenia portali tunelu w Wojanowie na linii głównej to właśnie tą linią kursowały pierwsze pociągi z Wrocławia do Jeleniej Góry. W latach 40 i 50. na trasie tej kursowały pociągi z rudą uranu do zakładu wzbogacania w Ogorzelcu. Po zaniechaniu wydobycia uranu w latach 50. infrastrukturę zakładu flotacyjnego w Ogorzelcu przystosowano do wzbogacania siarki z zagłębia tarnobrzeskiego (!). Na linii o pogarszających się parametrach technicznych (remont nawierzchni ok. 1978 r.) wygaszano stopniowo ilość kursów, aż do decyzji o zamknięciu ruchu pasażerskiego w 1986 roku. W krótkim czasie nastąpiło zniszczenie torowiska na odcinku między Szarocinem a Pisarzowicami, uszkodzonego ponoć podczas prac rolnych. Do 2001 roku do Ogorzelca dojeżdżały cysterny z lepikiem do zakładu INCO który produkował budowlane masy bitumiczne. Ostatecznie ruch towarowy na odcinku z Kostrzycy do Jeleniej Góry zamknięto w 2007 roku. Na kilku odcinkach m.in. na łuku poniżej Victorii (Kowary Górne) i w tunelu pod Przełęczą Kowarską, złodzieje skradli duże odcinki szyn.

Więcej informacji również do przeczytania:

W 2005 roku linię 308 podzielono w nomenklaturze PKP PLK na:
- linię 308: Ogorzelec - Jelenia Góra (12,800-39,986)
- linię 345: Kamienna Góra - Pisarzowice (0,251-5,710)

W połowie września 2011 r. dworzec Kowary Główne został przejęty przez Miasto Kowary. Miasto chce też przejąć tory do tunelu, by utworzyć linię turystyczną trasę dla drezyn, co się ostatecznie nie udało z powodów finansowo-organizacyjnych (PKP-PLK uniemożliwiła niekontrolowany ruch lekkich pojazdów szynowych po linii).

W czerwcu 2021 r. Zarząd Województwa Dolnośląskiego przejął linie nr 308 (Kowary - Jelenia Góra) i linię nr 340 łączące (Karpacz - Mysłakowice) z założeniem przywrócenia ruchu kolejowego na tych liniach. W założeniach całe przedsięwzięcie wstępnie podzielone jest na trzy etapy:
1) Jelenia Góra – Mysłakowice (10 km); szacowany koszt 25 mln zł
2) Mysłakowice – Kowary Górne (15 km); szacowany koszt 37,5 mln zł
3) Mysłakowice – Karpacz (7 km); szacowany koszt 17,5 mln zł
W styczniu 2022 r. ogłoszono przetarg na odbudowę pierwszego odcinka linii z Jeleniej Góry do Mysłakowic. Zadanie zrealizuje firma Infrakol za kwotę 20,1 mln zł. Realizacja 1-szego etapu w ciągu 15 miesięcy od podpisania umowy, a zatem w IV kw. 2023 r.

