MENU
ZNACZNIKI
Odra w okolicach mostu Zwierzynieckiego

Dodał: tlen77° - Data: 2015-06-19 00:46:35 - Odsłon: 7029
Lata 1915-1921

Data: 2015:06:19 00:36:40  


Most Zwierzyniecki to jeden z najpiękniejszych mostów we Wrocławiu, którego historia sięga 1655 r., gdy w tym miejscu wybudowano pierwszą przeprawę rzeczną o drewnianej konstrukcji. Most nazwano Pass-Brücke, w dowolnym tłumaczeniu Most Przepustkowy, a obok mostu znajdowała się komora celna (Rogatka Szczytnicka istniejąca od 1704 r.). W XIX wieku istniał tu drewniany most wiszący z filarem nurtowym i dwoma przęsłami, każde po 16,25 m. . Odkąd na łąkach Dąbia (Grüneich) powstało zoo, tor wyścigów konnych, liczne wille miejskie i przeprowadzono przezeń tory tramwajowe, most był mocno obciążony ruchem rozwijającego się miasta. W latach 90. XIX w. władze ówczesnego Wrocławia uznały, że drewnianą przeprawę należy zastąpić nowoczesnym obiektem mając także na uwadze moderniazację drogi wodnej i coraz większe statki pływające po Odrze. Zdecydowano, że nowy obiekt będzie konstrukcją bez podpór pośrednich, z jazdą dołem.

W latach 1895-1897 mistrz budowlany Karl Klimm pod kierunkiem miejskiego architekta ("radcy budowlanego") Richarda Plüddemanna i przy pomocy inż. Alfreda Frühwirtha zaprojektował i zbudował nowy most. Pierwszy przejazd przez nowy most miał miejsce 21 kwietnia 1897 r. po 1,5 roku prac i możliwe było rozebranie mostu tymczasowego. Prace wykończeniowe prowadzono do końca lipca 1897 r. Jest to oparta na granitowych przyczółkach stalowa jednoprzęsłowa konstrukcja kratownicowa złożona z dwóch równoległych stalowych łuków kratowych ustawionych w odległości 12,5 m. Pasy główne dźwigarów powiązane są u góry kilkoma stężeniami. Do łuków podwieszono na wiotkich wieszakach pomost długości 60,6 m, a główne dźwigary łukowo-kratowe oparte są na ruchomych łożyskach sześciowałkowych. Most ozdobiony jest czterema neobarokowymi obeliskami z czerwonego piaskowca i oświetlany latarniami. W czasie budowy nowego mostu funckjonowała stara przeprawa, którą w spektakularny sposób przesunięto kilkanaście metrów w dół rzeki na tymczasowych filarach. Na jednym z pylonów nowego mostu zamieszczono brązową tablicę z inskrypcją „Hölzern ruht' ich Jahrhunderte lang / über trägem Gewäßer / Jetzt aus Eisen und Stein schmück' / ich den schiffbaren Strom ("Przez wieki jako drewniany odpoczywałem nad leniwą wodą. Teraz żelazem i kamieniem ozdabiam spławną rzekę."). Tablicę zdemontowano po 1945 r. W 1942 roku planowano przebudowę mostu z budową szerszej konstukcji żelbetowej. Ograniczenia wojenne spowodowały zarzucenie projektu.

Podczas oblężenia Festung Breslau w 1945 Niemcy spodziewali się natarcia od wschodu tj. od Swojczyc, Bartoszowic, Sępolna, Biskupina i Dąbia, dlatego chcąc je powstrzymać założyli na moście ładunki wybuchowe, przygotowując go do wysadzenia. Ponieważ Armia Czerwona przypuściła jednak szturm od południa Wrocławia, most Zwierzyniecki ocalał i jest używany nieprzerwanie od chwili wybudowania. Most Zwierzyniecki nad Starą Odrą łączy centrum miasta z osiedlami Dąbie, Biskupin, Sępolno i Bartoszowice na wschodzie. Zlokalizowany w bezpośrednim sąsiedztwie terenów wystawowych wokół Hali Stulecia i Ogrodu Zoologicznego od którego wywodzi się jego współczesna nazwa. W dniu 15 października 1976 r. most został wpisany do rejestru zabytków pod nr A/1646/334/Wm.

