Losem zapomnianej dziś stacji rządziła wielka polityka. Jej powstanie wyrażało ideę jednoczenia, którą niosła ze sobą kolej żelazna. Utworzenie kolejnego przejścia na granicy z Austro-Węgrami było wpisane w projekt przedłużenia kolei "uzdrowiskowej" ze Szczytnej do Kudowy, realizowany przez pruskie koleje KPEV w latach 1902-1905. Dlaczego zatem najpierw opóźniono o rok budowę stacji w Słonem (15.05.1906), a w końcu w ogóle nie zbudowano mostu przez granicę? Być może gospodarcze rozczarowanie przyniosła ...
Losem zapomnianej dziś stacji rządziła wielka polityka. Jej powstanie wyrażało ideę jednoczenia, którą niosła ze sobą kolej żelazna. Utworzenie kolejnego przejścia na granicy z Austro-Węgrami było wpisane w projekt przedłużenia kolei "uzdrowiskowej" ze Szczytnej do Kudowy, realizowany przez pruskie koleje KPEV w latach 1902-1905. Dlaczego zatem najpierw opóźniono o rok budowę stacji w Słonem (15.05.1906), a w końcu w ogóle nie zbudowano mostu przez granicę? Być może gospodarcze rozczarowanie przyniosła otwarta w 1902 r. linia transgraniczna przez Jakuszyce? Kręte trasowanie linii w górach i niska przepustowość osłabiały atuty kolei dla ekspedycji dolnośląskiego węgla do zakładów przemysłowych w północnych Czechach (tkalnie, huty szkła, tartaki). Być może obawiano się skutków otwarcia Kudowy na potok kuracjuszy z Czech i Austrii? Trudno to jednoznacznie stwierdzić. Do 1945 roku była to zwykła stacja służąca dojazdom do Kudowy, gdzie przesiadano się do pociągów dalekobieżnych. W ostatnim roku istnienia III Rzeszy w zabójczym tempie dwóch miesięcy zbudowano połączenie przez granicę dla ewakuacji ludności i przemysłu z terenów, które były na drodze Armii Czerwonej. Przez kilka miesięcy stacja Słone służyła budowie przeprawy przez Metuję, którą otwarto 20.04.1945 r. Błędy konstrukcyjne w budowie przeprawy i wrogość po obu stronach granicy po zakończeniu wojny przyspieszyły rozbiórkę mostu i zerwanie połączenia. W ten sposób przypieczętowano koniec stacji w Słonem. Pod koniec 1950 roku rozebrano tor do Kudowy, później zasypano wykop dla budowy przeprawy do Brzozowic, a dawne budynki stacyjne służą obecnie jako mieszkania.
Pokaż więcej
Pokaż mniej
Układ torowy stacji Słone otwartej w 1906 r. był przygotowany do prowadzenia ruchu także na stronę czeską - od jednego z torów głównych odchodziły dwa, ślepo zakończone żeberka, na których mogły zaczynać/kończyć bieg pociągi z Czech. Na zdjęciach z lat późniejszych nie widać już tych torów - pozostały dwa tory główne i trzeci postojowy. Stacja i tak była sporadycznie wykorzystywana w ruchu pociągów - ilość odjeżdżających par pociągów na dobę nie przekraczała dwóch. Parterowy budynek dworca to konstrukcja widziana w Kulinie i Lewinie. Zachowany dziś budynek murowany od zawsze był mieszkalny dla kolejarskich rodzin. |
|||||||||||||||||||||||||||||||
|
||