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) z ładownią (poł.) liczony od stacji Kamienna Góra:
- , Kamienna Góra, st., km 0,252
- , Pisarzowice, st./ładownia, km 5,162
- , Szarocin, po., km 7,596
- , Leszczyniec, poł., km 9,335
- , Ogorzelec, st., km 13,050
- , Tunel pod Przełęczą Kowarską, km 13,865 - 14,892
- , Kowary Górne, po., km 15,882
- , Kowary Średnie, st./po., km 20,101
- Kowary Zdrój, po., km 21,276
- , Kowary Ścięgny, po., km 22,413
- Bocznica szlakowa nr 314 „Krzaczyna”, km 22,500
- , Kowary, st., km 25,132
- , Kostrzyca, poł., km 27,766
- Bocznica szlakowa nr 315 „Orzeł”, km 29,246
- , Mysłakowice, st., km 30,377
- , Łomnica, st., km 33,590
- Łomnica Dolna, po., km 35,519
- Łomnica Średnia, po., km 36,621
- , Jelenia Góra, st., km 39,986
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1900
    komentarze: 0
    Profil wysokościowy linii w Dolinie Kamiennej (czyli po naszemu ...
  • Data: 1900
    komentarze: 4
    Mysłakowice
  • Data: 1902-1905
    komentarze: 0
    Unikatowa panorama Kowar - widok ze wzgórza, położonego delikatnie ...
  • Data: 1904-1905
    komentarze: 1
    Widok na Ogorzelec w kierunku Przełęczy Kowarskiej. W tle widoczna ...
  • Data: 1905-06-04
    komentarze: 13
    Stacja kolejowa w Kamiennej Górze. W peronach pierwszy pociąg ...
  • Data: 1905-06-04
    komentarze: 0
    Otwarcie linii kolejowej do Kamiennej Góry na stacji Kowary. Stacja ...
  • Data: 1905-1906
    komentarze: 1
    Początki kolei w Szarocinie.
  • Data: 1905-1908
    komentarze: 0
    Linia kolejowa nr 308 w okolicy dzisiejszej ulicy Górniczej w ...
  • Data: 1905-1910
    komentarze: 0
    Widok na zajazd Victoria i linię kolejową
  • Data: 1907
    komentarze: 1
    „Kolej górska jedzie przez tereny zielone Towarzystwa Upiększania ...
  • Data: 1910
    komentarze: 0
    Pensjonat Victoriahöhe w Górnych Kowarach i pociąg.
  • Data: 1910-1915
    komentarze: 1
    Kowary i okolice. Widoczny przebieg linii kolejowej na odcinku ...
  • Data: 1912
    komentarze: 0
    Zdjęcie wykonane na pograniczu Leszczyńca i Ogorzelca na przejeździe ...
  • Data: 1912-1915
    komentarze: 1
    Pociąg w pobliżu przystanku kolejowego Kowary-Zdrój (niem Haltepunkt ...
  • Data: 1913
    komentarze: 6
    Panorama. Szarocin, - Gospoda - linia kolejowa.
  • Data: 1915
    komentarze: 0
    Pociąg zbliża się do tunelu. Na górze widoczne schronisko Victoria.
  • Data: 1915-1925
    komentarze: 3
    Kopalnia żelaza Bergfreiheit-Grube, widoczny główny szyb wydobywczy. ...
  • Data: 1915-1925
    komentarze: 0
    Fiebig's Gasthof (Zur Riesengebirgsbahn) w pobliżu dawnego przystanku ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 2
    Pociąg wyjeżdżający ze stacji Kowary w kierunku Kowar Średnich. ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 1
    Przejazd kolejowy w Krzaczynie, widok na drogę w kierunku Kowar. ...
  • Data: 1920-1930
    komentarze: 3
    Przystanek kolejowy w Leszczyńcu - nie jestem w stanie precyzyjniej ...
  • Data: 1925-1930
    komentarze: 2
    Widok na Kowary z Karkonoszami w tle. Po prawej stronie widać ...
  • Data: 1927
    komentarze: 0
    Panorama Leszczyńca od północy. Na pierwszym planie fragment linii ...
  • Data: 1930-1940
    komentarze: 2
    Widok na Kowary Górne z Sulickiego Rozdroża. Na pierwszym planie ...
  • Data: 1933-1945
    komentarze: 2
    Ogorzelec, 500m przed tunelem pod Przełęczą Kowarską. ET 87.01 ...
  • Data: 1934-1936
    komentarze: 1
    Panorama Ogorzelca wykonana z Przełęczy Kowarskiej. Na pierwszym ...
  • Data: 1935-1938
    komentarze: 0
    Panorama Leszczyńca z widokiem na zelektryfikowaną linię kolejową ...
  • Data: 1937
    komentarze: 14
    Kolejne piękne karkonoskie krajobrazy zimy 1937 roku. Pociąg złożony ...
  • Data: 1937
    komentarze: 3
    Skład kolejowy na linii nr 308 Kamienna Góra - Jelenia Góra w ...
  • Data: 1937-1939
    komentarze: 2
    Panorama Leszczyńca z widocznym przebiegiem linii kolejowej z ...
  • Data: 1940
    komentarze: 0
    Szarocin zimą. Na pierwszym planie zelektryfikowana w l. 30. linia ...
  • Data: 1945-1947
    komentarze: 0
    Fragment Pisarzowic, na środku stacja transformatorowa PT 41404. ...
  • Data: 1946-1947
    komentarze: 0
    Migawka z reportażu z przejazdu reportera Wojskowej Agencji Fotograficznej ...
  • Data: 1981-06
    komentarze: 3
    Skład prowadzony okazałym parowozem Ty2 - 431 na linii Jelenia ...
  • Data: 1984-01
    komentarze: 2
    Pociąg na linii Jelenia Góra – Kamienna Góra. [Okraj] "...Skład ...
  • Data: 1995-09-02
    komentarze: 0
    Pociąg specjalny na trasie Jelenia Góra - Ogorzelec prowadzony ...
  • Data: 2006
    komentarze: 1
    Przepust kolejowy w okolicach górnej serpentyny w Kowarach. Nawet ...
  • Data: 2006-11-18
    komentarze: 1
    Odcinek linii kolejowej na wysokim nasypie pomiędzy stacjami Kowary ...
  • Data: 2009-09-19
    komentarze: 1
    Nieczynna linia kolejowa Kowary - Kamienna Góra: stan torowiska ...
  • Data: 2009-09-20
    komentarze: 0
    Widok na zarastające tory nieczynnej linii kolejowej (odcinek ...

Linia kolejowa nr 308 Kamienna Góra - Jelenia Góra na innych fotografiach
  • 2013
  • 1930 - 1940
  • 1925 - 1930
  • 2022
  • 2022