Ostatni kompleksowy remont mostu został przeprowadzony w 1989 r. W dniu 9 sierpnia 2021 r. miasto Wrocław podpisało umowę na remont Mostu Zwierzynieckiego. W ramach inwestycji zostanie wykonany remont chodników poprzez wymianę płyty żelbetowej i wykonanie nowej nawierzchni chodników wraz z ich izolacją, prace naprawcze elementów konstrukcyjnych, zabezpieczenia antykorozyjne, przebudowę sieci wodociągowej, wymianę osłon, demontaż nieczynnych kabli zasilających trakcję tramwajową, montaż nowych kanałów technologicznych oraz wymianę znaków żeglugowych na moście. Prace wykona konsorcjum firm ROTOMAT i Probudowa. Koszt zadania 9,4 mln zł. W ramach tych prac odtworzona zostanie również zabytkowa tablica z brązu w języku niemieckim, upamiętniająca zakończenie budowy mostu Zwierzynieckiego, która zostanie uzupełniona o nową tablicę z tłumaczeniem w języku polskim.

Wykorzystano:
A. Dobrzyniecki (1998): Dawny most Przepustkowy (Passbrücke), obecnie most Zwierzyniecki. w: Atlas architektury Wrocławia. Tom 2. Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław, s. 18-19.
M. Łagiewski (1989): Mosty Wrocławia. Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo, Wrocław, s. 30-33.
C. T. Wiskott (1901): Die neuen Brücken über die Alte Oder. w: Magistrat der Königlichen Haupt- und Residenzstadt Breslau (Hrsg.): Hafen-Anlagen zu Breslau: Denkschrift zur Eröffnung des städtischen Hafens am 3. September 1901. Breslau, s. 88-90.

(red. moose)

  • /foto/276/276601m.jpg
    1895
  • /foto/281/281263m.jpg
    1895
  • /foto/5830/5830881m.jpg
    1895
  • /foto/6076/6076809m.jpg
    1895
  • /foto/103/103264m.jpg
    1895 - 1897
  • /foto/103/103275m.jpg
    1895 - 1897
  • /foto/103/103278m.jpg
    1895 - 1897
  • /foto/103/103484m.jpg
    1895 - 1897
  • /foto/4082/4082097m.jpg
    1896
  • /foto/4885/4885632m.jpg
    1896 - 1897
  • /foto/5508/5508175m.jpg
    1896 - 1897
  • /foto/6046/6046789m.jpg
    1896 - 1897
  • /foto/9534/9534298m.jpg
    1896 - 1897
  • /foto/418/418945m.jpg
    1897
  • /foto/4082/4082115m.jpg
    1897
  • /foto/4885/4885698m.jpg
    1897
  • /foto/4885/4885789m.jpg
    1897
  • /foto/7060/7060476m.jpg
    1897
  • /foto/10417/10417843m.jpg
    1897
  • /foto/363/363582m.jpg
    1897 - 1899
  • /foto/25/25933m.jpg
    1897 - 1900
  • /foto/254/254454m.jpg
    1897 - 1900
  • /foto/3598/3598114m.jpg
    1897 - 1900
  • /foto/3598/3598170m.jpg
    1897 - 1900
  • /foto/9812/9812183m.jpg
    1897 - 1900
  • /foto/32/32061m.jpg
    1897 - 1905
  • /foto/296/296408m.jpg
    1897 - 1905
  • /foto/149/149985m.jpg
    1897 - 1910
  • /foto/6580/6580306m.jpg
    1897 - 1910
  • /foto/162/162121m.jpg
    1898
  • /foto/6293/6293300m.jpg
    1898
  • /foto/3474/3474827m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/7319/7319625m.jpg
    1898 - 1900
  • /foto/7025/7025090m.jpg
    1898 - 1901
  • /foto/7284/7284536m.jpg
    1898 - 1901
  • /foto/6435/6435195m.jpg
    1899
  • /foto/7439/7439060m.jpg
    1899
  • /foto/5752/5752163m.jpg
    1899 - 1904
  • /foto/62/62134m.jpg
    1900
  • /foto/133/133673m.jpg
    1900
  • /foto/351/351595m.jpg
    1900
  • /foto/436/436846m.jpg
    1900
  • /foto/3857/3857983m.jpg
    1900
  • /foto/5423/5423939m.jpg
    1900
  • /foto/8577/8577663m.jpg
    1900
  • /foto/10740/10740020m.jpg
    1900
  • /foto/12/12277m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/442/442437m.jpg
    1900 - 1902
  • /foto/3245/3245742m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/5745/5745222m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/436/436839m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/8470/8470806m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/8655/8655727m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/13/13178m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/283/283664m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/424/424109m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/3450/3450219m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/3784/3784658m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/5738/5738505m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/8948/8948546m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/10040/10040260m.jpg
    1900 - 1906
  • /foto/6616/6616956m.jpg
    1900 - 1908
  • /foto/29/29801m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/259/259286m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/3825/3825864m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/6866/6866622m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/11/11359m.jpg
    1900 - 1920
  • /foto/148/148512m.jpg
    1900 - 1925
  • /foto/332/332158m.jpg
    1901
  • /foto/4081/4081148m.jpg
    1901
  • /foto/4313/4313509m.jpg
    1901
  • /foto/6714/6714146m.jpg
    1901
  • /foto/426/426063m.jpg
    1902
  • /foto/5652/5652332m.jpg
    1902
  • /foto/6233/6233685m.jpg
    1903
  • /foto/7560/7560600m.jpg
    1903
  • /foto/70/70725m.jpg
    1904
  • /foto/103/103312m.jpg
    1904
  • /foto/361/361818m.jpg
    1904
  • /foto/6594/6594668m.jpg
    1904
  • /foto/362/362807m.jpg
    1904 - 1905
  • /foto/5316/5316527m.jpg
    1905 - 1906
  • /foto/7890/7890211m.jpg
    1905 - 1908
  • /foto/5521/5521740m.jpg
    1905 - 1909
  • /foto/1/001296m.jpg
    1905 - 1920
  • /foto/10050/10050129m.jpg
    1906
  • /foto/4356/4356467m.jpg
    1907
  • /foto/5653/5653003m.jpg
    1908
  • /foto/8474/8474440m.jpg
    1908
  • /foto/45/45670m.jpg
    1909
  • /foto/3616/3616693m.jpg
    1910
  • /foto/10638/10638558m.jpg
    1910
  • /foto/425/425561m.jpg
    1910 - 1911
  • /foto/3840/3840128m.jpg
    1910 - 1913
  • /foto/332/332414m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/291/291811m.jpg
    1910 - 1930
  • /foto/8035/8035537m.jpg
    1911
  • /foto/8/8837m.jpg
    1912
  • /foto/4378/4378546m.jpg
    1912
  • /foto/7530/7530827m.jpg
    1912
  • /foto/9037/9037241m.jpg
    1912
  • /foto/7/7360m.jpg
    1912 - 1913
  • /foto/445/445471m.jpg
    1913
  • /foto/6537/6537428m.jpg
    1913 - 1915
  • /foto/414/414584m.jpg
    1913 - 1920
  • /foto/3515/3515939m.jpg
    1915
  • /foto/4438/4438674m.jpg
    1915
  • /foto/281/281831m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/385/385345m.jpg
    1916
  • /foto/5126/5126715m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/5609/5609853m.jpg
    1920 - 1940
  • /foto/4090/4090796m.jpg
    1922
  • /foto/8/8569m.jpg
    1926
  • /foto/5895/5895377m.jpg
    1926
  • /foto/33/33807m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/10063/10063305m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/4576/4576606m.jpg
    1935
  • /foto/8551/8551245m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/361/361254m.jpg
    1936 - 1939
  • /foto/1/001927m.jpg
    1945
  • /foto/1/001928m.jpg
    1945
  • /foto/1/001929m.jpg
    1945
  • /foto/1/001930m.jpg
    1945
  • /foto/5/005337m.jpg
    1945 - 1950
  • /foto/222/222084m.jpg
    1946
  • /foto/4733/4733784m.jpg
    1948
  • /foto/5509/5509185m.jpg
    1951
  • /foto/316/316272m.jpg
    1953
  • /foto/7830/7830469m.jpg
    1954
  • /foto/8370/8370723m.jpg
    1954 - 1955
  • /foto/9079/9079215m.jpg
    1956 - 1957
  • /foto/9079/9079216m.jpg
    1956 - 1957
  • /foto/9079/9079218m.jpg
    1956 - 1957
  • /foto/9079/9079219m.jpg
    1956 - 1957
  • /foto/185/185882m.jpg
    1957
  • /foto/227/227790m.jpg
    1957
  • /foto/227/227791m.jpg
    1957
  • /foto/227/227845m.jpg
    1957
  • /foto/268/268177m.jpg
    1957 - 1960
  • /foto/275/275175m.jpg
    1957 - 1960
  • /foto/6892/6892180m.jpg
    1959 - 1963
  • /foto/71/71125m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/345/345559m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/343/343897m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/5/005491m.jpg
    1962 - 1968
  • /foto/1/001763m.jpg
    1965
  • /foto/6063/6063019m.jpg
    1966
  • /foto/3918/3918988m.jpg
    1968
  • /foto/1/001764m.jpg
    1969
  • /foto/391/391456m.jpg
    1970 - 1975
  • /foto/4520/4520726m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/8485/8485536m.jpg
    1970 - 1980
  • /foto/251/251765m.jpg
    1971
  • /foto/3505/3505734m.jpg
    1971
  • /foto/11/11756m.jpg
    1972
  • /foto/9119/9119707m.jpg
    1972
  • /foto/7108/7108392m.jpg
    1975 - 1978
  • /foto/400/400399m.jpg
    1976
  • /foto/433/433329m.jpg
    1978
  • /foto/4227/4227876m.jpg
    1978
  • /foto/4227/4227879m.jpg
    1978
  • /foto/4256/4256385m.jpg
    1979
  • /foto/4256/4256386m.jpg
    1979
  • /foto/252/252938m.jpg
    1980
  • /foto/1/001482m.jpg
    1980 - 1984
  • /foto/436/436155m.jpg
    1980 - 1989
  • /foto/5984/5984312m.jpg
    1981 - 1982
  • /foto/109/109901m.jpg
    1984
  • /foto/119/119804m.jpg
    1984
  • /foto/120/120299m.jpg
    1984
  • /foto/112/112669m.jpg
    1985 - 1990
  • /foto/4032/4032685m.jpg
    1986
  • /foto/58/58847m.jpg
    1988
  • /foto/5402/5402832m.jpg
    1988
  • /foto/5402/5402834m.jpg
    1988
  • /foto/5402/5402837m.jpg
    1988
  • /foto/5402/5402839m.jpg
    1988
  • /foto/5402/5402851m.jpg
    1988
  • /foto/5402/5402858m.jpg
    1988
  • /foto/5402/5402888m.jpg
    1988
  • /foto/5402/5402895m.jpg
    1988
  • /foto/5402/5402897m.jpg
    1988
  • /foto/4081/4081157m.jpg
    1989
  • /foto/4719/4719514m.jpg
    1989
  • /foto/4719/4719519m.jpg
    1989
  • /foto/4719/4719520m.jpg
    1989
  • /foto/4719/4719522m.jpg
    1989
  • /foto/150/150594m.jpg
    1990
  • /foto/6396/6396098m.jpg
    1990
  • /foto/110/110551m.jpg
    1990 - 1993
  • /foto/6274/6274972m.jpg
    1990 - 1994
  • /foto/32/32995m.jpg
    1997
  • /foto/10025/10025889m.jpg
    1997
  • /foto/33/33577m.jpg
    1997
  • /foto/109/109902m.jpg
    1998
  • /foto/171/171346m.jpg
    2000
  • /foto/109/109903m.jpg
    2001
  • /foto/109/109904m.jpg
    2001
  • /foto/8/8570m.jpg
    2002
  • /foto/8/8572m.jpg
    2002
  • /foto/8/8573m.jpg
    2002
  • /foto/8/8574m.jpg
    2002
  • /foto/4805/4805514m.jpg
    2002
  • /foto/3/003673m.jpg
    2003
  • /foto/10/10771m.jpg
    2004
  • /foto/8/8698m.jpg
    2004
  • /foto/32/32746m.jpg
    2004
  • /foto/12/12401m.jpg
    2004
  • /foto/15/15495m.jpg
    2004
  • /foto/23/23655m.jpg
    2004
  • /foto/21/21777m.jpg
    2004
  • /foto/30/30894m.jpg
    2005
  • /foto/41/41090m.jpg
    2005
  • /foto/36/36618m.jpg
    2005
  • /foto/36/36619m.jpg
    2005
  • /foto/36/36722m.jpg
    2005
  • /foto/64/64037m.jpg
    2005
  • /foto/10243/10243764m.jpg
    2005 - 2006
  • /foto/3380/3380635m.jpg
    2006
  • /foto/124/124888m.jpg
    2006
  • /foto/4029/4029750m.jpg
    2006
  • /foto/4155/4155817m.jpg
    2006
  • /foto/171/171760m.jpg
    2006
  • /foto/103/103085m.jpg
    2006
  • /foto/131/131614m.jpg
    2007
  • /foto/131/131616m.jpg
    2007
  • /foto/131/131617m.jpg
    2007
  • /foto/135/135284m.jpg
    2007
  • /foto/5992/5992229m.jpg
    2007
  • /foto/173/173702m.jpg
    2007
  • /foto/171/171732m.jpg
    2007
  • /foto/442/442571m.jpg
    2009
  • /foto/3421/3421832m.jpg
    2009
  • /foto/430/430690m.jpg
    2010
  • /foto/318/318092m.jpg
    2010
  • /foto/324/324417m.jpg
    2010
  • /foto/328/328237m.jpg
    2010
  • /foto/3538/3538779m.jpg
    2010
  • /foto/374/374034m.jpg
    2011
  • /foto/372/372268m.jpg
    2011
  • /foto/389/389950m.jpg
    2011
  • /foto/415/415540m.jpg
    2011
  • /foto/437/437180m.jpg
    2012
  • /foto/3400/3400801m.jpg
    2012
  • /foto/3485/3485585m.jpg
    2012
  • /foto/9523/9523262m.jpg
    2013
  • /foto/4036/4036128m.jpg
    2013
  • /foto/4163/4163990m.jpg
    2013
  • /foto/4136/4136017m.jpg
    2013
  • /foto/4731/4731859m.jpg
    2014
  • /foto/4731/4731861m.jpg
    2014
  • /foto/4789/4789456m.jpg
    2014
  • /foto/4794/4794807m.jpg
    2014
  • /foto/4802/4802901m.jpg
    2014
  • /foto/4870/4870926m.jpg
    2014
  • /foto/4873/4873762m.jpg
    2014
  • /foto/5497/5497274m.jpg
    2014
  • /foto/4959/4959150m.jpg
    2014
  • /foto/5069/5069681m.jpg
    2014
  • /foto/5069/5069685m.jpg
    2014
  • /foto/5091/5091503m.jpg
    2014
  • /foto/5091/5091603m.jpg
    2014
  • /foto/5454/5454726m.jpg
    2015
  • /foto/5803/5803498m.jpg
    2015
  • /foto/6155/6155635m.jpg
    2016
  • /foto/6545/6545447m.jpg
    2016
  • /foto/6237/6237183m.jpg
    2016
  • /foto/6237/6237195m.jpg
    2016
  • /foto/6783/6783855m.jpg
    2017
  • /foto/6783/6783993m.jpg
    2017
  • /foto/8531/8531765m.jpg
    2019
  • /foto/8531/8531776m.jpg
    2019
  • /foto/8531/8531778m.jpg
    2019
  • /foto/8531/8531781m.jpg
    2019
  • /foto/8531/8531784m.jpg
    2019
  • /foto/8531/8531796m.jpg
    2019
  • /foto/9899/9899824m.jpg
    2019
  • /foto/7970/7970250m.jpg
    2019
  • /foto/7992/7992321m.jpg
    2019
  • /foto/8738/8738632m.jpg
    2019
  • /foto/8738/8738644m.jpg
    2019
  • /foto/8152/8152930m.jpg
    2019
  • /foto/8152/8152932m.jpg
    2019
  • /foto/8152/8152933m.jpg
    2019
  • /foto/8152/8152936m.jpg
    2019
  • /foto/8152/8152964m.jpg
    2019
  • /foto/8756/8756664m.jpg
    2020
  • /foto/9792/9792025m.jpg
    2020
  • /foto/9037/9037178m.jpg
    2020
  • /foto/9637/9637511m.jpg
    2021
  • /foto/9644/9644516m.jpg
    2021
  • /foto/9666/9666792m.jpg
    2021
  • /foto/10123/10123971m.jpg
    2021

Aukcje internetowe

Poprzednie: Wnętrza młyna Strona Główna Następne: Wnętrza młyna


maras | 2017-12-03 19:27:29
Podmiana na lepszy skan.